PDA

View Full Version : Dikkere snaren, wat nu? HELP!



DavidGilmour
14 augustus 2006, 18:09
Hey allemaal,

Ik heb net een setje 10-snaren op mn gitaar (Ibanez GSA-60) gelegd i.p.v. 9-snaren. Als ik ze probeer te stemmen, komt de brug omhoog..

Wat is er nou aan de hand?! HELP!!
Als ik niet snel antwoord krijg koop ik morgen een setje 9-snaren, zoals gewoonlijk.

BEDANKT!

Jorikjet
14 augustus 2006, 18:09
dikkere snaren trekken meer aan je gitaar... je moet je gitaar even opnieuw afstellen en huppakee

DavidGilmour
14 augustus 2006, 18:10
Hoe bedoel je afstellen precies? Sorry ben nog niet zo lang bezig :sssh:

drap
14 augustus 2006, 18:12
Je moet ff een extra veer aan je tremoloblok laten zetten. Op zich is dat erg makkelijk zelf te doen, maar in jouw geval kun je dat het beste ff bij een gitaarwinkel laten doen.

DavidGilmour
14 augustus 2006, 18:14
Als ik dit op voorhand had geweten was ik bij een setje 9 gebleven. Toch bedankt, maar ik haal dan morgen wel een setje 9..

drap
14 augustus 2006, 18:21
Als ik dit op voorhand had geweten was ik bij een setje 9 gebleven. Toch bedankt, maar ik haal dan morgen wel een setje 9..

Waarom, het is niets bijzonders ofzo hoor. Als je je gitaar omdraait kijk je tegen zo'n plastic kapje aan, achterop de body. Die d'r ff afhalen, dan zie je de veren van je tremoloblok al zitten. Extra veer d'r bij en voila. That's all. Elke gitaarzaak heeft die veren liggen. Maar goed, als jij bij een setje 0.09 zweert, ja dan moet je er vanzelfsprekend 0.09 opzetten.

wietse
14 augustus 2006, 18:32
vaak is een extra veer niet eens nodig gewoon de schroeven waar de veren mee aan de body vastzitten verder het hout indraaien.
als het erg zwaar gaat ophouden want als je zo'n schroef afbreekt ben je verder van huis, maar dat gebeurt bijna nooit.

Ibanez RuleZ
14 augustus 2006, 18:57
voor een beginner zou ik het een tijdje op dunnere snaartjes houden, speelt wat makkelijker. ik ben pas net over op 010's op een gitaar met tremolo. klinkt vetter, das een feit, maar speelt een HEEL stuk zwaarder en vind dat wel echt een bezwaar

harrald

dirty-harry
14 augustus 2006, 19:38
Ik heb de knoop doorgehakt en alles vervangen door een 0.09 setje,en ik moet zeggen dat het na 14 jaar met 0.10 gespeeld tehebben wel leuk is om geen moeite te moeten doen.
Een gebrokken snaar heb ik allang niet meer gehad dus ik geniet ten volste, en ik moet zeggen dat ik niet zoveel aan geluid moet inboeten.

Orpheo
14 augustus 2006, 19:41
Ik vind het verschil in tone tussen 010 en 009 schrikbarend. ten negatieve van 009, als vanzelf. Het speelt te makkelijk. Gitaarspelen MAG niet makkelijk zijn. Het moet lastig zijn (maar niet jezelf expres pijnigen!) en je moet er moeite voor doen, voor een goeie tone. Vandaag 011 op les pauls bij mij (of 010 heavy bottom). ik zou lekker 010 erop laten en je gitaar goed afstellen. das echt het makkelijkste wat er is. leer je ook nog eens je gitaar beter kennen.

Wouter!
14 augustus 2006, 19:42
Als je het zelf niet kunt afstellen, ga dan even terug naar de winkel. Ik weet niet naar welke winkel je gaat maar als je naar de winkel gaat die ik in Sittard ken dan doet die man dat zo voor niks afstellen!

DavidGilmour
14 augustus 2006, 20:23
Ik zal mn gitaarleraar anders wel even proberen te bereiken, goeie kerel (1959SLP op dit forum ;) )..

