PDA

View Full Version : bouw kriebels



Flames
14 augustus 2006, 19:02
IK las net het topic door van de 0,5 watt buizenversterker door en zag daar G2 van madamp staan. Na wat verder op de site van madamp rond te hebben gekeken vond ik daar ook de A15 MK1. Deze kost 250 euro maar voor een 15 watt tube die ik echt geweldig vind klinken vind ik het niet echt veel. Mijn vragen zijn de volgende:

Ik heb geen ervaring met het bouwen van versterkers kan ik uberhaupt dat kleine G2ītje wel inelkaar knutselen laat staan die A15?

Zouden jullie me aanraden om eerst de G2 te proberen en daarna voor de 15 te gaan of zoals ik zelf eigenlijk het liefste wil gelijk de A15 te maken?

Ik heb zelf nog een Marshall MG30 combo staan die eigenlijk nergens naar klinkt. De speaker moet 30 watt aankunnen als ik goed beredeneer aangezien het een 30 watt speaker is? Zou ik hierop de A15 op aan kunnen sluiten? Of is het met buizen weer heel anders?

Sorry voor de mischien stomme vragen..

Nicolai

Rude Perception
14 augustus 2006, 19:17
Allereerst wil ik je doorverwijzen naar een topic in het Newtone-forum:

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,281.0.html

Hier is iemand bezig met de G2. Ik kijk zelf ook even hoe het afloopt en mss ga ik hem dan zelf ook maken. Sowieso is dit een heel erg goed forum voor zelfbouw effecten en versterkers. Niet zo gezellig als hier, maar wel met een aantal erg behulpzame mensen die er best wat vanaf weten.

De speaker zul je waarschijnlijk wel kunnen gebruiken. Wat het aantal watt betreft zeker. 1 watt=1 watt... ookal komt het uit een buizenversterker. 1 Watt klinkt met een buizenversterker harder, maar dat komt door de hoeveelheid boventonen die in een buizenversterker zit. Dat ligt dus aan je oren.

Qua impedantie moet je wel even opletten. De G2 is 8 ohm geloof ik. Wil je de speaker van je Marshall gebruiken, dan moet die het liefst 8 ohm zijn. Als de speaker 16 ohm is kan het ook nog wel, maar liever niet, en zeker niet als je met je versterker (lang) voluit speelt. Minder dan 8 ohm mag de speaker van de Marshall niet zijn!!! Want dan zul je je G2 kapot maken.
Hoeveel ohm de speaker is staat waarschijnlijk wel op de speaker, en anders staat dat wel in de handleiding van de combo.

Rude Perception
14 augustus 2006, 19:20
ik heb het in mijn eeuwige goedheid *kuchkuch* even voor je nagekeken. De speaker is 4 ohm, dus dat zal niet gaan werken op de G2.
Wat leuk is, om er een 8" speaker van musikding bij te kopen, en meteen een bijpassend kabinet te maken. Heb je een ministack:)

Flames
14 augustus 2006, 19:28
Ja dat vind ik wel een mooi plan, ik wilde het liefst een combo van mijn mg 30 maken.
Mischien koop ik een tweedehands celestion 8 ohm en zet die in mijn marshall en bouw daar ook de A15 in.
Het liefst wil ik dus eigenlijk direct gaan voor de A15, ik vind het geluid daarvan echt mooi, maar mischien is dit wat te hoog gegrepen..
Zelf een eigen stakje/combo maken lijkt me wel fantastisch:D

bedankt voor je snelle reply trouwens!

Rude Perception
14 augustus 2006, 19:56
Ze hadden bij musikding.de (daar moet je je madamp bestellen) een 8" speakertje voor 50 euro. Nu zie ik hem niet meer staan. Maar als je een madamp besteld, krijg je 15 euro korting op een speaker daar. Misschien kan je daar dus ook even kijken naar een 8 ohm speaker.

Je moet als je de madamp in de kast van je combo wilt plaatsen natuurlijk wel even de maten controleren.
Bedenk wel dat je met de mg dan niets meer kan. Hij levert denk ik niet veel op zonder kast. Misschien kan je dan beter een nieuw kastje bouwen. Dan kan je je mg tenminste nog verkopen.

Jimwoud
14 augustus 2006, 20:08
Hey Nicolai,

Ik wil precies hetzelfde, ben nu eerst bezig(moet nog beginnen) met een dosto pedaaltje(distortion+ clone). Dan wil daarna misschien die G2 proberen en inderdaad die A15 is heel vet ja, en ook veel mogelijkheden. Maar vergis je niet in de moeilijkheid om zon ding te maken, komt wel wat bij kijken. Ook als hij eenmaal in elkaar zit, dan moet hij volgens mij nog afgesteld worden(gebiast). En zoals bekend, na de eerste keer aanzetten zit er stroom in de versterker van een hoog voltage.

succes

Flames
14 augustus 2006, 20:10
Je hebt wel gelijk over het verkopen en het is overigens ook wel leuk om een cab te bouwen denk ik..
Maar nu nog over de moeilijkheid, denk jij dat iemand zonder ervaring zoiets aankan?
Ik heb wel veel geduld en ookwel tijd.

Rude Perception
14 augustus 2006, 20:53
Mijn ervaring is ook niet meer dan een paar pedaaltjes.

Ik weet niet of het kan zonder ervaring. Ik denk dat wat soldeerervaring wel handig is. Ook moet je natuurlijk wel een beetje weten wat je doet.

Ik houd zelf heel goed dat topic wat ik hier heb gestuurd in de gaten. Dan beslis ik of ik het zelf ook kan.

Ik denk dat het grootste probleem zit in de hoge voltages. Je kan niet zomaar over aan zitten zoals bij een pedaaltje.