PDA

View Full Version : frees van 8mm schacht naar 1/4" schacht (StewMac)



oknarb180
14 augustus 2006, 00:26
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een aantal routerbitjes bij StewMac gekocht om de mooie frezingen te maken voor m'n nog te beginnen zelfbouw gitaar (PRS-kopie!). Aangezien ik bij m'n bovenfrees (basis 8mm shafts) ook een spantang zat voor 6mm feesjes, dacht ik: Ach, 1/4 inch is 6,35mm dus de StewMac passen daar ook wel in, NIET DUS! Deze bitjes pasten dus net NIET in de 6mm spantang. Slechts 3 à 4mm maar in ieder geval niet diep genoeg om veilig te kunnen frezen. Toen heb ik geprobeerd om deze uit te boren naar 6,5mm.

Dit ging niet erg goed, want aangezien dit nog wel aardig hard staal is, vlogen letterkijk de stukken spantang door m'n schuur heen!!! Totdat ik gisteren in de bouwmarkt liep en voor een kleine 3 euro een aluminium buisje vond, lang 1m, diameter 8mm, wanddikte 1mm. Kortom, er blijft dan een binnendiameter over van 6mm. Aangezien aluminium makkelijker boord dan gehard staat (echt waar!!!) dacht ik het toch nog een keer te proberen.

Een stukje van ±2cm afgezaagd, eerst geprobeerd met boordje 6mm, en daarna doorgeboord met boordje 6,5mm (gaat het beste met een kolomboor!!!). het buisje over de lengte doorgezaagd en voila!!! een soort van spanhuls. Even getest en werkt prima!!!

Kortom, iedereen met een bovenfrees voor 8mm kan op deze manier toch de routerbits van StewMac gebruiken. Ik heb nog wel op een Belgische Site een 1/4" spantang gevonden (± 25 euro poer stuk) maar ik kon er niet achter komen of deze wel in m'n bovenfrees past. Nu kan ik van dit buisje van nog geen 3 euro ±45-50 hulsjes maken!!

Groetjes,

Branko

DarknessAwaits
14 augustus 2006, 00:30
Hey Branko,

Gaat dit aluminium het wel houden bij de sterke krachten die erop komen te staan met frezen? Ik neem aan dat de hulzen in de handel niet voor niets van gehard staal zijn.

Gitaarbouwer
14 augustus 2006, 10:03
Goede tip.

Die verloophulsjes 1/4"- 8mm zijn overigens ook gewoon te koop bij firma RVS in -ik dacht- Houten. Je zult ze niet op internet vinden, maar de betere DHZ-zaken hebben wel catalogie van ze liggen en kunnen het voor je bestellen. Zo'n hulsje kost een eurootje of 5.

oknarb180
15 augustus 2006, 21:45
Hey Branko,

Gaat dit aluminium het wel houden bij de sterke krachten die erop komen te staan met frezen? Ik neem aan dat de hulzen in de handel niet voor niets van gehard staal zijn.

Dat is volgens mij geen enkel probleem is want het aluminium dient alleen als opvulling tussen de schacht en de spantang zelf. En de spantang zelf is wel van gehard staal. De enige belasting die het aluminium krijgt is van de spantang op het bitje, en daarvoor is het materiaal sterk genoeg.

Het is uiteraard wel de bedoeling dat het aluminium alleen in de spantang wordt gebruikt en niet als verlengstuk om een diepere freesmogelijkheid te creëeren. Dat zou ik inderdaad niet met aluminium willen proberen want dat is echt niet veilig.

vr.gr.

Branko

Hans74
23 augustus 2006, 18:13
Ik heb vandaag gemerkt dat ik hetzelfde probleem heb.
Na lang wachten op mn kopieerbitje (ook 6 mm), merkte ik dat het totaal niet paste alhoewel op mn bovenfrees stond vermeld: voor bits van 6 tot 8 mm.

