PDA

View Full Version : Nieuwe setup



Mirakels
13 augustus 2006, 19:25
Hello!

Ik sta op het punt om weer terug te gaan naar een rack setup.

Daarvoor heb ik minimaal nodig:

Poweramp
Pre-amp
Effecten

De poweramp wordt of een Marshall 9200 of een Mesa Boogie 50/50.

Over de pre-amp ben ik nog niet uit. Zit een beetje te denken aan een marshall JMP-1, maar heb daar grote twijfels over.

Wat effecten betreft zit ik te denken aan een G-Major. Maar daar moet dan ook nog een degelijk pedalboard bij.

Zou graag jullie ervaringen meningen willen weten. De prijs moet absoluut (enigszins ruim) onder de 2000 euries blijven. Is dit haalbaar? Wat zouden goede combi's zijn met deze eindtrappen?

Wat mijn main-gitaar betreft: MusicMan Luke. Het is voor een coverband die erg veelzijdig is, maar met de hoofdmoot rock.

vinni
13 augustus 2006, 20:39
Ben zelf totaal geen fan van die JMP1. Wel gehad maar haalt het niet bij de ENGL E530. Da's dus mijn advies. Die mesa eindtrap is wel goed.
Effects...G-major is zeker leuk...ook gehad. Niet top echter. Wellicht dat een tweedehands Rocktron beter is. Controllers....Rocktron midimate, Voodoo LAB Ground Control (Pro) Yamaha MFC10. Keus te over. Budget is de Behringer.

Vinni

paulusdeBKB
14 augustus 2006, 02:33
Als preamp zou ik voor een Rocktron Voodu Valve gaan. Die klinkt hartstikke goed en je hebt meteen een resem aan uitstekende effecten te pakken. Voor 350 moet je die tweedehands wel kunnen krijgen.

FC200 tweedehands is een goede optie als midipedaal.

Weet je al welke speakers je gaat gebruiken?

Mirakels
14 augustus 2006, 07:59
Het wordt zeker de Marshall 9200 of Mesa 50/50. Ben er nog niet helemaal over uit, maar 1 van de 2 wordt het.

Over de JMP-1 hoor ik ook niet al te vaak erg goede verhalen. Die valt bij deze af. Ik zal eens kijken naar de genoemde opties. Rocktron speelde ook al door mijn hoofd.

De FC-200 heb ik al eerder gebruikt en ik vond het een fijn pedaal idd. De overige opties ff bekijken.

Speakers zijn ook nog een onderdeel. Heb nu een 4X12 kast staan. Merkloos met volgens mij 4 Celestions erin. Weet nog net wat ik daarmee doe. Kan beter volgens mij. Is mono.

Thanx en meer reacties erg welkom!

srv-man
14 augustus 2006, 09:13
De 9200 en de 50/50 zijn wel aardig, maar hebben een totaal verschillend karakter. Waarom juist deze? Een Peavey Classic klinkt ook niet verkeerd, ik vind hem persoonlijk beter dan die andere 2.

Het hangt er vanaf waarvoor je hem wilt gebruiken, maar ik heb de JMP1 10x liever dan de 530 en de Vooduvalve, da's dus erg persoonlijk. Als je van (overstuurde) Marshall klanken houdt is de JMP1 echt heel erg lekker, clean is het niet echt bijzonder, maar nog altijd bruikbaar.
Ik zou hem dus eerst eens beluisteren alvorens af te schrijven.
Welke klanken zoek je eigenlijk?

Mirakels
14 augustus 2006, 09:29
De Marshall heb ik eerder gebruikt en beviel erg goed. Dat was i.c.m. een Roland GP-100. Was erg ok. Op dit moment gebruik ik een Mesa Boogie Mark IV. Ook daar ben ik erg verliefd op, maar ik wil toch alles naar een mooi rack ombouwen. Voor de veelzijdigheid. Zo kan je blijven combineren tot je je setup hebt gevonden.

Ik ben erg verslingerd aan Marshalls en Mesa's.

Wat ik zoek is een setup waar ik erg veelzijdig mee kan zijn. Het is voor een top40/100 band. Dus het ene moment zware rock/metal en het andere moment een disco classic of een nederlandse meezinger. Dus clean is ook erg belangrijk! Het hoofdgenre is echter wel gebaseerd op mainstream rock.

En natuurlijk blijft het allemaal erg persoonlijk en zou je veel moeten uit proberen en luisteren. Maar om toch veel ervaringen en meningen te horen hoop ik dat ik een eerste filtering kan doen en een lichte voorkeur kan vormen. Ik zie nu ff door de bomen het bos niet meer.

Michael AE
14 augustus 2006, 09:40
Ik heb toevallig nog een FC200 te koop, met phantom power mod.

AART
14 augustus 2006, 11:33
Als je verslingerd bent aan de Mark IV, probeer de quad pre-amp.

Rhy 1 (clean, zelfde als Mark IV)
Lead 1 (Lead, iets minder gain dn Mark IV lead, denk Mark IIC)
Rhy 2 ( Crunch, zelfde als op Mark IV)
Lead 2(Lead, meer gain dan de Mark IV, iets minder strak ook, maar erg leuk voor solo's).

Een 2:50 eindtrap erbij en je hebt je Mark IV mar dan stereo en meer opties omdat je kanalen kan blenden.


Heb zelf een Mark IV, heb geen stereo nodig.
Maar laatst vergeleken met de Qaud en een Studio .22+ vn een vriend, en de Quad heeft echt een hoop opties en hij zit qua sound heel dicht bij de Mark IV.

