PDA

View Full Version : Drum in de mix; het klinkt nog steeds als een drumstel



guhlenn
14 augustus 2006, 11:25
Hai,

De titel is ietwat uitdagend ;-), maar ik doel op het feit dat drums meestal klinken alsof je een reus van vier meter hebt uitgenoigt om op een in verhouding even uit de kluiten gewaassen drumstel te knallen.Is dat met EQ/comp/FX te bereiken?

Ik krijg nu nl. gewoon een drumstel door de speakers en degene voor wie ik het mix wil dus een über drumstel :-)

Voor de goede orde; de hardware kon beter, de drummer was prima. in de zaal klonk het lekker, op de opname ook.

nielsduursma
14 augustus 2006, 11:36
als het in het echt lekker klonk en op de opname slecht denk ik dat je iets niet goed hebt gedaan. want als een drumstel op zichzelf al niet lekker klinkt (geen lekkere bas, niet goed gestemd enz enz) kan je daar ook niet veel meer aan veranderen.

maar je kan proberen wat te equalizen, een heel dik metaldrumstelgeluid krijg ik door de equalizer een V vorm te geven. (veel bas en hoog, weinig mid).
en met een compressor kan je het evt. nog wel wat aandikken.

bert k
14 augustus 2006, 12:59
Galm. Probeer diverse galmen uit, en luister ook eens naar een galm met een gate erover. Jaren 80 drumsound.

harrie-beton
14 augustus 2006, 13:02
ik gooi altijd wat compressie op de snare, dat gaat hij lekker van PLOENK'en
Soms compressie op de toms en de kickdrum ook.
Microfoons heel dicht bij de ketels geeft veel ruimte om te mixen, voor jazz kllinkt dat minder mooi.
Voor metal wel.

EQ altijd beetje:
Ik zet vaak 1 snare klap op "repeat" en dan ga ik met de EQ kloten totdat ik de lekkere snare knal hoor. Hangt ook van het nummer af.

hidde630
14 augustus 2006, 15:07
basdrum triggeren

guhlenn
14 augustus 2006, 16:00
hmmm, m;n post is enigzins misbegrepen, alheowel de reverb gate ding meer gaat naar wat ik bedoel; de opname is prima, maar het klinkt gewoon zoals een drumstel klinkt en niet van die over-the-top rock drums waar elke tom slag als en moker binnenkomt etc... Op zich ben ik heel tevreden maar degene waar ik het voor doe niet. MEtal drums a-go-go zeg maar. triggeren is geen optie omdat het wel 'natuurlijk' moet klinken (hahaha).

Denk in de stijl van dream theatre, yup, de lat ligt hoog. Nou zou ik natuurlijk de eindmix door een distressor of een andere insane dure compressor kunnen gooien, maar dan zou ik daar ook geld voor moeten hebben om dat ding te huren... :)

guhlenn
14 augustus 2006, 16:03
Die V werkt bij gitaarm, dat ga ik ook eens bij de drumbus proberen. Heb ook al een compressie setting gebruikt die letterlijk drum destroyer heet en dat klinkt , eh, apart, maar niet wat ik bedoel. Mogelijkerwijs heb ik gewoon een beter set drum mics nodig, zal kijkn of ik een sampletje kan uplaoden.

dank iig!

Kim Wilson
14 augustus 2006, 16:04
Als je wil klinken als Dream Theatre, moet je ook zo spelen, en je drumstel moet ook zo klinken. En je moet zorgen voor een goeie set microfoons. Ook hier is de basisregel: Come shit in, come shit out.

hidde630
14 augustus 2006, 16:12
triggeren is geen optie omdat het wel 'natuurlijk' moet klinken (hahaha).



ik vind dat best nog wel meevallen. Wij hebben dat ook gedaan bij onze punkrock demo

hier kun je een paar nummers downloaden
www.starsovernight.tk

Bins
14 augustus 2006, 18:55
ik vind dat best nog wel meevallen. Wij hebben dat ook gedaan bij onze punkrock demo

hier kun je een paar nummers downloaden
www.starsovernight.tk (http://www.starsovernight.tk)

Ik vind het een beetje te, die bassdrum zo... Te veel "click" en te weinig "doem" (als je begrijpt wat ik bedoel).

STW
14 augustus 2006, 22:21
ik zou graag een mp3tje horen gyhlenn :)

met resp. eq/compressie/galm moet je toch een heel eind kunnen komen

de led zep-beuk-truuk:
droge drums mengen met over de top gecompressede drums

guhlenn
15 augustus 2006, 09:27
gast dat klinkt niet echt natuurlijk. Ook niet slecht, maar verre van natuurlijk.