Dus ga ik morgen ffe op zoek naar zo'n buisje. Omdat ik nu toch nog de keuze heb om voor rvs of aluminium te kiezen vraag ik me af welk het beste is. Of gewoon in de winkel een aangepast verloopstukje kopen?

rinaldo
23 augustus 2006, 18:59
als het goed is heb je bij je bovenfrees twee spanbusjes een voor 8 mm en een voor 6 mm freesjes dus met dat busje van 6mm moet dat freesje passen zou je zeggen.

of je moet het zoals oknarb in de vs besteld hebben, dan zal je idd een verloopstukje nodig hebben.

Maar een busje van aluminium maken lijkt mij geen goed idee, trouwens van rvs ook niet. aluminium is zacht en zal naar verloop van tijd slijten, het zit dan wel vast geklemt door de spanbus, maar als je frees een beetje begint te happen, komen er grote krachten op te staan, en je wilt niet dat je freesje ineens los in de spanbus zit.

Want daar kun je op wachten volgens mij, geef liever wat meer geld uit aan een verloopstuk uit de vs of zo, dan dat je met een freesbitje in je planeet naar de dokter moet.

Hans74
23 augustus 2006, 20:10
maar als je frees een beetje begint te happen, komen er grote krachten op te staan, en je wilt niet dat je freesje ineens los in de spanbus zit.

Dat was ook meteen de eerste bedenking die ik had...
Ik neem mn vraag ffe mee naar de gereedschapsboer.

Hans74
23 augustus 2006, 20:43
Bloody fucking hell!!!!
Zo te zien heeft het probleem zichzelf opgelost.

Rinaldo, toen ik je antwoord las dat er 2 spanbusjes werden meegeleverd viel mijne frank... Ik heb er 3: 1 van 8mm en 2 van 6mm dacht ik. Tot ik nog ffe ging kijken, en tot de vaststelling kwam dat een van die 2 in feite een 1/4' spanbusje was. Hoe kortzichtig kan een mens zijn... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/n015.gif

Nuja ik kan naar voorbeeld van dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=18011) topic nog altijd eentje starten met als titel "sukkeltje in de werkplaats" :D

oknarb180
24 augustus 2006, 23:40
Goede tip.

Die verloophulsjes 1/4"- 8mm zijn overigens ook gewoon te koop bij firma RVS in -ik dacht- Houten. Je zult ze niet op internet vinden, maar de betere DHZ-zaken hebben wel catalogie van ze liggen en kunnen het voor je bestellen. Zo'n hulsje kost een eurootje of 5.

Hey,

ik ben bij mij in de buurt bij 2 betere DHZ-zaken geweest, maar beiden konden mij geen antwoord geven. "Mischien kan de leverancier van de freesjes je wel helpen" kreeg ik er als antwoord.

Bedankt voor de tip van de leverantier.
Uiteraard iedereen bedankt voor de reacties!!

vr.gr.

Branko

rinaldo
25 augustus 2006, 00:09
ben blij dat het is opgelost, maar ben wel benieuwd wat voor een frees jij hebt, bij mij zitten maar twee busjes standaart bij de frees.

Hans74
25 augustus 2006, 02:57
ben blij dat het is opgelost, maar ben wel benieuwd wat voor een frees jij hebt, bij mij zitten maar twee busjes standaart bij de frees.

Is eigenlijk een goedkoop ding. Powertool of zoiets... Gekocht in promotie bij de Hubo in Belgie. Ik heb bij de aanschaf wel gelet op het aantal watt en bereikbaar toerental dat overeenkwam met de duurdere merken. Er zitten echt wel 3 busjes bij van 6mm, 6.3mm(1/4') en 8mm. Dat kwam pas aan het licht toen ik ze ging nameten.

http://i79.photobucket.com/albums/j151/hans_photos/frees.jpg

Ik wil wel ffe toevoegen dat dit goedkoop ding uitstekende resultaten boekt met een bitje van goede kwaliteit...:satisfie:

rinaldo
25 augustus 2006, 10:38
nou gefeliciteerd, ik heb zelf trouwens ook niet zon dure , maar hij freest prima, niks mis mee.

