PDA

View Full Version : London city MK IV lofzang!!



guitarnijboer
13 augustus 2006, 03:27
Zo...

Spittend door alle forums lees ik veel klaagzangen over london city versterkers; waardeloze travo's, slecht gebouwd, inferieure onderdelen en ga zo maar door... Ik vraag me af hoe al die wijsneuzen tot hun harde conclussies komen... Ik wil hier in dit forum goed onderbouwd mee afrekenen en meteen uiteenzetten hoe je met je London city de gemiddelde Marshall van de sokken kunt scheuren...

1. De Travo's:

Dit zijn de zelfde als destijds werden gebruikt door Maygra (multitone) voor HiFi versterkers! Niet kapot te krijgen en prima spul dus.

2. De koppel condensatoren:

ARCO en ERO, in die tijd vrij gangbaar spul.
Schroef eens een ENGL open, die gebruiken WIMA en dat is echt niet beter!

3. Weerstanden:

Kool compound; prima spul!

Er is dus eigenlijk niets mis met deze versterkers, er zijn alleen een paar dingen aan het ontwerp veranderd (waarschijnlijk om ruzie's met andere versterkerbouwers te voorkomen) die er voor zorgen dat de versterker niet klinkt en scheurt als een Marshall. Dit is echter eenvoudig te verhelpen.

Dan nu de voornaamste reden waarom een LC niet wil scheuren: integenstelling tot wat sommigen beweren heeft dit niets te maken met de grote van de travo's of de hoogte van de voedingsspanning! Dit is gewoon het gevolg van de spanningsdelers op de inputs. Verder is de hele versteker getuned op 'veel bas en heel hard', wat een lekkere overdrive toon niet ten goede komt. Dit is echter simpel te verhelpen.

Ik ben zelf electronikus en heb 2 LC versterkers omgebouwd. Ze klinken beide beter (en harder) dan de 1959SLP van mijn mede bandlid die mij er op aandrong ook voor hem een LC versterker te verbouwen. Iedereen die een beetje technisch is en kan solderen komt vast een heel eind.

Met de aangepaste uitvoering kun je middels pull-push volumeknoppen kiezen uit verschillende voicings (JTM45(100), 1986 bass, Fender bassman, Bluesbreaker (eric clapton)) verder: een true-bypass Master Volume en hum balans.

Ik heb een uitgebreide handleiding voor diegenen die zelf aan de slag willen. Voor ongeveer 40,- euro aan onderdelen bij display of een andere plaatselijke elektronikaboer en wat vrije tijd heb je dan een echte 'super amplifier'!! Het kost niets, je kunt gewoon mailen en dan stuur ik je het schema met een uitleg erbij terug. Waarom? Omdat ik een pest hekel heb aan al die customizers die voor belachelijk veel geld steeds de zelfde (gejatte) aanpassingen uitvoeren.

Mail naar rg.nijboer@hotmail.com

Groeten,
Richard.

LET'S ROCK :rockon:

hidde630
13 augustus 2006, 10:05
Het verhaal klinkt goed! Geldt dat ook voor zo'n versterker?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78144

Chris Winsemius
13 augustus 2006, 11:11
Ze zijn +/- gebasseerd op de Marshall SuperBass modellen dus inderdaad vrij makkelijk om te bouwen naar bijvoorbeeld SuperLead/etc. specs.

Om de levensduur van moderne EL34s wat te verlengen is het zowiezo raadzaam om de G2 weerstanden van 120 ohm naar 1k/5W te veranderen en op de pinnen 4 en 6 v/d buisvoeten zelf te monteren en de biassplitters van 470k naar 220k te veranderen.

De voedingsspanning ligt rond de 450 Volt, beduidend lager dan 'n begin jaren 70 SuperLead, met hetzelfde circuit krijg je dan 'n wat warmere sound.

guitarnijboer
13 augustus 2006, 15:52
Ja moet kunnen, alleen heb ik er nog nooit zo een open gehad en weet ik dus ook niet op welke onderdelen je hem zou moeten aanpassen, dit moet je zelf dan even bekijken.

Chris Winsemius
13 augustus 2006, 16:11
Het verhaal klinkt goed! Geldt dat ook voor zo'n versterker?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78144

Ander circuit (4 voorversterkerbuizen) en printplaat-constructie... waarschijnlijk niet.

Mitch
13 augustus 2006, 16:23
Zo...

Spittend door alle forums lees ik veel klaagzangen over london city versterkers; waardeloze travo's

Ik zag er gisteren ook weer één: veel te grove armen, te brede kaak, benen niet goed onthaard... waardeloos, je ziet meteen dat het een vent is.

Chris Winsemius
13 augustus 2006, 16:32
Ik zag er gisteren ook weer één: veel te grove armen, te brede kaak, benen niet goed onthaard... waardeloos, je ziet meteen dat het een vent is.

Mitch!

LOL
Je bent lekker op dreef, ik durf m'n vrouw waarschijnlijk niet eens meer mee te nemen naar de A'dam meeting.
Spreek/mail je snel :)

Ché
13 augustus 2006, 17:44
interessant topic...ik ben al langer aan het overwegen om me zo een amp aan te schaffen, wat is een degelijk prijs voor zo een top? rond de 250€? of droom ik? :-)

is dit een goed boek om me te verdiepen in de amp-techniek?: desktop reference for hip vintage amps (Weber)
De inhoudsopgave lijkt me alleszins meer dan boeiend.

johantipker
13 augustus 2006, 18:09
ik heb er diverse gehad, gave bakken mooie sound... slechtgebouwd...... anode weerstanden die los hingen en tegen het chassis vonkten...gitaarspelen als living on the edge... jammer dat ik destijds niet op gitaarnet/forum zat en 1 soundcity en 1 londoncity + wat bijbetaling heb ingeruild tegen een HRDL....

DaveItUp
13 augustus 2006, 18:10
Ik zal m'n superlead maar weg doen dan he...

Anyway waar komen die verhalen over slechte(re) componenten dan vandaan? Weet vrij zeker dat ik dat verschillende "experts" hier op t forum heb zien posten.

guitarnijboer
13 augustus 2006, 18:28
Anyway waar komen die verhalen over slechte(re) componenten dan vandaan? Weet vrij zeker dat ik dat verschillende "experts" hier op t forum heb zien posten.

Ik heb geen idee, alhoewel de kasten er wel erg goedkoop uitzien. Maar die blokken hout in het chassis doen niets voor het geluid evenals een spaanplaat kast.... Er is vaak al wel veel gerotzooit in die versterkers en niet altijd door lieden die goed kunnen solderen..... dit kan wel voor gevaarlijke maar vooral vervelende toestanden zorgen. Televisie coaxkabel maakt het plaatje dan compleet... En natuurlijk willen we allemaal graag geloven dat duur ook altijd beter is. Stel je eens voor dat je voor een fractie van de prijs net zo lekker kunt rocken als op een Marshall, daar gaat dan het sprookje over Jim's keukentafel en de elfjes die hem geholpen hebben bij het bouwen van die dingen. Beetje zuur voor al die mensen die nog ik sinterklaas geloven of die flink verdienen aan de mythe.

Zo zijn er in gitaarland heel veel verhalen die niet op waarheid gebasseerd zijn, en zijn er ongeveer evenveel 'experts' die deze verhalen verkondigen.
Misschien door gebrek aan kennis of een mooi verkoop verhaal, verzin maar een reden. Neem bijvoorbeeld het point to point mirakel. Of het silver mica mistery. Sloop maar eens een oude marshall open waarvan iedereen vindt dat ie geweldig klinkt. Geen silver mica cap's, zilverdraad of andere voor goed geluid belangrijke zaken te bekennen. Gewoon keramische cap's, koperdraad en wat spinnenwebben.

