PDA

View Full Version : Bekabeling rack?



AART
14 augustus 2006, 19:59
Geachte rackfreaks( ;) ),

Morgen of overmorgen krijg ik mijn 12he rack case binnen.
En nu wil ik het wel goed bekabelen.
Ik dacht eerst aan gewoon een simpele tasker of george L kabel, maar toen las ik dit op Maartens site:

All cables are wired in the following way:

core 2: connected to both sleeves
shield: connected to the sleeve from the OUTPUT device
That way the shield works as a true shield and the 2nd core functions as a connection between ground. In a noisy atmosphere this is a good solution to prevent hum/noise in your signal and is used in all professional applications. In some cases I've lifted the ground on the cables end. For more info check the Pickup and Cable Wiring page . :


Heeft dit veel voordeel, zo ja, wat voor kabels heb ik hier voor nodig, want een normale gitaarkabel heeft volgens mij maar 2 aders en geen koperen/metalen shielding(mantel).

Moet ik microfoonkabels(en zoals maarten aansluiten) gebruiken dan of zijn normale kabels ook goed.
Ik wil namelijk geen rradioski russki znajem opm neznajem door mijn amp.


Jacks worden btw gewoon van neutrik(angled en straight).

Dank voor uw hulp.

Nocki
14 augustus 2006, 22:23
Maarten zn manier werkt heel goed.

Mocht je problemen hebben met brom ofzo is het er zo uit en het werkt gewoon goed. wel zorgen dat alles via het rack geaard is.

Mocht je dat niet op die manier doen dan met gewone kabels. ik heb altijd alles met van den hull kabels gedaan maar nooit op zijn manier. was nooit nodig tot ik met meerdere preamps en poweramps in het rack ging werken waarvan sommige geen groundlift hadden. met zijn manier heb ik een aantal problemen opgelost.

Nocki

AART
15 augustus 2006, 10:54
Zijn hum frees ook goed of kan ik het beter zo doen?

Mijn signal routing word trouwens vrij simpel:

Wireless
\/
Mark IV pre
\/
Rocktron intellifex
\/
Mark IV eindtrap


Andere spullen die er nog bij in zitten mar niet in de routing: tuner, power supply.

MSNL
15 augustus 2006, 12:19
Hoi,

Ik heb mijn rack ook met normale kabels bekabeld.
Heb humfrees gebruikt bij mijn Sennheiser zender en de Rocktron intellifex. Dit zijn de enige rackapparaten in mijn rack die via adapters gevoed worden en dus geen aarde hebben.

Grt,

msnl

habberdoedas
16 augustus 2006, 16:35
Bezuinig nooit op kabels. Gebruik goed spul. Humfrees is ook erg handig. Mijn bekabelig is gewoonstandaard kabels van Klotz met Neutrix jack en xlr pluggen. Misschien ook handig voor in je rack. Een goede stroomvoorziening die schone stroom levert en piekspanningen opvangt. Ik denk dan aan een 19" Furman powersuppley of ziets...

AART
17 augustus 2006, 00:11
Bezuinig nooit op kabels. Gebruik goed spul. Humfrees is ook erg handig. Mijn bekabelig is gewoonstandaard kabels van Klotz met Neutrix jack en xlr pluggen. Misschien ook handig voor in je rack. Een goede stroomvoorziening die schone stroom levert en piekspanningen opvangt. Ik denk dan aan een 19" Furman powersuppley of ziets...


powersupply komt er ook nog.

En op kabels bezuinig ik ook niet, maar vd hull van 16 euro per meter is grote onzin.
Ik neem gewone kabes van hooguit 2 euro de meter. Tussen v d hull en gamma kabels zit niet zoveel verschil dat v d hull 16 euro de meter waard is...

strattie
22 augustus 2006, 01:26
powersupply komt er ook nog.

En op kabels bezuinig ik ook niet, maar vd hull van 16 euro per meter is grote onzin.
Ik neem gewone kabes van hooguit 2 euro de meter. Tussen v d hull en gamma kabels zit niet zoveel verschil dat v d hull 16 euro de meter waard is...

denkje... Totdat je eens gaat luisteren op een goede hifi set. (ok ok gitaar is wel anders, maar het verschil is er wel degelijk ;) )

BeeJee
22 augustus 2006, 02:46
@ Strattie: Inderdaad is er wel verschil te merken bij verschillende kabels, maar dat verschil is bij gitaar een stuk minder dan bij hi-fi toepassingen. Helemaal in een live-situatie in de mix wordt dat verschil nog moeilijker waarneembaar. Echter, alle beetjes helpen. Dat is ook weer zo...

Jimi Hendrix
22 augustus 2006, 07:55
powersupply komt er ook nog.

En op kabels bezuinig ik ook niet, maar vd hull van 16 euro per meter is grote onzin.
Ik neem gewone kabes van hooguit 2 euro de meter. Tussen v d hull en gamma kabels zit niet zoveel verschil dat v d hull 16 euro de meter waard is...