Ik probeer zoiets liever de eerste keer niet zelf. Bedankt voor de tips en ik zal de 010 erop laten zitten voor zover..

Nogmaals. BEDANKT! :rockon:

almarvk
14 augustus 2006, 20:33
Heb het zelfde probleem gehad toen ik een GSA60 had. Ook van 9 naar 10 gegaan. Met die gitaar is dat een hels karwei!

jimihattricks
14 augustus 2006, 20:52
ik zou zeker niet afzien van het plaatsen van 010 snaren alleen maar omdat het'wat afstelwerk vereist.. je tone zal er 100% op vooruitgaan.. ik heb persoonlijk t liefst 011s op mn strat en 012s op mn lps en ik merk t verschil aanzienlijk.. srv speelde met 013s op een strat (!) en je kan nou niet bepaald ontkennen dat hij een killer-sound had, toch? ;) dus niet zeiken en erop gooien die 010s! :p

DavidGilmour
14 augustus 2006, 22:17
Hmm.. de een zegt "Hels karwei" (waar het niet zo op lijkt)
de ander zegt "geeft veel lekkerder geluid"..

Beetje afwegen, maar ik denk dat ik de 010 erop ga houden, en mn leraar even laat voordoen hoe het moet voor in de toekomst.

Sound gaat voor alles hè mannen (en vrouwen ;))

blademan
14 augustus 2006, 23:36
"...Gitaarspelen MAG niet makkelijk zijn. Het moet lastig zijn (maar niet jezelf expres pijnigen!) en je moet er moeite voor doen, voor een goeie tone..."

zelden zo'n onzin gehoord!

Punt
14 augustus 2006, 23:51
"...Gitaarspelen MAG niet makkelijk zijn. Het moet lastig zijn (maar niet jezelf expres pijnigen!) en je moet er moeite voor doen, voor een goeie tone..."

zelden zo'n onzin gehoord!

Er zit wel wat in hoor, voor bepaalde stijlen klinkt het gewoon lekker als je hoort dar er gewekt wordt.

SRV speeld op 0.13 maar hij stemde wel lager.

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 23:57
Er zit wel wat in hoor, voor bepaalde stijlen klinkt het gewoon lekker als je hoort dar er gewekt wordt.

SRV speeld op 0.13 maar hij stemde wel lager.

Speelde!!!

:)

Orpheo
15 augustus 2006, 00:00
"...Gitaarspelen MAG niet makkelijk zijn. Het moet lastig zijn (maar niet jezelf expres pijnigen!) en je moet er moeite voor doen, voor een goeie tone..."

zelden zo'n onzin gehoord!

vind JIJ. IK vind het waarheid! duh, anders post ik het niet. muziek is emotie, is bloed zweet en tranen. goeie kunst komt nooit zonder slag of stoot. waarom dan muziek wel?

een ballerina sloopt haar voeten door op die spitzen te huppelen.

Een beeldhouwster sloopt haar handen en longen door in dat marmergruis te zitten.

Een fotogra(a)fe sloopt haar ogen met het turen door de lens en de donkere kamer.

ga zo maar door.

en een klassiek musicus studeert de hele dag door, en leeft zo'n beetje op alleen maar koffie.

Kunst is werken geblazen! en niet dat softe zachte gedoe van spelen op minisnaartjes (tenzij je een vingertop mist als Tony Iommi). Hoppa! werken zul je voor die noten! daarnaast, je hoort t ook in je geluid! hoe harder je werkt voor je sound, hoe meer je beloond word!

Punt
15 augustus 2006, 00:05
Speelde!!!

:)

Ja joh, m'n toetsen haperen, zie je dat dan niet! :)

Chris Winsemius
15 augustus 2006, 00:27
Ja joh, m'n toetsen haperen, zie je dat dan niet! :)

@punt:
Jaa haa maar z'n helikopter bleef niet hangen....
:)
Ik ga maar niet over spelling beginnen wandt daaro bendt ick zelv niedt zoo choedt in, bei tweivul alteidt DT!

Grapje Ton!!!

@Orpheo:
Durf 't bijna niet te zeggen maar meer dan behoorlijk mee eens... hoewel ik af en toe 009 wel lollig vind.

