PDA

View Full Version : patchkabels



Rude Perception
14 augustus 2006, 02:37
Ik ga binnenkort zelf patchkabels in elkaar solderen. Ik heb neutrik pluggen in gedachte http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14270.

Daarbij dacht ik aan Tasker kabel: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/8676.html#commentaar

Hoe weet ik of de kabel op de plug past qua doorsnede?

any
14 augustus 2006, 10:26
Ik ga binnenkort zelf patchkabels in elkaar solderen. Ik heb neutrik pluggen in gedachte http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14270.

Daarbij dacht ik aan Tasker kabel: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/8676.html#commentaar

Hoe weet ik of de kabel op de plug past qua doorsnede?

Die pluggen kun je elders ook wel goedkoper krijgen, bovendien zijn ze onhandig groot waardoor de ruimtewinst door haaks te zijn wel wat verloren gaat.

Deze verkopen ze bij newtone voor 1,75 en die zijn ook erg goed:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=54&products_id=66

Als kabel zou ik persoonlijk gaan voor cordial (bijv. verkrijgbaar bij Feedback), daar heb ik erg goede ervaringen mee.

Anyway... my 0.2 cents

Rude Perception
14 augustus 2006, 14:55
dank je. Ik durfde die pluggen bij newtone niet te kopen, want ik wist de kwaliteit niet. Ik ging daarom liever voor neutrik. Ik woon in haarlem, dus voor die kabel is het een beetje ver rijden naar feedback. Maar mijn belangrijkste vraag is, hoe weet ik of de kabels en pluggen qua formaat passen?

B_2_the_a
14 augustus 2006, 15:43
heb nooit meegemaakt dat het niet past :)

1x gehad dat het niet paste: microfoonkabel op mini stereo jacks :P maar het is gelukt(wat een gekloot wast dat)

Rude Perception
14 augustus 2006, 16:59
Ik heb even gezocht naar die cordial kabels. Ik zag ze op Thomann.de. Nu keek ik daar ook nog even naar de pluggen. Toen zag ik de neutrik pluggen al een heel stuk goedkoper, maar nog steeds erg duur (naar mijn mening). Ik keek verder en zag deze pluggen:

http://www.thomann.de/thoiw7_thomann_sk140_winkel_klinke_prodinfo.html

Zouden deze pluggen wat zijn?
Het scheelt namelijk wel heel veel geld op 8 kabels (dus 16 pluggen).

B_2_the_a
14 augustus 2006, 17:13
zal wel uit zelfde fabriek zijn
ziet er stevig uit

maar zo stevig hoeven patchkabels niet te zijn, je gaat er toch niet aan trekken enzo? op je gitaarsnoer zelf staan meer krachten(rondlopen, mensen staan er wel eens op, etc

Rude Perception
14 augustus 2006, 17:16
zal wel uit zelfde fabriek zijn
ziet er stevig uit

maar zo stevig hoeven patchkabels niet te zijn, je gaat er toch niet aan trekken enzo? op je gitaarsnoer zelf staan meer krachten(rondlopen, mensen staan er wel eens op, etc
Het gaat mij ook vooral om de geluidskwaliteit.

bert k
15 augustus 2006, 09:55
Als je goed soldeert maakt het geen hol uit.

wakka-wakka
15 augustus 2006, 11:58
Gebruiken jullie coax kabel voor instrumentkabels ?

Danku

B_2_the_a
15 augustus 2006, 12:41
das wel weird :P

neeh koperkern volgens mij :S gewoon instrumenten kabel :D

Debaser
15 augustus 2006, 12:54
Rude, bij MusicManiacs verkopen ze tasker per meter, en waarschijnlijk ook nog wel wat andere merken. dacht vanaf een euro per meter.

die Thomann pluggen zien er wel relaxed uit voor die prijs..

any
15 augustus 2006, 13:07
Ik heb even gezocht naar die cordial kabels. Ik zag ze op Thomann.de. Nu keek ik daar ook nog even naar de pluggen. Toen zag ik de neutrik pluggen al een heel stuk goedkoper, maar nog steeds erg duur (naar mijn mening). Ik keek verder en zag deze pluggen:

http://www.thomann.de/thoiw7_thomann_sk140_winkel_klinke_prodinfo.html

Zouden deze pluggen wat zijn?
Het scheelt namelijk wel heel veel geld op 8 kabels (dus 16 pluggen).

