PDA

View Full Version : snaren trillen / zoemen / buzz



-=JEROEN=-
14 augustus 2006, 13:54
ik heb pas nieuwe snaren op mn spaanse gezet, maar nu buzzen ze (wounded strings) als een gek... ik hoop dat dit komt doordat ze nog niet echt goed opgerekt zijn en dat 't dus wel bij zal draaien... of zijn er verschillende spanningen per setje, is 't ene merk 'strakker' dan 't ander?

ik heb nu D'Addario J27 nylons, geen idee wat er voorheen op zat (volgens mij nog dezelfde snaren als toen ik em kocht 6 jaar geleden)

LaurentB
14 augustus 2006, 20:45
ik heb pas nieuwe snaren op mn spaanse gezet, maar nu buzzen ze (wounded strings) als een gek... ik hoop dat dit komt doordat ze nog niet echt goed opgerekt zijn en dat 't dus wel bij zal draaien... of zijn er verschillende spanningen per setje, is 't ene merk 'strakker' dan 't ander?

ik heb nu D'Addario J27 nylons, geen idee wat er voorheen op zat (volgens mij nog dezelfde snaren als toen ik em kocht 6 jaar geleden)

Ja, er zijn snarensets van verschillende dikte/spanning. Ook binnen één merk. Meestal heb je bij nylon snaren de keuze tussen twee of drie spanningen (light en high of light, medium en high) Ook trillen nieuwe snaren beter dan oude, en kunnen zo eerder tegen de frets aan trillen. Nieuwe snaren trillen zéker vrijer dan snaren van zes jaar oud.
Lastig bij een spaanse gitaar is dat er niet zoveel af te stellen valt, behalve dan de kam bijvijlen.

-=JEROEN=-
15 augustus 2006, 00:07
aha, dus wel verschil, dacht ik al, gewoon niet op gelet, stom eigenlijk

vond dit op google:

D'Addario J27 Classical Nylon 10 sets $42.00
D'Addario Pro-Arte Classical Nylon Silver/Clear 10 sets $65.00 ..........(specify lights, normals, hards)
D'Addario J30 Classical Nylon Normal Tension 10 sets $65.00
D'Addario EJ46C Composite Nylon Classical guitar string {NEW Long-Life} 10 sets $75.00

staat dus niet bij wat de 'tension' van een J27 set is

maar goed, ga wel een ander setje proberen als dit zo blijft (ze waren maar 4 euro)