Just my 2 cents.

srv-man
14 augustus 2006, 11:47
+1
Als Mesa je sound is zou ik ook de Quad nemen. Als eindtrap zou ik de 2:90 prefereren, wel wat duurder, maar echt heel veel beter dan de 50/50.

Als effectendoos is de G-Major een optie, mits parallel gebruikt. Zelf vind ik de Rocktron Intellifex ook erg fijn (en echt veel professioneler/degelijker gebouwd dan de GMajor).
Als je 2ehands koopt moet je wel rond de 2000 euro uit kunnen komen en heb je een wereldset.

peter_heijnen
14 augustus 2006, 12:01
Wat ik zoek is een setup waar ik erg veelzijdig mee kan zijn. Het is voor een top40/100 band. Dus het ene moment zware rock/metal en het andere moment een disco classic of een nederlandse meezinger. Dus clean is ook erg belangrijk! Het hoofdgenre is echter wel gebaseerd op mainstream rock.

SPAMSPAMSPAM!!!

Heb je al eens gehoord van de Reussenzehn Slave 100.
Is geen Marshall of Mesa, maar wel beter.

SPAMSPAMSPAM!!!

Ik heb er een liggen, weliswaar 15 jaar oud, maar helemaal in orde en met nieuwe buizen, er in gezet door ons aller Dirk_Hendrik.
De amp vangt stof en dat is zonde, dus doe ik hem weg en ook nog eens voor weinig. Alles wat jij voor je pow amp meer dan 400 euro gaat uitgeven is net zo goed zonde.

SPAMSPAMSPAM!!!

Op gitaarmarkt en marktplaats

SPAMSPAMSPAM!!!

AART
14 augustus 2006, 12:03
+1
Als Mesa je sound is zou ik ook de Quad nemen. Als eindtrap zou ik de 2:90 prefereren, wel wat duurder, maar echt heel veel beter dan de 50/50.

Als effectendoos is de G-Major een optie, mits parallel gebruikt. Zelf vind ik de Rocktron Intellifex ook erg fijn (en echt veel professioneler/degelijker gebouwd dan de GMajor).
Als je 2ehands koopt moet je wel rond de 2000 euro uit kunnen komen en heb je een wereldset.


Als je dan toch een betere eindtrap zoekt, neem niet de 2:90, maar zoek een tweedehands 295, das een oudere eindtrap dan de 2:90 en was speciaal voor de quad en studio.

varinaten daarvan zijn: switchtrack 3:95, strategy 400(2 x 100 W), strategy 500(2 x 180 W).

paulusdeBKB
14 augustus 2006, 13:50
Strategy 500, 2 keer 180 watt... :o
Hallo? Bent u daar nog? Da's toch veuls te hard voor een gewone sterveling?

Kim Wilson
14 augustus 2006, 13:52
Strategy 500, 2 keer 180 watt... :o
Hallo? Bent u daar nog? Da's toch veuls te hard voor een gewone sterveling?
Zelfs voor een ongewone sterveling is dat veulste hard!

En maar klagen dat ie zo laat pas opbreekt. :D

BeeJee
14 augustus 2006, 13:59
met een stereo power-amp is alles boven de 2x50 watt voor 95% van de gebruikers en situaties een beetje overkill qua headroom. 2x50 watt gaat al zo ongelofelijk hard... Ik heb mijn eindtrap (2x100) watt zo goed als altijd op half-power staan, en dan nog komt ie nooit voorbij 12uur...

El Bastardo
14 augustus 2006, 14:05
Strategy 500, 2 keer 180 watt... :o
Hallo? Bent u daar nog? Da's toch veuls te hard voor een gewone sterveling?

ja, maar goed, dan koop je toch lekker een hotplate voor erbij. Oh nee, 2 hotplates, want het is stereo. Lekker workaround upon workaround. We zijn net microsoft ;)

srv-man
14 augustus 2006, 15:08
Het gaat niet om het volume, maar om de klank. Een Mesa 50/50 gaat al snoeihard, dat is het probleem niet, maar hij klinkt gewoon niet zo lekker. (net als de 9200 trouwens, imho). Verder is de 50/50 ook niet erg betrouwbaar.
Een 2:90 klinkt gewoon veel beter, ook op laag volume. En inderdaad die oudere mesa's zijn misschien nog wel beter en vaak goedkoper te scoren.

Die Reußenzehn lijkt mij ook een prima (en voordelige) optie.

tnijland
14 augustus 2006, 21:47
Ik ben het helemaal eens met de keuze van de 295 Simul Class van Mesa. Ik heb hem zelf al 13 jaar, nieuw gekocht en ben er heel erg tevreden mee. De enige nadelen zijn het grote aantal buizen en het hoge gewicht maar daar heb je dan wel een top-eindtrap voor! Gitaar-amp Peter van Weelden heeft mijn eindtrap een keertje afgesteld en vertelde dat het een van de beste eindtrappen was qua constructie en sound. Volgens hem mocht ik alles wegdoen behalve deze eindtrap. Uiteraard heb ik mijn Triaxis nog steeds :).

Om op het topic terug te komen, de JMP-1 heeft een hele mooie blues-rock sound in het OD-1 kanaal. De cleane geluiden zijn gewoon iets minder. Een alternatief voor moderne rock-sounds met een goede clean sound is de SP-77 preamp van Soldano.