Als het je interesseert moet je gaan testen, uiteraard blind (= jij weet niet welk type snoer wordt aangesloten, degene die het aansluiten doet wel) of nog beter dubbelblind (beiden weten niet wat wordt aangesloten), maar dat gaat wat lastig met kabels die er verschillend uitzien.

zo ben ik tot de conclusie gekomen dat VdHul CS122 (wat ik nu gebruik) speakerkabel beter klinkt dan Klotz speakerkabel en dat de standaard confectiekabels (quiklok ed) eigenlijk het woord 'klinken' niet waard zijn.
Zo'n snoer gaat jaren mee en is dus in feite een kleine investering voor betere tone, toch?

AART
22 augustus 2006, 10:54
Kabel van 16 euro de meter is 99% pure winst, het enige verschil zit em in de shielding.

Jimi Hendrix
22 augustus 2006, 14:26
Kabel van 16 euro de meter is 99% pure winst, het enige verschil zit em in de shielding.

ja de snackbar smaakt ook hetzelfde als een 3-sterren restaurant. :hippie:

AART
22 augustus 2006, 16:07
mmm, ok.


Jij haalt friet in dat 3 sterrenrestaurant, want de snackbar is kut.
Jij betaald daar dus 16 keer zoveel als in de snackbar = 28 euro voor ene friet met.
Terwijl die friet nauwelijks verschilt van die van de snackbar, zeker als je ook nog eens mayo erbij doet...

AART
22 augustus 2006, 16:09
Ik ga trouwens morgen het verschil testen, met multimeter erbij!

vd hull cs 122(16 euro per meter dus) met tasker spul wat ik hier heb liggen(1,30 de meter ofzo?).

Edit: Hij(mijn oom) heeft ook nog wat ander spul liggen, mogami volgens mij, neem ik ook wel mee in de test.

Jimi Hendrix
22 augustus 2006, 16:20
Ik ga trouwens morgen het verschil testen, met multimeter erbij!

vd hull cs 122(16 euro per meter dus) met tasker spul wat ik hier heb liggen(1,30 de meter ofzo?).

Edit: Hij(mijn oom) heeft ook nog wat ander spul liggen, mogami volgens mij, neem ik ook wel mee in de test.

helaas hebben multimeters geen oren, kun je in plaats daarvan niet je oom ff wat speakerkabel laten omwisselen zonder dat jij ziet wat wat is? kom je er achter of je verschil hoort/voorkeur hebt....

Nocki
22 augustus 2006, 17:25
[gluurfunctie] ik zit hier heerlijk mee te genieten en heb me nog steeds kunnen inhouden... heerlijk onderwerp.. ik blijf gewoon lekker gluren. wat leuk![/gluurfuntie]

AART
22 augustus 2006, 18:42
ehm, dat gebeurt ook, maar multimeters laten zien of er wat van je signaal gesnoept word en wat de weerstand is.
En dat is wat een kabel moet doen.

Als een kabel slecht klinkt komt dat omdat hij een te hoge weerstand heeft(niet genoeg signaal doorlaat).

Edit: volgens mij zit ik hier trouwens een beetje te vloeken in de kerk, bij allemaal rackfreaks met honderden euro's aan kabel in hun racks :chicken:

PS2: laatst hoorde ik ook nog een verhaaltje over dat een kabel omdraaien ook verschil zou maken, daar heb ik laatst ook met hem over gediscussieerd en na meten en luisteren bleek er geen verschil te zijn.

vinni
23 augustus 2006, 11:31
Iemand toevallig nog 10m van die dunne George L over?


Groet,
Vinni

Marco5150
23 augustus 2006, 12:06
Kabel van 16 euro de meter is 99% pure winst, het enige verschil zit em in de shielding.

Het materiaal is anders. In CS-122 is bijvoorbeeld zilver verwerkt. We hebben het hier trouwens (als ik goed heb opgelet) het over speakerkabels. Die hebben zelfs helemaal geen shielding.



ehm, dat gebeurt ook, maar multimeters laten zien of er wat van je signaal gesnoept word en wat de weerstand is.
En dat is wat een kabel moet doen.

Als een kabel slecht klinkt komt dat omdat hij een te hoge weerstand heeft(niet genoeg signaal doorlaat).

Edit: volgens mij zit ik hier trouwens een beetje te vloeken in de kerk, bij allemaal rackfreaks met honderden euro's aan kabel in hun racks :chicken:

PS2: laatst hoorde ik ook nog een verhaaltje over dat een kabel omdraaien ook verschil zou maken, daar heb ik laatst ook met hem over gediscussieerd en na meten en luisteren bleek er geen verschil te zijn.

Met een multimeter meet je alleen de DC weerstand. Dan weet je nog steeds niet hoe de kabel reageert op de daadwerkelijke muzieksignalen (wisselspanning met sterk varierende frequentie).

