PDA

View Full Version : Opnemen in de repetitieruimte met brol



Gwi
13 augustus 2006, 17:30
Hallo!

Ik speel in een band en het gebeurt wel eens dat we toevallig iets heel cools vinden tijdens het jammen en erna er totaal niet meer kunnen opkomen hoe het ging. Daarna besloot ik daar mijn mp3 speler met hardeschijf te leggen en gewoon alle repetities op te nemen. De kwaliteit is zowaar voldoende om de ideetjes eruit te halen en de herinnering weer levendig te maken, dus betere apparatuur heb ik niet nodig. Wel zou ik graag tips te horen krijgen in verband met het plaatsen van het toestel. Dus ligt ie best op een kussen? Met micro weggericht van de muziek? Wat weet ik allemaal. Misschien hem in een soort geisoleerde schoendoos leggen met enkele gaatjes in om maar een stom idee op te noemen?
Ons repetitiekot is de slaapkamer van de drummer en die is zo ingedeeld: de kamer zelf, daar staat al ons gerief, en ongeveer een vierde van het plafond is weg en leidt naar zijn slaapgedeelte een verdieping hoger via een trap. De akoestische condities laten te wensen over daar er nog geen akoestische isolatie hangt, er zijn enkel muren en ramen (jaja, we zullen daar inderdaad iets moeten aan doen)
Alle tips zijn welkom.
Bedankt :)

Pun
13 augustus 2006, 21:18
Aan het plafond hangen.

Put
14 augustus 2006, 10:01
woon jij toevallig in genk >?

[ontopic] koop gewoon iets pro's daar heb je gelijk meer plezier van

bert k
14 augustus 2006, 13:02
Ja, en de topicstarter zegt net dat ie tevreden is met zijn mp3 ding...


Probeer eens een paar verschillende plekken uit, en let dan op de balans, dus alle instrumenten even hard, dat is belangrijk. Dat plafond is nog niet zo'n gek idee, anders op een oppervlak wat niet meetrilt.

Kim Wilson
14 augustus 2006, 13:23
Wij hebben al eens een hele mooie opname gemaakt met een md-speler en één microfoon. Er werd ons gevraagd of we dit echt niet achteraf gemixed hebben. Het kan dus wel met weinig middelen. Hoge kwaliteit kun je niet verwachten, diepe bassdrum ook niet, maar het was wel perfect in balans. Alles op ongeveer huiskamerniveau ingesteld, heerlijk. Alles was perfect te horen, twee gitaren, trompet, sax, piano, drums en bas.

Swan
14 augustus 2006, 14:04
wij nemen elke oefensessie op met de laptop z'n ingebouwde mic, klinkt goed genoeg voor onszelf om terug te luisteren, we hebben ook geexperimenteerd met de plaatsing van de laptop en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een stoel tegen de muur van de korte kant van t oefenhok, tegenover t drumstel...
nou spelen wij alleen met drum, bas en gitaar dus dat scheelt een hoop...

hidde630
14 augustus 2006, 15:05
wij doen het ook met een MD. De kunst is om het zo neer te leggen dat alles eeen beetje in balans is. Probeer gewoon en kijk wat er bijvoorbeeld te hard of te zacht staat en leg het aparaat zo nodig elders neer. Zachte ondergrond zodat hij neit zo trilt is indd een goede optie.

Kim Wilson
14 augustus 2006, 15:07
Wij hadden de microfoon in het midden hangen aan een microfoonstand.

hidde630
14 augustus 2006, 15:12
Wij hadden de microfoon in het midden hangen aan een microfoonstand.

Dat hebben wij ook wel eens gedaan. Mar dan met 2 mics. de een beetje richting gitaar en andere wat richting de bas. Drummert stond er tussenin. De 2 microfoons hadden we op de zangversterker. De line-out hadden we aan een tape-deck gehangen. Teepje later weer via de line-in op de computer gezet. (tapedeck zou je kunnen vervangen door een digitaal ding)

Beste oefenopnames ooit!

nielsduursma
14 augustus 2006, 17:38
ik heb ook is een keer iets gelezen over een methode waarbij je 2 microfoons op een identieke manier als 2 oren neerzet. (werd gedaan met een nephoofd om de vorm van de oorschelp ed. te simuleren). die zet je dan neer op een plek waar het voor het menselijk oor goed klinkt. en dat neem je op.

deze techniek klok alleen wel veel beter op hoofdtelefoons omdat het geluid dan weer op die plek terecht komt zegmaar. beetje lastig uit te leggen.

harrie-beton
15 augustus 2006, 08:35
Die methode wordt veel gebruikt om grote groepen en orkesten op te nemen.

2 (goede) microfoons 17 cm uitelkaar en in een hoek van 110 graden.
Er zijn speciale statiefblokjes zodat je maar 1 stander nodig hebt.