DavidGilmour
15 augustus 2006, 09:47
dus van wat ik hier hoor is 010 da bomb (haha) vergeleken bij 009?
dan weet ik wel wat ik doe hoor mannen.
thanks

Jorikjet
15 augustus 2006, 09:50
0.11 is the man

Orpheo
15 augustus 2006, 09:56
0.11 is the man

niet perse. voor een heavy metal gitarist die heel snelle licks speelt is 011 een hel, envoor een blueser is 009 weer een crime. dus 010 is voor een allrounder perfect. ik stap nu ook weer langzaam terug naar 010. niet omdat ik lui ben, maar omdat t geluid van 011 niet lekker is. soms punk, soms metal, soms rock, soms blues, en 011 is dan voor sommige stijlen te boomerig. 010 is voor mij perfect, en voor de meesten denk ik zo :)

DavidGilmour
15 augustus 2006, 09:57
Oké dan Orpheo, dan houd ik het op 010. bedankt

hidde630
15 augustus 2006, 10:11
niet perse. voor een heavy metal gitarist die heel snelle licks speelt is 011 een hel, envoor een blueser is 009 weer een crime. dus 010 is voor een allrounder perfect. ik stap nu ook weer langzaam terug naar 010. niet omdat ik lui ben, maar omdat t geluid van 011 niet lekker is. soms punk, soms metal, soms rock, soms blues, en 011 is dan voor sommige stijlen te boomerig. 010 is voor mij perfect, en voor de meesten denk ik zo :)

ik zit ook een beetje in die fase. Hele tijd om 0.11 gespeeld. Nu heb ik een andere gitaar met 0.10 en ik ben er nog niet over uit welke ik nu fijner vind qua sound.

Jorikjet
15 augustus 2006, 10:28
niet perse. voor een heavy metal gitarist die heel snelle licks speelt is 011 een hel, envoor een blueser is 009 weer een crime. dus 010 is voor een allrounder perfect. ik stap nu ook weer langzaam terug naar 010. niet omdat ik lui ben, maar omdat t geluid van 011 niet lekker is. soms punk, soms metal, soms rock, soms blues, en 011 is dan voor sommige stijlen te boomerig. 010 is voor mij perfect, en voor de meesten denk ik zo :) ik heb het liggen op me strat, en met 011 klinkt hij net iets dikker. speel pop, rock en soms beetje blues, dus je theorie klopt denk ik wel zo ongeveer

blademan
15 augustus 2006, 16:52
"....niet perse. voor een heavy metal gitarist die heel snelle licks speelt is 011 een hel, envoor een blueser is 009 weer een crime...."

Even voor de goede orde,Walter Trout , geen kleintje in de blues dacht ik zo, speelt op 009, dus hoezo een crime?

FruscianteFan
15 augustus 2006, 16:58
niet perse. voor een heavy metal gitarist die heel snelle licks speelt is 011 een hel, envoor een blueser is 009 weer een crime. dus 010 is voor een allrounder perfect. ik stap nu ook weer langzaam terug naar 010. niet omdat ik lui ben, maar omdat t geluid van 011 niet lekker is. soms punk, soms metal, soms rock, soms blues, en 011 is dan voor sommige stijlen te boomerig. 010 is voor mij perfect, en voor de meesten denk ik zo :)010 op Les Paul staat toch veel te slap?

hendrix2
15 augustus 2006, 17:19
010 op Les Paul staat toch veel te slap?
???
Ook een 010 op m'n lespaul, die zitten er zelf standaard op...

Michael AE
15 augustus 2006, 17:20
Het is heel erg afhankelijk van de gitaar of dikkere snaren beter klinken of niet. Op mijn '71 strat klinken .011 snaren het beste, maar op mijn CS vind ik .010 weer beter, met dikkere snaren is het laag niet om aan te horen.

Als het om gitaren gaat moet je nooit dingen voor waar aannemen voordat je het zelf gehoord hebt, dus gewoon eerst zelf alle diktes proberen en dan beslissen wat je er op zet!

terrasbeest
15 augustus 2006, 17:23
En natuurlijk hangt er vanaf wat de 'scale' van de gitaar is...........