PDA

View Full Version : tube distortion



fentemple
14 augustus 2006, 19:14
he daar,

Het duitse blad gitarre und bass heeft een leuk design rond een pl802 buis (vroeger veel gebruikt in tv's, kost als nos buis 1 euro!) verder werkt de schakeling op laagspannig, 40V, dus ideaal als beginnersproject. Er is een speciale site voor dit project, http://www.tubepower.de/ . Ben zelf al bezig en laat nog van me horen.

Lucluc
14 augustus 2006, 21:07
Kijk, dit is nou eens een goede tip!

interessander
14 augustus 2006, 21:13
Leuk project, had hem ook al gezien in de G und B, ben benieuwd naar de stompbox versie.

hadv
14 augustus 2006, 22:43
jawohl, aber ich sehe gar keine schaltplan, nur die liste der teile
kann jemand mich (mir?, klotenaamvallen) helfen

fentemple
14 augustus 2006, 23:14
Mhmm, lijkt inderdaad dat het schema weg is. Het stond onder http://www.tubepower.de/pictures/projects/RTD-1-schematic.jpg .

interessander
14 augustus 2006, 23:46
hmmm de hele site ligt er nu uit.

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 23:48
jawohl, aber ich sehe gar keine schaltplan, nur die liste der teile
kann jemand mich (mir?, klotenaamvallen) helfen

Ganz toll und jetzt rufen sie an und treffen sie ein ganz tolle röhreverstärker :)

Heb het schemaatje in 'n G&B ergens staan; globaal 'n penthode naar 'n triode op vrij lage spanning.

Ff geen scan-mogelijkheid hier maar ik wil het wel 'n x kopiëren als het mogelijk is.

Schaltplan sollen ici around the bench aanwezig zijn. :D

interessander
15 augustus 2006, 00:02
Sehen Sie mal, ein schaltplan für Sie.

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/schaltplan001.jpg

BamBuFan1
15 augustus 2006, 01:29
he daar,

Het duitse blad gitarre und bass heeft een leuk design rond een pl802 buis (vroeger veel gebruikt in tv's, kost als nos buis 1 euro!) verder werkt de schakeling op laagspannig, 40V, dus ideaal als beginnersproject. Er is een speciale site voor dit project, http://www.tubepower.de/ . Ben zelf al bezig en laat nog van me horen.

Ik zag hem ook al, en ze gaan er de komende maanden nog uitbreidingen/mods aan maken. Leuk gitaarnet-projectje om met een stel te maken en ervaringen uit te wisselen. Ik doe iig mee!

qwerty
15 augustus 2006, 20:18
lijkt me ook een leuk project.
Het idee van zo'n ladingspomp spreekt me wel aan, geen trafo's enzo.

Heb vandaag een halogeenlamp-transformatortje gekocht: 12v AC 60VA, en ga eens rustig denken over een leuke soortgelijke schakeling met 1 of 2 12ax7 buisjes. Ik laat verdere vorderingen horen.

BamBuFan1
16 augustus 2006, 15:10
lijkt me ook een leuk project.
Het idee van zo'n ladingspomp spreekt me wel aan, geen trafo's enzo.

Heb vandaag een halogeenlamp-transformatortje gekocht: 12v AC 60VA, en ga eens rustig denken over een leuke soortgelijke schakeling met 1 of 2 12ax7 buisjes. Ik laat verdere vorderingen horen.

Kewl! Zou ik inderdaad graag meer over horen!

Vonk
16 augustus 2006, 16:57
Misschien overbodig: deze versie (RTD-1 dus) heeft 9V WISSELSTROOM nodig zoals onder staat vermeld. Nou weet ik niet zeker of je gewoon een 9V FXadapter DC kunt gebruiken.

Verder heb ik hier ergens een link vandaan geplukt
http://www.muzique.com/schem/tubedrvr.gif

Die gebruikt 12AX7, is misschien wat makkelijker te vinden. Heb je iets te kiezen ;)

Chris Winsemius
16 augustus 2006, 17:03
Misschien overbodig: deze versie (RTD-1 dus) heeft 9V WISSELSTROOM nodig zoals onder staat vermeld. Nou weet ik niet zeker of je gewoon een 9V FXadapter DC kunt gebruiken.

Verder heb ik hier ergens een link vandaan geplukt
http://www.muzique.com/schem/tubedrvr.gif

Die gebruikt 12AX7, is misschien wat makkelijker te vinden. Heb je iets te kiezen ;)

Deze schakeling heeft 'n WISSELspanning als voeding nodig.

Vonk
16 augustus 2006, 17:33
Ja dat bedoel ik ;)

Negative K3 fan
16 augustus 2006, 21:21
ik heb er volgens mij nog wel een paar van liggen.....

hadv
18 augustus 2006, 14:33
recht vielen Dank meinentwegen fuer das schoene schaltplan

hadv
18 augustus 2006, 14:34
en voor wisselstroom/spanning
dat is toch echt retesimpel: alleen een trafo met de juiste uitgangsspanning
nix losse adapters (er zijn vrijwel geen adapters die wissel leveren!)

fentemple
18 augustus 2006, 16:14
ha, zag dat er nu n live(pedaal) uitvoering op de site staat, voordat ie weer weg is http://i86.photobucket.com/albums/k113/fentemple/RTD-1-Live-schematic.jpg

BamBuFan1
18 augustus 2006, 17:29
ha, zag dat er nu n live(pedaal) uitvoering op de site staat, voordat ie weer weg is

Ik heb hem gisteren ook al gauw naar mijn hd gedownload, voor de zekerheid ;o)

Hector_Tsolodimos
18 augustus 2006, 17:38
alleen klote dat het allemaal Duits is..

sebastiaan88
29 augustus 2006, 22:22
Oehhh,, ganz geil supertoll.
Dit vind ik dus echt koel he:D
Ben alleen benieuwt of het werkt. Kijk iedereen is zo te spreken over de Tubescreamer... maar daar zit nieteens een buisje in(heb geen ervaring met dit pedaal) ik zelf heb een Jcm900:$ ja sorry jongens. Maar daar zitten dus 3Ecc83s in.. Zou leuk zijn als ik em een mooiere overdrive kon geven door zoiets in serie met mn gitaar-------input te plaatsen^^ alleen is de bypass vaak nogal bagger bij dit soort ding.. Brom of iets dergelijks. Iemand ervaring?


