PDA

View Full Version : Akoestisch (versterkt) gitaar in el. band zinloos



Merc Wiersma
14 augustus 2006, 07:35
Akoestisch in elektrische band zinloos?:
Het weekend een leuk bandje gezien. Samenstelling: Keyboard, Dwarsfluit El. bas, El. Solo/ slag gitaar, Drums, Akoestisch (versterkt) gitaar.

De akoestisch gitarist deed ontzettend zijn best, maar was niet te horen, slechts zo nu en dan wat hoge klanken. Dit is me vaker opgevallen wanneer in een band met voldoende elektrisch geweld een akoestisch gitaar meedoet. Het keyboard is nadrukkelijk aanwezig. Volgens mij kan de akoestisch gitarist zich de moeite besparen en beter thuisblijven. Zelf heb ik ook wel eens in een dergelijke samenstelling meegedraaid, en het gevoel gehad dat ik een nutteloze taak aan het vervullen was. Een band alla Flairck is als akoestisch gitarist interresanter.

Graag jullie mening over de stelling: Een akoestische gitaar heeft niks te zoeken in een elektrische band.

Picker
14 augustus 2006, 07:50
"Als een lid van de band niet ieder ander lid goed kan horen, dan speelt hijzelf te hard."

Tommy Emmanuel

gertdm
14 augustus 2006, 08:01
Dit is betrekkelijk.....soms hoor je het als een instrument er ineens niet meer bij is.
Ik bedoel maar: het hangt van zoveel factoren af...
Maar normaal gesproken dient alles in balans te zijn en hangt het van de rol van de akoestiese gitaar af of je hem nadrukkelijk hoort of dat hij 'functioneel' bij het behang hoort.
Bij Venice bv vind ik alles altijd perfect in balans. En die spelen zowel elektries als akoesties gemixed. Zo zijn er legio voorbeelden.
Bij Racoon heeft de akoestiese gitaar een prominente rol, al vind ik de sound in een aantal nummers niet goed. Daar is meer uit te halen volgens mij.

Kim Wilson
14 augustus 2006, 09:08
"Als een lid van de band niet ieder ander lid goed kan horen, dan speelt hijzelf te hard."

Tommy Emmanuel
Exact. Als je de akoestische gitaar niet kunt horen, moet de rest wat zachter. Jullie spelen met veel verschillende instrumenten. Dan is het de kunst om niet te hard te spelen. En als ik een kleine voorspelling mag doen: jullie elektrische gitaar staat te hard. Je hoeft met je elektrische gitaar niet de hele band te dragen, dus kun je best een stukkie zachter. Je moet te horen zijn, meer niet.

Alberto
14 augustus 2006, 11:33
Zo is het. Vorige week was er hier in de buurt een evenement georganiseerd door toerisme. Je kent dat wel...
Terrasjes, wat optredens, eventueel vuurwerk.
Anyway Gene Thomas kwam optreden. Samenstelling: elektrische gitaar (soms 2), akoestische gitaar, bassgitaar en drum.
En die akoestische was zeer goed te horen! Hij had zelfs een meerwaarde op sommige momenten. Zoals gezegd moet de balans gewoon goed zijn.

kornelius
14 augustus 2006, 19:34
Alles hierboven klopt natuurlijk, maar ik heb ook al heel vaak bandjes gezien waarbij iemand een akoestische gitaar om had hangen waarvan ik dacht ik hoor niks. het blijft lastig mixen.

Als het de zanger(es) is die een beetje de akkoorden meeslaat is dat ook weer
niet erg trouwens. :)

Di Stefano
14 augustus 2006, 23:24
Soms wordt die gitaar eigenlijk gewoon als een soort "effect" gebruikt. Je lijkt hem niet te horen maar als je hem wegdoet merk je toch duidelijk een verandering in de totale samenklank. Neem bv the BeeGees. Een van die mannen speelt bijna constant op zijn akoestische maar je zou soms twijfelen of hij wel aangesloten staat.

