PDA

View Full Version : FrEaKeN!^&%$#&



the feable
14 augustus 2006, 16:51
Wie weet er hier pedalen waar je veel wazige sounds mee kan maken, die wel bruikbaar zijn. Ik zoek een pedaal het liefst met meerder extreme sounds ( die ook te combineren zijn bijv. flanger en delay door elkaar ofzo?) om flink mee te freaken. Ik ben niet opzoek naar multieffect bakken of 19" rack apparaten.
Wie weet er vette stomboxen??

Pat85
14 augustus 2006, 16:57
Electro Harmonix (stero) Polychorus

Fender Blender

the feable
14 augustus 2006, 16:59
Fender Blender is toch een Fuzz...
Ik zoek het meer in de modulatiehoek.
Ik zat zelf te denken aan een EHX Memory man.

Pat85
14 augustus 2006, 17:01
Fender Blender is toch een Fuzz...
Ik zoek het meer in de modulatiehoek.
Ik zat zelf te denken aan een EHX Memory man.

ja klopt een octave fuzz...zijn best rare sounds mee te maken...maar als je het in de modulatie hoek zoekt...
echt de Polychorus is dan een aanradertje!

robert-gitarist
14 augustus 2006, 17:01
Misschien iets van Moog?Z'n 12stage phaser ofzo of iets van een Hi-Lo filter ofzo..dat zijn van die rare effecten etc.

interessander
14 augustus 2006, 17:16
Ibanez PM-7

http://www.ibanez.com/accessories/spec.asp?m=19

Hectische Hector
14 augustus 2006, 17:35
ik heb een fase shifter van boss en daar kun je echt wel freaky dingen mee doen, één snaar aanslaan en dan beginnen knoeien met de feedback :) ben je wel een uurtje zoet mee

nielsduursma
14 augustus 2006, 17:40
ik kan hele freaky geluiden krijgen door de autowah op m'n EHX worm. (niet een echte autowah, maar meer een chorus met een wah geluid). en daarachter m'n line6 liqua flange (bijv. de step flange). en daarachter de whammy uit m'n multieeffectje en daarachter een delay waar aan gedraaid kan worden voor gekke geluiden en een delay die het geluid achteruit afspeeld. en ga zo maar door.

robert-gitarist
14 augustus 2006, 17:42
Gewoon kijken na een Filter achter iets..Die dingen maken nogal freaky geluiden vaak..

ponq
14 augustus 2006, 17:46
EHX polychorus, Boss DD-20, zvex stuff

gvink
14 augustus 2006, 17:51
Laatst weer als een idioot zitten freaken met m'n akoestische (!) gitaar en m'n Diamond Memory Lane..! Waanzinnig...!! Kan oscilleren als een DJ op speed! haha...

Aimé
14 augustus 2006, 19:21
Ik heb me vroeger goed kunnen amuseren met de zvex fuzzfactory en de boss flanger bf3...ik denk dat als je die 2 combineert met een delay, je wel crazy genoeg zal kunnen gaan...

Mitch
14 augustus 2006, 19:46
+1 voor de Ibanez PM7. Dat ding heb ik al zó vaak bejubeld om zijn freaky sounds, doe een search op phaser en Ibanez en je komt waarschijnlijk een hoop tegen.

Volgens mij heb ik er ook een keer een clip van gemaakt, maar die was een beetje aan de lange kant, weet niet of ik die on line heb gezet. Misschien sowieso een goeie tip: kijk een op de Effects Gallery van www.uncledig.com
Ik heb daar zelf ook een paar clips staan, prima site voor FX clips.

Maar back on topic: cheap en great zijn de heilige drie-eenheid van de Ibanez 7-serie: PM7, DE7 en SB7, waarvan de eerste twee het meest bruikbaar zijn. Tweedehands en moeilijk te krijgen is de Ibanez DML, één van de weinig echt modulerende delays. Dus geen chorus toegevoegd aan de delays, maar een fluctuerende delaytijd. Pitch shift tot hoe gek je het maar wil ! Ook hier heb ik al eens een clip van gepost op het forum, staat ook gehost bij Uncle Dig.