Natuurlijk klinken siver mica anders dan keramische of styroflex condensatoren, is er klankverschil tussen verschillende typen weerstanden en noem maar op. Maar wat je goed vindt bepaal je zelf, dit is een kwestie van smaak.

Franc
13 augustus 2006, 20:16
Richard, je klinkt een beetje verbitterd, hoe komt dat toch? :)

guitarnijboer
13 augustus 2006, 21:13
Valt wel mee hoor met die bitterheid... Al wat ik zeg is: gewoon even met beide benen op de grond en kijken waar het nu echt om gaat... Lekker scheuren voor een prikkie! Laat je niets wijsmaken! ;)

shredneck
13 augustus 2006, 21:26
Valt wel mee hoor met die bitterheid... Al wat ik zeg is: gewoon even met beide benen op de grond en kijken waar het nu echt om gaat...


Je vergeet 1 ding namelijk...... MOJO !!!

Nou, je vergeet wel meer, namelijk....
1.De meeste mensen zijn niet zo technisch als jij.
2.Je sound zit in je vingers, elke goede buizenamp zal werken.
3.London City was een budgetamp, voor wat meer geld heb je een betere amp. Zo is het nog steeds en zal het altijd blijven, dat systeem heet HANDEL.
4.Arbeidslonen en overige kosten, alles is duurder geworden.

Ik vind 3500 euro ook veel voor een HOOK, maar hej..heb je die wel eens gehoord?......Dan trek ik de knip....als ik het geld had. Maar ik spaar nog liever dan nu op een LC te gaan spelen.

sinneD
13 augustus 2006, 21:32
you got mail!

mathe
13 augustus 2006, 22:44
...Of het silver mica mistery. Sloop maar eens een oude marshall open waarvan iedereen vindt dat ie geweldig klinkt. Geen silver mica cap's, zilverdraad of andere voor goed geluid belangrijke zaken te bekennen. Gewoon keramische cap's, koperdraad en wat spinnenwebben.
Uhmm niet helemaal... tot 1970 werd er in alle Marshall versterkers verzilverde mica condensatoren gebruikt. Uitzondering hierop is een serie in 1967 waarin ceramische schijven van Murata zaten.
Zilverdraad? Da's high-end yuk :)

Marc

guitarnijboer
14 augustus 2006, 02:25
Nee niet in alle voor 1970 geproduceerde Marshalls, ja wel in veel. Mijn punt gewoon is dat silver mica geen evangelie is. Wat goed is hangt af van persoonlijke smaak. Metaalfilm weerstanden hebben ook betere eigenschappen dan kool compound, toch kiezen velen voor het laatste vanwege een 'warmere sound'. Ik heb dit onderwerp ook niet aangeroerd om Marshall of andere merken af te zeiken, integendeel: dit zijn prachtige versterkers waar niets mee aan de hand is! In dit Forum wil ik gewoon uiteenzetten dat je met een oude LC dezelfde resultaten kunt bereiken. Voor de mensen die niet die enorme knip hebben waar Dhr. shredneck over sprak. En het wellicht leuk vinden om zelf hun eigen versterker te modden. En omdat niet iedereen zo technisch is als ik, zoals al werd genoemd, voorzie ik diegenen graag van een schema. Wat is daar mis mee? Leuk toch... lekker blazen met z'n allen! En omdat het arbeidsloon inderdaad omhoog is gegaan, kun de Mod's beter zelf doen.

Daarnaast is er, dit wil ik ook nog zeggen, ook niets mis met techneuten die met veel zorg mooie replica's bouwen en daar een boterham aan verdienen. Natuurlijk is een uniek en speciaal met de hand voor jou gebouwd exemplaar je veel waard en betaal je daar ook voor. Met handel is niets mis.

Maar als het gaat om evengoed een lekker geluid zonder de uniek en zonder de dikke knip, dan maak je het toch lekker zelf!

En wat is MOJO????

Franc
14 augustus 2006, 07:19
En wat is MOJO????

Iets wat zo'n printplatenbak duidelijk mist ;)

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 09:51
Ik ben nu echt benieuwd. Email me op chris AT winsemius PUNT nl

Ché
14 augustus 2006, 11:08
wat is eigelijk het verschil tussen de DEA mkIV en de DEA mkII? die laatste is een grijze top

guitarnijboer
14 augustus 2006, 13:08
Iets wat zo'n printplatenbak duidelijk mist ;)

Printplaten? In een London city?

Franc
14 augustus 2006, 13:10
Nee, dat zeg ik ook niet.

guitarnijboer
14 augustus 2006, 13:15
Tja, nou weet ik nog niet wat 'MOJO' is......

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 13:27
Printplaten? In een London city?

Printplaat in deze thread ging over die Floyd versterker waar iemand 'n vraag over stelde.

Mojo is iets waar Muddy Waters over zong :)

Franc
14 augustus 2006, 13:31
MOJO kan zijn wanneer je een versterker aanzet en je koude rillingen krijgt van het zachte gebrom van de buizen.

Of dat je warm van binnen wordt bij het zien van zo'n half versleten in zwart tolex gehulde Marshall behuizing :)

Da's MOJO.

Als je niet weet wat MOJO is..... dan mis je denk ik een groot deel van de charme van een buizenbak ;)

Mitch
14 augustus 2006, 13:32
Mojo is dat onbeschrijfelijke iets aan een product, vooral een vintage product. Noem het karakter, noem het de x factor.... gewoon datgene wat het net iets begeerlijker maakt.

Zoals een echte '59 Les Paul misschien niet eens zo goed is als een op en top geprepareerde '59 re-issue, maar toch 100 keer meer mojo heeft.

guitarnijboer
14 augustus 2006, 14:05
Mojo is dat onbeschrijfelijke iets aan een product, vooral een vintage product. Noem het karakter, noem het de x factor.... gewoon datgene wat het net iets begeerlijker maakt.

Natuurlijk, daar kun je niets tegen in brengen. De uitstraling van een mooi vintage product, nee daar kan een LC niet aan tippen. Maar daar had ik het ook niet over.....

Hoewel.... Ik heb zelf een LC gekocht uit '71 met een zilver plexi front een witte plastic achterkant en een plexiglas logo erop. Het verlijmde indicator lampje wijst erop dat dit orgineel zo gemaakt is... komt toch al meer in de richting dacht ik?!

Daarnaast vindt ik het zelf juist erg 'mojo' om een lekker geluid te halen uit zo'n oud stukje oerhollandse cult. Iedereen hard lachen todat je hem aanzet, dat vindt ik humor!

Franc
14 augustus 2006, 14:10
Da's humor en dat is weer wat anders ;)

Ik begrijp tot op zekere hoogte wel wat je bedoelt hoor, maar soms spelen er gevoelens mee die niet volgens de wetten van de elektronica zijn te verklaren.

En dat er mensen zijn die deze mods voor veel geld verkopen: welcome to the real world. Dat is waar een economie om draait. Iemand kan iets wat een ander niet kan er verkoopt dat tegen winst....

interessander
14 augustus 2006, 14:30
En dat er mensen zijn die deze mods voor veel geld verkopen: welcome to the real world. Dat is waar een economie om draait. Iemand kan iets wat een ander niet kan er verkoopt dat tegen winst....

In het geval van een mod zou ik het anders zeggen: iemand claimt een beter product te maken door een origineel product te modificeren en verkoopt dat tegen winst aan iedereen die hij/zij weet te overtuigen van het nut van een dergelijke modificatie. Er zijn immers wel anderen die het ook kunnen, het is aan de klant om de mod te kiezen.

Toaster
14 augustus 2006, 14:34
Is ook schitterend speelt op een kitty hawk.... ;) met een bogner kast eronder.

Die heeft duidelijk zijn oren gebruikt en niet zijn ballen.

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 14:54
Richard was zo vriendelijk de mod te mailen.