En beste Kim, net als eerdere poster ook al jou strekking meldde nadat ik het had gezegd, de drummer en drumstel waren erg ok (BEiden hebben al bewezen dat ze het kunnen). open deuren intrappen kan ik zelf ook nog net. :) DT was ook maar een voorbeeld van de meest extreme vorm van over the top drums die ik ken. Nou, Tool kan er ook wat van. ;)

Ik zal vanavond even een sample maken van de drums en het gewenste eindresultaat. Het ligt ook niet mijlen uit elkaar...

Kim Wilson
15 augustus 2006, 09:36
En beste Kim, net als eerdere poster ook al jou strekking meldde nadat ik het had gezegd, de drummer en drumstel waren erg ok (BEiden hebben al bewezen dat ze het kunnen). open deuren intrappen kan ik zelf ook nog net. :) DT was ook maar een voorbeeld van de meest extreme vorm van over the top drums die ik ken. Nou, Tool kan er ook wat van. ;)
...
Ja, ik geloof je wel, dat hett drumstel en de drummer wel oke zijn. Maar weet je hoe het drumstel van Tool (of een willekeurige band met jouw geluid) "droog" klinkt? Dat zou dan de basis moeten zijn.

Verder denk ik dat je met een compressor en een galm een eind kunt komen. Veel compressie in het laag, galm op de hoge tonen, moet goed komen...

Voorwaarde is wel dat er al veel laag in de originele opname zit. Iets wat er niet in zit, krijg je er ook niet uit.

skanky
15 augustus 2006, 09:52
Ok, hier het recept van mijn powerdrums.
Dit is dus een van de snellere manieren. Deze heb ik ook regelmatig gebruikt op de orkestbanden van Idols (meer dan 10 nummers mixen in 1 week, dus dat moest allemaal snel)

Kick:
Dupliceer de track. op een track de samples en op de andere de orginele opname
De kick triggerden we meestal, dit samengevoegd met de opname van de kick geeft dit een erg vet geluid. Maar je moet dan natuurlijk wel een goede sample hebben. Soms gebruikten we de Waves MaxBass voor wat extra druk.

Snare/ Toms:
Dupliceer de orginele track

op de orginele track:
COMP - 4:1 medium attack, trage release. Werkt het best met een 1176achtige compressor
EQ - Lichte boost in het midlaag voor het vette geluid.

op het duplicaat (je maakt er een floating send van)
Stuur de output naar een galm (niet te lang, maar wel grote size)
COMP - zie orginele track, maar dan een hogere ratio.
Deze track is dus 100% wet, hiermee kun je de hoeveelheid galm bepalen/

We maakten ook veelvuldig gebruik van roommics, als je deze ook hard compressed, en dan bij de rest van de drums mixt, krijg je een ongelooflijk vet drumgeluid.

bert k
15 augustus 2006, 10:00
Je kan het hele drumstel vervangen door samples met een progje als Drumagog. http://www.drumagog.com/ Werkt best goed.

hidde630
15 augustus 2006, 10:25
Ik vind het een beetje te, die bassdrum zo... Te veel "click" en te weinig "doem" (als je begrijpt wat ik bedoel).

ik geloof dat ik je begrijp. Ik had in het begin ook wat mijn twijfels, maar na een paar kee luisteren vond ik het toch wel vet. We gingen voor de "No fun at all - the big knockover" drumsound. Ik heb het idee dat het wel aardig in de buurt gekomen is.

guhlenn
15 augustus 2006, 12:24
ik vind het meer dan aardig gelukt. die punk sound benaderen bedoel ik.


Het idee van duplicaat tracks met samples is ook een goede. will try, net als de reverb track. Erg leuke ideeën allemaal. thanks.

En Kim; natuurlijk is het geen Portnoy die de stokken gebruikt maar echt, het klonk zoals het hoort te klinken. Notice hoe alle rock drums zo'bigger then life' klinken, dat idee bedoel ik. Zo klinkt geen enkel drumstel. IMHO.

Helaas hadden we geen beschikken over room mics, alleen een front mic heb ik kunnen inzetten, die overigens idd de boel behoorlijk opleukt. zal hem eens kapot gaan squashen, kijken wat dat geeft ;)

Nogmaals; hartelijk dank!

hidde630
15 augustus 2006, 12:35
laat het resultaat anders hier oko even horen. ben wel benieuwd hoe het wordt!

Bins
15 augustus 2006, 13:05
ik geloof dat ik je begrijp. Ik had in het begin ook wat mijn twijfels, maar na een paar kee luisteren vond ik het toch wel vet. We gingen voor de "No fun at all - the big knockover" drumsound. Ik heb het idee dat het wel aardig in de buurt gekomen is.

