PDA

View Full Version : wat voor gitaar



nvc
14 augustus 2006, 18:48
wat voor gitaar kun je het vlugst en makkelijkst leren een basgitaar of een elektrische gitaar??


alvast bedankt

zoon van Piet
14 augustus 2006, 20:00
een gitarist wordt wakker in het ziekenhuuis. zegt de dokter: 'ik heb slecht nieuws en goed nieuws. Slechte nieuws is dat we de helft van je hersenen weg hebben moeten halen. Goede nieuws is dat we met de pet zijn rondgegaan en een basgitaar voor je hebben gekocht'.

Nu serieus:
Bas is stukken simpeler, als het gaat om de allereerste beginselen. Maar als je het echt goed wilt doen is het net zo moeilijk als gitaar...

MazeMouse
14 augustus 2006, 20:27
een gitarist wordt wakker in het ziekenhuuis. zegt de dokter: 'ik heb slecht nieuws en goed nieuws. Slechte nieuws is dat we de helft van je hersenen weg hebben moeten halen. Goede nieuws is dat we met de pet zijn rondgegaan en een basgitaar voor je hebben gekocht'.

Nu serieus:
Bas is stukken simpeler, als het gaat om de allereerste beginselen. Maar als je het echt goed wilt doen is het net zo moeilijk als gitaar...
Inderdaad, voor punkrock-grondtonen-rammen is basgitaar makkelijker dan gitaar. Maar de virtuosen zijn op basgitaar net zo extreem moeilijk bezig als op gitaar :)
Sterker nog, afhankelijk van of je er een beetje talent voor hebt kan basgitaar veel makkelijk of juist veel moeilijker zijn dan gitaar en vice versa. Ik speel beiden en merk dat ik op basgitaar gewoon veel makkelijker en natuurlijker speel dan op gitaar dus voor mij is het zeker waar dat gitaar moeilijker is. Maar een vriend van mij is echt zo'n super gitarist maar op basgitaar komt hij niet verder dan grondtoontjes pielen en gitaarlijnen spelen.

Bram+
14 augustus 2006, 21:32
Inderdaad, een goede bassist worden is net zo moeilijk als een goede gitarist worden. Om écht leuk en creatief te kunnen en bassen moet je toch flink wat muzikale kennis hebben.

LaurentB
14 augustus 2006, 22:14
wat voor gitaar kun je het vlugst en makkelijkst leren een basgitaar of een elektrische gitaar??


alvast bedankt

Je speelt beide instrumenten ook met een geheel andere instelling.

Gitaar is een melodie-harmonie instrument, en heeft ook een ritmische taak.
Bas is weliswaar een melodisch instrument maar met zeker voor de helft een ritmische functie.

Ik vind altijd dat je het kunt horen als bas gespeeld wordt door iemand die eigenlijk gitarist is; teveel gepiel (en ik ben dus gitarist).

nvc
14 augustus 2006, 23:45
ik zou graag hardcore gaan spelen wat is daarvoor het makkelijste te leren?

zoon van Piet
14 augustus 2006, 23:45
Je speelt beide instrumenten ook met een geheel andere instelling.

Gitaar is een melodie-harmonie instrument, en heeft ook een ritmische taak.
Bas is weliswaar een melodisch instrument maar met zeker voor de helft een ritmische functie.

Ik vind altijd dat je het kunt horen als bas gespeeld wordt door iemand die eigenlijk gitarist is; teveel gepiel (en ik ben dus gitarist).

Klopt helemaal. pas de laatste jaren durf ik echt et zeggen dat ik ze allebei ( ene beetje)kan bespelen. Bas vereist een totaal andere instelling: hou je bij de basis, maar doe dat zo goed mogelijk.

Om in de sfeer van die mop te blijven: op gitaar denk je steeds dingetje hier, vullinkje daar, solootje, riedeltje. en op bas denk je E-E-E-E-E-E-E-E-E enz....

BamBuFan1
15 augustus 2006, 01:21
Inderdaad, een goede bassist worden is net zo moeilijk als een goede gitarist worden. Om écht leuk en creatief te kunnen en bassen moet je toch flink wat muzikale kennis hebben.

2 woorden: Victor Wooten.

nvc
15 augustus 2006, 01:58
en wat is het makkelijkst te leren thuis zonder muziekschool ofzo???

vox
15 augustus 2006, 02:13
in mijn band is een bassist net begonnen met bas spelen.. ik heb hem toen de basis geleerd (tabs leren lezen etc etc). Maarja wij spelen ramones, misfits en zelf bedachte punk in sfeer van de bands die ik net genoemd heb.