Leuke opties bedacht maar...
- te lastig voor 'n beginner/leek zonder soldeer/buizenversterker-ervaring
- laag "niet echt strak" (voorzichtig uitgedrukt)
- nog steeds meer "goede" gain/scheur mogelijk zonder extra trappen toe te voegen

Toch gewoon leuk dat 'n elektronicus dit doet maar d'r zullen nog steeds mensen zijn die hun wensen door 'n prof. willen laten uitvoeren qua geluids-resultaat, wensen op maat en soldeerkunsten.

Antoon
14 augustus 2006, 17:16
Het leuke van forums is dat daar door hobbyisten vrijelijk onderling informatie kan worden uitgewisseld over bijvoorbeeld hoe je meer gain uit je London City kan halen. Gratis uiteraard. Als je op geld uit bent kun je een betaalde advertentie zetten op Gitaarnet/Markt en heb je hier verder niks te zoeken.

LC's verschillen maar op een paar punten van het voorbeeld (op drtube.com staan wat schema's van zowel wat LC's als van JMP's). Als je hem aanpast naar een 70ties JMP circuit kun je vanaf daar alle Marshall mods doen die je maar wilt. Hier staan wat voorbeelden van Marshall mods:

http://www.obsoleteelectronics.com/Marshall_Tech/marshall_tech.htm

Via dit forum zijn er altijd wel mensen te vinden die nog meer leuke mods hebben en die ze met je willen delen. Het leuke van deze techniek is dat het zo simpel is dat iedere aap de principes kan aanleren (zelfs ik..). Koop een soldeerbout en kijk op http://www.geofex.com/Article_Folders/how_to_solder.htm ). Let alleen op dat je geen electrische schokken krijgt.

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 17:31
Vind ik ook........ 'n beetje.

Wel grappig dat in de mod-info 2 leveranciers genoemd worden, eentje ook 'n forum-deelnemer en beiden geen Display .

Qua mods is dit echt een uitzondering op dit forum; ben zelf hier nog nooit 'n serieuze mod tegengekomen.

Met mijn verhaal over profs doelde ik op het feit dat men bij 'n aantal mensen in NL gewoon goed werk kunt laten doen; van Weelden, Marble, Fliek, etc.

guitarnijboer
14 augustus 2006, 17:36
Bedankt voor je reactie Chris...

Wat een leek wel of niet kan weet ik niet..... Over smaak valt niet te twisten... En natuurlijk zijn er meer schakelingen die naar Rome leiden....

Maar wat goed is of beter?? ik zou het niet weten. Deze mod brengt je LC naar JTM 45 (100) spec's en bied nog wat extra's als de MV en pull-push pots voor verschillende voicings. Lijkt me niets mis mee, maar het kan natuurlijk ook anders.

Klinkt gewoon lekker als oude AC/DC of lekker bluesy. Precies wat ik verwacht van zo'n oude bak....

Het spreekt natuurlijk voor zich dat mensen met specifieke wensen zich richten tot een prof. om de sound te laten maken die ze voor ogen hebben... En over het vakwerk wat jij ongetwijveld zult leveren ga ik het niet eens in discussie, dat geloof ik meteen....

Dit onderwerp ben ik begonnen om aan te geven dat LC's niet zo beroerd zijn als veel wordt beweerd en genoeg mogelijkheden biedt, de gepresenteerde modificatie dient slechts als onderbouwing daarvan.... :hippie:

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 18:14
Bedankt voor je reactie Chris...

Wat een leek wel of niet kan weet ik niet..... Over smaak valt niet te twisten... En natuurlijk zijn er meer schakelingen die naar Rome leiden....

Maar wat goed is of beter?? ik zou het niet weten. Deze mod brengt je LC naar JTM 45 (100) spec's en bied nog wat extra's als de MV en pull-push pots voor verschillende voicings. Lijkt me niets mis mee, maar het kan natuurlijk ook anders.

Klinkt gewoon lekker als oude AC/DC of lekker bluesy. Precies wat ik verwacht van zo'n oude bak....

Het spreekt natuurlijk voor zich dat mensen met specifieke wensen zich richten tot een prof. om de sound te laten maken die ze voor ogen hebben... En over het vakwerk wat jij ongetwijveld zult leveren ga ik het niet eens in discussie, dat geloof ik meteen....

Dit onderwerp ben ik begonnen om aan te geven dat LC's niet zo beroerd zijn als veel wordt beweerd en genoeg mogelijkheden biedt, de gepresenteerde modificatie dient slechts als onderbouwing daarvan.... :hippie:

Wat misschien handig zou zijn:
wat koppelingen naar die postings hier posten waarin LCs werden "afgekraakt" volgens jou.
Ook wel grappig: toch 'n silver mica cap met duidelijke reden in je mod :)

Je mod is echt leuk maar verwijzgingen naar bepaalde vintage amps kloppen niet echt imho, daar spelen nog veel meer factoren 'n rol in.

Ontwerp is en blijft (ondanks jouw mod) gewoon modderig imho. Ben benieuwd wat 'n geluids- of studio-technicus d'r van vindt...

Over m'n eigen werk: ik post hier gewoon onder m'n eigen naam zonder m'n merknaam te noemen. Op diverse amerikaanse fora is dit, zelfs met merknaamvermelding/etc. wat gebruikelijker maar daar zullen ze ook echt niet alles publiekelijk maken of delen.

Liever direct in Rome dan eerst nog in de alpen of zo te belanden :D






Gossame....... weer wat dure traFo's en silver mica's gebruikt :D

guitarnijboer
14 augustus 2006, 18:18
No worries Chris:

Ik heb geen geheime banden met leveranciers hoor.... Ik koop zelf wel eens wat, en het leek me handig te vermelden waar je sommige spullen kunt krijgen.... Overigens kun je bij display ook prima terecht voor mooie koppel condensatoren en andere zaken en hier in de stad zit nog een heel oud electronica winkeltje waar ik NOS kool weerstanden haal die daar nog volop op voorraad zijn. Hij bleek laatst zelfs nog een paartje EL34 van Tesla te hebben en een zakje Ti RC4558p 's..... Mooi toch!

guitarnijboer
14 augustus 2006, 19:44
Liever direct in Rome dan eerst nog in de alpen of zo te belanden

Ik begin nu wat bitterheid te proeven...... En wat is er mis met de alpen trouwens...... :satisfie:

Mitch
14 augustus 2006, 19:58
Goed bier is toch ook bitter ? :satisfie:

Chris Winsemius
14 augustus 2006, 20:00
Ik begin nu wat bitterheid te proeven...... En wat is er mis met de alpen trouwens...... :satisfie:

Ik ben niet bitter hoor, moet altijd keihard lachen om "gratis super-sonische mods".

Als je ergens naar toe wilt zijn tussenstops leuk maar 't kost altijd tijd, versnaperingen, overnachtigingen en dus geld.... en als je al geen geld uit mag geven aan vaklui is dit behoorlijk vreemd :D

Waarom post je hier nu pas? Je gaf aan veel posts hier te hebben gezien omtrent LCs, had je toen niet "in kunnen grijpen"?

Vertel ook even wat geluids- en studio-technici van je mods vonden :)

guitarnijboer
15 augustus 2006, 00:45
Ik ben niet bitter hoor, moet altijd keihard lachen om "gratis super-sonische mods".

Vertel ook even wat geluids- en studio-technici van je mods vonden :)

Toch lijk je je wel druk om te maken om deze zogenaamd waardeloze mods....
Blijf toch lekker lachen.... :) Dit forum gaat niet over de mod, mods of modder (gooien). Maar over de verborgen kwaliteiten van een london city....

Wat is kan hier nu mis mee zijn:

1. De mod brengt de LC naar Marshall JTM 45 (100) specs. Als daar iets mis mee is mag jij het mij vertellen!
2. De Post P.I Mastervolume werkt als een tiet en wordt naar ik mij heb laten vertellen door 'profs' exact zo toegepast: ook prima lijkt mij!
3. De pull-push pots zijn gewoon handig om het karakter naar wens aan te passen... Dit is een optie en geen noodzaak, dat staat ook duidelijk in de uitleg.

