PDA

View Full Version : MORETEL laat van zich horen



moretel
28 november 2002, 02:07
Zo hier zijn dan wat van mijn probeersels
Ik kan aardig posten maar kan ie ook spelen en zingen ?
Aan jullie het oordeel, een korte impressie waarbij ik moet opmerken dat mijn gitaarspel de laatste 2 jaar erg vooruit is gegaan want ik ben de laatste tijd erg fanatiek aan het oefenen


http://home.hccnet.nl/m.spaans/


http://home.hccnet.nl/m.spaans/eerste_opname.mp3
http://home.hccnet.nl/m.spaans/tweede_opname.mp3

De eerste twee opnames zijn bij een vriend gemaakt en met 2 cassette decks opgenomen eind jaren 70, begin 80, ik speelde toen zo’n 2 jaar gitaar. Het eerste deuntje doet me nog steeds lachen. Bij de de tweede en derde laag begon direkt de muziek en doordat ik geen beat had bij de start kom ik gaandeweg in het goede ritme.
Is weer grappig om terug te horen.


De volgende drie nummers heb ik gemaakt, de teksten zijn afkomstig van de bassist.
Dit zijn opnames gemaakt in het musicon Den Haag tijdens een ambitious demofestival.
Een aanrader voor beginnende bands met een beperkt budget, ik weet niet of het nog steeds plaats vindt.
Deze opnames dateren van mei 2001.

Het moeilijke bij zo’n festival is om zonder echte soundcheck en inspelen alles lekker soepel te spelen.
Iedereen was wat gespannen en ook het geluid op het podium was niet denderend maar dat komt omdat er 3 – 4 bands op 1 avond spelen.
Het laatste nummer “Courtyard” kun je helemaal horen, na al die tijd kan dit nummer mijn toets der kritiek doorstaan en luister ik er zelf graag naar.
Het nummer heb ik geschreven in 1999, het gaat over een ter dood veroordeelde, nog steeds een actueel thema.
Dit was het laatste nummer van de set.
Van de andere twee nummers kun je de solo horen. Slaggitaar wordt op alle nummers door de ritme gitarist gedaan. Op alle nummers doe ik de lead zang.

De band speelde met een jonge drummer (17 !) die pas 2 maanden meespeelde.
De bassist en zangeres zijn ondertussen vervangen.
Zoals het er nu naar uit ziet gaan we januari 2003 in een echte studio wat nummers opnemen.

http://home.hccnet.nl/m.spaans/run_into_the_fire.mp3
http://home.hccnet.nl/m.spaans/the_mirror.mp3
http://home.hccnet.nl/m.spaans/courtyard.mp3

Veel plezier






<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-11-28 09:16 ]</font>

Kitaarhiero
28 november 2002, 09:09
Klinkt goed hoor...
Het doet me een beetje denken aan John Frusciante's solowerk... Vooral de zang! die zanger (jij?) klinkt echt als John Frusciante.

moretel
28 november 2002, 09:17
Ik ga zijn solo plaat eens beluisteren.

pimmetje
28 november 2002, 11:50
Klinkt qua opname en arrangement en zo prima. De (samen)zang ben ik niet zo kapot van, maar ach.

Wat me wel opviel aan 't gitaarspel is dat 't zo stroef leek te lopen... alsof je eigenlijk te veel nadacht over wat er moest komen. Als dat zo is, dan zou 't met minder nadenken en iets meer "laten gebeuren" misschien net ff lekkerder gaan klinken.

moretel
28 november 2002, 11:59
Met oefenen gaat het een stuk losser maar tijdens opnames komt er gewoon een stukje spanning en stroefheid in zeg maar. Maar door blijven oefenen denk ik dan maar.

Bouke
28 november 2002, 12:50
Hey Moretel,

Leuk dat je ook wat post van je muziek. Je bracht me op een goed idee om mijn opnames allertijden eens in een chronologische volgorde te plaatsen. Ik zal dan tzt. hier ook wel posten.

Over je muziek. Om eerlijk te zijn niet geheel mijn stijl/smaak, maar gelukkig mag iedereen een eigen smaak hebben zodat je niet allemaal dezelfde muziek gaat maken en beluisteren, want dan wordt 't leven erg saai.

Ik vind elke poging van iedere muziekant om 'serieus' eigen muziek te maken erg bewonderenswaardig. Of ik 't mooi vind of niet. Ernaar luisteren doe ik allicht.

