PDA

View Full Version : Master of puppets Downstroken



metallic
15 augustus 2006, 15:03
Hallo mede gitaristen...
Ik ben al een tijdje master of puppets van metallica aan het oefenen, en weet nu hoe het nummer in elkaar steekt. Het enige probleem is, ik ben niet snel genoeg met mijn downstrokes. Nu heb ik dat nummer dus in powertab, en heb ik bmp wat lager gezet. Hij word normaal gespeeld op 210 en ik kan de stukken op 1 snaar spelen op 180 bmp en de intro (wat op de E en A snaar gespeeld wordt) op 160 spelen. Op deze bmp's krijg ik geen last van kramp etc. Maar hoe moet ik het nummer nou verder oefenen? want ik wil natuurlijk wel naar die 210 bmp. Bijv. Iedere week 10 bmps meer? en dan zo naar die 210 toewerken?

Jimwoud
15 augustus 2006, 15:37
oefenen oefenen oefenen, gewoon vaak spelen, word je vanzelf sneller, en inderdaad wat je zegt steeds een paar bpm erbij werkt ook wel goed ja.

succes

-=JEROEN=-
16 augustus 2006, 12:59
speel je toch gewoon down-up stroke

en idd, langzaam opschroeve... laat je gevoel bepalen wat je max is, niet je verlangen, anders ga je alleen maar te snel, verkramp je, en leer je een verkeerde techniek aan... je moet met gemak je hoogste snelheid kunnen aanhouden, top snelheid kan je heel af en toe tussen door doen

el loco
16 augustus 2006, 13:06
speel je toch gewoon down-up stroke

dat is absoluut geen oplossing, klinkt echt heel anders. Hoe het wel moet: oefenen, uren maken, gewoon veel doen en steeds wat sneller. Zorg er inderdaad ook voor dat je niet teveel verkrampt. Je kunt beter 10 x 5 minuten op een dag oefenen dan 1 x 50. suc6!

-=JEROEN=-
16 augustus 2006, 13:23
nou ja, echt heel anders ook weer niet, klinkt anders ja, maar je kan 't ook overdrijven :listen:

Trocar
16 augustus 2006, 14:03
nou ja, echt heel anders ook weer niet, klinkt anders ja, maar je kan 't ook overdrijven :listen:

Dat vind ik niet overdreven; het klinkt dermate anders dat het een reden is het niet te doen is mijn mening. Daarbij loont het meer om te oefenen dan het probleem uit de weg te gaan met een halfbakken oplossing, vind ik.

hidde630
16 augustus 2006, 14:21
vreemd topic......

metallic
16 augustus 2006, 15:13
ja met alternate picking kan ik hem spelen, heb ik ook een filmpje van gehad en op het forum gezet, maar hij is er inmiddels al afgegooid. Ik ben nu dus een paar dagen bezig met dat downstroken en ik oefen het iedere dag, namelijk zo: ik begin gewoon met het nummer te spelen op 160 wat ik gemakkelijk kan om in te komen, dan 170 en dan 180, want die 180 lukt dan ook heel redelijk omdat ik op die 160 en 170 al goed ben ingekomen, ik hoop het over een week opteschroeven naar 190

hidde630
16 augustus 2006, 15:19
hard nummer trouwens! metallica in betere tijden...

Gitaro
16 augustus 2006, 15:32
Correctie, Master of Puppets is 220 bpm, niet 210. En dat ligt behoorlijk dicht bij de menselijke limiet van downstrokes. Het is een workout, als ik hem een paar weken niet speel moet ik altijd weer opbouwen omdat ik bijna nooit meer met downstrokes speel.