Ik zou echt niet weten waarom ik in de Alpen zou moeten verdwalen....

Dan de geluidstechnici: Kijk, dit is een betrekkelijk eenvoudige aanpassing naar een uitvoerig beproefd ontwerp. De JTM 45 (100) bestaat al zo'n 40 jaar en de toegepaste mastervolume schakeling schijnt naar verluidt ook al sinds de jaren 70 te worden gebruikt en wordt zelfs, zoals eerder gezegd, nog steeds door 'profs' toegepast. Het zou wel erg vreemd zijn als we nu in dit forum ontdekken dat dit geluid eigenlijk al 40 jaar veel te 'modderig' en slecht is.

Het komt op mij in ieder geval niet erg geloofwaardig over... :chicken:

Zeker niet als je het resultaat hebt gehoord! ....

Rest me nog te zeggen dat geluidstechnici doorgaans erg tevreden zijn over mijn geluid en ik uitsluitend speel over eigen, ontworpen en gebouwde versterkers. Deze ontwerpen zijn overigens wel veelzijdiger en aanzienlijk meer complex dan de mod in dit forum.

Ik beweer dan ook niet dat je met de gepresenteerde mod een 'super-sonische' multichannel high gain amp krijgt....

Alleen het lekkere-ouderwets-goeie blues/rock geluid op beschaafd volume.

Al
15 augustus 2006, 01:37
De mod brengt de LC naar Marshall JTM 45 (100) specs.

Richard, je hebt PM.
Al

Chris Winsemius
15 augustus 2006, 01:43
Toch lijk je je wel druk om te maken om deze zogenaamd waardeloze mods....
Blijf toch lekker lachen.... :) Dit forum gaat niet over de mod, mods of modder (gooien). Maar over de verborgen kwaliteiten van een london city....

Wat is kan hier nu mis mee zijn:

1. De mod brengt de LC naar Marshall JTM 45 (100) specs. Als daar iets mis mee is mag jij het mij vertellen!
2. De Post P.I Mastervolume werkt als een tiet en wordt naar ik mij heb laten vertellen door 'profs' exact zo toegepast: ook prima lijkt mij!
3. De pull-push pots zijn gewoon handig om het karakter naar wens aan te passen... Dit is een optie en geen noodzaak, dat staat ook duidelijk in de uitleg.

Ik zou echt niet weten waarom ik in de Alpen zou moeten verdwalen....

Dan de geluidstechnici: Kijk dit is een betrekkelijk eenvoudige aanpassing naar een uitvoerig beproefd ontwerp. De JTM 45 (100) bestaat al zo'n 40 jaar en de toegepaste mastervolume schakeling schijnt naar verluidt ook al sinds de jaren 70 te worden gebruikt en wordt zelfs, zoals eerder gezegd, nog steeds door 'profs' toegepast. Het zou wel erg vreemd zijn als we nu in dit forum ontdekken dat dit geluid eigenlijk al 40 jaar veel te 'modderig' en slecht is.

Het komt op mij in ieder geval niet erg geloofwaardig over... :chicken:

Rest me nog te zeggen dat geluidstechnici doorgaans erg tevreden zijn over mijn geluid en ik uitsluitend speel over eigen, ontworpen en gebouwde versterkers. Deze ontwerpen zijn overigens wel veelzijdiger en aanzienlijk meer complex dan de mod in dit forum.

Ik beweer dan ook niet dat je met de gepresenteerde mod een 'super-sonische' multichannel high gain amp krijgt....

Alleen het lekkere-ouderwets-goeie blues/rock geluid op beschaafd volume.

Je haalt 'n aantal dingen door elkaar. Ik licht er enkele toe;

- geen 1 v/d genoemde schakelopties brengt daadwerkelijk de genoemde sounds, helaas pindakaas, hoewel de 45/100 nog het dichtste in de buurt komt. De (andere) opties geven niet de genoemde sound.
- modderigheid heeft niets of nauwlijks (in dit geval wel) iets met die mv te maken maar alles met de voicing v/h circuit.
- 'n Marshall JTM45/100 Watt draaide meestal op veel hogere spanningen, andere eindbuizen en andere traFo's, etc. 'n JTM45 is weer 'n ander verhaal.
- alle genoemde versterkertype-aanduidingen bij de schakelopties vergen gewoon meer; andere eindbuizen, spanningen, versterkingsfactoren, traFo's, elko's, etc.
- LCs en het mod-schema kennende kan ik alléén maar concluderen dat de sound "wat verandert" (op zich REDELIJK positief) maar het laag qua strakheid en definitie achterblijft ivm. de meeste SuperLeads of "betere" mods
- je eerste posting alhier was behoorlijk "hoog van de toren", niet vreemd dat je dit soort reacties krijgt
- ik heb de omschrijving "multichannel high gain" niet gebruikt
- je quote uit m'n email; wees blij met die info :)
- elfjes: meeste LCs werden door huisvrouwen in A'dam gebouwd.... Jim Marshall moest het in het begin met Ken Bran doen
- geluids-smaken/eisen veranderen. 'n Originele JTM 45/100 moet je laten zoals ie is maar luister maar 'ns goed naar wat oudere opnames met die amps; vroeger kwam die "modder" er ook al uit.
- cut- en paste-mods, leuk maar meestal niet voldoende
- je geeft helemaal af op silver mica's maar in je mod-beschrijving geef je aan dat 'n silver mica beter werkt dan 'n ceramische cap, beetje raar imho. Dat je juist die cap (ongeacht het type) nodig hebt op die plek duidt wel aan dat de voicing "niet helemaal ok" is.... kan ook aan de layout v/e LC liggen

Ben benieuwd.........................

Verborgen kwaliteiten in 'n LC?
Zeker maar vergelijk het dan niet met 'n puike plexi Marshall uit de jaren 60 en dan heeft dat plexi-paneeltje weinig met de sound te maken.

Voor alle duidelijkheid:
als jij happy met de mod bent: meer dan ok maar sta er niet raar van te kijken als anderen, zeker gezien je hele verhaal en 't schoppen tegen "duur betaalde profs" daar anders naar kijken... uh luisteren.

Waarom post je het schema van je aanzienlijk meer complexe ontwerp niet?

Chris Winsemius
15 augustus 2006, 01:45
Richard, je hebt PM.
Al

Hoi Al!

:D

guitarnijboer
15 augustus 2006, 03:18
Tut tut tut, mag het wat minder???

Ik heb nooit beweerd dat Silver Mica kut is, het is alleen geen evangelie! ceramische caps hebben voor bepaalde audio toepassingen ook erg nuttige eigenschappen.

Een condensator over een anode weerstand is overigens erg gebruikelijk hoor.
Meestal worden deze echter niet in schema's getekend, zodat 'leken' niet begrijpen waarom zo'n schema niet werkt en absoluut kut klinkt. Waar je ze plaatst is afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken.

Zo zijn er wel meer dingen die in schema's niet worden getekend....

En ja, ik ken ook alle verschillen wel in eindbuizen, spanningen, wel of geen buizengelijkrichter etc. etc. Dit maakt de aanpassingen niet minder... EL34 zijn prima buizen en worden sinds de JMP volop in Marshalls gebruikt.
Ik denk dat er meer opname's zijn gemaakt met Marshalls met EL34 dan met KT66's.

En als dan die oude AMP's te 'modderig' zijn, waarom bouwen dan al die GURU's 'exacte replica's' van die dingen. Voor erg veel geld. (of dit teveel of te weinig is laat ik in het midden)

En natuurlijk kun je de F/C verhoudingen van bepaalde koppelcondensatoren aanpassen om de 'modder' te doen verminderen, maar waarom? Dit is smaak, niet meer en niet minder!

