PDA

View Full Version : Tele elementschakelaar / evt. phaseprobleem



ruezzz
15 augustus 2006, 10:13
In mijn tele in aanbouw komt een SD Little '59 humbucker in de brug en een een PRS Dragon 2 Humbucker in de neckpositie.

Ik zit even te dubben hoe ik de elecronica wil hebben.
Gewoon een drie standen schakelaar? Of een 5 standen schakelaar zodat ik kan splitten? Of push/pull pots? Het mooist is natuurlijk zoveel mogelijk mogelijkheden.

Verder: toen ik de PRS Dragons in mijn PRS verwisseld heb voor SD's moest ik de magneten omdraaien van de SD's.
(De PRS Dragons zijn andersom gewikkeld dan 'normale' pickups en dat zou ik combinatie met de elementkeuzeschakelaar phaseproblemen opleveren)
Hoe zou dat dan met de combi SD Little '59 en de PRS Dragon gaan?

Iemand heldere ideeen hierover?
Mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar de 5 standenschakelaar.
Heeft iemand daar een schema/tekening van? (Ik kan eigenlijk geen electronicaschema's lezen...)

B_2_the_a
15 augustus 2006, 10:26
ey

ik zou voor een super 5-way gaan :)

kan je genoeg mee schakelen(zal zo schema zoeken voor je)

en dat van phase: gewoon proberen, als het niet werkt: omdraaien

je kan nooit van te voren weten of het er is :)

B_2_the_a
15 augustus 2006, 10:27
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wdu_hh5l11_02
deze

of

http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wdu_hh5l11_01

no 1 hops
15 augustus 2006, 11:26
twee humbuckers?!
3 weg swich, beide potmeters pushpull, met de schakelfunctie van serial/parallel.
al dat fase geluid heeft mij persoonlijk nooit aangetrokken, nu heb je hum, semi single coil zonder ruis.
splitten is semi single coil met ruis.
(met semi single coil bedoelik dat een splithum toch niet gauw een echte single coil voortbrengt)

ruezzz
15 augustus 2006, 16:25
Thanx! Dat gaat lukken. Eens even checken welke switch ik hier al heb liggen...

lennaertn
15 augustus 2006, 16:30
Even een vraagje tussendoor: kan je ook alleen 2 humbuckers en een output socket doen?? omdat ik alleen maar schema's vind zoals die hier boven....

Gegroet,

Lennaert

G.G.
15 augustus 2006, 16:50
Even een vraagje tussendoor: kan je ook alleen 2 humbuckers en een output socket doen?? omdat ik alleen maar schema's vind zoals die hier boven....

Gegroet,

LennaertWel met een schakelaar ertussen naam ik aan. Ja dat kan, maar een volumeknop is ook wel erg handig, als is het maar om de gitaar ff "uit" te zetten.

lennaertn
15 augustus 2006, 17:15
owkee thanks!! :satisfie:

no 1 hops
15 augustus 2006, 17:39
Even een vraagje tussendoor: kan je ook alleen 2 humbuckers en een output socket doen?? omdat ik alleen maar schema's vind zoals die hier boven....

Gegroet,

Lennaert
weerstand van potmeter heeft invloed op het karakter van het geluid.
je hebt een auto, andere banden ander geluid.
geen banden alleen velgen, eh ander geluid ;-)

lennaertn
15 augustus 2006, 17:56
ghehehe.. bedankt!! :cooler: :satisfie: :satisfie:

telesmettie
16 augustus 2006, 01:57
hoi,
even met belangstelling aan het volgen.
ik zat nl met dezelfde vraag. Heb een Litttle59 als brugpu en een pearly gates hb in de neck (4 conductor). bij seymour duncan staat een wiring diagram op de site (telecaster 2 humbucker 2 push/pull) maar dit is verkeerd.
Er staat nl maar 1 push/pull op de tekening.
Ik heb naar SD gemaild en kreeg antwoord van ene Scott Miller. He "goofed"
Maar hij vindt dit een goede optie om zoveel mogelijk aan verscheidenheid
in geluid te krijgen.zijn schema is tevens hum cancelling. Ik zal dus met 2 push/pull pots werken (volume en tone)
Ik zit echter zelf met een vraag omtrent de 3 way lever switch.
Op het schema van SD staat een Fender model afgebeeld, ik heb echter
een CTS model waarbij de lugs in een andere configuratie staan.
Als ik mijn switch ondersteboven bekijk dan staan aan de rechterpool de lugs meer naar voor dan aan de linkerpool (bij fender is dit omgekeerd);nu weet ik niet goed hoe ik mijn switch moet toepassen op de tekening van SD.