Die pluggen zijn nagenoeg identiek aan wat newtone verkoopt, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Veel muziekzaken (Feedback ook) leveren overigens ook per post, meestal 5 euro verzendkosten.

Voor de zekerheid even over het maken van kabels:

Zorg wel dat je de juiste soldeer spullen hebt!
Liefst een temperatuur gecontroleerd soldeerstation (de investering meer dan waard!! maar een paar tientjes bij conrad), en anders een 30 watt bout met een redelijk fijne punt. verder 60/40 soldeerdraad met harskern, liefst niet dikker dan 1mm doorsnede. (0,75mm is echt ideaal) eventueel krimpkous om het netjes af te werken.Als je met een station werkt kun je de temperatuur het beste tussen de 250 en 300 graden houden, als je snel werkt 300 en anders 250.

-Bepaal eerst hoe lang de aders moeten zijn, aarde meestal korter dan signaal. Strip niet te veel van de signaal mantel, 3mm koper is genoeg. Meestal is de aarde het koperen vlechtwerk, je kunt deze het beste uitpluizen en tot een mooie ader draaien.
-Hierna eerst de draden vertinnen, gebruik niet te veel soldeer en wacht tot het in de draad vloeit. Daarna kijken of de lengte nog klopt, meestal trekt de mantel iets terug van de hitte en kun je beter nog een klein stukje inkorten.
-Nu eerst het achtereind van de plug en eventueel klemmateriaal over de kabel schuiven.Ook de plastic huls of krimpkous niet vergeten nu over de kabel te schuiven, anders kun je zometeen de boel weer los solderen... :^)
-Soldeer eerst de aarde draad en vertin het liefst ook eerst de plek waar deze op de plug komt tenzij hij door een gaatje moet. daarna de singnaal ader door het gaatje en even controleren of hij niet tegen een aarde verbinding kan komen, zonodig anders nog iets inkorten, hierna de signaal ader solderen. Inspecteren of de adres elkaar niet kunnen raken en de soldeerverbinding er mooi uitziet. (als een glanzende druppel die bijna naadloos op het metaal aansluit)
-Nadat de plug en kabel afgekoeld zijn (voor de zekerheid) de trekontlasting van de kabel met een tangetje aanknijpen. (hoeft niet bij neutrik, daar zit het in de dop).
-Nu nog even met een multimeter doormeten op weerstand en kortsluiting. Daarna de krimpkous of huls terugschuiven en de plug sluiten.

Succes verzekerd...

bert k
15 augustus 2006, 14:44
-Soldeer eerst de aarde draad en vertin het liefst ook eerst de plek waar deze op de plug komt tenzij hij door een gaatje moet.
Succes verzekerd...
Goeie post Any, maar ik zou zeggen : vertin altijd ook de plug waar de draad komt. Dan draad tegen de plug leggen en verhitten. Nu geen soldeer meer toevoegen!

Rude Perception
15 augustus 2006, 23:48
Bedankt voor de soldeer tips. Ik heb heel oud soldeertin met best veel lood geloof ik (is nu toch verboden?). Beetje oppassen met de stoffen die eraf komen, maar het werkt wel lekker. De soldeerbout is 15 watt.

Hiermee soldeer ik ook m'n pedalen, dat gaat wel goed. Ik nam aan dat kabels dan een stuk makkelijker zou zijn. Maar gelukkig waarschuwen jullie me even.

Begrijp ik dus goed dat je eerst het tin op de kabel en te plug moet doen, en daarna zonder extra tin deze 2 aan elkaar solderen?

E-J
16 augustus 2006, 10:51
Hey Any, geweldige post! Geldt dit ook voor George L kabels?

Elk moment kunnen Switchcraft pluggen aankomen, dus ik kan ook gaan beginnen met solderen zo!