Als ik (als zanger) een tip mag geven over je zang: je zingt 'kort' dwz met weinig langere halen erin. Dat maakt het naar mijn mening een beetje... ehh houterig en niet altijd even 'lekker' om naar te luisteren. Natuurlijk bedoel ik niet dat je nu meteen allemaal lange uithalen moet gaan doen, maar varieer er iets meer mee. Vervolgens zing je in een wat 'beperkt' gebiedje qua bereik. Je zou kunnen proberen hier ook wat meer mee te varieren, meer melodieus zingen, als het nummer zich ervoor leent.

De zangeres deed me even denken aan Kate Bush haar hoge vibrato's.

Ik ben het met Pwimmetje eens over het gevoel in het gitaarwerk en ik herken ook direct het gevoel van: "Ojee, er wordt opgenomen en nu moet het ineenkeer goed". Gelukkig gaat dit over als je wat vaker opneemt, naar het schijnt. Ik heb zelf vaak dat ik iets thuis of op een repetitie erg lekker kan spelen, maar live wil het weleens niet helemaal soepel uit de vingers komen. De oplossing blijft: veel live spelen.

Ik hoop dat je me mijn mening en 'advies' niet al te kwalijk neemt. Ik hoop ook altijd als ik mensen iets laat horen dat er niet alleen wordt gezegd: "Erg goed hoor jongen, wanneer komt je eerste hit?". Constructief commentaar, daar gaat het bij dit soort posts wat mij betreft om.

Gegroet,

Bouke

moretel
28 november 2002, 17:00
Fantastisch gespeeld zeggen ze dan terwijl jezelf dat gevoel niet hebt, maar het blijft leuk als mensen het leuk vinden.

Ik ben niet echt een zanger, meer uit noodzaak ontstaan. Ik vind het leuk en heb ook wat zanglessen gehad maar echt oefenen doe ik niet. Je genoemde punten zijn mij bekend en ik vrees dat ik daar niet meer echt vanaf kom.
Ik speel momenteel veel, in de eigen band, een ander project en jamsessies, dus hopelijk gaat dat houterige erdan langzamerhand vanaf want ik kan het wel.

FNaRK
29 november 2002, 19:39
hey Moretel, zit naar Courtyard te luisteren, wordt erg afgeleid door door de keyboard "op de achtergrond" en wordt ook enigzins depri van het nummer :sad: Zit wel een lekkere gitaarlick in die goed in mijn kop blijft hangen. Vindt het eigelijk wel een leuk nummer...alleen ben ik niet zo gecharmeerd van de zang

sash
3 december 2002, 23:50
Klinkt erg lekker!
Je slag klinkt erg strak, de solo's ben ik wat minder door gecharmeerd, voornamelijk door de sound en de vibrato's zijn misschien iets te snel.
Waarmee heb je het opgenomen?

Qua zang... het is iig niet vals. Je kan misschien nog wat aan je uitspraak doen, want je hoort dat het een nederlander is die zingt :smile: De zangeres klinkt erg goed.

Voor de rest is het erg goed en alles klopt in verhouding. Keep up the good work!

moretel
4 december 2002, 12:02
Opnames zijn live gemaakt en afgemixed.

Het gitaargeluid is afkomstig van een fender mex, nu al tijden niet meer in gebruik.
Het tempo van de nummers lag wat te hoog, gecombineerd met zenuwen klinkt het niet zo als ik in mijn hoofd heb.
Ondertussen is mijn spel al een stuk verbeterd. Ik hoop binnenkort eens wat studio ervaring op te doen.

Mijn zang engels is niet zo goed, maar luister naar Krezip, Herman Brood en nog wat oude neder blues dan maakt dat niet zoveel uit :smile: ik ben niet de enige gelukkig.
Ik besteed er ook niet zoveel tijd aan als gitaar spelen.

flearulez
4 december 2002, 17:17
Op 2002-11-28 09:09, schreef Kitaarhiero:
Klinkt goed hoor...
Het doet me een beetje denken aan John Frusciante's solowerk... Vooral de zang! die zanger (jij?) klinkt echt als John Frusciante.

Of dat nou een compliment is......

sash
4 december 2002, 23:08
:grin:

hoofd
8 december 2002, 00:11
Wahahahaha, die eerste opname man, echt te gek!!! :grin:
Die andere dingetjes zijn niet echt mijn stijl, kan ik dus ook niet echt over oordelen...maar die eerste opname is cool :grin:

dirkw83
12 december 2002, 00:11
jap, die eerste opname is echt hip :grin:.