Dus bij hem was/is het makkelijk.. maar zoals de meesten hier al zeiden de Jimi Hendrixen tussen de bassisten zijn ook net zo ingewikkeld bezig als de Jimi Hendrix op gitaar.

En veel dingen komen ook naarmate je speelt, speel nu 4 jaar zonder leraar. Heb me alles zelf geleerd en dat ging/gaat prima (wou gewoon power akkoorden leren spelen en die kon ik dus nog binnen 1 jaar spele, en wou zou snel mogelijk een bandje beginnen met ramones muziek).. Ik vind nu zelf ook stukjes muziek/licks op mijn hals en dat is dan super. Qua (mijn)sound heb ik ook pas na het eerste jaar spelen uit mezelf gevonden, daarvoor her en der dingen geprobeerd tot dat ik nadat jaar iets had van jah dit is mijn sound.

Maar kies bass niet omdat het "makkelijker" is maar kies wat je echt leuk vindt.. waar je dan ook je gevoel in kan stoppen en niet dat je domweg loopt te spelen maar totaal geen "feeling" ervoor heb. niet het willen spelen om het kunnen. Ook al speel Ik alleen maar power akkoorden en ken ik maar een paar open akkoorden, Ik heb er wel lol in en dat is het belangrijkst van muziek.. Na een paar dagen spelen op je bass zou je ook pijn in je hand hebben of zelfs pols of blaren op je vingers. etc etc het blijft een mening geen statement.


Om in de sfeer van die mop te blijven: op gitaar denk je steeds dingetje hier, vullinkje daar, solootje, riedeltje. en op bas denk je E-E-E-E-E-E-E-E-E enz.... Jah was een leuke mop.. :satisfie:

Pun
16 augustus 2006, 00:03
Afgelopen zaterdag voor het eerst een bas in m'n handen (wel een rechtshandige, en dan op z'n kop, terwijl de snaren nog gewoon rechtshandig zitten). Wat best wel anders, maar opzicht lukte het wel.
Wat mij wel opviel is dat bassnaren branden bij een slide, wat totaal niet het geval is bij gitaar.

Maar wat nu moeilijker is, ja, dat is lastig.
Als gitarist kom je vaak nog wel weg met een foutje, als bassist is dit toch een stuk minder volgens mij, omdat je toch veelal de basis van het nummer bent, samen met de drummer.

vox
16 augustus 2006, 02:13
oefenen moet je bij beide.. en bass klinkt bij punk ook maar heel saai als je alleen oefent.. denk dat dat ook zo is bij hardcore of niet.. de bassisten die allerlei effecten erop hebben etc etc en die het heel goed kunnen, de jimi hendrix op bass waar ik het eerder over heb kan solo ook heel goed klinken.. met gitaar is het sneller leuk om alleen wat te spelen..

Nickname
17 augustus 2006, 12:44
een gitarist wordt wakker in het ziekenhuuis. zegt de dokter: 'ik heb slecht nieuws en goed nieuws. Slechte nieuws is dat we de helft van je hersenen weg hebben moeten halen. Goede nieuws is dat we met de pet zijn rondgegaan en een basgitaar voor je hebben gekocht'.

Nu serieus:
Bas is stukken simpeler, als het gaat om de allereerste beginselen. Maar als je het echt goed wilt doen is het net zo moeilijk als gitaar...

Een gitarist krijgt de kans van zijn leven, spelen bij een wereldberoemde band. Het enige probleem is dat de band een bassist en geen gitarist nodig heeft.

Dus gaat de gitarist naar de dokter om te zien of er iets aan te doen is, zegt die dokter: Ja, we kunnen de helft van je hersenen weghalen, en dan zit je ongeveer op het bassist-niveau. Dus zo gezegd zo gedaan, de gitarist onder het mes.

Als hij wakker wordt ziet hij de dokter een beetje zenuwachtig en twijfelend aan komen lopen. De dokter zegt: de operatie is in princiepe goed gegaan, alleen hebben we per ongeluk 3/4 in plaats van de helft van je hersenen weggehaald....

Zegt de (ex)gitarist: Oh dat geeft niet hoor, kom nou maar op met die drumstokken :D


Haha, het heeft er niet echt mee te maken, maar dat mopje deed me denken aan de bovenstaande ;)

Bassen is in het begin inderdaad wat makkelijker, maar op niveau is het allebei even ingewikkeld.

vox
24 augustus 2006, 22:26
de bass was voor mij in het begin ff wennen.. grote fretten en voelt raar aan.

hoitos
31 oktober 2006, 18:25
veel mensen denken dat bas makkelijker is dan gitaar... luister dan eens naar de RHCP, Iron Maiden,... :confused: Owned?

vox
31 oktober 2006, 20:54
veel mensen denken dat bas makkelijker is dan gitaar... luister dan eens naar de RHCP, Iron Maiden,... :confused: Owned?

het is maar net wat voor muziek er gemaakt wordt met die bass..