oknarb180
25 augustus 2006, 12:31
Ik wil wel ffe toevoegen dat dit goedkoop ding uitstekende resultaten boekt met een bitje van goede kwaliteit...:satisfie:

Ik heb zelf 2 goedkope Ferm bovenfrezen, maar inderdaad, met goede frezen behaal je hele nette resultaten. Alleen merk je dat deze goedkopere kwaliteit frezen wat meer moeten werken en daarmee bedoel ik dan het vasthouden van het toerental. Bij wat zwaarder freeswerk is een betere kwaliteit bovenfrees zoals: Metabo, Elu, De Walt, Bosch (blauw = industrie), Makita toch prettiger om mee te werken.

oknarb180
4 september 2007, 23:38
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van dit draadje kreeg ik van de week een vraagje. Sinds ik nu weet hoe je foto's op het forum kan plaatsen, lijkt hij me net zo netjes om even aan te geven wat ik precies bedoel.

Kortom:
- materiaal aluminiumbuisje Ø8mm (uitwendig) met wanddikte 1mm, deze is inwendig dus Ø6mm.
- Met staalboordje opgeboord naar 6,5mm binnendiameter.
- Over de lengte doorgezaagd met ijzerzaagje om een span-functie te creëren in de spantang.

Aangezien het aluminium enkel als vulmiddel dient tussen de schacht van het freesje en de spantang, is het volledig veilig om mee te werken. Uiteraard moet je wel gewoon je freesje goed vast zetten net zoals altijd!!!

Verder heeft het spanhulsje nog als voordeel dat je niet met de kunststof tubing van Stewmac hoeft te werken. deze kun je vervangen door de spanhuls iets verder uit de spantang te laten steken. Desgewenst kun je op voorhand de spantang iets langer laten. Ik ben aan de slag gegaan met een lengte van 20mm en dat werkte prima.

Ik heb het hulsje voor het volgende freeswerk gebruikt:
- dual-action trussrod-kanaal.
- kanalen voor de grafietstrips
- verdiepte ruimtes voor de backplates aan de achterkant van de body

Hier een foto van het hulsje zelf:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0883.jpg

Hier een foto van wat ik bedoel over de kunststof tubing:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0888.jpg

vr.gr.

Branko

Gitaarbouwer
5 september 2007, 08:51
Goede tip.

Die verloophulsjes 1/4"- 8mm zijn overigens ook gewoon te koop bij firma RVS in -ik dacht- Houten. Je zult ze niet op internet vinden, maar de betere DHZ-zaken hebben wel catalogie van ze liggen en kunnen het voor je bestellen. Zo'n hulsje kost een eurootje of 5.

Laat ik een jaar na dato dan ook nog maar de n.a.w. gegevens van RVS hier opschrijven (heb hier toevallig hun catalogus 01-2002 voor me liggen):

RvS Agenturen
Postbus 380
3990 GD Houten
Pelmolen 14 (Molenzoom)
3994 XZ Houten
Tel. 030-6350870
Fax 030-6341182

Maar de tip van Orknab is natuurlijk leuker en goedkoper!

Mattia
5 september 2007, 15:29
Routerbits.com heeft van die verloopdingen ook gewoon te koop. Bijvoorbeeld. Gewoon eentje kopen (verloopbusje 8mm naar 1/4") als je weer eens een bestelling doet bij hun (is de moeite, vind ik zelf).

laurence
5 september 2007, 17:48
huh, hebben die ze? heb op die site gekeken en niet gevonden. Zou je misschien URL hier kunnen plakken?

groeten, laurence

Mattia
5 september 2007, 17:55
Oeps, sorry, net andersom. Heb daar een 1/2" -> 8mm reducing collet gekocht, zodat ik zo nu en dan m'n Europese freesjes in m'n Porter Cables kan gebruiken. Laat maar....

laurence
5 september 2007, 18:03
oeh dacht al ;) dan bel ik even naar firma RvS