Als effect unit houdt ik de gmajor en de intellifex aanbevolen.

Analie-G
14 augustus 2006, 21:47
Euhm , waarom niet gewoon mono spelen met een goeie top + fx (bijv intellifex) ?????

Het is echt een sprookje dat je als gitarist in een top40 band zoveel mogelijk alle sounds van je repertoire 'exact' moet naboosten.......!!???
Je vingers doen het werk en dus 1 goeie top is perfect ....

Tja en stereo spelen moet je maar overwegen of dat te horen zal zijn in de zaal / cafe.....

Mijn belangrijkste ervaring : geluid van een top blijft beter overeind staan in de mix van een band en daarin volstaat zelfs een simpele Marshall toppie .....!!

Succesos,
A+

AART
14 augustus 2006, 22:25
Ik ben het helemaal eens met de keuze van de 295 Simul Class van Mesa. Ik heb hem zelf al 13 jaar, nieuw gekocht en ben er heel erg tevreden mee. De enige nadelen zijn het grote aantal buizen en het hoge gewicht maar daar heb je dan wel een top-eindtrap voor! Gitaar-amp Peter van Weelden heeft mijn eindtrap een keertje afgesteld en vertelde dat het een van de beste eindtrappen was qua constructie en sound. Volgens hem mocht ik alles wegdoen behalve deze eindtrap. Uiteraard heb ik mijn Triaxis nog steeds :).

Om op het topic terug te komen, de JMP-1 heeft een hele mooie blues-rock sound in het OD-1 kanaal. De cleane geluiden zijn gewoon iets minder. Een alternatief voor moderne rock-sounds met een goede clean sound is de SP-77 preamp van Soldano.

Als effect unit houdt ik de gmajor en de intellifex aanbevolen.

Dat klopt ja, ik was met mijn vorige Mark IV bij van weelden, en toen zei hij ook al dat hij dat een van de beste, zoniet de beste eindtrap ooit vond.

BTW, van de haar heeft er een staan, ik weet niet of je wat van de prijs af kan krijgen maar die 295 is echt een mooi ding.

Mirakels
15 augustus 2006, 10:03
Zo wat een reacties in 1 keer... cool! :)

Tja, de keus is erg moeilijk. Het moet allemaal binnen het budget passen en aangezien de hele setup aangeschaft moet worden incl. speakers moet dat zorgvuldig gebeuren. Meer dan die 2000 euries moet het echt niet worden voor nu.

Kwa effects ben ik er wel uit. Dat wordt de G-Major. Wellicht dat ik de Intellifex nog ga proberen. Volgende week zaterdag heb ik een afspraak met een medeforummer om de 9200 icm met de G-Major/Intellifex en de JMP-1 uit te proberen. Hij heeft ook nog een Quad staan dus meteen maar ff meepakken :)

Die Soldano SP-77 was ik ook al tegengekomen. Zal me er eens in verdiepen. De voorkeur ligt wel voor een midi preamp met een goede clean en scheur. Ik vind de preamp eigenlijk nog erg lastig. Is toch erg bepalend voor het geluid en heb niet zo heel veel ervaringen met verschillende preamps.

Wat eindbak betreft...het liefst zou ik een VHT 2/50/2 ofzo erin hangen geloof ik, maar ja de centjes he? Die Mesa 2:90 of 295 ga ik ook eens nader onderzoeken.

Thanx for so far!

El Bastardo
15 augustus 2006, 10:11
Euhm , waarom niet gewoon mono spelen met een goeie top + fx (bijv intellifex) ?????

Het is echt een sprookje dat je als gitarist in een top40 band zoveel mogelijk alle sounds van je repertoire 'exact' moet naboosten.......!!???
Je vingers doen het werk en dus 1 goeie top is perfect ....

Tja en stereo spelen moet je maar overwegen of dat te horen zal zijn in de zaal / cafe.....

Mijn belangrijkste ervaring : geluid van een top blijft beter overeind staan in de mix van een band en daarin volstaat zelfs een simpele Marshall toppie .....!!

Succesos,
A+

ben ik het helemaal mee eens. Een intellifex is te scoren voor 200 euro, een rocktron midi mate voor 100-150 en een goeie top met speaker voor 16-1700 moet zeker te doen zijn.
Is niet alleen het makkelijkst, maar zal idd ook het beste klinken.
Als je perse rack wil gaan en een makkelijke setup wil hebben voor live dan zou ik ook eens kijken naar een pod setup.

Chiel
15 augustus 2006, 10:33
Ik zit zelf veel in het Top40 circuit en gebruik slechts 2 basis sounds met een volume boost en sporadisch wordt het 3de kanaal van mijn preamp aangesproken. Dat hij midi schakelbaar is kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen. Sterker nog, mijn nieuwe setup zal niet eens midi schakelbaar zijn.

De Intellifex is echt vele malen beter als de G-major. Ik gebruik ze zelf al een jaar of 8 in twee verschillende setups en ze hebben nog nooit ter discussie gestaan om de verkoop in te gaan. In mijn optiek één van de vetste processors ooit en zeker gezien de prijs/kwaliteit verhouding.

Voor 2000 euro heb je een leuk rack, maar een nog veel vettere Top/cab combinatie!

AART
15 augustus 2006, 10:48
dat klopt idd.

Koop gewoon een intellifex bij je Mark IV, en je hebt echt een killer setup.