Nou je het zegt, daar lijkt ie inderdaad best op.

skanky
15 augustus 2006, 13:07
Helaas hadden we geen beschikken over room mics, alleen een front mic heb ik kunnen inzetten, die overigens idd de boel behoorlijk opleukt. zal hem eens kapot gaan squashen, kijken wat dat geeft ;)
!

Bij Idols gebruikten we 3 roommics, een XY 414's en een mono, jawel een mono SM58, JE zult het niet geloven maar dat geeft zo'n ongelooflijk lekker mono roomsound! Je moet'm dan op 2 a 3 meter afstand ter hoogte van de kick plaatsen. Klinkt op zichzelf nergens naar, totdat je het compressed en bij de rest van de kit voegt!

guhlenn
15 augustus 2006, 13:17
nee dat had ik idd. niet verwacht. leuk om te horen. ga eens aan de slag, nogmaals, hartelijk dank.

ps. ik zal, natuurlijk, wat samples posten

skanky
15 augustus 2006, 15:38
Ok, ik was er wel vergeten bij te vermelden dat de drummer Ton Dijkman was en dat ie speelde op een heel goed gestemde Noble and Cooley. Dat wil ook wel helpen bij de sound :S

nielsduursma
15 augustus 2006, 15:50
Ok, ik was er wel vergeten bij te vermelden dat de drummer Ton Dijkman was en dat ie speelde op een heel goed gestemde Noble and Cooley. Dat wil ook wel helpen bij de sound :S

http://img.photobucket.com/albums/v348/BPMdotEXE/Random/O_RLY.jpg

Mufftin
15 augustus 2006, 19:42
ik vind dat best nog wel meevallen. Wij hebben dat ook gedaan bij onze punkrock demo

hier kun je een paar nummers downloaden
www.starsovernight.tk (http://www.starsovernight.tk)

heeey riekus op de drums, die knakker zit bij mij op school.

ruezzz
15 augustus 2006, 22:45
Ik weet niet welke (digitale) middelen je ter beschikking hebt?

Een aantal tips (als je losse sporen opgenomen hebt tenminste):

- Zoals al eerder opgemerkt: als het drumstel op zich al klinkt als een krant wordt het een moeilijk verhaal.
- Werk per spoor/instrument met EQ en compressie om de juiste klankkleur te bereiken.
- Wees in het begin spaarzaam met galm.
- Verwijs alle outputs van de drumkanalen naar een subgroep (bus)
Je kan op deze subgroep de totale drums nog eens bewerken met EQ en een multibandcompressor (Hiermee kun je verschillende frequenties (laag/mid/hoog) apart van compressie voorzien.
- Met een Envelope Filter (Als plugin in Logic of Cubase) of als hardware versie (bijv. Transient Designer van SPL) kun je veel doen met drums.
- Als je de snare van onder en boven gemiked hebt kun je bovenkant voorzien van een Envelope Filter om de sustain te verlengen: zodat het ketelgeluid geaccentueerd word. (Kaaang geluid)
- De Kick kun je met een Envelope Filter juist verkorten en in het begin van de uitklinktijd een push geven.
- Sommige effecten zijn moeilijk te doseren als er veel overspraak van andere instrumenten is (liveopnames)

Succes ermee, hier nog een link met voorbeelden van de SPL Transient Designer (Enveloper) http://www.soundperformancelab.com/Transient_Designer2/in_kuerze.html

hidde630
15 augustus 2006, 23:24
Nou je het zegt, daar lijkt ie inderdaad best op.

:)


heeey riekus op de drums, die knakker zit bij mij op school.

kleine wereld...

Han S
16 augustus 2006, 00:00
Een studiotruuk: ga met je snaregeluid naar een basversterker. Leg de speaker met de conus naar boven, leg een snarentrommel er bovenop maar met het snarenmatje aan de bovenkant.

Zet daar een microfoon bij en neem het op met een nieuw spoor, je hebt je crack.

skanky
16 augustus 2006, 11:11
Een studiotruuk: ga met je snaregeluid naar een basversterker. Leg de speaker met de conus naar boven, leg een snarentrommel er bovenop maar met het snarenmatje aan de bovenkant.

Zet daar een microfoon bij en neem het op met een nieuw spoor, je hebt je crack.

Geweldig, dit soort huis/tuin en keukentrucjes. Dit soort truucs is niet tegen op te EQ'en. Thx Han

guhlenn
16 augustus 2006, 14:58
leuk idd. ben er helaas niet aan toegekomen, maar zal wel posten tzt. Iemand trouwens al de subkick (of home made alternatief) geprobeerd?


Ga hem waarschijnlijk zelf in mekaar flansen, samples die ik hoorde waren echt te gek.