PDA

View Full Version : Tune-O-Matic Brug afstellen



Sliver
14 augustus 2006, 19:50
Hey,

ik heb een onlangs nieuwe snaren op mijn fender jaguar gezet. Ik ben van 0.09 (Fender) naar 0.10 (Elixir) gegaan en tussendoor heeft de gitaar een weekend zonder snaren gezeten, omdat de gitaarboer me nietgoedpassende snaren had verkocht (bulletends ipv standaards hoe moeilijk kan het zijn).
Na de elixir erop te hebben gezet blijkt er een behoorlijke fretbuzz te zijn ontstaan (vooral DAE-gedeelte).
Mijn vraag is, hoe stel ik de boel fatsoenlijk af (of kan ik beter naar een gitaarzaak gaan)? Mijn gitaar is geen standaard jag, maar een special edition met Gotoh tune-o-matic brug en humbuckers en eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n brug afgesteld.

alvast bedankt voor jullie hulp!

dirty-harry
14 augustus 2006, 20:00
Het zou me sterk verbazen dat de hals gezet is na een weekendje, maar met dit weer is alles mogelijk.
Ik zou gewoon de 0.10 snaren een tijdje laten liggen op gestemde spanning, en kijk de arm en geregeld na.
Normaal komt het wel goed ( ik zeg normaal )!!!!
Wat de brug betreft ook even wachten, en kijken hoe te gitaar reageerd.
Binnen drie dagen zul je wel verschil merken zoniet, dan helpen we je wel verder.

Orpheo
14 augustus 2006, 20:17
het ligt eraan waar de fretbuzz zit. zit het bij de hogere frets( fret 12 en hoger) dan moet je je brug ff afstellen (kom ik zo op).

hoe weet je dat het fret12+++ is? pak een akkoord, gewoon powerchord, op de lage snaren. en ga gewoon omhoog. als je rond de 12e fret zit met je powerchord, en je hebt nog buzz, dan kan je er rustig vanuit gaan dat je dus fretbuzz hebt ergens boven je 12e fret. dat is dan makkelijk op te lossen op de volgende manier:

aan de basskant (en aan de hoge kant duh) zitten 2 schroeven, 2 wieltjes, waar je brug op rust. je kan die hoger en lager schroeven. doe dat eens, en je fretbuzz gaat weg. je moet wel opnieuw stemmen dan natuurlijk, en aan die schroeven draaien als de snaarspanning lager is dan wanneer de gitaar gestemd is. intoneren hoeft niet als dat al goed gebeurd is van te voren.

is de fretbuzz weg als je een powerchord hebt op bv de 5e positie, dan moet je je hals iets holler zetten, en dat doe je door even met je trussrod te pielen. als je een doubleaction trussrod hebt moet je 'm aandraaien (naar rechts) en is het een singleaction (old school style zeg maar) moet je 'm naar links draaien. dat is dus ff uitzoeken.

NIET MEER dan een KWART SLAG per keer! (dus niet meer dan 90 graden per keer!!!) anders KAN je je hals slopen! en per slag een half uur laten rusten.

@ dirty harry: de trussrod voorkomt dat je hals rare dingen gaat doen met weer als dit. als het gaat om holler/boller trekken dan.

dirty-harry
15 augustus 2006, 03:53
Ja maar hij spreekt over het DAE gedeelte, dus ik dacht aan een halstwist?????
Kan gebeuren bij oudere gitaren die een tijdje zonder spanning staan.