Btw, is dat de oude Mark IV van die Nou En kerel? ;)

Mirakels
15 augustus 2006, 11:36
@Aart
Tis idd die Mark IV ;-) Maar ik ben nu weer aan het twijfelen of ik hem wel weg zou doen...aaarghh...heb eerder met een (simpele) rack setup gespeeld en op de 1 of andere manier heb ik dat liever ofzo...vraag me niet waarom.

@Chiel
Wat zou jij dan doen met 2000 euries? Aangezien jij doet waar ik uiteindelijk ook (weer) naar toe wil?

AART
15 augustus 2006, 11:47
quad preamp - 600 euro
295 poweramp - 800 euro
intellifex - 200 euro
2 marshall 1912 boxjes - 300 euro

dan heb je nog 100 euro over voor een rack case...

Mirakels
15 augustus 2006, 12:01
Hmm..ja klinkt op zich erg goed ja...Heb even wat reviews gelezen over de Stereo Simul 295. Wordt erg veel gebuikt icm de Quad en beschreven als erg veelzijdig. Reviews zijn ontzettend goed. Interessant dus! Je hebt trouwens ook nog de SimulClass 295 Power Amp. Is dat niet hetzelfde?

Rack case heb ik nog wel, dus dat scheelt. Maar ik moet ook nog iets hebben om het spul te kunnen bediennen met de voetjes. Ideeën daarvoor?

Oh ja, ik neem aan dat er 1 versie is van een Intellifex? Geen andere versies ofzo? Ik lees namelijk over een Rocktron intellifex LTD en zonder de LTD. Of hebben we het dan over de intellilife? Ik zie ze namelijk ook in 2 verschillende kleuren. Laat zeggen zwart en zilverachtig. Zal wel een erg domme vraag zijn, maar goed...

Zag deze staan: http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/44479216.html?

Ibanez RuleZ
15 augustus 2006, 13:33
intellifex was er in 3 soorten:

1. oude (zwarte) variant
2. de LTD (heb ik dr een van)
3. de intellifex online.

zijn gewoon nieuwere varianten. er wordt wel eens gezegd dat de zwarte het beste zijn, met de beste onderdelen gebouwd, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

probleem met mesa is wel (iig de quad) dat je een seriële effectsloop hebt, dus je moet zorgen dat je een unit hebt die niet kleurt of je moet iets fixen dat het een parallele fx loop wordt. de intellifex kleurt niet of nauwelijks, dus met mesa is dat wel een aardige combi.

ik heb zelf een door jouw gewenste setup (bijna dan): een quad, een mesa 20/20 en een intellifex. het klinkt zeker erg goed, en ik heb ook in een coverband gespeeld met deze setup; appeltje eitje qua veelzijdigheid.

Harrald

Mirakels
15 augustus 2006, 14:09
Ik ga volgens mij steeds meer neigen naar deze setup. Probleem is alleen dat die Mesa Stereo Simul 295 erg moeilijk te vinden is. Als iemand iets weet? Ik hou me aanbevolen.

De Intellifex is op dit moment ook de grootste kanshebber met de Quad denk ik. Andere opties voor preamps zijn nog steeds welkom.

@Ibanez RuleZ
Hoe heb jij het geheel aangesloten en hoe bedien je alles?

PS: heb bij haarguitars de Boogie 295 poweramp ff getjekt...wel prijzig...pfff, maar hopelijk kan er wat vanaf...ben bezig

Ibanez RuleZ
15 augustus 2006, 15:18
ik deed dat via een midimate en de footswitch van mn quad. beetje omslachtig, maar ik moet die quad nog eens midi schakelbaar maken. momenteel ben ik band loos, dus dat komt nog wel een keer. ook mn 20/20 gaat op een gegeven moment vervangen worden door een 2:90 denk ik. (sound is wel goed van die 20/20, maar ja, mogelijkheden he ;))

hu heb ik gewoon die intellifex in de loop zitten van mn quad. de quad zelf is stereo (dat wil zeggen, 2 outputs), maar dat komt pas na de fx loop. de send van de quad is mono, de return is stereo. dan gaat het van de main out van de preamp naar de 20/20 en van daaruit naar 2 1x12 kastjes

harrald

Mirakels
15 augustus 2006, 16:54
Net mail terug gehad van Haar Guitars. De Boogie 295 poweramp kan weg voor 850,-. Er zitten net nieuwe buizen in. Volgens mij wel een deal of niet?

srv-man
15 augustus 2006, 17:25
Op ebay.de gaan ze regelmatig rond de 700 euro. Ik zou hem zeker eerst proberen, ik was er zelf niet heel erg van onder de indruk.

Overigens ben ik het wel eens met de adviezen dat een top+fx eenvoudiger is en vaak beter klinkt. In de praktijk gebruik ik eigenlijk nooit de stereo mogelijkheden van mijn rackspul, mono voldoet eigenlijk prima. Ben eigenlijk ook weer in een fase aangekomen om toch weer met een top te gaan spelen, samen met m'n Intellifex.

Mirakels
15 augustus 2006, 18:30
Ja ok, 700,- Kan best. 850 inclusief complete nieuwe buizen lijkt me best redelijk volgens mij.

Ik wil hem wel proberen, maar ja...wordt een beetje lastig aangezien ik de rest nog niet voor elkaar heb. Zal wel ff checken wat de mogelijkheden zijn.

Meer mensen die zeggen dat ik dit moet doen of juist niet?? En vooral in vergelijking met de Marshall 9200?