any
16 augustus 2006, 10:52
Mijn ervaring is doorgaans dat in het geval van een lug (gaatje) verbinding,
het fijnste is om alleen de draad te vertinnen en nadat de vertinde draad door het gaatje is gestoken de gehele verbinding te solderen.
Vaak vertin je anders het gaatje dicht en als je gaat "zoeken" met je ader naar het gaatje kunnen de "strands" (afzonderlijke koper aders) loskomen waardoor de verbinding slordig en zwak wordt. Als je het echt goed wilt doen vertin je eerst de soldeerlip om hem daarna met een soldeer pompje weer schoon te zuigen, zo hou je een dun laagje tin over en het gat is weer open en bruikbaar. Maar met een goed schoon soldeerlipje/gat (goede praktijk om het even met wat schoon staalwol op te schuren) is vertinnen met de draad erdoor geen enkel probleem en het werkt vaak sneller dus minder hitte op de plug/draad. Overigens soldeer ik de aarde meestal ook "plat" dus niet door het gaatje maar zoals boven beschreven waarbij de aarde van de plug ook voorvertind wordt. Ik heb op deze wijze ruim 100 jacks aangesloten waarvan een deel al 2 jaar regelmatig podiumgebruik zien en geen van de verbindingen is tot op heden kapot gegaan, de betrouwbaarheid is dus dik in orde.


Ik heb heel oud soldeertin met best veel lood geloof ik (is nu toch verboden?). Beetje oppassen met de stoffen die eraf komen, maar het werkt wel lekker. De soldeerbout is 15 watt.

Als het soldeertin nog lekker werkt (snel uitvloeid en mooi hecht op de te solderen onderdelen) is er niks aan de hand, alleen de dampen niet inademen... :^) Als soldeerdraad spettert alsof er water in de kern zit gelijk de hele rol weggooien! geloof me, ik heb twee keer een slechte rol gehad en er is niks mee te beginnen, van begin tot eind onwerkbaar draad.

15 watt is opzich voldoende, maar het duurt relatief lang voordat de te solderen plek op temperatuur is waardoor er juist meer hitte op de plug/draad komt. (vooral bij het solderen van potmeters een probleem)
Als je ±50 plugs gaat doen of ook met effecten aan de gang bent is een temperatuur gecontroleerd station de beste investering die je kunt doen.



Begrijp ik dus goed dat je eerst het tin op de kabel en te plug moet doen, en daarna zonder extra tin deze 2 aan elkaar solderen?

Ja, tenzij je ziet dat de verbinding te schraal is. (als je de adertjes door het tin heen kan zien mag er nog wat bijgevloeid worden)


Hey Any, geweldige post! Geldt dit ook voor George L kabels?
Elk moment kunnen Switchcraft pluggen aankomen, dus ik kan ook gaan beginnen met solderen zo!

Nee... George L's is een kwestie van de draad afknippen met een goeie scherpe kniptang. hierna controleren of de aardemantel geen draadjes heeft die uitsteken een de signaal kunnen raken. Als er nog wat uitsteekt nog even bijknippen. Hierna de kabel stevig in de plug duwen en een beetje draaien.
Bij de haakse duw je de kabel door het gootje en schroef je de dop er op, deze snijd dan door de buitenmantel voor de aarde verbinding. Soms gaat dit niet helemaal goed en krijg je geen signaal. In dat geval een stukje terug schroeven en opnieuw aandraaien, dat is meestal genoeg. Bij de rechte plug moet je met een schroevendraaier het schroefje stevig aandraaien, in geval van geen signaal ook hier weer erin en eruit schroeven.
Ik heb George L's voor mijn pedalboard en ben er erg tevreden over, ze klinken goed en de pluggen zijn van goede kwaliteit en nemen weinig ruimte in. Met een andere setup alleen even snel wat kabels inkorten/verlengen en klaar is kees... :^) Ik zou ze alleen niet als gitaar kabel gebruiken, daar vindt ik de verbinding toch wat zwak voor.

E-J
16 augustus 2006, 11:31
Nee... George L's is een kwestie van de draad afknippen met een goeie scherpe kniptang. hierna controleren of de aardemantel geen draadjes heeft die uitsteken een de signaal kunnen raken. Als er nog wat uitsteekt nog even bijknippen. Hierna de kabel stevig in de plug duwen en een beetje draaien.
Bij de haakse duw je de kabel door het gootje en schroef je de dop er op, deze snijd dan door de buitenmantel voor de aarde verbinding. Soms gaat dit niet helemaal goed en krijg je geen signaal. In dat geval een stukje terug schroeven en opnieuw aandraaien, dat is meestal genoeg. Bij de rechte plug moet je met een schroevendraaier het schroefje stevig aandraaien, in geval van geen signaal ook hier weer erin en eruit schroeven.
Ik heb George L's voor mijn pedalboard en ben er erg tevreden over, ze klinken goed en de pluggen zijn van goede kwaliteit en nemen weinig ruimte in. Met een andere setup alleen even snel wat kabels inkorten/verlengen en klaar is kees... :^) Ik zou ze alleen niet als gitaar kabel gebruiken, daar vindt ik de verbinding toch wat zwak voor.

