PDA

View Full Version : Lange tijd geen gitaar kunnen spelen...



Mitch_mashinguard
14 augustus 2006, 16:21
Hallo allemaal,

heeft iemand ervaringen met het voor een lange tijd niet meer gitaar kunnen spelen en dan na bijvoorbeeld 2 maand, of misschien zelfs jaren weer beginnen? Hoe snel pik je het dan snel weer op? Of is het net als fietsen, wat je niet verleerd? (ik had een keer bijna mijn pols gebroken, dus toen kwam het nare idee van niet meer gitaar kunnen spelen bij me op) na 2 maand verleer je het niet denk ik...maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen

yanto
14 augustus 2006, 16:30
Ik heb eens twee maanden amper gitaar gespeeld omdat ik op reis was en geen gitaar bij me had. Af en toe als ik iemand met een gitaar tegen kwam.
Toen ik terug kwam was het wel weer wennen, alle basis dingen gaan wel maar op techniek en snelheid heb ik wel weer ff moeten oefenen. Heeft toch een paar maanden geduurd voor ik weer op nieveau was en alles weer lekker aanvoelde. Vooral mijn eeltlaag op mijn vingetoppen was dusdanig verdwenen dat een paar uur spelen erg pijnlijk was. Ik ga dus nooit meer zonder gitaar op reis en hoop ook nooit in een situatie terecht te komen (arm breken) waardoor ik een tijdje niet kan spelen.

Les Paul
14 augustus 2006, 17:33
Ik heb meerdere jaren niet gespeeld als gevolg van RSI. Toen ik weer begon was het met name het ontbreken van eelt wat erg pijnlijk was. De vellen hingen er bij na een uurtje spelen ;)
De theorie was niet ver weggezakt, maar de uitvoering had ik nogal moeite mee in het begin. Maar na een maand of 3 zat ik weer aardig op het oude nivo.

MarkS
14 augustus 2006, 20:09
Heb iets van 8 jaar niet gespeeld (had er totaal geen zin meer in). Sinds 3 maanden weer een gitaar opgepakt. Opnieuw beginnen was like... opnieuw beginnen (wat motoriek e.d. betreft). Had qua "revalidatie" iets weg van een hersenbloeding: de zinnen zitten keurig in je hoofd, maar er komt de eerste tijd alleen dom gewauwel uit je mondhoek. 1 voordeel: voorheen was ik een vrij "sloppy" speler, en heb dit hernieuwde leermoment aangegrepen om van meet af aan netter en strakker te spelen. Snelheid e.d. komt met de tijd langzamerhand wel weer terug.

Mitch_mashinguard
15 augustus 2006, 00:30
Als gevolg van een ziekte geen gitaar meer kunnen spelen lijkt me echt pijnlijk...het is net een soort verslaving (iets als roken ofzo) waar je dan ineens mee moet stoppen. Ik speel minstens een uur per dag, vaak wel meer..dus dat zou echt te pijnlijk zijn...

vox
15 augustus 2006, 02:25
ik heb het ook elke dag speel ik wel minstens 1 uur maximaal de hele dag (met pauzes en eten/drinken ertussen :P) vooral als iemand van de band of ik zelf met een nieuwe nummer kom en het ga leren ken ik bezig blijven.. dus gitaar is gewoon een verslaving (voor sommige dan)