-=JEROEN=-
14 augustus 2006, 23:58
gewoon harder zetten

drums kunnen (vaak) niet zachter, dus de rest daar op afstellen

veel voorkomend probleem met akoesties spelende gitarist; slechte spullen:

gewoon akoesties semi akoesties gemaakt door matig inzet element... of een semi-akoestise zonder klank-gat-vuller (dat heeft een naam, kan er nie op kome), waardoor ie enorm gaat zoemen of rondzingen as ie te hard gaat, dus moet ie zacht, dus hoor je em nie

Kim Wilson
15 augustus 2006, 08:11
gewoon harder zetten

drums kunnen (vaak) niet zachter, dus de rest daar op afstellen

veel voorkomend probleem met akoesties spelende gitarist; slechte spullen:

gewoon akoesties semi akoesties gemaakt door matig inzet element... of een semi-akoestise zonder klank-gat-vuller (dat heeft een naam, kan er nie op kome), waardoor ie enorm gaat zoemen of rondzingen as ie te hard gaat, dus moet ie zacht, dus hoor je em nie
Wat een bull. Je kunt er niet zomaar een instrument bij in zetten, en als je het niet hoort, dan maar harder zetten. Dat is het begin van het einde. Als er een akoestische gitaar bijkomt, moet de rest echt zachter.

Weet je hoe de meeste slechte mixen ontstaan? Omdat degene die zich niet kan horen, harder gaat. Vervolgens gaat de volgende ook weer harder, enzovoort.

-=JEROEN=-
15 augustus 2006, 13:04
beter leren lezen kim

je begint met alles op de drums af te stellen, als je dan vervolgens de gitaar niet hoort, tov van de rest, dan moet ie toch echt harder

duh

Kim Wilson
15 augustus 2006, 13:11
Ja, je stemt alles inderdaad af op de drums. Als je dan vervolgens de ak. gitaar niet hoort, ga je kijken waar dat door komt. Misschien staat de piano wel te hard. Die zit namelijk in hetzelfde klankgebied als de ak. gitaar. Wat ook erg aannemelijk is, is dat de elek. gitaar te hard staat. Die zit namelijk ook in datzelfde klankgebied.

Omdat er zoveel instrumenten in datzelfde klankgebied zitten, moet je uiterst voorzichtig omspringen met de volumes daarvan.

Voorbeeldje:
Als je een band hebt met enkel één elektr. gitaar, moet die harder staan, dan wanneer er twee gitaren in een band zijn. Als je twee gitaren hebt, wordt het geluid harder, dus moet het volume van beide gitaren omlaag.

Het volume van de instrumenten is dus afhankelijk van het aantal en de soorten instrumenten die je hebt. Je moet het totaalgeluid aan de drums aanpassen, niet elk instrument afzonderlijk.

Duidelijker zo?

johantipker
19 augustus 2006, 15:34
Een goeie drummer kan ook zachter spelen, met dynamiek...offuh dynamiet!

goeie (PA) spullen helpen, een goeie niet dove technicus ook, verder stem het totaalvolume af op het max. volume waarop de zang nog goed hoorbaar en verstaanbaar is.. dan heb je ook geen problemen met de ak. gitaar

Ooit was ik bij een concert van James Taylor in de Heineken music hall met Steve Gadd op drums. Die soundgast had daar echt een hele gave aparte benadering, hij mixte de drums heel strak en smalbandig in het midden van de mix en "pande" de gitaar van ome James (en de rest van het instrumentarium) daar heel breed omheen, hele mooie sound, die gast was een genius!!

fietje
19 augustus 2006, 16:10
dat je de gitaar niet kan horen is misschien wel jammer. Maar ik vind dat als de zanger zelf gitaar speelt, je die niet hoeft te horen. Het is toch een stuk mooier om naar te kijken.? Maar ja ieder zijn mening daarover é.

Sofie

GunMetalBlue
24 augustus 2006, 11:35
The feeling heeft nu ook een nummertje met een acoustische gitaar, tijdens de strofes heeft-ie de overhand, maar in het refrein komt er een tele bij en dan is z'n geluid soms wel ver zoek.