PDA

View Full Version : Ook al een Tele!



guitardude
14 augustus 2006, 13:03
Hallo allemaal!

Ik ben ook van plan een Telecaster te gaan bouwen (wie wil dat nou niet :p )
Ik was hier van plan Swamp Ash voor te gaan gebruiken. Nu verkopen ze dit bij de Amsterdamsche Fijnhout handel.

Nu heb ik dus een stuk swamp ash nodig wat groot genoeg is om een body uit te halen. Ik heb overal gezocht maar kon nergens de afmetingen vinden voor Tele body's.
4.2 x 17 x 100 cm is de minimum afmeting volgens de website van de AFH.
Kan hier een Tele body uit gehaald worden? (na doorzagen en aan elkaar lijmen uiteraard)
4.2 x 34 x 50 zouden de afmetingen dan worden. Neem ik aan wel genoeg? :)

DarknessAwaits
14 augustus 2006, 13:07
Dat moet wel lukken, alleen de breedte is wel erg krap denk ik. Een strat is zo'n 34 cm op z'n breedste punt, ik weet niet hoe dat zit met een tele.

Dirk W
14 augustus 2006, 13:15
Ik heb zon autocad bestand ge"rescaled" en ik kom daar op een breedte van 13", dus 33 cm. Ik zou toch proberen een iets bredere te nemen want tis niet fijn als je zo weinig "speelruimte" hebt. Als je daar even rondkijkt hebben ze wel iets groters hoor.

Met de lengte zit je goed.

guitardude
14 augustus 2006, 13:37
oke bedankt! Dan weet ik i.i.g wat de minimum maten zijn. Voordat ik straks een stuk hout voor niks koop ;)

B_2_the_a
14 augustus 2006, 13:44
tele's zijn wel populair laatste tijdi n bouwwereld :D

guitardude
14 augustus 2006, 13:47
tele's zijn wel populair laatste tijdi n bouwwereld :D
Waarschijnlijk omdat het een mooie maar simpele vorm is. Je hoeft geen bellycut of andere wat moeilijkere vormen te maken :)
Wat is de standaard dikte van een tele eigenlijk?
edit: 4,5 cm blijkbaar, houd ik daar ook rekening mee :p

B_2_the_a
14 augustus 2006, 13:49
4 a 4.5 cm?

DarknessAwaits
14 augustus 2006, 14:29
4 cm is dun hoor. 4.5 lijkt me inderdaad de goede dikte, dan kun je er nog zonder er naderhand last van te hebben 2 mm afschuren.

guitardude
16 augustus 2006, 14:59
Oke, ik heb inmiddels hout gehaald!
Het is een plank van 4.3 x 25 x 100 geworden.
Ik heb hem al gezaagd, nu moet ik alleen nog beslissen hoe ik hem ga lijmen.
http://home.casema.nl/robbertdeboer/pics/IMG_1952.JPG
http://home.casema.nl/robbertdeboer/pics/IMG_1957.JPG
Moet ik hem zo lijmen? De nerf klopt dan volgens mij, alleen zijn het de lelijke kanten van het hout. = meer schuurwerk, maar ik heb gelukkig in de breedte veel hout over.

ik kan hem ook zo doen:
http://home.casema.nl/robbertdeboer/pics/IMG_1953.JPG
http://home.casema.nl/robbertdeboer/pics/IMG_1955.JPG
Dan klopt de nerf alleen niet, het afwerken is dan wel weer makkelijker.

G.G.
16 augustus 2006, 15:23
Maak eens een mal van papier waarin je een groot gat knipt in de vorm van de telecaster. Daarna knip je van papier een hals, slagplaat, contoleplate en brug.

Als je dit alles op het hout legt zie je wat er uiteindelijk zichtbaar is van de tekening.

Persoonlijk denk ik dat plaatje 3 het mooist is om te gebruiken en dan de body gewoon met de hals naar boven zoals de blokken hout op de foto liggen.

Ik denk dat die lelijke overgang in het midden dan mooi wegvalt achter de brug en de slagplaat. Je ziet namelijk onderaan dat de nerven wel weer netjes aansluiten.

De opstelling van foto 1 en twee zou ik niet gebruiken denk ik, want ik denk dat de mooie tekening voor een groot deel naast de body komt te liggen na het uitzagen.

Probeer het gewoon eens uit met het papier zoals hierboven beschreven.

guitardude
16 augustus 2006, 15:25
Maak eens een mal van papier waarin je een groot gat knipt in de vorm van de telecaster. Daarna knip je van papier een hals, slagplaat, contoleplate en brug.

Als je dit alles op het hout legt zie je wat er uiteindelijk zichtbaar is van de tekening.

Persoonlijk denk ik dat plaatje 3 het mooist is om te gebruiken en dan de body gewoon met de hals naar boven zoals de blokken hout op de foto liggen.

Ik denk dat die lelijke overgang in het midden dan mooi wegvalt achter de brug en de slagplaat. Je ziet namelijk onderaan dat de nerven wel weer netjes aansluiten.

De opstelling van foto 1 en twee zou ik niet gebruiken denk ik, want ik denk dat de mooie tekening voor een groot deel naast de body komt te liggen na het uitzagen.

Probeer het gewoon eens uit met het papier zoals hierboven beschreven.
Het gaat me niet zo zeer om het cosmetische, meer om de werking van het hout. Je moest de nerven gespiegeld hebben zodat ze elkaar opheffen kwa werking dacht ik? Daarom vraag ik dit meer ;)
Ik wil niet straks een kromme telecaster hebben waar niet meer op te spelen valt ;)

1 en 2 horen btw bij elkaar, (gewoon boven en onderkant)
Zo ook 3 en 4 :p

G.G.
16 augustus 2006, 15:44
Ik wil niet straks een kromme telecaster hebben waar niet meer op te spelen valt ;)


Bij verlijmde halzen zou ik er wel rekening mee houden. Bij zo'n dikke plak als een body zou ik er persoonlijk minder naar kijken (ik weet niet of het verstandig is wat ik zeg, misschien iemand anders daar een visie op?)



1 en 2 horen btw bij elkaar, (gewoon boven en onderkant)
Zo ook 3 en 4 :p

Zag ik al, maar ik noem speciaal plaatje 3 voor de vorkant omdat ik die tekening net iets mooier vind dan die van plaatje 4

guitardude
16 augustus 2006, 18:41
Iemand anders een mening over de werking van het hout en de positie van de nerf?:)
edit: ik denk dat ik maar 3 en 4 doe, kies later wel welke kant ik aan de bovenkant gebruik. Eerst maar is lijmen :)

rinaldo
16 augustus 2006, 19:07
volgens mij maakt het weinig uit op een bodie,je zou er rekening mee kunnen houden dat de nerven in tegengestelde richting lopen als je de body uit twee of meerdere delen samenstelt, maar volgens mij is de werking nihil. ik zou meer kijken naar hoe de tekening van het hout is en hoe dat uitkomt op je gitaar.
voor een hals is het idd wat anders, daar komen behoorlijke krachten op te staan vanwege de snaarspanning dus daar wel altijd rekening houden met de richting van de nerf, en voor mahonie zou ik altijd kwartiers gezaagd hout nemen
voor de hals.