Oiii

Dirk_Hendrik
30 augustus 2006, 08:46
Oehhh,, ganz geil supertoll.
Dit vind ik dus echt koel he:D
Ben alleen benieuwt of het werkt. Kijk iedereen is zo te spreken over de Tubescreamer... maar daar zit nieteens een buisje in(heb geen ervaring met dit pedaal) ik zelf heb een Jcm900:$ ja sorry jongens. Maar daar zitten dus 3Ecc83s in.. Zou leuk zijn als ik em een mooiere overdrive kon geven door zoiets in serie met mn gitaar-------input te plaatsen^^ alleen is de bypass vaak nogal bagger bij dit soort ding.. Brom of iets dergelijks. Iemand ervaring?


Oiii


Missschien eerst eens een beetje ervaring opdoen voor je je mening over TS-en geeft?
Misschien eerst eens de bypass bestuderen voor je, aan de hand van een schema, conclusies over brom begint te trekken?

zo maar wat hints...
Je schijnt aan te nemen dat het goed moet klinken "omdat" er een buis in zit. Da's een even linke conclusie als aannemen dat iets minder goed klinkt omdat er geen buis in zit...

Mitch
30 augustus 2006, 09:23
Je onderschat de natuurlijke buizensound van de JCM900, Dirk. Daar kan geen TS tegenop.

Maar waarom gebruikten al die metalgitaristen ook al weer TS ? :D

guitarnijboer
30 augustus 2006, 12:22
Oehhh,, ganz geil supertoll.
Dit vind ik dus echt koel he:D
Ben alleen benieuwt of het werkt. Kijk iedereen is zo te spreken over de Tubescreamer... maar daar zit nieteens een buisje in(heb geen ervaring met dit pedaal) ik zelf heb een Jcm900:$ ja sorry jongens. Maar daar zitten dus 3Ecc83s in.. Zou leuk zijn als ik em een mooiere overdrive kon geven door zoiets in serie met mn gitaar-------input te plaatsen^^ alleen is de bypass vaak nogal bagger bij dit soort ding.. Brom of iets dergelijks. Iemand ervaring?

Oiii

Ik heb wel enige ervaring met het bouwen van buizen scheurpedaaltjes. Veel van die pedalen zijn een variatie op een of ander bekend pedaal.... en klinken als je uitsluitend het schema volgt vaak een beetje teleurstellend. Met name omdat er klankmatig is afgeweken van het orginele ontwerp. Daarnaast werken 'starved plate' ontwerpen zoals eerder gepost (Jack Orman) niet met iedere 12ax7... Wat je ook maar moet weten, anders begrijp je nooit waarom ie het niet of nauwelijks doet.

Al dit gefreubel hoeft dus echt niet beter te klinken dan een mooie TS of ander pedaal zonder buisjes. (...en wat is mooi?)

Maar heb je verstand van zaken dan kun je dit soort ideeen wel gebruiken om een pedaal te maken wat wel klinkt zoals jij wilt en kan het resultaat echt zeer goed zijn!

En brommen?: alles wat niet goed gebouwd wordt kan brommen, ook hiervoor moet je weten wat je doet.

qwerty
2 september 2006, 10:00
Net een pakketje ontvangen uit duitsland, met de nodige onderdeeltjes om eens lekker te gaan experimenteren.
Heb een simpel schema'tje bedacht met 1 12ax7 buisje:
-input
-2 gainpots in parallel
-gainstage
-drZ eq (baxandrall-achtig)
-gainstage
-2 volumepots in parallel
-output

2 footswitches, 1 voor bypass/effect, ander voor ch1/ch2

hoop binnen een weekje te kunnen zeggen of het allemaal een beetje werkt zoals gepland, zal dan ook even schema'tje posten.

Vonk
2 september 2006, 11:51
Ik vroeg me eerst af waarom je 2 gain- en volumepots parallel had staan, maar dat is dus het idee achter 2 channels?

http://hoffmanamps.com/projects/tube_box_3.htm

Dit is trouwens een link die ik laatst tegenkwam, ziet er erg mooi uit! Een andere versie van een tubepedal.

qwerty
3 september 2006, 12:16
Ik vroeg me eerst af waarom je 2 gain- en volumepots parallel had staan, maar dat is dus het idee achter 2 channels?



yep... kan ik ook een solo-geluidje instellen met wat meer volume

GeofJackon
16 januari 2007, 17:14
heeft iemand dit al geprobeerd?
reacties?

JCG
18 januari 2007, 23:03
heeft iemand dit al geprobeerd?
reacties?

Ik ben van plan om zoiets te bouwen, een 6418 (30 volt anode spanning) op z'n flikker geven met een opampje. Of het werkt en hoe het klink? Geen idee jullie horen het wel als het werkt :D

Maar dan moet eerst me bestelling binnenkomen, en me stage afgelopen zijn. Het mooiste van 6418 is dat ze goedkoop zijn (1.10 euro per buisje) en klein.