BeeJee
15 augustus 2006, 19:00
In vergelijking met de 9200, schaal ik de Mesa zeker wel hoger in. 850 is geen absurde prijs voor zo'n eindtrap, helemaal als ie in goede staat met nieuwe buizen wordt geleverd. Dan heb je een behoorlijke deal, maar 50 euro eraf proberen te lullen kun je altijd proberen natuurlijk :cooler:

Mirakels
15 augustus 2006, 19:16
nou heb er al 150 afgeluld...hij vroeg namelijk 1000,- Dus die laatste 50 gaat niet lukken denk ik, maar kan het alsnog proberen natuurlijk 8-)

AART
15 augustus 2006, 19:28
850 is erg net met nieuwe buizen.
denk wel, daar gaan 8!!!! 6l6 buizen in en 4 12at7's

das aan buizen al meer dan 150 euro.

die 850 is dan een prima prijs.

En ebay is amerikaans.

daar gaan Mark IV's voor 1100 dollar...

Mirakels
15 augustus 2006, 20:09
Precies...dat dacht ik dus ook 8-)

tnijland
15 augustus 2006, 23:09
Ik denk dat 850 Euro wel een redelijke prijs is voor deze eindtrap. Volgens Mesa Boogie hoef je de buizen alleen maar te vervangen en zijn er geen bias instellingen benodigd. Onderhoudsarm dus.

En om eerlijk te zijn, ik had in 1994 eerst een 2:90 besteld maar kon deze eindtrap vanwege de lange levertijd tijdelijk meekrijgen. Deze 295 eintrap was namelijk door de gitarist van Michael Jackson destijds voor een Feedback clinic gebruikt en was nu een demomodel. Toen ik mijn "nieuwe 2:90" eindtrap kreeg had ik na een dagje spelen zo'n heimwee naar die superieur klinkende 295 dat ik weer naar Feedback ben teruggestapt en die 2:90 weer met de 295 heb omgeruild. Ik vondt het wel jammer van de schakelopties van de 2:90 in combinatie met mijn Triaxis die ik moest missen maar de 295 klonk imo gewoon eerlijker en transparanter.

Je moet het wel gewoon zelf uitproberen want smaken verschillen. Een andere interessante eindtrap is de Traveller van Ernst. Ook zou je kunnen gaan voor een Rocktron Velocity 300 Profesional Touring Edition (heb ik zelf ook en klinkt erg goed voor een non-tube amp).

srv-man
15 augustus 2006, 23:49
Ja ok, 700,- Kan best. 850 inclusief complete nieuwe buizen lijkt me best redelijk volgens mij.

Ik wil hem wel proberen, maar ja...wordt een beetje lastig aangezien ik de rest nog niet voor elkaar heb. Zal wel ff checken wat de mogelijkheden zijn.

Meer mensen die zeggen dat ik dit moet doen of juist niet?? En vooral in vergelijking met de Marshall 9200?

Ik zou hem zeker eerst zelf proberen. Als eindtrap is hij wat mij betreft een heel stuk beter dan de 9200, maar wat nog belangrijker is, hij klinkt totaal anders. En jouw eigen smaak bepaalt wat je goed vindt. Op papier kiezen tussen een Marshall 9200 en een Mesa eindtrap is waanzin, als beide een optie voor je zijn moet je ze eerst gaan horen en niet alleen op wat andere berichten afgaan.
Ik had het overigens over ebay in duitsland, je gaat zo'n ding niet op ebay USA kopen lijkt mij.
850 incl nieuwe buizen is inderdaad niet echt duur, maar voor dat geld zijn ook andere eindtrappen als VHT binnen bereik, die ook weer heel anders klinken.
En waarom de Reussenzehn negeren?

caelin
16 augustus 2006, 00:09
hmm ik scoorde laatst een 2:95 voor 500 euro ...
wel een erg lekker geluidje moet ik zeggen
de buizen waren een half jaartje oud maar goed dat kan je ook horen dan toch

BeeJee
16 augustus 2006, 00:46
Ik ben het eens met SRV-man, maar in de praktijk is het helaas verdomd lastig (en op zijn minst erg tijdrovend en kostbaar met de huidige brandstofprijzen) om de eindtrapmarkt een beetje te verkennen. Helaas is er geen zaak die zomaar even bijv. een VHT, Marshall, een paar Mesa's, een Ernst, Reussenzehn, en Peavey's op voorraad heeft liggen om te testen. Laat staan dat je de service krijgt: "Oh ja, wilt u hem testen met een Triaxis, CAE3+, Rover, JMP1, Egnater, VooduValve of toch liever andere preamp?" ;)
850 voor een 2:95 met nieuwe buizen is gewoon een mooie prijs Als je het geld hebt, zou ik hem kopen en bevalt ie niet, dan verkoop je hem gewoon weer, zonder dat je er verlies op hoeft te lijden. Wellicht maak je dan zelfs nog een klein winstje...
En die Caelin is gewoon een vieze vette mazzelaar als ie een 2:95 voor 500 euro heeft gescoord. Ik geloof er niks van! Wat betreft die 1/2 jaar oude buizen, lult ie uit zijn nek, want dat hoor je dus echt niet, of je moet een half jaar lang iedere dag 4 uur vol gas hebben staan loeien met die eindtrap...
Om een lang verhaal kort te maken: aan die deal met die 2:95 doe je geen miskoop. Voor die prijs is het alleen al een waardevaste investering...

