PDA

View Full Version : American Ash tele



Calexico
14 augustus 2006, 22:44
Iemand hier die een American Ash tele heeft? Is de meerprijs van de Ash tele t.o.v. de American Standard Tele gerechtvaardigd volgens jullie? Groot verschil in sound?

Tristan
14 augustus 2006, 22:51
Ik zou het niet doen...
De pickups en de brug van de American Series Tele heeft een nadelige werking op de sound van de gitaar, waardoor deze niet als een echte Tele klinkt, maar als een soort rare Strat...
Als je een echte Tele wilt, dan kan je beter even naar de '52 Vintage Reissue kijken, die is i.m.o. veel beter...

Calexico
14 augustus 2006, 23:00
Dat een Standard Tele klinkt als een strat kan ikwel beamen. Zeker 't neckelement. Het brugelement klinkt wel wat feller, prettiger wat mij betreft.
In de Ash tele zitten toch andere pickups als in de de Standard tele dacht ik? Weet wel niet of 't dezelfde zijn als in de '52 RI.
Mmm en die brug van de American series lijkt me dan weer wel voordeliger wat stemvastheid betreft. Want daar heb ik een beetje schrik voor bij een '52 RI. Heeft die American Standard brug echt zo'n negatieve invloed op de sound?

Tristan
14 augustus 2006, 23:13
In de American Ash Tele zitten dezelfde pickups als in de gewone American Series Tele, in de American Deluxe (Ash) Tele zitten wel andere pickups, dat zijn noiseless elementen, maar dat vind ik ook helemaal niets...
De pickups van de '52 Vintage Reissue zijn in ieder geval echt 100.000 keer beter dan de American of de noiseless pickups mijns inziens, dus dat is dan zeker een welkome upgrade...
Wat betreft stemvastheid hoef je niets te vrezen met de '52 RI hoor, die zijn prima af te stellen en als je er echt problemen mee hebt (zeer onwaarschijnlijk), dan wordt er ook nog een ouderwetse zeszadelige brug bijgeleverd die je gemakkelijk kan laten installeren, die is nog altijd een stuk beter dan de brug van de American Series...
De '52RI Tele klinkt gewoon veel vetter en voller dan de American Series Tele en dat terwijl ze niet aan punch en hoog verliest...
Een American Ash Tele met als upgrade dezelfde pickups als de '52RI is waarschijnlijk bijna net zo duur als een echte '52RI, dus daarvoor hoef je het ook niet te laten...
Ik zou persoonlijk dan eerder kijken naar een Japanse Tele en die dan upgraden met dezelfde pickups als die in de '52RI zitten, dan heb je veel meer bang for the buck dan met zo'n American (Ash) Tele en nog meer een echte Telecaster sound ook, vanwege de betere elementen, de '52RI is dan gewoon weer een flinke stap hoger wat betreft klank en kwaliteit...

Calexico
14 augustus 2006, 23:40
Wat die pickups van de Ash tele betreft, op de Fender-site worden ze omschreven als 'vintage special pickups' ... Zeker dat 't dezelfde zijn als de Standard serie? De ash tele wordt ook omschreven als een upgrade van de '52RI. Eigenlijk allemaal commercieel gedoe dan.......
Wat mij ook minder ligt is die dikkere nek van de '52ri. Ik wil sowieso een maple neck. De neck van een gewone standard is dan net weer te dun voor me. Ik weet 't, ik ben een moeilijk geval:-) De neck van de Ash tele schijnt ietsje dikker te zijn dan die van de standard serie maar dan weer niet zo dik als die van de '52 ri.
't Beste wat ik kan doen is ze natuurlijk zelf gaan testen. En best nog naast mekaar. Alleen die American Ash kom je niet zo dikwijls tegen.

Squier4ever
15 augustus 2006, 00:06
mijn tip: spaar door voor de '52 reissue en laat die ash lekker links liggen, de '52 klinkt IMO veel beter. ook is deze mooier, door de vintage brug en tuners.
vind die moderne telebrug zo lelijk, nie normaal meer

vulvasonic
15 augustus 2006, 00:14
ook is deze mooier, door de vintage brug en tuners.
vind die moderne telebrug zo lelijk, nie normaal meer

Dat vond ik vroeger ook. Lekker authentiek. Maar inmiddels ben ik volledig om. Mocht ik ooit een Vintage RI kopen, zou ik er meteen een moderne brug op leggen.