Let niet al te veel op je bpm en probeer eerst gewoon kracht te bouwen, elke dag 16e noten oefenen. Hoeft geen uren lang, het komt vanzelf. Als je bij de echte snelheid in de buurt komt, gewoon met de plaat meespelen. Dat was de meest effectieve oefening voor mij. Die plaat gaat gewoon door, dus als je een fout maakt merk je het meteen.

jaspie
16 augustus 2006, 22:59
tis gePMt dus als je dan met de juist techniek speelt kan het net zo goed alternate klinken(ook dit moet geoefend worden), Ik doe dit door mijn plectrum te kantelen zodat je er wat meer langs schaaft. Zo klinkt alsnog goed bij ten minste.

chennie
17 augustus 2006, 01:12
niets alternate! downstroke !

en inderdaad het is 220 BPM en inderdaad, gewoon oefenen. Ik probeerde dat nummer ook heel vroeger, nooit gelukt. Toen ben ik gewoon andere dingen gaan spelen. Nu kan ik het gewoon wel spelen.

Gitaro
17 augustus 2006, 02:53
en inderdaad het is 220 BPM en inderdaad, gewoon oefenen. Ik probeerde dat nummer ook heel vroeger, nooit gelukt. Toen ben ik gewoon andere dingen gaan spelen. Nu kan ik het gewoon wel spelen.

Same here :D. Waarom altpicken als downstrokes zo'n leuke uitdaging is? :)

Anders Destium
17 augustus 2006, 19:46
Tja, dit soort nummer duurt een tijd voordat je ze onder de knie hebt met downstrokes. Maar is dat dan een reden om ze niet te spelen zolang je dat nog niet snel genoeg kunt?

Toen ik mezelf Metallica nummers leerde wist ik nog niet wat downstrokes waren (ik speelde bijna alles alternate), maar het was toch onmiskenbaar MOP hoor ;) Pas toen mijn gitaarleraar ooit vertelde dat veel riffwerk van Metallica allemaal downstrokes waren wist ik het en ging ik er op oefenen. Ik vraag me af hoeveel mensen hier uit zichzelf hebben gehoord dat het downstrokes zijn, puur vanaf de CD...

metallic
17 augustus 2006, 20:04
Tja, dit soort nummer duurt een tijd voordat je ze onder de knie hebt met downstrokes. Maar is dat dan een reden om ze niet te spelen zolang je dat nog niet snel genoeg kunt?

Toen ik mezelf Metallica nummers leerde wist ik nog niet wat downstrokes waren (ik speelde bijna alles alternate), maar het was toch onmiskenbaar MOP hoor ;) Pas toen mijn gitaarleraar ooit vertelde dat veel riffwerk van Metallica allemaal downstrokes waren wist ik het en ging ik er op oefenen. Ik vraag me af hoeveel mensen hier uit zichzelf hebben gehoord dat het downstrokes zijn, puur vanaf de CD...

Nou dat hoor je toch wel, zeker als je ze live hoort

E-J
17 augustus 2006, 21:29
En vergeet niet, dat Hammett en Hetfield in tig interviews het al hebben gezegd...dat ze alleen maar downstrokes gebruiken omdat het te snel is voor upstrokes erbij etc...

metallic
18 augustus 2006, 20:30
En vergeet niet, dat Hammett en Hetfield in tig interviews het al hebben gezegd...dat ze alleen maar downstrokes gebruiken omdat het te snel is voor upstrokes erbij etc...

Hoe kan dat nou te snel zijn voor alternate picking:S

Anders Destium
18 augustus 2006, 23:35
Ik denk dat je het pas gaat leren als je basissnelheid (een stuk) hoger ligt, en dat kan wel even duren. Dat is niet erg, MOP en veel andere dingen van Metallica zijn gewoon erg snel (en geen kattenpis).

Neem er tot die tijd genoegen mee dat het niet 100% als het origineel klinkt, ik vind het een beetje overdreven om daar zo moeilijk over te doen. Als je het echt zo duidelijk hoort zou je ook makkelijkere, langzamere nummers kunnen gaan oefenen om je downstrokes sneller te krijgen. Zoals Ride the lightning, Orion, For whom the bell tolls en bijvoorbeeld Inner Self (van Sepultura) of Symphony of Destruction (Megadeth). Allemaal net wat minder snel (qua main riffs), en dan heb je ook de voldoening dat het je lukt ;)

Gitaro
19 augustus 2006, 00:32
Creeping Death (200 bpm) en het snelle stukje in Seek & Destroy (190 bpm geloof ik) zijn ook toffe downstroke-liedjes waar de drempel wat lager ligt. Blackened is ook een goeie, maar daar zitten lastige stukken in. Bijvoorbeeld het

D|-3-------------------------------
A|-1-----2-33-----7---7---7-8-7-----
E|---2-3------1-0---0---0--------0--.

