PDA

View Full Version : Zelf een goeie buffer ineenknutselen



Baby Evil
15 augustus 2006, 14:01
En ik bedoel dus een goeie : om je signaal ongedeerd door een lange keten, hoofdzakelijk TB pedaaltjes, te loodsen.

Ik heb een uitstekende SCP daarvoor, maar ik zou die terug als boost helemaal achteraan in de keten willen zeten, en dan heb ik dus weer een buffer vooraan nodig.

Tips, schema's, kits, of goedkope pedaaltjes, alle info is welkom.

bedankt,

Jan

birt
15 augustus 2006, 15:17
dit is een goeie met weinig parts: http://www.muzique.com/images/buff4.gif

the sure thing
15 augustus 2006, 20:56
Ik hoorde dat bijna alle BOSS pedaaltjes ook goede buffers hebben. Heeft de TU-2 dat ook?

Baby Evil
15 augustus 2006, 21:54
Ter referentie : Boss pedaaltjes hebben een verschrikkelijke buffer


Jan

Dirk_Hendrik
15 augustus 2006, 22:11
Ter referentie : Boss pedaaltjes hebben een verschrikkelijke buffer


Jan
Ter referentie,
Boss en Ibanez pedalen hebben een gewone buffer. Niks bijzonders maar ook niet zoooo verschrikkekelijk slecht als sommigen willen doen geloven. Grootste nadeel is een signaalverzwakking van ongeveer 10%.

Baby Evil
15 augustus 2006, 23:13
Wel, dan kan ik dus blijkbaar geen 10% signaal verlies verdragen. Ik heb eens een TU uitgeprobeerd en de EQ, en ik had een hekel aan wat dat met mijn dierbaar signaal deed. Misschien dat dat ook mee verklaart waarom ik niet gek ben van Gilmour's 80's en 90's geluid, terwijl dat van Pompei en Animals een standaard is voor mij. Ik wil hiermee allemaal niet beweren dat ik zo'n fantastisch gehoor heb, maar ik weet wel wat me bevalt of niet. Een miljonair als Prince is blijkbaar wel erg tevreden over Boss, goed voor hem. Idem voor de vele duizenden gewone gebruikers.

Dus, mijn referentie geldt nog steeds : als het van dezelfde kwaliteit als Boss is, hoeft het dus niet voor mij. Dan koop ik nog maar een SCP erbij, daar ben ik wel tevreden over.

Als tuner heb ik nu trouwens een Fender, niet omdat het de meest gebruikvriendelijke is, maar na de Boss, nog iets en de Fender geprobeerd te hebben, was de laatste de enige die in mijn keten mocht. Hij helpt wel niet als buffer om het signaal door de keten optimaal te houden, maar hij verknoeit mijn geluid niet.

Is er misschien ergens een schema van een SHO te vinden?

Jan

the feable
15 augustus 2006, 23:31
Gilmour werkt met loopers en nog belangrijker met Cornish. Volgens Cornish was er geen verschil te horen tussen het geluid van de gitaar rechtstreeks in de versterker of het geluid dat door zijn hele FX systeem gaat. Vraag me niet hoe, en ik vind het ook enigszins ongeloofwaardig maar ikkanme niet voorstellen dat jij op de CD kan horen dat hij 10% signaalverlies heeft omdat hij een boss compressor gebruikt. Overigens denk ik dat onze David in de studio totaal andere aparatuur gebruikt. En dat zijn boss pedalen geTB't als dat een beter geluid op zou leveren.

EDIT: Ik heb ook een hekel aan Boss!!!

Baby Evil
15 augustus 2006, 23:44
ik vind het ook enigszins ongeloofwaardig maar ikkanme niet voorstellen dat jij op de CD kan horen dat hij 10% signaalverlies heeft omdat hij een boss compressor gebruikt.

Ik heb nooit beweerd dat ik 10% signaalverlies hoor op die cd's. Ik weet niet waar je dat haalt.


Jan

the feable
16 augustus 2006, 00:03
Wel, dan kan ik dus blijkbaar geen 10% signaal verlies verdragen... ...Misschien dat dat ook mee verklaart waarom ik niet gek ben van Gilmour's 80's en 90's geluid, terwijl dat van Pompei en Animals een standaard is voor mij.