Punt
15 augustus 2006, 01:03
Is die '52 Vitage RI hetzelfde als de Classic serie?

d'oh
15 augustus 2006, 10:06
Dat vond ik vroeger ook. Lekker authentiek. Maar inmiddels ben ik volledig om. Mocht ik ooit een Vintage RI kopen, zou ik er meteen een moderne brug op leggen.

je bent en blijft een stratman he, vulva:satisfie:

nee, een tele met een moderne brug mist de twang en punch die een tele moet hebben, alleen met een vintage brug krijg je dat er het beste uit

mocht je nou echt problemen hebben, met dat je je snaren uit de kleine groefjes van een vintage brug ragt, dan zou dat de enige reden voor mij zijn om er een moderne brug op te zetten

overigens is een moderne brug zo lelijk

Punt
15 augustus 2006, 17:48
Is die '52 Vitage RI hetzelfde als de Classic serie?

Nou? :)

Ik zag ook voor weinig een light ash is dat dan helemaal nix?

Sorry hoor, ik weet alles van LP's maar van Teles weet ik nix...
Het lijkt me leuk er een goedkoop teletje bij te hebben voor thuis.
Of zijn er geen leuke goedkope Tels voor thuisgebruikt?

Tristan
15 augustus 2006, 18:16
Wat die pickups van de Ash tele betreft, op de Fender-site worden ze omschreven als 'vintage special pickups' ... Zeker dat 't dezelfde zijn als de Standard serie? De ash tele wordt ook omschreven als een upgrade van de '52RI. Eigenlijk allemaal commercieel gedoe dan.......
Wat mij ook minder ligt is die dikkere nek van de '52ri. Ik wil sowieso een maple neck. De neck van een gewone standard is dan net weer te dun voor me. Ik weet 't, ik ben een moeilijk geval:-) De neck van de Ash tele schijnt ietsje dikker te zijn dan die van de standard serie maar dan weer niet zo dik als die van de '52 ri.
't Beste wat ik kan doen is ze natuurlijk zelf gaan testen. En best nog naast mekaar. Alleen die American Ash kom je niet zo dikwijls tegen.

Ik heb nog even op de Fender site gekeken en de pickups die op de American Ash Tele zitten worden toch anders omschreven dan de pickups die op de gewone American Tele zitten, maar ze worden ook anders omschreven dan de pickups die op de '52RI zitten, dus ik denk dat ze er een beetje tussenin zitten...
Ze hoeven dus niet per se slecht te zijn, zoals de pickups die in de American Tele zitten, maar het zijn volgens mij ook niet de pickups uit de '52RI die ik juist erg goed vind...
Misschien moet je de '52RI Tele en de American Ash Tele inderdaad allebei maar een keertje gaan testen en kijken wat je het meeste bevalt...
Alleen die brug, die brug van die American Ash Tele vind ik echt helemaal niets...

Tristan
15 augustus 2006, 18:26
Nou? :)

Ik zag ook voor weinig een light ash is dat dan helemaal nix?

Sorry hoor, ik weet alles van LP's maar van Teles weet ik nix...
Het lijkt me leuk er een goedkoop teletje bij te hebben voor thuis.
Of zijn er geen leuke goedkope Tels voor thuisgebruikt?

Nee, de '52RI Tele is een Amerikaan (en dan mijns inziens ook nog het beste non custom shop model) en de Classic serie is volgens mij Japans...
Bij die Japanners heb je ook weer verschil tussen Crafted In Japan en Made In Japan, waarbij de eerste beter zijn, want het tweede betekent dat ze gewoon geassembleerd zijn in Japan, maar dat de onderdelen uit een goedkoper land komen...
Dat is wat er mij verteld is hierover, maar daar hebben anderen op dit forum waarschijnlijk meer verstand van dan ik...
Als je een Tele voor erbij zoekt dan zou ik toch voor een van deze gaan:
Classic series: Classic 50's Tele of Classic Player Baja Tele (deze heeft zelfs custom shop pickups, zeker checken!!!)
of misschien de Highway One (Texas) Tele...
Als je de gitaar (Classic 50's of Highway One) upgrade met dezelfde pickups als die op de '52RI zitten of de Custom Shops, dan heb je er een hele vette gitaar aan denk ik...
Die Lite Ash moet je echt links laten liggen, die zijn ruk...
Volgens mij zijn dat van die dingen die uit Korea of Vietnam komen of zoiets en dan in Japan worden geassembleerd...