Mirakels
16 augustus 2006, 08:02
Precies BeeJee zo dacht ik er dus ook over. Het wordt een beetje een lastige, al dan niet een erg dure aangelegenheid om de eindtrap met de verschillende opties te proberen. Ik weet ook wel dat het erg smaakverschillend is. Ik heb nu eenmaal niets staan waarmee ik een eindtrap kan proberen. Ik kan hem wellicht daar proberen, maar dat zal dan een hele andere setup zijn die ik in gedachten heb. Dus schieten we ook niets mee op.

Ik heb eerder over een 9200 gespeeld. Was ik op zich best tevreden over. Ik speel nu over een Mark IV en daar ben ik nog veel meer tevreden over. Kun je wellicht niet vergelijken met een 19" eindtrap maar goed. Maar het Mesa geluid speekt mij erg aan. Ben op dit moment een Mesa Fan. En een 9200 zou ik op de kop kunnen tikken voor zeg 600/650 met nieuwe buizen. Voor die 200 euries meer ga ik toch hiervoor kiezen.

En mocht het idd niet erg bevallen kan ik hem altijd weer verkopen met geen of weinig verlies. Deze beestjes behouden hun waarde wel en dat is een groot voordeel natuurlijk. Het zal zeker geen miskoop zijn en je moet toch ergens beginnen. Ik neem de gok gewoon.

Het eerste begin is er, nu de preamp nog. Effecten ben ik ook redelijk zeker van...wordt de Intellifex. Maar daar moet dan ook nog iets van een floorboard bij...pfff

Wat speakers betreft ga ik voor een 2x12 kastje. Ik denk van Marshall, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker. Als er grotere optredens aankomen kan ik er altijd nog 1 bijzetten. Maar das van latere zorg.

srv-man
16 augustus 2006, 08:05
Ik ben het met je eens dat het best lastig is om een plek te vinden waar je wat kunt vergelijken, maar aan de andere kant vind ik dat als je nu nog weet of je een Marshall of Mesa wilt deze eerst naast elkaar moet horen vanwege het verschillende karakter
Bovendien hangt het ook nog af van de combinatie voor- en eindtrap. Ik zou eerst vaststellen welke geluiden van bekende gitaristen je aanspreken en dat als uitgangspunt gebruiken voor de te kiezen spullen.
En Marshall en Mesa kun je best hier en daar vinden.

Als je dat allemaal teveel gedoe vindt, kun je beter gewoon een top kopen, dan zijn voor- en eindtrap in ieder geval op elkaar afgestemd.

BeeJee
16 augustus 2006, 09:55
Daar zit veel in, maar het is ook leuk om met verschillende componenten te klooien, tot je je sound gevonden hebt. Beetje handelen en uitproberen en zo leer je ook nog eens veel spullen kennen. Bovendien hoeft dat uitproberen en handelen je ook nog eens niks te kosten als je goed oplet en soms een beetje geduld hebt.

AART
16 augustus 2006, 11:30
oh ja, voor de goede orde, de 2:95 heeft bijna exact dezelfde poweramp als de Mark IV, maar dan is de 295 stereo en de Mark IV heeft meer schakelopties.

Edit: :satisfie:

El Bastardo
16 augustus 2006, 11:59
oh ja, voor de goede orde, de 2:95 heeft bijna exact dezelfde poweramp als de 2:95.

dat geloof ik direct ;-)

AART
16 augustus 2006, 12:01
dat geloof ik direct ;-)

verbeterd, wijsneus :satisfie:

Kim Wilson
16 augustus 2006, 12:01
Ik heb zelfs het vermoeden dat ze HELEMAAL exact gelijk zijn... :D

Balthazar
16 augustus 2006, 12:06
ik snap niet waarom je een mark IV kwijt wil voor, wellicht, een jmp-1 of een soortgelijke preamp. heb de jmp-1 gehad, en afgezien van het net-iets-boven het middelmatige metal en rock geluid, was het bagger. heb nu een mesa dc-5 combo gekocht, het kleine neefje van de markIV, zeker minder veelzijdig maar het geluid is al 100 keer beter. als je dan echt een rack wil, denk aan CAE of mesa quad.

Mirakels
16 augustus 2006, 12:37
@Balthazar
volgens mij lees je niet goed. Heb op dit moment idd een Quad of iets dergelijks in mijn hoofd. De JMP-1 heb ik afgeschreven om de reden die jij aangeeft. Je hebt dus helemaal gelijk :)

@De rest
Als de 295 idd dezelfde of vergelijkbare poweramp als de Mark IV heeft weet ik het helemaal zeker dat ik voor de 295 ga 8-)

El Bastardo
16 augustus 2006, 14:21
@Balthazar
volgens mij lees je niet goed. Heb op dit moment idd een Quad of iets dergelijks in mijn hoofd. De JMP-1 heb ik afgeschreven om de reden die jij aangeeft. Je hebt dus helemaal gelijk :)

@De rest
Als de 295 idd dezelfde of vergelijkbare poweramp als de Mark IV heeft weet ik het helemaal zeker dat ik voor de 295 ga 8-)

Als je tevreden bent met de Mark IV snap ik echt helemaal niet waarom je naar een rek wil.
Waarom wil je van die top af?

@AART; sorry... ik ben getrouwd met een lerares aan de basisschool. Weet je hoe vaak ik zoiets te horen krijg :chicken:

AART
16 augustus 2006, 14:26
Als je tevreden bent met de Mark IV snap ik echt helemaal niet waarom je naar een rek wil.
Waarom wil je van die top af?

