PDA

View Full Version : snaardikte sg



Jennifer
15 augustus 2006, 11:25
Hey, even een snelle vraag (feestdag vandaag dus kan geen winkel ofzo bellen en vind het hier ook niet direct): welke snaardikte zit er standaard op een epi sg goth? is dat 10 of 9? ik dacht zelf 10 of staan op de meeste standaard 9?

yhcmarc
15 augustus 2006, 11:26
0.10 lijkt me het meest voor de hand liggend eerlijk gezegd

MarshallSG
15 augustus 2006, 12:06
Ik dacht dat er standard 09's op epi's zitten.

Orpheo
15 augustus 2006, 12:10
Ik dacht dat er standard 09's op epi's zitten.

ik dacht dat ook. weet t wel bijna zeker ;)

Debaser
15 augustus 2006, 12:11
feestdag vandaag dus kan geen winkel ofzo bellen en vind het hier ook niet direct

mis ik iets, of let ik niet op....

en ik denk een 0.09 setje

Orpheo
15 augustus 2006, 12:15
mis ik iets, of let ik niet op....

en ik denk een 0.09 setje

vast feest in belgie :)

Neals
15 augustus 2006, 12:25
Snaardikte maakt niet zoveel, tis de afstelling wat het hem doet.

Jennifer
15 augustus 2006, 14:21
Ja sorry was vergeten dat ik op een Nederlands forum zat, hier is het vandaag moederdag en dus een feestdag (ji ende ha :-)). mmm ik dacht dat ik hier oersimpele vraag stelde maar er is toch onenigheid blijkbaar :-)

almarvk
15 augustus 2006, 14:27
Snaardikte verschilt per gitaar en per gitarist. Standaard zit er op jou SG een 0.09 setje, maar met jou gitaar is het geen probleem om een andere dikte erop te doen.

Ganjaman
15 augustus 2006, 14:28
Ja sorry was vergeten dat ik op een Nederlands forum zat, hier is het vandaag moederdag en dus een feestdag (ji ende ha :-)). mmm ik dacht dat ik hier oersimpele vraag stelde maar er is toch onenigheid blijkbaar :-)
het is geen oersimpele vraag, omdat er geen antwoord op is, er is voor een bepaalde gitaar geen specifieke snaardikte, net wat jij erop zet :)

FruscianteFan
15 augustus 2006, 15:10
Zeker weten dat er één goed antwoord op is:

Hey, even een snelle vraag (feestdag vandaag dus kan geen winkel ofzo bellen en vind het hier ook niet direct): welke snaardikte zit er standaard op een epi sg goth? is dat 10 of 9? ik dacht zelf 10 of staan op de meeste standaard 9?

Ik denk dat er op Epi's standaard .010 zit. Op mijn Epi zat oorspronkelijk ook echt geen .009 :)

Of ik moet de vraag verkeerd geïnterpreteerd hebben, dan is er inderdaad geen algemeen antwoord op.

woody
15 augustus 2006, 15:17
Op mijn epi LP std zat een 9

Jennifer
15 augustus 2006, 16:16
Ja ik bedoel dus standaard uit de fabriek. Ik had nl zo'n epi goth maar *kuch* zeer weinig op gespeeld tot een tijd terug (sinds kort ben ik er veel mee bezig en heb ik de smaak echt te pakken). Nu heb ik die aan mn broer verkocht (hij vind die zo geweldig en dan heb ik de kans er een andere te kopen, ja ik kan nog geen deftige noot spelen maar GAS is er al wel :-)) en moeten de snaren écht wel vervangen worden (jaja de fabriekssnaren zitten er nog op *bloos*). Ik heb een nieuwe besteld, nl een ibz sz520 (die ik hopelijk deze week eindelijk eens heb, dat is een heel ander rottig verhaal *zucht*) en daar zitten standaard 9's op dacht ik (moet ik nog even navragen voor de zekerheid) dus wilde ik even weten op welke ik tot hiertoe "gespeeld" heb omdat ik wel op dezelfde wil voortgaan (of eindelijk deftig beginnen ;-)).