Huisvrouwen maken LC's? Huisvrouwen regelden bij phillips ook de RGB verhouding van de KTV's af, Huisvrouwen soldeerden bij het vroegere Holland Signaal etc. etc. etc. What's your point?

Ik moet zeggen dat ik het wel zo'n beetje heb gehad met dit gejijbak!
Ik denk dat er genoeg is gezegd... Ik zal wat soundfiles maken en versturen met de mod dan kan ieder voor zich bepalen of het de moeite waard is.

En nee, ik ga geen schema's op internet zetten waar ik zeer lang aan gewerkt heb... Dit was een proces van lang schaven en bijwerken en totaal niet te vergelijken met deze opwaardering van een LC.

Helaas Pindakaas, zoals ik wel eens hoor zeggen........

Franc
15 augustus 2006, 07:33
Waarom? Omdat ik een pest hekel heb aan al die customizers die voor belachelijk veel geld steeds de zelfde (gejatte) aanpassingen uitvoeren.

Ben toch bang dat je hier zelf een beetje een verkeerde toon hebt gezet...

Agent_Smith
15 augustus 2006, 08:23
Jeez, wat een gezeur. Als iemand gewoon wat geinige suggesties wil geven aan de knutselaars onder ons is dat toch geen probleem?! Er zijn er meer dan genoeg die zo'n oud bakkie hebben staan er er af en toe in zitten te solderen. Als ze dan wat tips krijgen waar er eventueel wat te veranderen is lijkt me dat totaal geen probleem. Doe niet zo moeilijk en val niet over elk woord!!

Franc
15 augustus 2006, 08:49
Ho even he, ik val nergens over, maar het topic wordt nogal agressief gestart.
Niet van "kijk eens ik heb een paar leuke mods", maar juist een hele negatieve benadering.
En dan ook nog eindigen met "waarom doe ik dit?" etc. etc.

Dan moet je niet gaan klagen over jijbakken, daar moet je dan tegen kunnen :)
Als je mensen aanvalt, moet je ook kunnen incasseren. Wie de bal kaatst enzo.

Verder no hard feelings hoor, als ik zo'n ding had gehad zou ik ze wellicht eens uitproberen :D

DaveItUp
15 augustus 2006, 09:14
Gooi eens wat soundclips online idd. Met de settings(volume's, toonregeling enz). Wel benieuwd naar!

Agent_Smith
15 augustus 2006, 12:18
Ho even he, ik val nergens over, maar het topic wordt nogal agressief gestart.
Niet van "kijk eens ik heb een paar leuke mods", maar juist een hele negatieve benadering.
En dan ook nog eindigen met "waarom doe ik dit?" etc. etc.

Dan moet je niet gaan klagen over jijbakken, daar moet je dan tegen kunnen :)
Als je mensen aanvalt, moet je ook kunnen incasseren. Wie de bal kaatst enzo.

Verder no hard feelings hoor, als ik zo'n ding had gehad zou ik ze wellicht eens uitproberen :D

Nou ja, ik proef niet zo'n agressiviteit in de openingpost eerlijk gezegd. Maar goed, jullie weten wellicht meer (van elkaar) dan ik. Ik interpreteer die post gewoon als buitenstaander en ik kan zoiets wel waarderen. Ik vind het leuk als zulke info wordt geshared op een forum zodat degenen die wat willen proberen een zetje in de goede richting krijgen.

Als heb ik wel 1 puntje van kritiek eigenlijk: dit topic had beter in de Werkbank gepast misschien ;)

guitarnijboer
15 augustus 2006, 13:20
Ben toch bang dat je hier zelf een beetje een verkeerde toon hebt gezet...

Weet ik niet Franc... Ik heb geen namen genoemd.... ook niet gezegd: iedereen en allemaal. Gewoon diegenen die dat wel doen! En geloof me dat ze bestaan.... Een kwestie van wie de schoen past dus....

En over 1 ding zijn we het allemaal eens geworden: los van welke mod's je toepast, van een LC valt best iets leuks te maken... Dit was mijn punt!




Gooi eens wat soundclips online idd. Met de settings(volume's, toonregeling enz). Wel benieuwd naar!

Kijk dat vind ik een goed idee... Maar waar moet ik dat neerzetten? Ik heb geen eigen site of zo en kan hier geen bijlagen toevoegen... (help)


Als heb ik wel 1 puntje van kritiek eigenlijk: dit topic had beter in de Werkbank gepast misschien

Tja, junior member he, dan krijg je dat.... Ik zag dit later zelf ook, maar toen was het al te laat....

Tristan
15 augustus 2006, 13:33
Ik vind het allemaal wel interessant hoor en tof dat iemand zijn mods met ons wil delen, gelukkig wordt de sfeer nu wel iets vriendelijker in dit Topic...

Overigens heb ik wel vaker horen zeggen dat London City/Sound City/Power City amps redelijk makkelijk om zijn te bouwen naar Marshall Super Lead specs...
Zelf denk ik dan al gauw aan het vervangen van de trafo en andere weerstandjes erin enzo en dat kan bij elkaar toch nog aardig wat kosten...
Stel dat je zo'n amp voor een paar honderd euro op de kop kan tikken, dan komt daar dus een trafo bij van minstens 200 a 300 euro.
Betere buizen erin, liefst NOS, dat kost ook al gauw 200 euro, dan ben je uiteindelijk net zoveel en misschien wel meer kwijt dan aan een goede JCM800, dus...

DaveItUp
15 augustus 2006, 15:15
Overigens heb ik wel vaker horen zeggen dat London City/Sound City/Power City amps redelijk makkelijk om zijn te bouwen naar Marshall Super Lead specs...


Aaargh hoevaak moet t nog gezegd worden. Sound City heeft niets met London etc City te maken.

Sound City staat heel wat trapjes hoger op de ladder. Heel andere amp/schema ook. Vele malen betere bouwkwaliteit. Directe voorloper van Hiwatt.(de eerste hiwatts waren omgebouwde SC's).

Niets persoonlijk hoor :)

Tristan
15 augustus 2006, 16:00
Ik wist wel dat Sound City amps ook voorlopers van de Hiwatts waren (Dave Reeves), maar ik dacht dat sommige London City amps ook onder de naam Sound City werden verhandeld...
Ik kan het wat dat betreft mis hebben hoor...

DaveItUp
15 augustus 2006, 16:07
Ok dan is t goed ;)

Volgens mij niet. Ik persoonlijk heb alleen London, Super en Power city's gezien.

guitarnijboer
15 augustus 2006, 16:10
Voor wie geinteresseerd is: De Mp3 geluidsfragmenten zijn klaar.....

Opgenomen met de ingebouwde mic van een Korg D12, geen EQ of effecten gebruikt, in de computer gezet met de geluidsrecorder van windows. Niet bepaald HiFi maar goed genoeg om te horen wat de Mod's doen....

Gebruikte speakers: 2 x een 1X12 kast met G12-65 , half open.
Master steeds op 1/4 (ik heb buren)
Alle tone pots en de presence steeds op 12.00 uur

2e sample: Rhythm: single coil brug, high treble input, high treble pot uitgetrokken, high treble volume stand 6. Lead: JB humbucker, high treble input, high treble pot uitgetrokken, high treble volume stand 10.

1e sample: Blues en 'Hey Joe' : single coil nek element, normal input, beide pots uitgetrokken, normal volume stand 6.

Voor extra gain kun je dan ook nog de inputs doorverbinden, heb ik bij deze voorbeelden geen gebruik van gemaakt....

Groeten...

Tristan
15 augustus 2006, 16:16
Ok dan is t goed ;)

Volgens mij niet. Ik persoonlijk heb alleen London, Super en Power city's gezien.

Oh ja, kut, Super City natuurlijk...
Ik zat te zwammen met dat Sound City, sorry man...