iemand een idee?

no 1 hops
16 augustus 2006, 09:05
hoi,
even met belangstelling aan het volgen.
ik zat nl met dezelfde vraag. Heb een Litttle59 als brugpu en een pearly gates hb in de neck (4 conductor). bij seymour duncan staat een wiring diagram op de site (telecaster 2 humbucker 2 push/pull) maar dit is verkeerd.
Er staat nl maar 1 push/pull op de tekening.
Ik heb naar SD gemaild en kreeg antwoord van ene Scott Miller. He "goofed"
Maar hij vindt dit een goede optie om zoveel mogelijk aan verscheidenheid
in geluid te krijgen.zijn schema is tevens hum cancelling. Ik zal dus met 2 push/pull pots werken (volume en tone)
Ik zit echter zelf met een vraag omtrent de 3 way lever switch.
Op het schema van SD staat een Fender model afgebeeld, ik heb echter
een CTS model waarbij de lugs in een andere configuratie staan.
Als ik mijn switch ondersteboven bekijk dan staan aan de rechterpool de lugs meer naar voor dan aan de linkerpool (bij fender is dit omgekeerd);nu weet ik niet goed hoe ik mijn switch moet toepassen op de tekening van SD.

iemand een idee?
misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je een split functie wil maken heb je aan 1 schakelaar genoeg (deze verbind dan allebei de hums richting massa en je hebt dan met 1 schakeling van twee humbuckers twee singels gemaakt..
voor de rest gewoon een multimeter gebruiken ( als je die hebt tenminste) en meten wanneer en waar de schakelaar effect heeft.

B_2_the_a
16 augustus 2006, 09:37
multimeter kan je gebruiken als die een piep functie heeft(dan kan je kijken of alles verbonden is enzo)

voordeel van tele:
om aan de electronica te werken hoeven je snaren er niet af... dus gewoon 1 snaar erop zetten, solderen, testen, eventueel verder solderen, etc...

telesmettie
17 augustus 2006, 00:16
thanks voor de input,
ik heb jammer genoeg geen dergelijk meettoestel.Misschien is de kost
van een andere switch kleiner dan de aanschaf van een meter.
Wat het gebruik van 2 push/pulls, ik heb me laten wijsmaken dat je dan
nog extra mogelijkheden krijgt. Misschien is het alleen out of phase
dat erbij komt maar dat zie ik dan wel. Ik kan later nog altijd
de klanken die ik leuk vind overhouden niewaar??

alvast nogmaals bedankt voor de raad.

groetjes

DarknessAwaits
17 augustus 2006, 00:25
ik heb jammer genoeg geen dergelijk meettoestel.Misschien is de kost van een andere switch kleiner dan de aanschaf van een meter.


Ik weet niet wat je switch kost, maar een simpele multimeter kun je al kopen voor minder dan €10,-. En dan kan je er een hoop plezier van hebben, hij komt vaak van pas merk ik zelf.

Dirk W
17 augustus 2006, 11:50
ik heb ook eens zon simpele multimeter gekocht, dat ding meette erg onnauwkeurig en was erg snel stuk.

Waar kan ik een betere kopen? Ik had deze bij de multimate vandaan en ik heb bij de gamma en praxis gekeken, maar die zagen er niet veel beter uit. Ik vind het niet erg om er 50 euro aan uit te geven.

B_2_the_a
17 augustus 2006, 11:55
Een goeie multimeter kan nooit kwaad.
Ik heb er zelf eentje van mijn vader gekregen, hij had hem 8 jaar geleden voor 80 gulden gekocht bij de gamma en hij werkt nog perfect :)

G.G.
17 augustus 2006, 12:13
Telesmettie, het testen hoeft niet perse met een multimeter te gebeuren. Voor dit soort klusjes heb ik een simpel ledlampje van €0,50 en een batterijtje met twee draadjes eraan getaped. Aan een van de draadjes heb ik het ledje gesoldeerd. Het losse draadje en het ledje zet je tegen de contactpunten om te testen welke een verbinding hebben in welke stand.