Overig: EH ring modulator (hoe heet-ie ook al weer), Line 6 DL4 (meer dan de 'sensible' Boss DD20), MXR Blue Box, ouwe Shin Ei fuzz/wah/siren

the feable
14 augustus 2006, 21:18
Leuk dat ik zoveel reacties krijg van pedalen waar ik totaal niet aan zat te denken. Ik zat te denken aan een Memory Man van EHX omdat ik dan ook weer een mooie warme delay heb ( die ik wel kan gebruiken) en daarmee dus twee vliegen in een klap zou slaan. Is er iemand die ervaring heeft met dit pedaal qua extreme sounds? Ik zal een aantal van de door jullie genoemde pedalen ook zeker eens checken. Maar iemand over de memory man?

gitarist17
15 augustus 2006, 00:30
ik heb zelf de ibanez ad9 verkozen boven de memory man deluxe. Delay vond ik mooier van de ibanez en nu ik hem een tijdje thuis heb ontdek ik steeds meer de toffe sounds die je eruit krijgt. Veel feedback geeft echt heel wazige, rare geluiden vol met sfeer waar je heerlijk over kan soleren

echt een aanrader, maar ik weet niet of het extreem genoeg is..
erik

Mitch
15 augustus 2006, 09:42
De Mem man feedbackt heel mooi, maar qua prijs/prestatie is de DE7 onverslaanbaar. In de prijscategorie waar een MM in zit kun je dan beter naar een DL4 kijken omdat je daar meer spacy sounds uit kunt halen. Maar da's mijn mening :)

Jorikjet
15 augustus 2006, 09:51
Ik heb me vroeger goed kunnen amuseren met de zvex fuzzfactory en de boss flanger bf3...ik denk dat als je die 2 combineert met een delay, je wel crazy genoeg zal kunnen gaan...
eens! met de fuzz factory kun je echt de wazigste sounds krijgen

dunnoaname
15 augustus 2006, 09:51
Volgens mij gaat het vooral om combinaties van pedalen die ook normaal kunnen zijn. Ik heb als scholier op kleedgeld weinig geld te besteden, en heb dus maar 3 effecten, compressor, overdrive en chorus. Als ik met de instellingen kloot en de volgordes kan ik heele freaky geluiden krijgen.. Dus experimenteer gewoon wat zou ik zeggen.

the feable
15 augustus 2006, 10:17
Ja ik heb nu een Phase 90, een ad999, een dunlop wah en een Rat II waarmee ik freak en dan kom ik inderdaad al een heel eind. Maar ik wil meer...
De Dl4 is geen optie... Die is te duur. Tweedehands liggen ze zo rond de 200 euro. Dat is de nieuwwaarde van een MM. Bovendien klinkt die DL4 me te koud. Met de MM heb ik ook die warme delay, de vraag is alleen of ik er mee kan freaken. Bied de MM genoeg mogelijkheden? Er zit ook chorus en vibrato op maar kun je daar ook wat mee.
Verder ga ik de Polychorus maar eens checken en wat andere pedalen van EHX. Ik denk dat ik dadelijk maar eens naar Feedback ga om wat te proberen.
Nog tips?

interessander
15 augustus 2006, 11:05
Twee phasers achter elkaar of twee andere modulatie-effecten gecombineerd.

Joey Handsome
15 augustus 2006, 11:10
Ja ik heb nu een Phase 90, een ad999, een dunlop wah en een Rat II waarmee ik freak en dan kom ik inderdaad al een heel eind. Maar ik wil meer...
De Dl4 is geen optie... Die is te duur. Tweedehands liggen ze zo rond de 200 euro. Dat is de nieuwwaarde van een MM. Bovendien klinkt die DL4 me te koud. Met de MM heb ik ook die warme delay, de vraag is alleen of ik er mee kan freaken. Bied de MM genoeg mogelijkheden? Er zit ook chorus en vibrato op maar kun je daar ook wat mee.
Verder ga ik de Polychorus maar eens checken en wat andere pedalen van EHX. Ik denk dat ik dadelijk maar eens naar Feedback ga om wat te proberen.
Nog tips?

Met de MM kan je wel goed freaken hoor. Feedback lekker voluit draaien en met de knoppen spelen, dan kom je een heel eind. Polychorus is er nog net een tikkie beter in als je het mij vraagt.

Ook leuke freakpedalen: www.effector13.com (http://www.effector13.com)

Swan
15 augustus 2006, 11:58
Parallel Universe in samenwerking met FuzzFactory :cooler:

Lucky
15 augustus 2006, 14:51
Gaat iemand deze pik ooit vertellen dat de chorus en vibrato in de Memory Man geen losse effecten zijn maar slechts "kleuring" geven aan de repeats van de delay?
ok... dat heb ik dus net gedaan.

Of je er "wazig" mee kunt "freaken" ???? (ik word oud....)
Het is een hele mooie warme analoge delay. als je een beetje open zet met een lange delaytijd, kom je natuurlijk een heel eind afhankelijk van je creativiteit.

