PDA

View Full Version : gitaar bouwen



sjoerd5
14 augustus 2006, 20:45
hey mensen

ik wil ooit een gitaar bouwen, maar ik ben nog helemaal groen

Dus alles wat ik (volgens jullie) moet weten,

over solderen, monteren, schuren en hout.

ik zou zeggen brand los

Jimwoud
14 augustus 2006, 20:46
Check het topic 'Zelfbouw'

Squier4ever
15 augustus 2006, 11:14
Koop een boek, (zie forum wat je moet hebben) lees het door en kom weer terug als je vraagjes hebt

Arjo
15 augustus 2006, 11:27
Melvyn Hiscock “Make your own electric guitar” dat is het boek wat je naar mijn mening moet kopen.
Kijk ook eerst wat je wilt gaan maken en zoek daar zoveel mogelijk info over, van te voren plannen is echt super belangrijk. Wil je alles maken of alleen de body of wil alleen in elkaar zetten en wat voor model en wat voor sound zoek je, dat soort dingen. Ook hier op het forum zie je een hoop leerzame dingen kijk dus in de verschillende topics.

Verder gewoon beginnen!! Gaande weg leer je het wel :D

Arjo

G.G.
15 augustus 2006, 11:44
hey mensen

ik wil ooit een gitaar bouwen, maar ik ben nog helemaal groen

Dus alles wat ik (volgens jullie) moet weten,

over solderen, monteren, schuren en hout.

ik zou zeggen brand los

Dit vind ik zoooo gemakkelijk. Hier ga ik nieteens een serieus antwoord op geven.

Wat heb je zelf al gedaan om de nodige info te vinden?

Ga lekker spitten hier in het zelfbouw, en kom terug als je een concrete vraag heb.


Luiwammes :)

Kim Wilson
15 augustus 2006, 11:50
Alsof een gitaar bouwen in twee posts kan worden uitgelegd...

G.G.
15 augustus 2006, 12:14
Alsof een gitaar bouwen in twee posts kan worden uitgelegd...

Ja hoor, gemakkelijk, kijk maar:

Sjoerd5:

Koop houten planken, (eigenschappen van de houtsoorten kan je in een van de stickey topics vinden).

Koop alle losse onderdelen. (leveranciers zijn te vinden via de zoekfunctie).

Teken de vorm af. (tekeningen zijn te vinden op het internet, en anders trek je een gitaartje over met een potloodje)

Zaag de boel uit.

Maak malletjes, frees alle gaten. (ook weer via de zoekfunctie te vinden)

Boor alle nodige gaten.

Spuit wat lak op het hout. (kijk eens naar werk van Fred voor leuke ideeën. Er is een sticky topic met betrekking tot lak. Staat helemaal bovenaan, kan niet missen).

Schroef de boel inelkaar.

Soldeer alle draadjes op de juiste plek vast (kan je via de zoekfunctie ook wel vinden)






Sorry, wordt altijd een beetje sarcastisch van dit soort onderwerpen (zonde van mijn tijd eigenlijk, dit getyp.)

sjoerd5
15 augustus 2006, 12:48
ach ja meschien het toch een beetje rare vraag


om iets directer te zijn zou nu dan wat meer over solderen willen weten.

ik heb nog niet het HELE zelfbouw forum doorgespit maar daar zag ik er niet zo veel
over

lennaertn
15 augustus 2006, 12:55
http://www.seymourduncan.com/support/how_to_install_a_pu.shtml

http://www.tabak.nu/gitaarbouw_doc.php

G.G.
15 augustus 2006, 13:26
ach ja meschien het toch een beetje rare vraag


om iets directer te zijn zou nu dan wat meer over solderen willen weten.

ik heb nog niet het HELE zelfbouw forum doorgespit maar daar zag ik er niet zo veel
over

Dat lijkt me erg sterk, ik tik net "solderen" in, in de zoekfunctie en heb alleen in "zelfbouw gezocht. Ik kreeg 84 onderwerpen, en daar stonden wel bruikbare links in.

Ik gok erop dat wanneer je dezelfde zoekactie doet in "werkbank" en "electrische gitaren" je nog veel meer resultaten krijgt.

Wat wil je precies weten? Schema's? Hoe je moet werken met een soldeerbout? Wat voor soldeerbout je moet hebben? Welke tinsoort? met harskern? etc.....

Wat is er zo specifiek, dat je wilt weten, maar niet kan vinden?

sjoerd5
15 augustus 2006, 13:39
ja werken met de soldeerbout ja

maar thanks ik ga ff kijken