Jennifer
18 augustus 2006, 19:35
En nu ben ik helemaal in de war :-s. Volgens de verkoper (ik was er zelf niet bij) zetten ze standaard 9 op gitaren (dus dan zou zowel op de ibz als de epi 9 steken). Nu speelde ik even op de ibanez en vond ik de snaren op het eerste zicht (nu ja gevoel) precies ietsje dunner (maar ik ken er dus zoals wel duidelijk is niet veel van natuurlijk ;-)), het benden ging precies vlotter en tja het ging allemaal precies soepeler. Dus volgens mijn eerste voorichtige gok is de ibz 9 en de epi 10 (zal ze morgen eens naast elkaar leggen). Maar op de instruction manual vd ibz staat er bij het type sz zelfs 10 als snaardikte :-? Echt zo verwarrend :-s

Morpheus
19 augustus 2006, 01:57
En nu ben ik helemaal in de war :-s. Volgens de verkoper (ik was er zelf niet bij) zetten ze standaard 9 op gitaren (dus dan zou zowel op de ibz als de epi 9 steken). Nu speelde ik even op de ibanez en vond ik de snaren op het eerste zicht (nu ja gevoel) precies ietsje dunner (maar ik ken er dus zoals wel duidelijk is niet veel van natuurlijk ;-)), het benden ging precies vlotter en tja het ging allemaal precies soepeler. Dus volgens mijn eerste voorichtige gok is de ibz 9 en de epi 10 (zal ze morgen eens naast elkaar leggen). Maar op de instruction manual vd ibz staat er bij het type sz zelfs 10 als snaardikte :-? Echt zo verwarrend :-s

BOEIEND!!!!!

je koopt gewoon de gitaar. je zegt tegen de winkelier waar je de gitaar kocht 'en krijg ik er ook nog n pakkie snaren bij omdat ik toch wel veel geld heb neergeteld'? en dan krijg je t vast wel, en dan vraagt ie 'welke wil je hebben" jij weer "ernie ball 009 graag!' of d'addario of SIT (stay in tune) of dean mearkley, whatever!

echt DAMN wat een LOOS topic!

DarknessAwaits
19 augustus 2006, 02:27
Jennifer hecht gewoon íets teveel waarde aan de dikte van de snaren, en in welke hoedanigheid/dimensie/universum en alle variabelen eromheen.

Als je beginner bent neem je gewoon een 0.09 setje en als de tijd rijp is ga je verder met een 0.10 setje. Of niet.

It's simple.

Pun
19 augustus 2006, 03:59
Of je beginy gewoon met 0.010 en bijt er even doorheen :)

up-guitarman
19 augustus 2006, 11:08
Jip, .010 !!! .009 is echt veels te dun, .010 geeft een wat betere sound maar is toch nog bespeelbaar !!!

FruscianteFan
19 augustus 2006, 11:23
hehe..

Toen ik laatst mijn Epi Les Paul bij Schreeven afleverde voor een servicebeurt checkte die vent even wat voor snaren erop zaten. Hij zei "er zit nu 09 op, wil je er dikkere snaren op?". Ik zeg "09? Het is toch echt 012 wat erop zit!" :D

Maar als ik een paar weken op 012 speel, worden ze echt heel los. Heerlijk :)

Jennifer
19 augustus 2006, 11:41
Nee het kan mij absoluut niks schelen welk merk of welke dikte het beste is of whatever, daar ben ik absoluut niet mee bezig, het énige dat ik wou weten is welke dikte er standaard uit fabriek opzit bij die twee gitaren zodat ik gewoon de facts heb, mensenlief...

DarknessAwaits
19 augustus 2006, 12:10
95% zeker dat er standaard 0.09 op zit. De reden is deze: stel een nietsvermoedende klant (*beginner) loopt vrolijk door de winkel. Hij/zij pakt een gitaar op met een dun setje. "Goh, die speelt licht". De volgende gitaar die wordt opgepakt heeft een 0.10 setje erop. Die speelt zwaarder.

Wat doet de klant? Die gaat voor de makkelijkst spelende gitaar. Dat lijkt me de voornaamste reden dat er op 99% van alle goedkope gitaren een dun setje snaren is gezet.

Jennifer
19 augustus 2006, 17:29
Ja dat klinkt wel logisch, het zullen allebei dan wel 9's zijn zoals ook de verkoper zei, ik vind ze na wat meer spelen precies toch allebei hetzelfde van dikte (misschien gaat het bij de nieuwe soepeler puur omwille vh feit dat die nieuw is), merci voor de (meeste dan toch) reacties :-)