PDA

View Full Version : Dùùùs



Myrk
13 augustus 2006, 21:24
Naja ik ben dus nieuw hier, dit hier is mn eerste serieuze post en ik wou maar meteen van wal steken met het volgende:

Is dit het waard om te kopen naast mijn Dean Edge 5 actieve bas?
http://www.soundcontrol.co.uk/images/img_prod/large/large_1.1.2.1.1-6-62.jpg
Tis een epiphone thunderbird. Kvinnem erg mooi en lekker klinken. Bovendien wil ik graag een 4 snarige bas. De prijs bij feeback is 400 euro.. is dat een goede prijs/slechte prijs/normale prijs?

Daarnaast had ik nog een paar woordenboekvraagjes:
Wat is een humbucker? (Ik heb nooit les gehad dus niet echt iemand om het aan te vragen.)
Wat is precies het verschil tussen long scale en short scale en wat word als 'beter' gezien (indien dat van toepassing is)?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

RUIS
13 augustus 2006, 21:27
Prima bas, die Epi. Kom ook eens kijken op www.basgitaarforum.nl, daar zijn meerdere tevreden gebruikers van die planken.

sinneD
13 augustus 2006, 21:45
Daarnaast had ik nog een paar woordenboekvraagjes:
Wat is een humbucker? (Ik heb nooit les gehad dus niet echt iemand om het aan te vragen.)
Wat is precies het verschil tussen long scale en short scale en wat word als 'beter' gezien (indien dat van toepassing is)?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

humbucker is in feite 2 singlecoils naast elkaar, heeft dus ook meer output dan een singlecoil

longscale bassen, voornamelijk in gebruik bij de bassen met 5 (of meer) snaren waar je dus nog bijv. de lage B snaar erbij krijgt, doordat de hals wat langer is klinkt alles strakker en is de B stabieler
longscale bassen hebben een 35" en 36" hals

RUIS
13 augustus 2006, 21:48
humbucker is in feite 2 singlecoils naast elkaar, heeft dus ook meer output dan een singlecoil

Nee, werkt anders. 't zijn twee spoeltjes in tegenfase. 't Onderdrukt de brom en geeft een vetter geluid, niet een hogere output.


longscale bassen, voornamelijk in gebruik bij de bassen met 5 (of meer) snaren waar je dus nog bijv. de lage B snaar erbij krijgt, doordat de hals wat langer is klinkt alles strakker en is de B stabieler
longscale bassen hebben een 35" en 36" hals

Nee, 34"" is ook longscale (de standaardmaat). Daarboven heet het extended.

sinneD
13 augustus 2006, 21:49
kan ook, ik deed in ieder geval een poging om te antwoorden :p

weet er wel beetje wat vanaf maar ik ga gewoon op geluid af, niet op termen :)

b_240
13 augustus 2006, 22:04
Nee, werkt anders. 't zijn twee spoeltjes in tegenfase. 't Onderdrukt de brom en geeft een vetter geluid, niet een hogere output.

Staan die twee spoelen dan rond dezelfde kern?

Myrk
13 augustus 2006, 22:04
thnx jongens :D toch weer wat geleerd vandaag :dance:

RUIS
13 augustus 2006, 22:07
Staan die twee spoelen dan rond dezelfde kern?


Nee. Maar een humbucker is niet gewoon twee singles naast elkaar.

sinneD
13 augustus 2006, 22:40
overigens geven de meeste humbuckers wel degelijk vaker een hogere output

sickpunk
13 augustus 2006, 22:44
hoeft niet perse, er is een verschil tussen hogere output en "bredere output" klinkt beetje vreemd, maar is ook wat moeilijk uitleggen...

b_240
13 augustus 2006, 22:56
Kan iemand proberen om echt het fysieke verschil tussen een single coil en een humbucker uit te leggen? In toon ken ik het verschil wel :D.

Hoe ik het me nu voorstel zijn dus 2 spoelen in tegenfase.
Die dus ofwel ronde dezelfde kern staan of op verschillende kern en dan krijg je de 2 singlecoils naast erklaar in tegenfase.

Bemerking
Maar heffen die dan niet de toon op ipv de ruis? Dat lijkt me zo aangezien golven in tegenfase elkaar opheffen en omdat enkel de toon van beide spoelen hetzelfde is (maar in tegenfase) en de ruis verschillend krijg je dus het effect van het wegvallen van de toon. Intuitief lijkt het me dus beter om ze in fase te zetten omdat dan de de amplitude van de toon verdubbelt maar die van de ruis niet aangezien die verschillend is? Dan krijg je ruisreductie. Waarschijnlijk is dit dus fout maar ik zou graag de verklaring kennen.

b_240
14 augustus 2006, 07:30
Oke even naar wikipedia engels gekeken (nederlands stelt niet veel voor over humbuckers).
http://en.wikipedia.org/wiki/Humbucker
Ik denk dat ik het door heb.

Fysiek zijn humbuckers 2 singlecoils naast elkaar in tegenfase. Aan gezien de bronnen van de ruis zich relatief ver van de elementen zijn, geven die op beide elementen ruis met dezelfde frequentie en amplitude wat voor een (theoretisch) volledige opheffing zorgt. De snaartrillingen hebben dezelfde frequentie maar een verschillende amplitude (door de verschillende positie van beide spoelen) waardoor het ene element de het signaal van de andere verzwakt maar niet volledig opheft. Wat resulteerd in ruisreductie.

Dat verklaard ook ineens waarom de presicion bass elementen klinken als singlecoil zonder ruis. Net als bij de humbucker wordt er gebruik gemaakt van 2 singlecoils in tegenfase. Met het verschil dat de ene onder de E en A snaar en de andere onder de D en G snaar staat. Net als hierboven zal de ruis opgehoffen worden omdat de ruisbronnen relatief ver staan (ontvangen ruissignalen gelijk). Maar de amplitude van elkaars snaartrillingen verschilt veel harder (door hun positie) waardoor de ruis gereduceerd wordt maar de toon wordt veel minder gereduceerd. Wat dus tot een single coil geluid zonder ruis leidt.

Ik veronderstel dat deze verklaring klopt?

sickpunk
14 augustus 2006, 10:41
ja zo zit je aardig op de goede weg lijkt mij. en ja dat is inderdaad het principe van de P-bass(en "vroeger" ook nog om je output verschil tussen je snaren op te kunnen lossen, door de binnen kanten van beide elementen iets hoger te zetten dan de buiten kanten)

b_240
14 augustus 2006, 14:42
Zalig!
Eindelijk ben ik erachter gekomen want niemand blijkt dat te kunnen uitleggen.
:hippie:

sickpunk
14 augustus 2006, 20:49
uhm volgens mij is het principe al aardig uitgelegt voor jou post of niet? alleen niemand is ingegaan op de natuurkundige stukjes, die je overigens gewoon op het foprum had kunnen vinden, want dit is al op z'n minst 100X langs gekomen ;)

b_240
14 augustus 2006, 23:56
uhm volgens mij is het principe al aardig uitgelegt voor jou post of niet? alleen niemand is ingegaan op de natuurkundige stukjes, die je overigens gewoon op het foprum had kunnen vinden, want dit is al op z'n minst 100X langs gekomen ;)

Oke :D.
Dat geloof ik graag.