De rest is goed te doen, ook wat ie onder de solo speelt.

hendrix2
19 augustus 2006, 20:58
Hé, en als je alles kan downstroken, probeer er dan eens bij te zingen zoals hetfield dat doet... En verbaas je dan hoe f*cking moeilijk dat is :).

Negative K3 fan
19 augustus 2006, 21:32
blackened downstroken, dat vind ik een van de meest bizarre hersenkronkels van meneer hetfield...

Philippe
19 augustus 2006, 22:33
Persoonlijk vind ik blackened makkelijker dan master of puppets. Vooral het 2e riffje in MOP is dodelijk.
Blackened moet je gewoon ff doorhebben (rare timingen), als je redelijk goed kan downpicken, lukt de rest ook wel.

Dit wil niet zeggen dat ik geen uren op Blackened heb gezwoegd totdat ik het eindelijk helemaal kon volhouden natuurlijk.

Flowers
19 augustus 2006, 23:23
Wij bij The Four Horsemen spelen MOP en Blackened ook allemaal met downstrokes...we spelen deze nummers (en nu nie om te stoefen) nog sneller als de albumversies.....duurt gewoon een hele tijd vooraleer je zo snel kan spelen zonder kramp te krijgen. Hoe meer beweging je uit je pols kan krijgen, ipv uit de hele arm, hoe minder snel je krampen zult krijgen.

Blackened is idd wat lastig qua timing. Heb er ook een tijdje mee geworsteld, maar na een x-aantal keer luisteren en spelen had ik 'm door en vanaf dat moment ging het eigenlijk vanzelf.


www.the4horsemensite.tk
www.myspace.com/thefourhorsemensite

grtz

Philippe
20 augustus 2006, 00:32
Metallica speelt live hun nummers ook altijd veel sneller dan de albumversies. Nummers als blackened en one spelen ze soms wel de helft of zelfs nog meer sneller.

WICKED
21 augustus 2006, 10:46
Ik kan de snelheid makkelijk halen... alleen kan ik dat maar fftjes volhouden en dan haak ik af, omdat ik veel alternate picking gebruik is me pols minder goed op downstrokes getrained. Ik zie het paul gilbert ook niet 1 2 3 doen.. en petrucci blijkt er ook redelijk moeite mee te hebben.. volgens mij bij die cover speelt ie sommige riffjes ook gewoon met alternate picking. Dus ik denk dat het voor de shredders wat moeilijker ligt.. en je moet ook de conditie van je arm goed trainen op die snelheid. Mijn vriend was helmaal into metallica.. en leerde gewoon zon heel album uit zijn hoofd, en begon dat hele album 1 keer per dag mee te spelen, en hij kon alles al redelijk snel bijhouden...zo leer je het op een leuke manier;)

gabriel
21 augustus 2006, 12:12
ff voor mijn info als leek; wat versta jij onder downstroken ? sweep picking?
want een hele tijd alleen maar down-down-down-etc doen lijkt me niet economisch en zeker niet handig voor een hele snelle solo.. of mis ik iets?

ik dacht dat alternate picking de meeste snelle en efficiente manier van picken was op sweeps na.

metallic
21 augustus 2006, 12:59
ff voor mijn info als leek; wat versta jij onder downstroken ? sweep picking?
want een hele tijd alleen maar down-down-down-etc doen lijkt me niet economisch en zeker niet handig voor een hele snelle solo.. of mis ik iets?

ik dacht dat alternate picking de meeste snelle en efficiente manier van picken was op sweeps na.

De solo van master of puppets alleen down stroken zou wel heel lastig zijn:P we bedoelen het nummer buiten de solos downstroken, en de solo kun je het beste sweepen of alternate picking, ligt er maar aan hoe je de solo speeld(welke tablatuur)

arjanb01
21 augustus 2006, 13:01
De solo van master of puppets alleen down stroken zou wel heel lastig zijn:P we bedoelen het nummer buiten de solos downstroken, en de solo kun je het beste sweepen of alternate picking, ligt er maar aan hoe je de solo speeld(welke tablatuur)

Ik hoorde in dit topic ook dat shredders moeite hebben met metallica nummers. John Petrucci kan alles spelen mensen ! En tot in de perfectie ! En zeker metallica doet ie met 2 vingers in zn neus !