@gitaarnijboer: Ik vind het wel interessant, maar waar kan ik de soundclipjes dan vinden?

guitarnijboer
15 augustus 2006, 16:25
Even mailen naar rg.nijboer@hotmail.com dan stuur ik het je toe.... Ben erg benieuwd naar jullie meningen!

sinneD
15 augustus 2006, 16:35
you got mail again

Tristan
15 augustus 2006, 16:44
Als iemand een Soundcity verkocht heeft als LC en daar een evenredige prijs heeft gevraagd (dus lager dan een SC waard is) dan ben je spekkoper!!!

Ja ja, ik weet het, ik was gewoon vaag aan het lullen...
Het is Super City i.p.v. Sound City...
Die Sound City amps zijn overigens ook niet al te duur hoor, ik heb er weleens eentje op de diverse veilingsites zien staan voor ongeveer 500 a 600 euro en soms ook voor rond de 800 euro, dat valt wel mee qua prijs vind ik...

DaveItUp
15 augustus 2006, 16:45
Mwoah in NL kun je die sc's tussen de 4 a 500 krijgen. Heb ik m voor gekocht en verkocht. Nu heb ik r spijt van. Niet dat ik ipv daarvan een superlead heb gekocht, maar zou graag weer een SC erbij hebben :)

DaveItUp
15 augustus 2006, 17:00
Geluidsfragmenten klinken cool. Zal niet zeggen dat het exact zoals m'n marshall SL klinkt, maar ligt ook aan de gitaar en diegene die het speelt natuurlijk. Maar niet slecht. Niet supersmooth in het hoog heb ik t idee.

guitarnijboer
15 augustus 2006, 18:38
Bedankt voor je toffe reactie! :)

De manier van opnemen is natuurlijk ook bepaald niet 'the way to go' natuurlijk, maar het geeft een indruk... En qua spelen heb je absoluut gelijk, 't is niet mijn beste preformance...

Tristan
15 augustus 2006, 19:43
Ik heb de clipjes ook gehoord en ik vind ze erg goed klinken...
Op de clipjes klinkt het veel beter en heeft het meer Mojo dan veel boutique amps, dus echt gek is die gitaarnijboer niet volgens mij...
Misschien klinkt de amp inderdaad nog een beetje fel in het tophoog, maar dat heeft een Marshall JCM800 met treble/middle/bass en presence op 12 uur ook, dus...
Het midden zou misschien nog ietsje gedefinieerder kunnen, maar mijn interesse is in ieder geval wel gewekt...
@gitaarnijboer: zoals ik in mijn mailtje al zei, misschien lijkt het je wat om met je amp(s) 27 Augustus naar de meeting in Amsterdam te komen?
Dan kan je gelijk ook Chris zijn amps checken (volgens mij zijn die ook super) en kunnen jullie lekker doorkeuvelen over modificaties e.d.

Tristan
15 augustus 2006, 19:56
Mwoah in NL kun je die sc's tussen de 4 a 500 krijgen. Heb ik m voor gekocht en verkocht. Nu heb ik r spijt van. Niet dat ik ipv daarvan een superlead heb gekocht, maar zou graag weer een SC erbij hebben :)

Oh ja, 500 a 600 euro, dan had ik toch gelijk...
Die 800 euro weet ik niet zeker meer hoor, dat is dan misschien aan de dure kant, maar ja dat kost een goede JCM800 tegenwoordig ook, dus...
Maar 500 a 600 euro vind ik niet veel geld voor een Sound City/Hiwatt...
Die nieuwe zijn veel duurder en waarschijnlijk niet eens zo goed (die nieuwe Custom 20 vond ik wel vet)...
Het enige nadeel van die amps is dat ze zo loeihard gaan en dat ze heel lang clean blijven en ze zijn ook een beetje stug (die nieuwe Hiwatt Custom 50 en Custom 100 dan), ik weet niet hoe dat met die oude is...
Ik heb ze ook nog niet doorgelust gehad, misschien scheelt dat ook wel iets...

DaveItUp
16 augustus 2006, 10:37
M'n SC B100mk3 ging ellendig hard inderdaad hehe.Nauwelijks oversturing tenzij je heel erg hard(te hard) ging en dat was niet echt een mooie oversturing vond ik.

Echter die dingen werken echt fenomenaal met pedaaltjes. Had r een OCD voor. Amp voor de helft open. Vette sound hoor. Vooral heel erg veel ballen. Belachelijk veel laag.

Clean op zichzelf vind ik die bakken echt zalig. Ik speel alleen vrijwel nooit clean haha :), maar als mensen clean willen op hoge geluidsniveau's......Sound City.

hidde630
16 augustus 2006, 13:08
Ik post hier even de soundclips van guitarnijboer (als je het niet ok vind haal ik ze er weer af)

soundclip 1 (dump.standbyon.com/LC/LCsound1.mp3)
soundclip 2 (dump.standbyon.com/LC/LCsound2.mp3)

ik vind het wel lekker rocken eigenlijk. Wellicht nog iets te low-gain voor mijn punkrock/hardcore, maar ac-dc trekt ie prima zo dacht ik.
Wat voor cab + gitaar gebruik je hier?

guitarnijboer
16 augustus 2006, 13:17
Staat allemaal al eerder in het forum maar.... 2 x een 1 x 12 half open kastje met oude G12-65's. (die stonden toevallig op mijn slaapkamer)

Verder is het opgenomen met de ingebouwde condensator mic. van een Korg D12 op een meter afstand... bepaald niet ' the way to go' natuurlijk als je gitaar wilt opnemen, maar goed genoeg voor een indruk....


Bedankt voor het plaatsen van de samples, ik mag geen bijlagen posten.... Zal wel komen omdat ik Junior Member ben.... Stevig doortypen dus! :)

Aanvulling: En let niet op het gitaarspel, ik moest even snel wat priegelen voor ik de buren op de stoep had..... :sssh:

Aanvulling 2: Je zou de ingangen nog kunnen doorverbinden, had ik hier niet gedaan... :rockon:

hidde630
16 augustus 2006, 13:20
ok thanks....maar wat voor gitaar gebruik je nu?
ik heb gewoon de mp3's online gezet. komt een beetje webspace zo nu en dan nog van pas

guitarnijboer
16 augustus 2006, 13:24
Ja handig als je daar mee overweg kunt....

Gebruikte Gitaar is een oude S-1 (volledig van Maple) met JB en Jazz Humbucker, deze kun je beide afzonderlijk splitten....

shredneck
16 augustus 2006, 19:31
Goede soundclips, heb je nog een Marshall staan of zo? Haha!

Nee man, klinkt goed.


....maar het ziet er niet uit natuurlijk....(mojo) haha!

taylor
17 augustus 2006, 11:12
ik vind de clips ook wel goed klinken, niks mis mee.

florisgitaar
25 augustus 2006, 15:24
Heb net een London City MK IV van iemand gekregen, helaas ontbreekt de stroomkabel. Heeft iemand van jullie er misschien eentje liggen, die ik zou kunnen overkopen, zodat m'n versterker het ook kan gaan doen :satisfie:
Mail naar: florisredhotchilipeppersgek@hotmail.com
Alvast bedankt.

Mitch
25 augustus 2006, 15:48
Geef anders even op waar je woont Floris, dan kun je worden verwezen naar de dichtstbijzijnde winkel of techneut die je daarbij kan helpen.

guitarnijboer
25 augustus 2006, 18:24
Heb net een London City MK IV van iemand gekregen, helaas ontbreekt de stroomkabel. Heeft iemand van jullie er misschien eentje liggen, die ik zou kunnen overkopen, zodat m'n versterker het ook kan gaan doen :satisfie:
Mail naar: florisredhotchilipeppersgek@hotmail.com
Alvast bedankt.