Ik overdrijf een beetje maar ik wil alleen maar zeggen dat ik denk dat het verschil van geluid niet te maken heeft met het gebruik van Boss pedaaltjes!

nielsduursma
16 augustus 2006, 00:05
ome cornish is tegen true bypass, en als er iemand verstand heeft van bufferen is hij het wel.

zal me overigens niet verbazen als die boss pedalen van gilmour gemod zijn. ik weet het vrijwel zeker!

the feable
16 augustus 2006, 00:11
Tuurlijk, alles van Gilmour is gemod! Nouja bijna alles dan...

guitarnijboer
16 augustus 2006, 03:11
Een goede buffer zou je zelf kunnen maken door alleen de ingangsbuffer van een TS-9 na te maken. Dit is een emittervolger met een SC1815. Dit is een erg 'muzikale' buffer én werkt, zo weet ik uit ervaring, erg goed. De schema's van dat pedaal zijn overal te downloaden.

Voordeel hiervan is dat je de rest van het pedaal (Fet switching, en uitgangs buffer) er niet bij hebt om de boel te verzieken. Een 1 op 1 versterker met een OpAmp (bijv. de 741 of 1/2 4558 ) werkt ook maar vindt ik minder 'muzikaal' klinken. Van beide kan ik je een schema'tje mailen, je hebt het in een zucht en een scheet in elkaar gebakken .....

SimonS
16 augustus 2006, 07:25
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/


en deze....

http://www.till.com/articles/PreampCable/

BeeJee
16 augustus 2006, 10:01
Er is helemaal niks mis met Boss! De firma heeft in zijn bestaan echt fantastische pedalen ontwikkeld, vele nieuwe standaarden gesteld en de lat voor veel andere fabrikanten hoog gelegd. Ik ben geen Boss-adept/beschermer, maar ik snap gewoon niet waarom zoveel mensen een enorme hekel aan Boss kunnen hebben. Hebben die soms alleen de mt-2 getest ;)?

Dirk_Hendrik
16 augustus 2006, 10:31
Ik ben geen Boss-adept/beschermer, maar ik snap gewoon niet waarom zoveel mensen een enorme hekel aan Boss kunnen hebben.
- Omdat dat mode is
- Omdat ze klakkeloos de TB hype narennen
- Omdat dat mode is
- Omdat zoveel mensen Boss gebruiken, dat moet dus eenheidsworst en dus niet goed zijn.
- Omdat dat mode is
- omdat zoveel mensen gelimiteerd zijn door hun slaapkamer en daar in detail op hun geluid zitten te neuzelen, niet doorhebbende dat je daar live weinig van overhoudt.
- omdat het mode is

Baby Evil
16 augustus 2006, 11:14
Of, natuurlijk, omdat Boss zelf zijn standaard verlaagd heeft de laatste jaren, en er andere, waaronder betere, dingen op de markt zijn gekomen, waardoor de lat verlegd is.

Ik ben gek van het geluid van mijn tele recht in mijn Dual Showman Reverb. Ik hou echter ook van verschillende trappen van vervorming, en phasers en delays. Zo heb ik dan ondertussen een keten van 12 pedaaltjes.
In het begin, met een paar pedaaltjes met TB, merkte ik dat als die pedaaltjes afstonden, ik nog steeds dat prachtige cleane geluid had, wat niet het geval is met Boss pedaaltjes. Dat heeft niets met mode te maken, dat is gewoon zo. Het hoeft van mij niet boetiek en duur te zijn, ik heb er ook Electro Harmonix en Byoc tussen staan, maar ik geef ondertussen liever wat meer geld aan iets waar ik volledig tevreden mee.

Nu, het heeft niet lang geduurd eer er een hoop pedaaltjes tussen stonden, de meeste TB, en tot mijn verbazing was mijn cleane geluid toch volledig naar de knoppen. Dus een goeie (neem me niet kwalijk, als Boss een goeie is, bedoel ik dus een uitstekende) buffer ertussen, en hallo, dat leek er terug al heel wat beter op.