Zo', "metertje/testertje" is in 3 minuten gefabriceert en kost je nog geen euro.

no 1 hops
17 augustus 2006, 12:22
electronica vakhandel.
heb zelf een met een naald, die ook een Ohm x1 stand heeft.
als je bv een potmeter hebt en eraan draait zie je door de naald precies wat die potmeter doet
perfect om bv ook na het shielden met tape te zien of je alles wel geaard hebt.
maar je zou ook bij conrad kunnen bestellen

no 1 hops
17 augustus 2006, 12:25
Telesmettie, het testen hoeft niet perse met een multimeter te gebeuren. Voor dit soort klusjes heb ik een simpel ledlampje van €0,50 en een batterijtje met twee draadjes eraan getaped. Aan een van de draadjes heb ik het ledje gesoldeerd. Het losse draadje en het ledje zet je tegen de contactpunten om te testen welke een verbinding hebben in welke stand.

Zo', "metertje/testertje" is in 3 minuten gefabriceert en kost je nog geen euro.daar heb je gelijk in maar je kunt niet meten of je element stuk is of bv of je serieel/parallel schakelaar goed gesoldeert is.
jouw idee heeft iemand ens voor mij gemaakt en in een stukje kabelgoot gebouwt.
met minijack, snoertje erbij gebruik het nog.

B_2_the_a
17 augustus 2006, 12:34
wat je ook kan doen:

helemaal solderen
inpluggen
en met schroevedraaier kloppen

verschil tussen serie/parrallel hoor je dan niet maar dat merk je wel als er snaren opzitten

telesmettie
17 augustus 2006, 22:18
oi, tegen zoveel doe-hetzelf geweld valt niet veel te beginnen.
Maar misschien moet ik me maar eens zo'n multimeter aanschaffen.
Als ik allemaal jullie verhalen lees en zie wat er enkelen onder jullie
gebouwd hebben of aan het bouwen zijn dan krijg ik zelf wel zin om
daar ook een aan te beginnen.(ik weet " bezint eer ge begint")
misschien een body ter vervanging van de Yamaha MS 311.
Wat die switch betreft: t'is in orde! ik heb alles aan elkaar gesoldeerd
volgens het schema van SD en het blijkt dat alles in omgekeerde
volgorde moest in vgl met de Fenderswitch. Ik heb trouwens nog een foutje gevonden in het schema.Nu moet ik de gitaar nog wel wat beter afstellen
maar dat komt ook wel in orde.
ik wil wel nog eens jullie mening wat betreft de aarding die van de brug komt.
Is die eigenlijk wel nodig? Ik heb ergens gelezen dat dit eigenlijk gevaarlijk
kan zijn.?

B_2_the_a
18 augustus 2006, 10:27
in amerika wordt het niet gedaan ivm met schok gevaar
maar in europa schijnt het stroomnetwerk beter te zijn..

om veel brom tegen te gaan zou je het wel moeten doen, alleen bij emg hoeft het niet!


en over die schema's van seymour duncan: elk merk gebruik eigen kleuren voor alle draadjes, dus er is geen universele kleurcode... let daar goed op :)

telesmettie
19 augustus 2006, 00:25
B 2 the A: als ik het goed begrepen heb, kan ik de aarding best aansluiten.
wat de kleurencodes betreft , daar bestaan wel wat schema's van op het net, heb ik gezien. Die kleurencodes vormden niet zozeer het probleem.
ondertussen heeft iemand mij kunnen uitleggen hoe die leverswitches juist werken en waarop ik moet letten bij het aansluiten.
Nu nog deftig gitaar leren spelen en alles komt voor mekaar ... ;)

niekb
19 augustus 2006, 02:14
in amerika wordt het niet gedaan ivm met schok gevaar
maar in europa schijnt het stroomnetwerk beter te zijn..

om veel brom tegen te gaan zou je het wel moeten doen, alleen bij emg hoeft het niet!


en over die schema's van seymour duncan: elk merk gebruik eigen kleuren voor alle draadjes, dus er is geen universele kleurcode... let daar goed op :)

Ai weer een pluspunt voor EMG!
Wat betreft die draadjes, daar kwam ik vandaag ook achter idd.. en t verschil tussen neck en brug elementen. Door die pooltjes van die muse gitaar ben ik eens beter gaan kijken naar mn elementjes.
Amerikanen zijn gewoon bang voor lawsuits:) alles extra goed afschermen dus.