Ik heb hem een tijd lang gebruikt... heb nu een Echo Park... en om heel eerlijk te zijn... heb ik die nu liever.

echte weirde geluiden... denk ook eens aan een ring modulator (ehx frequency anlayzer is erg leuk als je tijdens het spelen met je voeten aan de knoppen wiebelt.) zvex fuzzfactory springs to mind... maar dat is wel harde fuzz. weinig subtiels daar.

succes!

Micro-e
15 augustus 2006, 14:58
De Line 6 FM4 kan je ook hele leuke wazige en freakie sounds halen

MarkS
15 augustus 2006, 21:35
EHX Doctor Q? Ten onrechte soms omschreven als een soort touch wah, maar daar vind ik 'em veel te hysterisch voor.

Ritch
16 augustus 2006, 00:29
VOlgens mij is zo'n Moog Mooger Fooger wel geschikt voor freaksounds :cooler: Alleen is-tie wel erg duur. Op de site staan wel soundclips, en Mike Einziger van Incubus gebruikt het ding (live) ook wel regelmatig.

Bigfoot414
16 augustus 2006, 01:57
Mijn meest freaky geluid haal ik uit een ME-50 multieffectenbak die staat ingesteld op de flanger. Als ik mn gitaar laat feedbacken kan ik een soort luchtalarm-geluid nabootsen. Klinkt best cool, alleen moet je wel oppassen met het volume. De hoge tonen kunnen erg irritant zijn.

phx
16 augustus 2006, 10:24
Whammy van digitech, denk aan tom morello (skunk anansie)

the feable
16 augustus 2006, 10:38
Whammy van digitech, denk aan tom morello (skunk anansie) Tom Morello is van Ratm en Audioslave, Ace is van Skunk Anansie...
Vraag me niet waarommaar ik heb iets tegen whammy pedalen... Whammy wordt het zeker niet!

Swan
16 augustus 2006, 11:02
je kan ook n feedbackloop (laten) bouwen, daar kan je met de meeste modulatie-effecten hele bizarre dingen mee doen

the feable
16 augustus 2006, 11:09
Een feedbackloop. Wat is dat precies? Een soort delaypedaal met oneindig veel repeats waarvan je de delaytijd kan varieren? Klinkt interessant! Link of iets dergelijks?

interessander
16 augustus 2006, 11:10
De Metasonix butt probe

http://www.metasonix.com/TX2.jpg
http://www.metasonix.com/TX2.htm

bieke
16 augustus 2006, 11:35
EHX heeft een hele resem betaalbare en echt maf klinkende pedalen
en bij maffe sounds denk ik dadelijk aan een ring modulator
de Frequency Analyzer van EHX klinkt bijzonder maf
de Flanger HOAX is nog zo'n extreem pedaal

the feable
16 augustus 2006, 11:40
Ja ik ga me hiervoor inderdaad watmeer verdiepen in EHX pedalen. Helaas hebben ze geen memoryman bij Frietbek (wat hebben ze wel?) Maar ik ga ook de Polychorus een checken en de Hoax lijkt me ook erg interessant! Iemand ervaring met dat ding?

Joey Handsome
16 augustus 2006, 11:54
Geen Memory Man bij Frietbek? Naar welke ben je geweest dan?

the feable
16 augustus 2006, 12:03
Eindhoven.

Pun
16 augustus 2006, 15:17
Eindhoven.

Ga naar Rotterdam of Utrecht, hebben ze veel meer effecten liggen.

Mitch
16 augustus 2006, 15:32
Een feedbackloop. Wat is dat precies? Een soort delaypedaal met oneindig veel repeats waarvan je de delaytijd kan varieren? Klinkt interessant! Link of iets dergelijks?

Een feedback loop zorgt ervoor dat het singaal wordt teruggevoerd naar het oorspronkelijke signaal. Met name modulatie-effecten worden daar dikker van, delays worden chaotischer, fuzz en drive kunen al gauw gaan fluiten als ze in een FB loop staan.
De meest handigee feedback loops hebben twee knoppen, één om de loop in zijn geheel in of uit te schakelen en één om van de loop een feedback loop te maken. Ik moet zeggen dat het het beste werkt als je twee of meer modulatiepedalen in de FB loop hebt staan.

Ik heb er nog één liggen, die ik nu alleen voor de true bypass loop gebruik. Beetje overbodig eigenlijk, PB me even als je 'm wil overnemen.

Reigor
16 augustus 2006, 17:01
De Metasonix butt probe

http://www.metasonix.com/TX2.jpg
http://www.metasonix.com/TX2.htm
Wat hij zegt.