Zoals Nico al aangaf: even een euro-chassisdeel (laten) inbouwen. Fluitje van een cent en dan ben je stekkertechnisch weer helemaal up to date.... :)

Chris Winsemius
26 augustus 2006, 00:44
Er is gewoon aan die dingen te komen maar ze zijn niet echt goedkoop wegens de "bijzonderheid" (PM me ff indien je dat wilt).
De moderne euro-stekkers/etc. zijn wel "beter" maar je moet even crea-bea zijn qua installatie.

Bij oude Marshalls bijvoorbeeld zou ik gewoon 'n bulgin zoeken en niet het chassis gaan "bewerken".

florisgitaar
26 augustus 2006, 14:13
Ok, bedankt. Ja ik woon in amersfoort, en ik ben al naar Kees Dee gegaan en die vertelde me ook dat ik em moest ombouwen. En verder zit er ook iemand in leusden die erg veel van buizenamps afweet. In ieder geval bedankt!

jacky
26 augustus 2006, 15:27
Je kan die connectoren gewoon kopen bij TAD

7ender
27 augustus 2006, 23:34
Wel helemaal nalopen ,....eind 60 tot begin 70 door thuiswerkers in elkaar gezet ,....soldeerverbindingen op buisvoeten meestal niet braaf !
Plagiaat product naar voorbeeld van Marshall .
Elektrisch identiek schema ,...maar qua afwerking een beetje minder allemaal .
Behuizing slordig ,...chassis van aluminium ,...zijkanten bestaan uit klossies hout en dienen tevens voor montage in de kast.
De "klank" wordt door sommigen wel 'ns anders ervaren dan van z'n Marshall-voorbeeld ,....en dat komt voor rekening van de eindtransformator .
Het vermogen is een ietsje minder ,...zo'n 90 Watt RMS ,....tja ,...bij vollast stort het voedings-trafo'tje een beetje met de spanning in elkaar.
Opgeknapt is het een prima versterker met een prachtig helder geluid waar niemand over kan zaniken

guitarnijboer
28 augustus 2006, 01:27
Hm... Vreemd, ik hem verschillende London en Power city versterkers ge-checked en het laagst gemeten sinus vermogen ooit was 101 Watt.... net voor vervorming. (7,4 Ohm load op 8 ohm aansluiting)

Misschien was je voeding (trafo) niet meer helemaal 100%

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 01:31
Misschien was je voeding (trafo) niet meer helemaal 100%

D'r zaten toch traVo's in..........................















:D

guitarnijboer
28 augustus 2006, 01:43
Sorry Chris, je hebt helemaal gelijk........



TRAVOOOOOOO'S!! :)

Chris Winsemius
28 augustus 2006, 01:54
en GEEN silvermica's toch?
Of wel?

Moest ontzettend lachen vanmiddag met iemand die ook al dubbel lag omtrent "travo's"........

Eigenlijk is het verschil dus tussen Marshalls en LondonCities dat Marshall traFo's gebruikte en LC traVo's.

:D

Ps Ik gebruik alléén maar veel te dure traFo's hoor! :)

guitarnijboer
28 augustus 2006, 02:27
Eigenlijk is het verschil dus tussen Marshalls en LondonCities dat Marshall traFo's gebruikte en LC traVo's.



Blij dat we dat mysterie nu eindelijk hebben ontrafeld......of zoals sommigen zouden zeggen:'ontraveld'.













........ of was het toch met een T? :roll:



:)

Unicron
28 augustus 2006, 11:20
Waar we nog het meest aan zouden hebben om te beoordelen hoe waardevol deze mods zijn en of je met een stompbox en eq niet gelijksoortige dingen kan bereiken lijkt mij dat iemand nu zijn LC gaat ombouwen, maar eerst een soundclip maakt.

Vervolgens na de mod, onder exact dezelfde omstandigheden, dus de box + mic + recorder + gitaar alles hetzelfde (op wat vingerzweet na dan, of blaren van het solderen), en dan de knoppen op de amp ook gelijk ook zelfde riff.... en opnieuw opnemen.

guitarnijboer
28 augustus 2006, 12:13
Waar we nog het meest aan zouden hebben om te beoordelen hoe waardevol deze mods zijn en of je met een stompbox en eq niet gelijksoortige dingen kan bereiken lijkt mij dat iemand nu zijn LC gaat ombouwen, maar eerst een soundclip maakt.

Vervolgens na de mod, onder exact dezelfde omstandigheden, dus de box + mic + recorder + gitaar alles hetzelfde (op wat vingerzweet na dan, of blaren van het solderen), en dan de knoppen op de amp ook gelijk ook zelfde riff.... en opnieuw opnemen.

Ik kan het niet helemaal volgen...... Daarnaast heb je ook na de mod. nog steeds je cleane londoncity als je dat wilt. Dat is nu het leuke van de true bypass mastervolume. Master op 10, volume knopjes indrukken en ..... Hopsa! Daar is je cleane LC weer.

Nou ja, bijna dan. Je eindbuizen verfikken minder snel na de aanpassingen en er veranderd daadwerkelijk iets als jé aan je bas EQ draaid, een knop die er voorheen eigenlijk meer voor cosmetische redenen zat.

Tja, en hoe je buizenoversturing uit een kastje haalt, daar kunnen ze je bij LINE 6 van alles over vertellen. Daar weet ik niet veel van. :)

Unicron
29 augustus 2006, 14:12
Line-6, zou je in dit forumdeel niet willen vloeken? :-)

Maar goed, ik wist dus even niet dat je ook de originele tone-stack nog behield met deze mod. Zal vast ooit wel eens een LC bezitten, dan probeer ik het wel.

AutoStatic
10 september 2006, 14:08
LC geen Mojo? Oe, nou is het groene monster boos ;)

http://www.autostatic.com/londoncity/img/evilamps.jpg

http://www.autostatic.com/londoncity/img/groenemonster.jpg

Randolph
12 september 2006, 21:37
ey. ik heb net een London City DEA100 MKIV aangeschaft.
maar ik heb 'm naar m'n gitaarboer gebracht om 'm te laten nakijken. hij zoemt namelijk constant. in eerste instantie leek het me geen probleem. cool, 't is vintage spul, maar achteraf gezien: wat als ik er een keer mee wil opnemen? dus heb ik 'm weggebracht.
de gitaarboer vertelde me iets over condensatoren en dat daar vet tussen zit wat over de jaren heen wel eens kon gaan lekken. ik heb er verder 0 verstand van, dus ik heb echt geen idee wat het kan zijn. en hij zelf natuurlijk ook niet tot ie hem open schroeft. ik maak me nu een beetje druk over het kosten plaatje. ik heb geen idee wat zo'n operatie kan kosten (stel dat dat vervangen moet worden)?

oja en dan nog iets. ik was aan het zoeken naar london city in dit forum en toen trof ik onder andere deze thread aan: "Vintage amp meeting Sittard za 6 en zo 7 mei 2006"
ik woon in de buurt van Sittard. kan iemand mij vertellen waar in Sittard dit was? en kan iemand me ff een message of email sturen als dat weer plaats vindt?

nja goed ik lees het wel...

Randolph
12 september 2006, 21:51
60 euro zou nog wel gaan... zolang het maar niet meer dan 100 wordt ofzo...
ik bedoel ik heb voor de amp zelf nog geen 300 betaald...

maar goed. doe je niks aan he en 't is echt 'n amp 4 life

Chris Winsemius
12 september 2006, 21:57
ey. ik heb net een London City DEA100 MKIV aangeschaft.
maar ik heb 'm naar m'n gitaarboer gebracht om 'm te laten nakijken. hij zoemt namelijk constant. in eerste instantie leek het me geen probleem. cool, 't is vintage spul, maar achteraf gezien: wat als ik er een keer mee wil opnemen? dus heb ik 'm weggebracht.
de gitaarboer vertelde me iets over condensatoren en dat daar vet tussen zit wat over de jaren heen wel eens kon gaan lekken. ik heb er verder 0 verstand van, dus ik heb echt geen idee wat het kan zijn. en hij zelf natuurlijk ook niet tot ie hem open schroeft. ik maak me nu een beetje druk over het kosten plaatje. ik heb geen idee wat zo'n operatie kan kosten (stel dat dat vervangen moet worden)?

oja en dan nog iets. ik was aan het zoeken naar london city in dit forum en toen trof ik onder andere deze thread aan: "Vintage amp meeting Sittard za 6 en zo 7 mei 2006"
ik woon in de buurt van Sittard. kan iemand mij vertellen waar in Sittard dit was? en kan iemand me ff een message of email sturen als dat weer plaats vindt?

nja goed ik lees het wel...