Je kunt uit een multimeter meting geen enkele zinnige conclusie trekken. (De kans is trouwens groot dat hij bij beide kabels 0 ohm aangeeft. Of hooguit 0,2 ofzo)

Bovendien is ook de capaciteit van de kabel een factor die meespeelt.

morris
23 augustus 2006, 20:30
juist Marco!

Ik vertrouw mijn oren meer dan een multimeter zodra het op geluid aankomt.
Voor wat betreft richtingsgevoeligheid van kabels, pfff.... Ik heb zelf ook de nodige Evidence kabels maar iemand die geblinddoekt het verschil hoort van de richting van de kabel mag ze van mij hebben. Ik moet overigens zeggen dat Evidence wel met afstand de best klinkende speakerkabel maakt die ik ooit heb gehoord, maar dat terzijde.

Je kunt het zelfs zo gek maken door richtingsgevoelige high end 220 stroomkabels (jawel) te gebruiken maar als je zover bent, gaat het volgens mij al helemaal niet meer om gitaarspelen maar ben je naar mijn mening behept met een klassiek geval van dwangmatig compulsivisme.

Moraal van dit verhaal: zoek nooit uitersten op maar probeer een goede middenweg te vinden tussen goede kwaliteit en een redelijke prijs. Een goede gitaarkabel kost nou eenmaal snel een eurootje of 80. Mogami kabel bijvoorbeeld is vrij goedkoop maar is wel erg goed. Voor mij is dit nog altijd de beste kabel voor in een rack. GeorgeL zou ik alleen gebruiken daar waar dunne flexibele kabel nodig is, zoals op een pedalboard.

Morris

AART
23 augustus 2006, 23:11
Nouja, mijn resultaten, niet veel nieuws:

Multimeter resultaat: Marco heeft redleijk gelijk: 0,001 of geen verschil.

Geteste kabels:

Tasker
VD Hull(cs???)
Een of ander japans merk(geen mogami, wat ik dacht).




Resultaten luistertest: niet bijster veel verschil, al moet ik toegeven dat ik dacht minder ruis te hebben met vd hull, maar bij een tweede keer testen merkte ik dat niet meer op.
Een vaag detail: met de tasker pikte ik ineens radio signalen op, verder nooit last van gehad, nu ineens wel.
Best irri.
Mijn conclusie: vd hull betere shielding.
Dat japanse merk btw was wel brol, duidelijk verschil in tone.
Was echt rot, geen dynamiek, geen sprankelend hoog etc, net een behringer tuner in je fx loop :D

Wat ik nu ga doen is zoeken naar kabels die goede shielding hebben naast vd hull, want ik vind het nog steeds veel te duur voor wat het is.

Mischien horen jullie wel veel verschil in tone, maar ik niet, bovendien moet je niet vergeten dat je bijna altijd dezelfde jacks gebruikt: neutriks.

vinni
25 augustus 2006, 15:51
Sluit me aan....
Dat hypen van die kabels is grotendeels BS. Zeker dat richting gevoelige.
Dat gezegd hebben heb ik wel Evidence Siren speakerkabels en zelfs in mijn ENGL cabs gemonteerd. Tja....klinkt goed.....

Ik koop meestal kwaliteitsspul om tegen mezelf te kunnen zeggen "aan mijn apparatuur zal het niet liggen!"

Maar kom toch een beetje terug op die boutique rommel....
Beetje OT : die boutique pedalen...elke dag weer een nieuwe....
dat kan je toch niet meer serieus nemen?

Maar goed...Siren dus in mijn cabs....Ben weer met Georg L bezig voor mijn floorboard. Straks wel Evidence voor mijn signaal tussen gitaar-floorboard en rack. Maar ja......echt nodig.....en hoor ik het verschil....moah....

Vinni

AART
25 augustus 2006, 17:56
hmm, ik heb vintage draad gebruikt in mijn speakercab.
Doorzichtig plastic, daar had ik nog wat van liggen.
Het is eigenlijk electriciteitsnoer, maar dus des te beter voor speakerkasten.

vester86
26 augustus 2006, 00:16
hmm, ik heb vintage draad gebruikt in mijn speakercab.
Doorzichtig plastic, daar had ik nog wat van liggen.
Het is eigenlijk electriciteitsnoer, maar dus des te beter voor speakerkasten.

altijd die ouwe meuk ;-)

AART
26 augustus 2006, 11:09
altijd die ouwe meuk ;-)


dat was sarcastisch.

ik bedoelde gewoon 'oud', maar tegenwoordig word het dan juist meer waard, mits je 'oud' vervangt door 'vinatge' of 'relic'. :satisfie:

vester86
26 augustus 2006, 23:40
dat was sarcastisch.

ik bedoelde gewoon 'oud', maar tegenwoordig word het dan juist meer waard, mits je 'oud' vervangt door 'vinatge' of 'relic'. :satisfie:

hehe, het mijne was ook sarcastisch, maar mijn smiley kwam niet door

:satisfie:

MarcoB
27 augustus 2006, 13:03
Weet iemand waar ik mogami kabels kan bestellen?

Marco