TB is idd niet te kloppen als je een of twee pedaaltjes gebruikt. Is het het Heilige der Heiligen, neen, ook niet. Mensen die het gospel preken van TB, overdrijven, net zoals Mr Dirk Hendrik hierboven ook overdrijft.
Edit : btw, net even op je site gaan kijken, interessant spul trouwens, en wat zit er in die pedaaltjes van jouw? :D

Hoort het publiek of je een ds1 of BB preamp gebruikt? De grote hoop zeker niet.
Merk je het als speler zelf, thuis, op de repetitie en live? Yep. Live hangt veel af van de kwaliteit van het totaalgeluid op het podium natuurlijk. Zo, die open deur is mooi ingetrapt.
Is een hoop van dat boetiek spul te duur voor wat erin zit? Yep.

Boss heeft ooit een standaard gezet, en het is nog steeds een betrouwbaar product, waar een uitstekende service én marketing achter zit. Standaards veranderen.

Ach ja, het ging over buffers.

Jan

mayniac
16 augustus 2006, 11:43
- Omdat dat mode is
- Omdat ze klakkeloos de TB hype narennen
- Omdat dat mode is
- Omdat zoveel mensen Boss gebruiken, dat moet dus eenheidsworst en dus niet goed zijn.
- Omdat dat mode is
- omdat zoveel mensen gelimiteerd zijn door hun slaapkamer en daar in detail op hun geluid zitten te neuzelen, niet doorhebbende dat je daar live weinig van overhoudt.
- omdat het mode is

+1

...345678910

zoon van Piet
16 augustus 2006, 13:57
Of, natuurlijk, omdat Boss zelf zijn standaard verlaagd heeft de laatste jaren, en er andere, waaronder betere, dingen op de markt zijn gekomen, waardoor de lat verlegd is.
Boss heeft ooit een standaard gezet, en het is nog steeds een betrouwbaar product, waar een uitstekende service én marketing achter zit. Standaards veranderen.



Is Boss niet meer de standaard der dingen? dan is mij iets ontgaan, de laatste jaren.
Natuurlijk is er een hele industrie aan hoogwaarige stompboxen bijgekomen, op de hype/trend van TBP en Boetiek. Maar is er een ander merk dat de markt domineert en zo de standaard kan stellen? Maxon is te klein en biedt ene beperkt gamma, EH is te extravagant -en die dingen sucken ongemod trouwens nog veel meer tone dan bossjes.

Ik heb ook niks met Boss, ze gaan bij mij binnenkort allemaal in de verkoop (*) En ik kan me wel wat voorstellen bij de gedachte dat iemand geen Boss in zijn bak wil - heb ik ook niet. Maar voor hele volksstammen voldoet Boss prima. van de goedbedoelende amateur tot de absolute rockster.


(*: behalve natuurlijk de CE-1 !!! en ook de dc2 en ce2 blijven...)

Kim Wilson
16 augustus 2006, 14:06
Ik heb er maximaal twee Boss pedalen liggen, daar hoef ik toch geen buffer bij te gebruiken?

guitarnijboer
17 augustus 2006, 21:32
Ik heb er maximaal twee Boss pedalen liggen, daar hoef ik toch geen buffer bij te gebruiken?

Je hoeft sowieso niets, al zijn je hoeven handig om je effecten aan en uit te zetten.... :)

maestro_nl
21 augustus 2006, 11:35
Boss buffer klinkt echt niet geweldig hoor.
Getest met een Masotti TBS-2 looperpedaal om zo een Boss pedaal (die uit staat=hoorbare buffer) in of uit de keten te schakelen.
Dit vs. een Masotti Blackbox die eveneens in een thru-bypass looper stond.

GtrGear is zo overtuigd van de kwaliteit van de Masotti BlackBox buffer dat er nu tijdelijk een niet-goed-geld-terug-actie wordt gehouden voor klanten.
No questions asked return policy.
Mail of pm voor de spelregels.

strat58
21 augustus 2006, 16:13
Hmm nou weet ik het niet meer, eerst zat ik te denken om mijn TS9 (gemod.TS808) TB te maken via switch of TB boxje.
Maar als ik dit nu zo allemaal lees begin te toch te twijfelen.
Mijn set up:
Vox wah (area 51 met TB + buffer)- TS9-TS9-Fuzz Face (germanium)-Fuzz Face(silicon)-Voodo 1(clean boost)-CS9-Korg tuner-amp.
Het probleem zit hem in impedance van Fuzz Face pedalen die is laag en de TS9 stuurt hoog uit.
Weet iemand in gitaar land een oplossing ? want ik denk dat TB niet de oplossing is. Misschien een buffer zetten voor de eerste TS9 om de impedance omlaag te brengen ? De TS9 in combinatie met een Fuzz Ger) klinkt super de silicon versie is niks (klinkt alleen geweldig).
Ahfijn ik hoop dat technische lezers mij kunnen helpen zodat ik eindelijk aan mijn pedal board kan gaan beginnen.
Peace Strat58 en alvast bedankt.

