PDA

View Full Version : Bias weerstand vinden Mesa



dejohan
14 augustus 2006, 12:07
ola,
Ik heb een ouwe mesa buizen bassversterker, een Bass Buster. Ik ken het verhaal mesa kan je niet zelf biasen, je moet de juiste buizen kopen blabla. Ik heb er nieuwe buizen ingestoken maar volgens mij heb ik een te harde rating gebruikt, volgens mij staat ie te koud. Ik zal hem binnenkort eens meten. Maar koppig als ik ben wil ik hem sowieso kunnen biasen, vind ik veel handiger.
Nu heb ik Mesa gemailed voor een schema, en kreeg dit - ahum - schema terug:
http://users.pandora.be/dejohan/B200.pdf
Ik geraak er niet uit welke weerstand(en?) ik kan vervangen om m'n bias waarde aan te passen. Kan iemand mij wijzen welke ik moet hebben?
Indien je liever jpeg wilt ipv pdf roep je maar.

Alvast bedankt!

AART
14 augustus 2006, 12:21
lol, zo'n handgeschreven jaren tachtig schema.

Ik belde ze laatst om een Mark IV A versie(pre 93) handleiding.
Kerel aan de telefoon wist me te vertellen dat er nog wel ergens een lag, maar hij wist niet waar.

Kreeg ik later een mailtje met een ingescande handleiding + schema die beiden o een typmachine waren uitgetikt ooit(compleet met vergeelde pagina's, koffievlekken, vetvlekken, brandplekken etc...). :satisfie:

dejohan
14 augustus 2006, 13:08
Is dat de deze (in het rood cirkeltje)?

http://users.pandora.be/dejohan/Bias.jpg

dejohan
14 augustus 2006, 18:20
Bedankt Nico!

dejohan
14 augustus 2006, 22:58
effe stom vraagje tussendoor: ik heb op dit moment geen trimpotje liggen, maar wel genoeg weerstanden. Ben ik juist als ik zeg dat als ik de bias wil verhogen (voltage gemeten over cathode weerstand) ik de 10k biasweerstand waar nico het over heeft moet verhogen? Of moet ik de weerstand net verlagen?

Chris Winsemius
15 augustus 2006, 00:37
effe stom vraagje tussendoor: ik heb op dit moment geen trimpotje liggen, maar wel genoeg weerstanden. Ben ik juist als ik zeg dat als ik de bias wil verhogen (voltage gemeten over cathode weerstand) ik de 10k biasweerstand waar nico het over heeft moet verhogen? Of moet ik de weerstand net verlagen?

Als je meer plaat-stroom wilt krijgen moet je die aangeduide weerstand verhogen in waarde.

Negatieve roosterspanning wordt dan minder negatief dus meer plaat-stroom.

Succes!

matto
15 augustus 2006, 19:36
:pwat is een forum toch mooi:p

PeeVee
16 augustus 2006, 11:58
In het bias schema de 10k weerstand vervangen door een 25k instel potmeter.
Heuh?!... Die 10k maakt toch geen deel uit van de spanningsdeler? Loopt toch maar heel weinig stroom dus zal ook maar heeeeel weinig spanning over die 10k weerstand vallen of zie ik dat nou verkeerd Nico?

'k zou eerder de combi 475 en de 33k vervangen door een 25k potje maar dan echt aangesloten als spanningsdeler, dus in op de zijkant van de pot, uit op de loper en de andere zijkant aan aarde, evt. met een extra 10k - 15k weerstandje. Je kunt het ook wel met een Rv doen meer dan doe je dat doorgaans i.p.v. één van de vaste weerstanden van spanningsdeler.

dejohan
18 augustus 2006, 10:24
Niet dat ik er veel vanaf weet, maar ik denk dat als ik nico's raad opvolg, en de trimpot toevallig kortsluit (kapot is), dit niet veel kaad kan voor de buizen aangezien ze dan gewoon een beetje te koud gaan draaien. niet?

guitarnijboer
18 augustus 2006, 13:20
Als je hem kortsluit krijg je waarschijnlijk rond de -60V. Zeg maar ijskoud stoken. Bij een onderbreking maximale stroom===> flits ===> einde buizen

Overschreiding van de maximale stroom ====> Flits ====> HSPzekering??