Voor een repetitie is het redelijk omdat je alle instrumenten kunt horen. Voor het demo is het niet geschikt.

voorbeeld:

http://82.73.162.167/website1/websites/opname/dutchgame%20staat%20het%20nu/ortf.jpg

Kim Wilson
15 augustus 2006, 08:38
Voor een demo kan het ook voldoende zijn, hoor. Een demo is om te laten horen wat je speelt, wat je kunt. Dat kan met zo'n opname ook. Het klinkt niet zo gelikt, maar je kunt wel even laten horen wat je stijl is. Daar is een demo toch voor bedoeld.

hidde630
15 augustus 2006, 10:31
Voor een demo kan het ook voldoende zijn, hoor. Een demo is om te laten horen wat je speelt, wat je kunt. Dat kan met zo'n opname ook. Het klinkt niet zo gelikt, maar je kunt wel even laten horen wat je stijl is. Daar is een demo toch voor bedoeld.

Sorry, maar hier moet ik toch even ingrijpen. Het is tegenwoordig een koud kunstje om met relatief goedkope middelen digitaal op te nemen. Als je als band een demo maakt, neem dan even de moeite om het per instrument in te spelen. Een adobe Audition kan iedereen bedienen. Het enige wat moeite kost is het afmixen...desnoods huur je daarvoor iemand in. Ik vind een demo maken door 1-2 microfoons op te hangen met de middelen die nu beschkbaar zijn gewoon geen optie!

Kim Wilson
15 augustus 2006, 10:40
Ik vind het niet erg hoor, als een beginnend bandje een demo uit de oefenruimte heeft. Als het goed in balans is, kun je er prima uithalen wat de stijl is. En daar is een demo ook voor bedoeld. Je kunt van een beginnende band niet verwachten dat ze nummers per instrument in kunnen spelen. En hoe doe je dat dan met drums?

Ik kan bij mij thuis trouwens ook niks opnemen. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. We hebben laatst een hoop geld bij elkaar gelegd om een cd te maken, daarvoor hadden we een demo van een brakke live opname. Werkte ook prima.

hidde630
15 augustus 2006, 10:57
Ik vind het niet erg hoor, als een beginnend bandje een demo uit de oefenruimte heeft. Als het goed in balans is, kun je er prima uithalen wat de stijl is. En daar is een demo ook voor bedoeld. Je kunt van een beginnende band niet verwachten dat ze nummers per instrument in kunnen spelen. En hoe doe je dat dan met drums?

Ik kan bij mij thuis trouwens ook niks opnemen. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. We hebben laatst een hoop geld bij elkaar gelegd om een cd te maken, daarvoor hadden we een demo van een brakke live opname. Werkte ook prima.

natuurlijk kost het wel enige moeite. Voor de drums bijvoorbeeld. Een koffertje met drummics is zo gehuurd voor een paar tientjes. Ga in de oefenruimte zitten en sluit alles aan op je PA en die stuur je door naar je geluidskaart. Het nadeel is dat je maar 1 spoor hebt met de drums erop. Je kan natuurlijk niet van iedereen verwachten dat ze een 8 sporige geluidskaart hebben. Stel vantevoren alles goed af in balans en probeer het zo goed mogelijk te laten klinken. Je kan er namelijk in de eindmix weinig meer aan doen. De bassist laat je meespelen via koptelefoon (dat zowel de drummer en bassist kunen horen).
Gitaren/bas kun je prima opnemen met de zangmicrofoon uit je oefenruimte. Plant hem voor je cab en plug hem weer in geluidskaart. (again zorg ervoor dat het zo goed mogelijk klinkt zoals je het wil laten klinken)
zing en daarna nog even overheen en zet alles een beetje in verhouding.
Zal ongetwijfeld stukken beter klinken dan 1-2 mics in de oefenruimte.

hidde630
15 augustus 2006, 11:00
Oh ja...over het inspelen per instrument. Oefen gewoon even de nummers die je wilt opnemen met alleen bas en drums. Zorg dat die 2 goed op elkaar ingespeeld zijn. Gitaren daarover heen spelen moet niet zoveel moeite zijn.

Het kost allemaal een beetje meer tijd, maar het reslutaat zal er ook naar klinken. plus dat het natuurlijk harstikke leuk is om te doen! Damn, nu ik er zo over doorga kan ik ook niet weer wachten om weer eens wat op te nemen met mijn bands :)

Kim Wilson
15 augustus 2006, 11:08
Ik ben het volledig met je eens. Maar, niet iedereen heeft zulke middelen tot zijn beschikking. Ook is niet elke band al toe aan deze manier van opnemen. En als je ergens wil spelen, zul je wel een demo moeten hebben. Dus vind ik dat bij beginnende bandjes een 2-mic opname moet kunnen.

hidde630
15 augustus 2006, 11:30
Ik ben het volledig met je eens. Maar, niet iedereen heeft zulke middelen tot zijn beschikking. Ook is niet elke band al toe aan deze manier van opnemen. En als je ergens wil spelen, zul je wel een demo moeten hebben. Dus vind ik dat bij beginnende bandjes een 2-mic opname moet kunnen.