Dirk_Hendrik
22 augustus 2006, 09:07
Als je je vraag wat beter kunt uitleggen?

In de huidige situatie:
De ingangsimpedantie van je TS9's is (redelijk) hoog en de uitgangsimpedantie laag.
De ingangsimpedantie van je Fuzzface is laag en de uitgangsimpedantie aan de hoge kant.

Persoonlijk zie ik niet hoe een buffer daar veel verbetering in moet brengen.

hassent
22 augustus 2006, 13:37
FF off-topic.

@Strat58. Ben jij niet die gozer uit R'daal met die strat waar ze met afbijt op gezeten hebben (ik zal je naam niet noemen, ik weet niet of je dat op prijs stelt)?? Als dat zo is heb ik nog les van je gehad. Die jongen met die gele strat+ uit Zevenbergen.....

Sorry voor het verstoren van het topic, ga rustig verder

strat58
22 augustus 2006, 14:41
Hoi Hassent,

Yep Ik ben die gozer uit R'daal heb je de Jeff Beck strat nog steeds ?
Erg goeie gitaar.

Hoi Dirk_Hendrix,

OK eff mijn vraag uitleggen: Ik wil spelen met een TS9 voor mijn Fuzz Face (die zonder TS9 erg goed klinkt mooi clean te zetten met volume pot.)
De combinatie TS9 + Fuzz Face er voor klinkt het super alleen als je de Fuzz alleen gaat gebruiken is het mooie eraf zal ik maar zeggen, dus geen mooie Fuzz en zeker niet mooi clean. Dat is wat ik dus wil is een TS9 voor een Fuzz Face.Om die reden heb ik ook een Area 51 kit + buffer in mijn Vox Wah pedaal zitten, en dat werkt erg goed dus nu moet ik mijn TS9 aanpassen.
Alleen is mijn TS9 TB de oplossing hiervoor of moet ik met buffer-ampjes gaan werken ?
Dat is mijn vraag.
Peace Strat58

hassent
22 augustus 2006, 14:47
Leuk je hier weer tegen te komen! Nee de groene Jeff Beck heb ik niet meer, geruild voor een Ibanez JS1 uit 92. Erg fijn gitaartje! Die gele strat+ heb ik nog wel.

Verder alles ok?

strat58
22 augustus 2006, 15:31
Hoi Hassent,

Ja hoor alles is goed ben nu bezig met alles compleet te maken zodat ik straks eindelijk aan mijn efectenbak kan beginnen.
Die Fuzz pedalen reageren gelijk als de impedantie niet gelijk is aan je gitaar, maar ze klinken super (heb 2 Dunlop's om laten bouwen tot 1 Fuzz met germanium trans en 1 met Silicon trans. en heb nog een Crest audio Fuzz Face). Dit om Hendrix jaren 60 en 70 te kunnen krijgen en het klinkt geweldig alleen de TS9 gooit roet in het eten en die heb ik wel nodig)
Groeten uit R'daal
Peace Strat58

hassent
22 augustus 2006, 15:55
Klinkt leuk allemaal. Mijn versterker-bouw-projectjes staan op een laag pitje momenteel. Je kent het wel. Huisje, boomje, kindje enz.
Heb je nog optredens in de buurt binnenkort? Dan kom ik een keertje kijken.

Binnenkort staan we op een reunie bij NAC. Ergens tussen de 600 en 1200 man:o bibber. Helemaal nu ik de enige gitarist nog ben in de band!

birt
22 augustus 2006, 19:03
voor jou probleem is true bypass idd de oplossing, dan gaat je fuzz face weer reageren zoals je het wil als de ts uit staat