Kim Wilson
21 augustus 2006, 13:02
Ik hoorde in dit topic ook dat shredders moeite hebben met metallica nummers. John Petrucci kan alles spelen mensen ! En tot in de perfectie ! En zeker metallica doet ie met 2 vingers in zn neus !
Hmm, een die-hard fan zeker?

arjanb01
21 augustus 2006, 13:03
Hmm, een die-hard fan zeker?

jaaa... zeker weten Petrucci is God (en die filmpjes van psycho exercises vind ik helemaal top ! Ik denk dat Petrucci er zelf ook hartelijk om kan lachen).
Die lui van DT spelen live PERFECT. Vergeleken met Metallica, naja, dat wil nog weleens zo snel worden dat ze veel fouten maken. Metallica is echt tien klassen minder. Maar goed ook appels en peren vergelijken natuurlijk,
Petrucci speelt echt alles, geloof me maar !

Kim Wilson
21 augustus 2006, 13:05
Mwoah, alles...

hassent
21 augustus 2006, 14:41
Volgens mij zei niemand hier dat petrucci niet kon spelen, toch.....
Waarom voelen sommige zich meteen zo aangesproken als er over hun idool gesproken wordt.

Ik kan me nog een topic over Kirk Hammet herinneren, sjezus...

Keep it cool:soul:

Negative K3 fan
21 augustus 2006, 16:46
jaaa... zeker weten Petrucci is God (en die filmpjes van psycho exercises vind ik helemaal top ! Ik denk dat Petrucci er zelf ook hartelijk om kan lachen).
Die lui van DT spelen live PERFECT. Vergeleken met Metallica, naja, dat wil nog weleens zo snel worden dat ze veel fouten maken. Metallica is echt tien klassen minder. Maar goed ook appels en peren vergelijken natuurlijk,
Petrucci speelt echt alles, geloof me maar !

perfect spelen is 1 ding, maar goede nummers spelen is een tweede. Liever goede nummers minder perfect dan mindere nummers perfect. JMO.

ter verduidelijking: ik hou dus niet van dream theater.

arjanb01
21 augustus 2006, 16:51
perfect spelen is 1 ding, maar goede nummers spelen is een tweede. Liever goede nummers minder perfect dan mindere nummers perfect. JMO.

ter verduidelijking: ik hou dus niet van dream theater.

Wat goed is, is persoonlijk. Maar muzikaal gezien en compositorisch gezien is DT wel wat gecompliceerder dan de gemiddelde Metallica song en ik vind DT beter in mekaar zitten en beter gespeeld dan Metallica, vooral live speelt DT gewoon echt perfect.
Zoals ik al eerder in mn vorige posts aangaf, is het natuurlijk appels en peren. Feit blijft wel dat John Petrucci veelzijdiger en muzikaal en technisch beter is dan Kirk Hammett. Ook vind ik KH de laatste jaren erg slordig soleren, dat heeft ie vroeger echt beter gedaan.

Kim Wilson
21 augustus 2006, 16:54
Wat goed is, is persoonlijk. Maar muzikaal gezien en compositorisch gezien is DT wel wat gecompliceerder dan de gemiddelde Metallica song en ik vind DT beter in mekaar zitten en beter gespeeld dan Metallica, vooral live speelt DT gewoon echt perfect.
Zoals ik al eerder in mn vorige posts aangaf, is het natuurlijk appels en peren. Feit blijft wel dat John Petrucci veelzijdiger en muzikaal en technisch beter is dan Kirk Hammett. Ook vind ik KH de laatste jaren erg slordig soleren, dat heeft ie vroeger echt beter gedaan.
Meningen, meningen...