@AART; sorry... ik ben getrouwd met een lerares aan de basisschool. Weet je hoe vaak ik zoiets te horen krijg :chicken:


Je bent vergeven joh, mijn moeder geeft les aan een basisschool, ik ken het.... :sssh:


@ Mirakels: Goede keus, die 295, denk niet dat je er spijt van zult krijgen.

BeeJee
16 augustus 2006, 17:06
Rack is stiekem toch wel cool :cooler:

Mirakels
16 augustus 2006, 17:22
gehehe...zo is dat...amen!

caelin
17 augustus 2006, 00:20
En die Caelin is gewoon een vieze vette mazzelaar als ie een 2:95 voor 500 euro heeft gescoord. Ik geloof er niks van! Wat betreft die 1/2 jaar oude buizen, lult ie uit zijn nek, want dat hoor je dus echt niet, of je moet een half jaar lang iedere dag 4 uur vol gas hebben staan loeien met die eindtrap...


nee ik ben niet vies ik douche mij regelmatig haha
enja je hoort wel of de buizen oud zijn of niet
ik bedoelde dus dat je kon horen dat er geen oude vesleten buizen in zitten !

tja je gelooft het of niet maar die kerel had geld nodig om zn bogner topje te kopen vandaar de mazzel ...

BeeJee
17 augustus 2006, 00:57
Da's inderdaad geluk hebben Caelin. als jij je 2:95 ooit voor 800 aanbiedt, weet ik dat er nog wat vanaf kan ;) En wat betreft oude buizen, natuurlijk hoor je dat. Bij mij moeten er nu ook 8 nieuwe in mijn eindtrap, maar een 1/2 jaar is dus echt niet oud. Dan presteren ze nog toppie!

Mirakels
17 augustus 2006, 08:33
Ok! Er begint zich inmiddels een mooi beeld te vormen.

Morgen ga ik de Mesa ophalen. Das 1 :cooler:
Daar komt een Quad bij, dus de versterking is dan compleet.

Wat effect toevoegingen verkies ik toch de Intellifex boven de G-Major. Erg goede verhalen over gehoord/gelezen. Prijs/kwaliteit verhouding is erg aantrekkelijk.

Maar dan heb ik nog wat vraagjes.

Ik wil de boel aan gaan sturen met een midi-floorboard. Aangezien de Quad niet midi is moet daar een midi matrix bij komen waarschijnlijk. Iets van nobels ofzo? Mensen die daar ervaringen mee hebben? Of is dit ook te omzeilen.

Daarbij moet zeker nog een floorboard komen. Zit een beetje te twijfelen over een Roland FC-200, waar ik eerder mee gewerkt hebt en goed beviel, of een Yamaha MFC10 ofzo. Maar geen ervaring mee. Tuurlijk zijn er meer mogelijkheden.

Zijn er mensen die misschien ervaring hebben met een combi intellifex, quad en midi en een floorboard? Neig toch meer naar de FC-200. Zou dat een goede keus zijn?

Daarbij moeten er ook nog speakers komen. Aangezien ik gisteren mijn 4x12 cabinet verkocht heb... Ik wil over naar 2x12. Ben op zoek naar wat ideeën hiervoor. Zit zelf te denken aan Marshall 1936 ofzo.

AART
17 augustus 2006, 11:18
behringer fcb 1010, ligt eraan natuurlijk wat je wil, maar das een leuk ding als je niet hele hoge eisen hebt.

qua switching zou ik kijken naar acces spul, engl (z7?), nobels ms 8, fender ms 8.

Kim Wilson
17 augustus 2006, 11:37
behringer fcb 1010, ligt eraan natuurlijk wat je wil, maar das een leuk ding als je niet hele hoge eisen hebt.
Is dat niet een afbreuk van het geheel? Ik bedoel, er wordt een behoorlijk eisenpakket neergelegd, er wordt €2000 uitgetrokken voor een volledige set, met een zeer specifieke eindtrap. Dan zegt mijn gevoel dat je daar niet zo'n Behringer bij zou moeten stoppen. Omdat er IMO wel zéker hoge eisen worden gesteld...

El Bastardo
17 augustus 2006, 11:47
ik zou voor een 2e hands rocktron midimate gaan. Die zijn niet meer zo duur maar het zijn wel goeie pedalen.

El Bastardo
17 augustus 2006, 11:49
En die Caelin is gewoon een vieze vette mazzelaar als ie een 2:95 voor 500 euro heeft gescoord. Ik geloof er niks van! Wat betreft die 1/2 jaar oude buizen, lult ie uit zijn nek, want dat hoor je dus echt niet, of je moet een half jaar lang iedere dag 4 uur vol gas hebben staan loeien met die eindtrap...


nee ik ben niet vies ik douche mij regelmatig haha
enja je hoort wel of de buizen oud zijn of niet
ik bedoelde dus dat je kon horen dat er geen oude vesleten buizen in zitten !

tja je gelooft het of niet maar die kerel had geld nodig om zn bogner topje te kopen vandaar de mazzel ...

Dat zijn wel de prijzen waarvoor je dit soort oude poweramps moet binnenhalen. Ik heb mijn VHT 2150 ook voor 500 (+50) euro kunnen vinden. Wereld poweramp!!

caelin
17 augustus 2006, 19:59
Dat zijn wel de prijzen waarvoor je dit soort oude poweramps moet binnenhalen. Ik heb mijn VHT 2150 ook voor 500 (+50) euro kunnen vinden. Wereld poweramp!!

yup ik zou er ook niet meer voor betalen tenslotte is het een oud beestje
gekkenwerk om er 800 voor neer te tellen !