Mwah, ik denk dat dat wel en beetje meevalt. Een oefenruimte waar een zagversterker staat is zeker niet schaars. Een fatsoenlijke PC met een redelijke geluidskaart is in veel huishoudens aanwezig. Desnoods volstaat je onboard geluidskaart wel. 'Adobe Audition' kan iedereen downloaden natuurlijk (excuus voor het promoten van illegale software).
Verder wil ik nog benadrukken dat boekers/programmeurs/concertzalen nog redelijk hoge eisen stellen. Je wilt niet weten hoeveel demo's die opgestuurd krijgen. Als de opnames dan al nergens naar klinken gaat ie sowieso in de prullenbak (als ze hem al gaan opzetten). Voor de rest als je wilt spelen zonder een demo is dat vaak ook wel mogelijk. Er zijn genoeg plaatsen waar beginnende bands een kans krijgen om te spelen.
Einde van het verhaal: Het kost een klein beetje extra moeite maar je haalt er zoveel meer uit. Ik zie meer redenen om het wel te doen dan om het niet te doen.

hidde630
15 augustus 2006, 11:34
een extra plus. Die demo kan je eventueel nog verkopen voor een paar euro bij je optreden. Persoonlijk zou ik niet iemand een 1-2 microfoonopname durven aansmeren

Kim Wilson
15 augustus 2006, 11:40
Nee, een demo kun je dus niet verkopen. Een demo geef je weg. Je kunt niet aan de één een demo weggeven en aan de ander zo'n ding verkopen. Dat gaat niet, daar krijg je scheve gezichten van.

hidde630
15 augustus 2006, 12:01
Onzin, ter promo kan je best een demo opsturen naar zaaltjes e.d. Hetzelfde schijfje kun je prima verkopen bij een optreden als iemand geinteresseerd is. Het hoeft niet, maar scheve gezichten zal je er niet door krijgen. Zelf koop ik ook geregeld demo's van beginnende punkrock/harcore bands. Daar help je hun toch mee? Ze steken er wat moeite in, dat mag best beloond worden. Nogmaals het hoeft echt geen 10 euro te kosten. 2-3 euro kan best. Je bouwt ook gelijk een bandkapitaal(tje) op wat je moet beheren. Zo leer je als band ook gelijk weer een stukje management.

Nogmaals...ik zie alleen maar voordelen!

guhlenn
15 augustus 2006, 12:30
ehm, de gemiddelde eerste demo's die door bands zelf worden gedaan klinken ronduit kut. kost wat tijd en moeite(zoals alles ) om dat onder de knie te krijgen. het is niet zo eenvoudig als je nu doet voorkomen. Dat maakt niet dat het niet kan, maar wel moeilijker dan jij het voorsteld.

hidde630
15 augustus 2006, 12:34
Maar dan nog vind ik het een betere optie om het allemaal apart in te spelen dan om maar een paar mics op te hangen in je oefenruimte. Dat het kut klinkt komt voornamelijk omdat mensen niet met hun aparatuur om kunnen gaan. Als je fatsoenlijk geluid uit je amp kan krijgen kan je dat ook wel weer redelijk op de opnames krijgen.

Han S
15 augustus 2006, 13:07
Orkest opnamen worden allemaal met alles tegelijk opgenomen, met microfoons die bepaald niet dicht op de instrumenten staan. En de best klinkende orkestopnamen die ik heb gehoord komen uit de jaren 40 tot eind 60 van de vorige eeuw, dus de meesten zijn ook nog direct naar stereo gemixed.
Overigens wordt voor orkestopnamen nog altijd de Decca Tree gebruikt, een opstelling van drie rondomgevoelige microfoons.

Ik zie dus niet in waarom een demo welke met een stereopaar wordt opgenomen niet goed zou kunnen klinken. Waar het om gaat is een paar redelijke microfoons op de sweet spot, maar in de praktijk zet men ze maar ergens neer waar ze niet in de weg staan.

En daar heeft Guhlenn een goed punt: het is bepaald niet eenvoudig.
Maar gebruik je oren dan eens, daar zijn ze voor. Ga luisteren waar het bandgeluid goed in balans is en zet daar een stereopaartje neer.

Maar nee hoor, men moet als beginnende band cq opnametechnicus toch vooral alles op een eigen spoor zetten en dus alles close micen. En daar beginnen de problemen, fasefouten, verkeerde microfoonkeuze, met de mix niet meer goed te krijgen enzovoorts.

Het is gewoon niet zo makkelijk, garbage in = garbage out.

bert k
15 augustus 2006, 14:51
. En als je ergens wil spelen, zul je wel een demo moeten hebben. Dus vind ik dat bij beginnende bandjes een 2-mic opname moet kunnen.
Sorry Hans, ik snap je verhaal wel, maar ik garandeer je dat je met een twee sporen live-demo geen enkel optreden scoort. Er zijn te veel bands die met een goed uitgemixte studio-opname komen, daar kan je echt niet tegenop helaas, hoe leuk je ook speelt.