BadCompany
31 oktober 2006, 22:06
Als je jezelf al afvraagt waar je het minste tijd in gaat moeten steken van instrument, voordat je nog maar begonnen bent, kan je het maar beter laten denk ik.....

vox
31 oktober 2006, 22:12
Als je jezelf al afvraagt waar je het minste tijd in gaat moeten steken van instrument, voordat je nog maar begonnen bent, kan je het maar beter laten denk ik.....

je moet gewoon blijven oefenen maakt niet uit welk instrument of wat voor muziek ben het dus met je eens..

FruscianteFan
1 november 2006, 00:12
Een tijdje geleden heb ik een basgitaar gekocht, voor erbij. Tot nu toe speel ik af en toe een liedje of een riedeltje, maar ik heb de indruk dat het dan vooral klinkt als een gitarist die bast. Wordt wellicht nog benadrukt door het feit dat ik simpele liedjes vrij snel saai vind worden, en de funkier deuntjes van Flea al snel te moeilijk zijn (om zomaar mee te spelen).

vox
1 november 2006, 01:00
bass voor punk is wel relatief makkelijk.. maar alles komt neer op oefenen.. vergeten mensen weleens..

hoitos
1 november 2006, 18:04
het is maar net wat voor muziek er gemaakt wordt met die bass..
inderdaad, maar bass is niet alleen een begeleiding voor de drum, het is ook een instrument op zich he ;) :metal:

Pais
1 november 2006, 20:52
wat voor gitaar kun je het vlugst en makkelijkst leren een basgitaar of een elektrische gitaar??


alvast bedankt

Voor het geval dat je nog kiezen moet: dit lijkt me dus helemaal de verkeerde instelling... Als je een instrument wil leren bespelen, moet je ervoor gaan. Het doel is niet belangrijk - de weg er naartoe wel.

Jaren lang heb ik rondgelopen met het idee dat ik gitaar wil kúnnen spelen, en het eigenlijk niet wil lèren.
Inmiddels lag ik mezelf uit - het is een hele lange weg en het zal altijd beter kunnen. Wat ik nu kan, zou ik een half jaar geleden super hebben gevonden. Echter verschilt dat niets in mn instelling of drive en voelt vooruitgang presies hetzelfde als toen ik mn eerste akkoord leerde.
Dus hoe makkelijk of moeilijk het nou is - het gaat erom dat je het met plesier leert en dat kan alleen door het instrument te kiezen die je het meest aanspreekt, of die nou makkelijk of moeilijk is.

sjoerd5
1 november 2006, 21:14
ik heb gisteren een uur gebast (pffff) bij de les

je weet wel, een beetje akkoorden meelopen/spelen

maar dat klink toch altijd wel goed

en het bassen zelf ging ook wel goed

maar ik schijn alles erg (lees: heel) snel op te pikken.
ik ben dus gitarist dus dat kan ik.
ik ging achter een drumstel zitten en het ging goed.
ik kreeg een bas in m'n handen en 't ging.
keyboard gaat ook wel maar vind ik wat moeilijker

vox
1 november 2006, 21:25
Voor het geval dat je nog kiezen moet: dit lijkt me dus helemaal de verkeerde instelling... Als je een instrument wil leren bespelen, moet je ervoor gaan. Het doel is niet belangrijk - de weg er naartoe wel.

Jaren lang heb ik rondgelopen met het idee dat ik gitaar wil kúnnen spelen, en het eigenlijk niet wil lèren.
Inmiddels lag ik mezelf uit - het is een hele lange weg en het zal altijd beter kunnen. Wat ik nu kan, zou ik een half jaar geleden super hebben gevonden. Echter verschilt dat niets in mn instelling of drive en voelt vooruitgang presies hetzelfde als toen ik mn eerste akkoord leerde.
Dus hoe makkelijk of moeilijk het nou is - het gaat erom dat je het met plesier leert en dat kan alleen door het instrument te kiezen die je het meest aanspreekt, of die nou makkelijk of moeilijk is.

echt helemaal 100% mee eens...


inderdaad, maar bass is niet alleen een begeleiding voor de drum, het is ook een instrument op zich he ;) :metal:

jah weet ik, vind het wel gaaf ook heb een het een en ander geluisterd van jack casady...

op bass gebied, zijn er natuurlijk dezelfde furtuosen als op de gitaar.. ik heb ook respect voor elk instrument/muzikant alles hangt af van oefenen.. ;) ook al denken sommige dat het kwestie is van kopen en gelijk kunnen bespelen.. maarja paar posts geleden zij ik dat al tegen de topic starter.