-=JEROEN=-
21 augustus 2006, 17:34
en 't dan ook nog een feit noemen

:listen:

Gitaro
21 augustus 2006, 19:54
Rot effe een eind op. Ik ga toch ook niet over Clapton beginnen als er een B.B. King topic is?

metallic
21 augustus 2006, 20:01
Wat goed is, is persoonlijk. Maar muzikaal gezien en compositorisch gezien is DT wel wat gecompliceerder dan de gemiddelde Metallica song en ik vind DT beter in mekaar zitten en beter gespeeld dan Metallica, vooral live speelt DT gewoon echt perfect.
Zoals ik al eerder in mn vorige posts aangaf, is het natuurlijk appels en peren. Feit blijft wel dat John Petrucci veelzijdiger en muzikaal en technisch beter is dan Kirk Hammett. Ook vind ik KH de laatste jaren erg slordig soleren, dat heeft ie vroeger echt beter gedaan.


Jij moet je hier niet zo snel aangesproken gevoelen, door jou word het weer zo een topic van: wie is er beter? en daar kom je toch nooit uit. Petrucci is volgens jou een veelzijdigere spelers als hammett...maar ik heb dream theater nog nooit zo een succes zijn halen als metallica op gebied van nummers. Dream theater heeft ongeloofelijke ingewiddelde nummers maar ik denk dat hammett ze ook kan spelen. Het verschil zit zich meer in manier van schrijven dan in techniek. Zelf vind ik petrucci ook een goede gitarist maar kirk hammett net zo goed. Dus ga een andere topic verzieken of word minder gevoelig op het gebied van je gitaaridool

metallic
21 augustus 2006, 20:02
Jij moet je hier niet zo snel aangesproken gevoelen, door jou word het weer zo een topic van: wie is er beter? en daar kom je toch nooit uit. Petrucci is volgens jou een veelzijdigere spelers als hammett...maar ik heb dream theater nog nooit zo een succes zijn halen als metallica op gebied van nummers. Dream theater heeft ongeloofelijke ingewiddelde nummers maar ik denk dat hammett ze ook kan spelen. Het verschil zit zich meer in manier van schrijven dan in techniek. Zelf vind ik petrucci ook een goede gitarist maar kirk hammett net zo goed. Dus ga een andere topic verzieken of word minder gevoelig op het gebied van je gitaaridool

Btw, en waarom moeten wij JOU geloven als JIJ zegt dat petrucci ALLES perfect speeld? haha kom op man

jaspie
21 augustus 2006, 21:08
dat zegt metallic niet..??

Gitaro
21 augustus 2006, 22:12
Óf hij is schizofreen, óf hij drukte op "quote" ipv "bewerk". :P

Zo, en nu genoeg gespamd

metallic
22 augustus 2006, 13:01
haha ja k had op bewerk moeten duwen

Negative K3 fan
22 augustus 2006, 18:31
Wat goed is, is persoonlijk. Maar muzikaal gezien en compositorisch gezien is DT wel wat gecompliceerder dan de gemiddelde Metallica song en ik vind DT beter in mekaar zitten en beter gespeeld dan Metallica, vooral live speelt DT gewoon echt perfect.
Zoals ik al eerder in mn vorige posts aangaf, is het natuurlijk appels en peren. Feit blijft wel dat John Petrucci veelzijdiger en muzikaal en technisch beter is dan Kirk Hammett. Ook vind ik KH de laatste jaren erg slordig soleren, dat heeft ie vroeger echt beter gedaan.

je benadert dit onderwerp alsof we het over een sport hebben.


Btw, en waarom moeten wij JOU geloven als JIJ zegt dat petrucci ALLES perfect speeld? haha kom op man

ik geloof je in ieder geval niet als je beweert dat je ALLES perfect speld...

metallic
22 augustus 2006, 19:02
je benadert dit onderwerp alsof we het over een sport hebben.



ik geloof je in ieder geval niet als je beweert dat je ALLES perfect speld...

Dat zeg ik niet maar die andere gast

Negative K3 fan
23 augustus 2006, 00:22
ik kan begrijpen dat nederlands schrijven misschien een obstakel kan zijn voor sommigen, maar het lezen van onze taal gaat eenieder blijkbaar ook niet altijd even gemakkelijk af.