Volgens mij moet je George L kabels i.s.m. George L pluggen niet solderen...maar met Switchcraft pluggen wel toch?

Dit is zo'n plug:
http://effectsconnection.com/oscommerce/images/switchraft228%201.jpg

B_2_the_a
16 augustus 2006, 11:54
george l zijn pluggen die je niet hoeft te solderen,
ik heb ze wel eens getest en ben er niet weg van!
geef mij maar neutrik :D

Robbert
16 augustus 2006, 17:06
Je kunt George-L kabels prima vastsolderen aan Neutrik of Switchcraft jacks, als je dat wilt EJ NL

Einzeln
16 augustus 2006, 21:00
Wat vinden jullie nou een lekkere kabel om zelf snoeren van te maken?
Ik zoek al een tijdje sommer spirit of klotz la grange maar ik vind het niet hier in de buurt. Is die Tasker goed? Zit met een kwartiertje bij Musicmaniacs.
Wat is er trouwens tegen om micsnoer te gebruiken.

Rude Perception
16 augustus 2006, 23:18
Wat vinden jullie nou een lekkere kabel om zelf snoeren van te maken?
Ik zoek al een tijdje sommer spirit of klotz la grange maar ik vind het niet hier in de buurt. Is die Tasker goed? Zit met een kwartiertje bij Musicmaniacs.
Wat is er trouwens tegen om micsnoer te gebruiken.

3-aders toch? XLR-pluggen voor mics hebben wel 3 pinnen. Ik denk dat dat het is.

thieske
17 augustus 2006, 02:12
heb daarnet "oepserdefloeps" al een topic over het vinden van de george l kabels geopend..en kom het nu hier tegen.. de vraag is iig waar die kabeld momenteel te halen/bestellen zijn? Gvees verkoopt ze niet meer(althans niet meer de haakse)
suggesties??

any
17 augustus 2006, 09:30
Volgens mij moet je George L kabels i.s.m. George L pluggen niet solderen...maar met Switchcraft pluggen wel toch?


Er staat ook niks over solderen in die paragraaf, aleen erin duwen
en aandraaien. George L kabel is overigens ook prima op die haakse plug van tasker te solderen.


Wat vinden jullie nou een lekkere kabel om zelf snoeren van te maken?
Ik zoek al een tijdje sommer spirit of klotz la grange maar ik vind het niet hier in de buurt. Is die Tasker goed? Zit met een kwartiertje bij Musicmaniacs.
Wat is er trouwens tegen om micsnoer te gebruiken.

Ik haal altijd Cordial kabel bij Feedback, speciaal bedoeld voor instrumenten en erg betrouwbaar. Klinkt ook erg goed trouwens...


heb daarnet "oepserdefloeps" al een topic over het vinden van de george l kabels geopend..en kom het nu hier tegen.. de vraag is iig waar die kabeld momenteel te halen/bestellen zijn? Gvees verkoopt ze niet meer(althans niet meer de haakse)
suggesties??

Zie andere topic, Feedback (rotterdam) leverd tegenwoordig George L's
standaard in het assortiment. Ze hebben zelfs zo'n Cable station staan.
(zo'n blok met pluggen en kabel) Haaks was uitverkocht toen ik er laatst was, die zijjn kennelijk nog al populair... :^)

ekkybedmond
21 september 2006, 20:16
Wat vinden jullie nou een lekkere kabel om zelf snoeren van te maken?
Ik zoek al een tijdje sommer spirit of klotz la grange maar ik vind het niet hier in de buurt. Is die Tasker goed? Zit met een kwartiertje bij Musicmaniacs.
Wat is er trouwens tegen om micsnoer te gebruiken.

De Sommer Spirit is goedkoop via eBay.de te bestellen, bij vergelijken en vooral letten op verzendkosten

B_2_the_a
21 september 2006, 20:45
2 tennisarmen :s



hoe doe je dat?

B_2_the_a
21 september 2006, 21:46
tjah
maar kan je 3 maanden uit de scene zijn?

artnaz
23 september 2006, 21:33
Die George L's op eBay zijn redelijk goedkoop! Is er eigenlijk een verschil tussen de "gewone" pluggen en de "gouden" pluggen?

En zijn die George L's zowiezo een goede keus, of zijn die Neutrik pluggen beter?