El Bastardo
17 augustus 2006, 21:04
yup ik zou er ook niet meer voor betalen tenslotte is het een oud beestje
gekkenwerk om er 800 voor neer te tellen !

of het oude beestjes zijn of niet, zo maken ze ze niet meer en zo klinken ze ook niet meer.

BeeJee
18 augustus 2006, 01:59
Vaak maakt de leeftijd met rackspul inderdaad niet zoveel uit. Ik ben in ieder geval niet huiverig voor relatief oude rack-units. Racks bieden in principe veel bescherming voor je materiaal, en de gemiddelde rack-eigenaar is vaak ook erg zuinig met zijn spullen en gaat er voorzichtig mee om. Trouwens, over 10-15 jaar worden onze eindtrappen waarschijnlijk weer heel veel geld waard. Dan zijn ze immers vintage ;)

Mirakels
21 augustus 2006, 08:47
Ok dan...ff een update.

Vrijdag heb ik de Mesa Boogie 295 bij haarguitars opgehaald. Even geprobeerd daar op een brunetti preamp als ik het goed heb. Klonk erg straks. Alles werkt perfect. Hij was wat stoffig (understatement), dus ik heb hem thuis ff flink schoongemaakt en hij wacht nu tot de rest komt, zodat ie aan het werk kan.

A.s. zaterdag ga ik een Nobels MS8 en een Intellifex ophalen zoals het er nu uitziet. Ben ook in onderhandeling met een Quad. Maar daarvoor moet toch eerst ff die Mark IV weg.

Wat het midipedaal betreft heb ik de FC-200 in gedachten. Ga ik het hiermee redden? Volgens mij een erg lekker en degelijk pedaal, maar kan het fout hebben??

Het begin is er en het voelt lekker!!

AART
21 augustus 2006, 11:15
goede keus.

hmm, ik moet ook altijd nog eens een ms 8...

Mirakels
30 augustus 2006, 07:55
Ok...weer een update.

Inmiddels de Boogie 295, Intellifex en de Nobels MS-8 thuis staan. Ik ben met een Quad bezig, dus die zit er ook aan te komen.

Mijn vraag...

Ik heb al zitten lezen in de handleidingen etc, maar is er Iemand die toevallig advies heeft hoe ik een en ander het beste kan aansluiten?

-Alleen de 295 met de Quad, aangestuurd door een FC-200 midipedaal met de Nobels MS-8

- Hetzelfde verhaal, maar dan ook met de Intellifex

Ik moet alle kabels nog kopen, ik wil goed voorbereid zijn welke kabels ik allemaal aan moet schaffen.

paulusdeBKB
30 augustus 2006, 11:32
Wat het midipedaal betreft heb ik de FC-200 in gedachten. Ga ik het hiermee redden? Volgens mij een erg lekker en degelijk pedaal, maar kan het fout hebben??


Nee, je hebt het goed. De FC200 werkt prima en is behoorlijk uitgebreid. Je kunt er een aantal extra switches op aansluiten waarmee je CC data kunt regelen, of je kunt dat doen op de FC200 zelf. Goed apparaat, degelijk en prachtig champagnekleurig.

Mirakels
5 september 2006, 19:53
Ok dan...het schiet mooi op. Heb net een Bogner 2x12 speakercabinet opgehaald. Deze is stereo gemaakt en heeft nu 2x 16 ohm V30's..tja en toen ging ik dus ff kijken op mijn Mesa Boogie 295 en deze heeft 2 aansluitingen... 4 of 8 ohm...

Gaat dit werken en zo ja, welke te gebruiken?? Ik heb weinig zin om dit mooie spul te vernaggelen...

Please let me know...

AART
5 september 2006, 19:55
ehm, het kan.

beide speakerkabels in de twee 4 ohm uitgangen doen.

gaat goed volgens mesa, maar je kan intussen beter op zoek naar twee 8 ohm v30's...

Mirakels
5 september 2006, 20:07
Ja ok, het kan maar het is idd verstandiger om ze te gaan vervangen voor 2
8 ohm V30's...

Ik ga maar weer eens op zoek...

Thanx!!

Mirakels
11 september 2006, 14:48
Allright maar weer....inmiddels bijna alles voor elkaar. Ik was in onderhandeling met iemand waar ik een Quad van zou kopen, maar die l*l laat niets meer van zich horen na hem inmiddels een aantal keren telefonisch, per email en sms gecontact te hebben....En dat is mijn laatste dingetje wat ik nog nodig heb...kan nu niet verder... :angry:

Maar goed, ik ben wel bezig om de boel te gaan aansluiten...nu wil ik in eerste instantie gewoon ff wat patchkabels kopen. Maarrr, ik zie dat er nogal wat keus is. En dan bedoel ik een keuze uit gebalanceerd, symmetrisch, mono, stereo etc...

Heb wel een en ander gevonden hier op het forum enzo, maar nog niet helemaal duidelijk welke ik nou moet hebben.

Ik gebruik de volgende onderdelen nu

Mesa Boogie 295 poweramp
Intellifex LTD
Nobels MS-8
En hopelijk dat daar nog een Quad preamp bij komt binnenkort.

Iemand enig idee welke kabels ik kan kopen?

Alvast bedankt!