PDA

View Full Version : actieve elektronica schadelijk?



the sure thing
13 augustus 2006, 22:02
Ik heb een vraag: kan actieve elementen zo'n hoge output hebben dat het je vintage pedalen of versterkers kan schaden? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een gitaar met actieve electronica inpugt in een oude plexi? Of in je 20 jaar oude MXR pedaaltje?

Orpheo
13 augustus 2006, 22:33
gebeurd niks schadelijks mee. lijkt me raar ook als t schadelijk zou zijn. zouden veel mensen die shit niet kunnen gebruiken ivm eventueel opblazen ofzo.


zie t ook maar zo: Gilmour had EMG's in zijn strat, ingeplugd in een ouwe hiwatt. gebeurde daar iets mee? :)

Tupelo
14 augustus 2006, 00:22
Ik ben absoluut leek op het gebied van electronica, natuurkunde e.d.
Toch vind ik het verdacht dat zowel mijn Fender Twin, als mijn Fender Blues Deville, en een Demon amp gesneuveld zijn onder het gebruik van mijn Blade met actieve elementen.
Van iets dergelijks wordt iemand toch bijgelovig.
Op mijn Vox heb ik 2 jaar garantie en gebruik ik de Blade nog wel, maar nog maar zelden gebruik ik de elementen actief.

DarknessAwaits
14 augustus 2006, 00:27
Je versterker gaat toch ook niet kapot als je er een pedaaltje voor zet?

Orpheo
14 augustus 2006, 00:27
hmm.... interessant tupelo. zakk wylde, slayer en judas priest hebben emg's over jcm800's en plexi's en zij hebben geen problemen....

Tupelo
14 augustus 2006, 00:40
Ik zeg ook dat het enigzins bijgeloof is, maar je moet iets met je wanhoop.
Die Demon - let op de ironie - begon zelfs te roken en naar verbrand plastic te ruiken.
Echt waar. :o
Ik weet niet wat er gedurende die 4 maanden gebeurd is daar, maar het leek alsof iedere amp die ik bespeelde vervloekt was ofzo. :nervous:
En wat moet je dan nog, behalve bijgelovig worden. :o

Mijn Vox doet het tot nu toe prima.

(Goddomme, wat heeft me dat veel geld gekost, die ellende zeg. :()

JER00N
14 augustus 2006, 02:50
Als je teveel signaal in je versterker stuurt krijg je toch gewoon normale oversturing (= overdrive/distortion) ?

grayfink
14 augustus 2006, 07:34
Actieve elementen hebben juist heel weinig koperwindingen en daardoor output. De elektronica krikt dit signaal (en niet de brom) op naar een normaal niveau.
Daardoor zijn ze zo stil. Tupelo heeft gewoon pech gehad. Actieve elementen hebben niet per definitie een hele hoge output. "ScheurEMG's" wel natuurlijk, maar niet op het niveau dat je versterker er kapot van gaat.