FruscianteFan
15 augustus 2006, 18:33
De classic series zijn Mexicanen. Ik geloof zelfs dat alle series op de Fender site waar niet "American" bij staat, uit Mexico komen.

Tristan
15 augustus 2006, 18:45
De Standard serie is Mexicaans, dat weet ik zeker, maar volgens mij is de Classic serie juist Japans...

FruscianteFan
15 augustus 2006, 19:17
Het zijn toch echt Mexicanen :)

Punt
15 augustus 2006, 20:32
@Tristan: Thanks, nuttige info.

Tristan
15 augustus 2006, 22:25
@Punt: graag gedaan, maar vanwege FruscianteFan zijn post ben ik er niet zo zeker meer over, volgens mij zit het dus zo (ik heb even de prijslijst van Fender van de site gedownload):
Highway 1: USA body/neck/parts, in Mexico geassembleerd
Custom Shop Designed Classic Player: Japan?
Classic Series: Japan? (volgens FruscianteFan dus Mexicaans)
Deluxe Series: Mexico
Special Edition: Japan? (de lefty 70's Tele in ieder geval wel)
Standard Series: Mexico

Waar de vraagtekens staan ben ik dus niet zeker van, de rest weet ik echt bijna 100% zeker...
Het zou toch raar zijn als de duurdere Classic Series evenals de Standard Series in Mexico gemaakt zouden worden...
Nog zoiets raars is dat in de Classic Series bijvoorbeeld ook de '72 Tele Deluxe Reissue staat, daarvan weet ik echt zeker dat die sinds jaar en dag in Japan worden gemaakt, ze hebben de productie daarvan toch niet ineens naar Mexico gehaald? (lijkt mij sterk in ieder geval)...
De Special Edition modellen zijn volgens mij deels Crafted In Japan, zoals de lefty 70's Tele, maar deels ook alleen maar geassembleerd in Japan (Made In Japan dus), zoals de Lite Ash Tele...

Niettemin blijf ik bij mijn standpunt dat de door mij genoemde Tele's in de lagere prijsklassen waarschijnlijk wel de interessantste zijn qua features, een echte Tele heeft mijns inziens zowiezo een maple neck...

FruscianteFan
15 augustus 2006, 23:04
Ik dacht dat sommige modellen Japans waren, die inderdaad niet in Mexico worden gemaakt. En dat de Classic 50 en 60 (en 70?) in Mexico worden gemaakt en dus de Japanse versies niet hier verkocht worden (min of meer).

Op thomann.de staat in elk geval bij de Telecaster classic 50 dat deze uit Mexico afkomstig is.

Ik meen in elk geval dat de reissues die met decennia ('50, '60 en '70) worden aangeduid Mexicaans zijn en die met enkele jaartallen ('54, '59, '62 etc) made of crafted in japan zijn.

Calexico
22 augustus 2006, 13:48
Heb ondertussen een Ash tele kunnen testen. Heerlijk gitaartje hoor! Wat me opviel was dat de hals een ietsje dikker is dan een gewone standaard tele. (U-vorm) Speelde echt lekker, heel comfortabel. En de sound, de twang was er zeer zeker. Heb 'm getest tov een gewone standard tele (alder, c-neck) en het verschil was best groot. Voller, meer hoog en laag... De standard alder tele had wat meer in het middenlaag... klonk met overdrive misschien ietsje strakker maar over het algemeeen won de ash tele het overduidelijk. De ash woog ook aanzienlijk meer als de alder. Mede door de dikkere nek. Dat zal ook zeker zijn invloed hebben op de sound.
Nu nog de '52 ri tele een keertje aan de tand voelen... jammer dat ik die niet naast de ash tele heb kunnen testen. Wat me een beetje weg houdt van de '52 ri is de hals en het fingerboard. Zoek eigenlijk een allround tele en weet niet of de '52 ri daarvoor geschikt is. Met die 7.25 radius ben ik bang dat je snel gaat "overbenden".