Die (VintageAmp) meeting was bij Ray Disters (1959SLP op dit forum). Moet nog rap verder met z'n andere Marshall....
De (off-topic) meeting in A'dam was weer " 'n ander soort meeting" maar ook weer veel amps.

Zoem/buzz/brom: elko's hoogstwaarschijnlijk... 60 euri lijkt me aan de lage kant om eerlijk te zijn... en er kunnen natuurlijk ook nog andere dingen aan de hand zijn. Bij www.drtube.com (http://www.drtube.com) en bij www.cmwamps.com (http://www.cmwamps.com) zijn elko's te verkijgen die precies in de originele LC-elko-gaten passen, "reguliere Marshall elko's" zijn net wat groter/dikker wat de werktijd weer langer/duurder maakt.

jerome
12 september 2006, 22:54
LC geen Mojo? Oe, nou is het groene monster boos ;)

http://www.autostatic.com/londoncity/img/evilamps.jpg

http://www.autostatic.com/londoncity/img/groenemonster.jpg

helemaaaaaaaaaal geweldig!!!!

guitarnijboer
13 september 2006, 14:23
De duurste elco"s die erin gaan kosten slechts 17,30 p/stuk en daarvan gaan er 2 in. Voor de overige elco's die er dan nog bij moeten als je alles wilt vervangen (wat wel zo wijs is) betaal je nog geen tientje!

Materiaalkosten voor het vervangen van alle elco's is dus nog geen 45 Euro!

NB. Als je een 100Hz brom hebt volstaat het vervangen van aleen de eerste elco vaak al voor het verhelpen van dit probleem. (100Hz klinkt 2 keer zo hoog als een brom die je hoort als je de gitaarplug vastpakt)

@autostatic: SUPER FOTO!!

Unicron
13 september 2006, 18:05
ja, die 60 wordt hier ook incl arbeid geschat....

Randolph
16 september 2006, 16:25
joa... thanks in ieder geval. ik hoor binnenkort wel wat het gaat worden. als 't beestje er maar weer lekker tegenaan kan ;)

ik zat er eerst over te denken om 'n dual switch te gaan gebruiken en mijn peavey triple xxx voor overdrive/hi-gain en de london city voor cleans (met eventueel wat losse effecten er tussen).
op zich wel bruut, maar ik denk dat ik de peavey verkoop en een vox tonelab se er op aansluit. mag wel wat leuke geluidjes opleveren denk ik ;)
nog suggesties op dat punt?

Tristan
16 september 2006, 21:02
Mijn suggestie is -> niet doen!
Modeling techniek werkt niet met puur klinkende buizenversterkers...
Ik zou gewoon 1 of een paar goede overdrive/boost pedaaltjes bij de amp zoeken en daarmee de verschillende crunch en lead geluden maken...
Je stelt de amp af zodat ze clean met een randje of een mooie crunch heeft en voor je cleane sound draai je je volumeknop terug, voor je lead sound trap je dan het door jou gekozen overdrive/boost pedaaltje aan...

AutoStatic
17 september 2006, 10:32
Wordt wel een beetje zoeken denk ik. Ik heb er zelf een ouwe Ibanez Mostortion tussen hangen. Maar ik zou er ook geen modelling spul tussen leggen. Met mijn SG gebruik ik ook een attenuator (een Marshall Powerbreak) aangezien de output van die gitaar nogal hoog is en de boel gewoon te hard gaat. Laatste tijd speel ik veel over een geleende Telecaster en dan heb ik dat ding niet nodig.

Wat betreft de LC lofzang: kan het alleen maar beamen. Na de revisie bij DrTube klinkt ze erg goed, zowel live als in de studio. We hebben m'n stack weer veel gebruikt bij de opnames van onze laatste plaat en ook de studiobaas (Corno van de Next To Jaap studios in Voorhout) was wel te spreken over het bakkie. De ouwe JMP op de foto is van hem. Vooral in combinatie met de Jaguar uit '69 van Corno klonk de LC fantastisch.

Randolph
21 september 2006, 23:43
ik weet niet of je die vox tonelab al es bekeken hebt, maar er zit 'n buis in ! :p

ik heb ooit al eens eerder een london city top gebruikt met m'n pod. nou daar kwam wel wat uit zeg ! dus ik denk eerlijk gezegd dat 'n tonelab minstens net zo goed kan klinken als losse pedalen. aan de andere kant losse pedaaltjes hebben wel iets. beetje dat vintage idee, dus ik weet het nog niet zeker.

ik heb laatst eens de nieuwe fender supersonic gecheckt. zo vet gewoon !
das pas iets cools om losse effectjes tussen te gooien. dat ding kan alles en zelfs hi-gain dingen. maar goed das tussendoor ;)


edit: oh ja het heeft misschien ook meer te maken met welke stijl je speelt? ik bedoel als ik meer van de blues was duwde ik er een boss blues driver in ofzoiets. of een of andere tubescreamer.
mijn favoriete bands van het moment zijn underoath en thrice ik weet niet of jullie daar wat mee kunnen. wat effecten betreft vooral veel delay's voor de rest niet veel maar dat zou ik zelf wel willen. distortion en clean halen ze onder andere uit orange's, mesa rec's en marshall jcm2000's dus tja... dan zou ik die peavey moeten houden voor distortions en losse effecten er tussen moeten knallen. ik weet het allemaal nog niet

Toaster
22 september 2006, 00:13
oeps....


....

Randolph
22 september 2006, 00:17
que?...........

Unicron
30 juni 2007, 10:31
Ze zijn +/- gebasseerd op de Marshall SuperBass modellen dus inderdaad vrij makkelijk om te bouwen naar bijvoorbeeld SuperLead/etc. specs.

Om de levensduur van moderne EL34s wat te verlengen is het zowiezo raadzaam om de G2 weerstanden van 120 ohm naar 1k/5W te veranderen en op de pinnen 4 en 6 v/d buisvoeten zelf te monteren en de biassplitters van 470k naar 220k te veranderen.



Hoi Chris,

Voor een vraagje even een dit oude topic omhoog halen, ik heb namelijk pas een grijze MarkIV gekocht en wil even uitvoeren wat je hierboven zegt.

Mijn vraag: waar komen precies de draden die vanaf de elco naar deze 120 (100 bij de mijne) ohms weerstanden gaan, op pin 4 of pin 6? De weerstanden zitten nu immers 'tussen' de buispin en de elcodraad, maar straks dan niet meer. Of maakt dit niet uit?

Kan ik voor die 220K biassplitter 1w metaalfilm nemen?

gr. Jeroen

P.S. kan ik er na deze aanpassing ook 6L6 in stoppen (mits ik de weerstand aan de biaspot aanpas voor het juiste bereik)?

Chris Winsemius
30 juni 2007, 11:00
Hoi Jeroen

Kijk gewoon even in 'n Fender of Marshall :)

Op elke buisvoet 'n 1k/5Watt tussen pin 4 en 6 en alle pinnen 6 doorverbonden naar het punt v/d elko (punt waar eerst die vier 100 ohm weerstanden bij elkaar kwamen).
Schematisch gezien is het hetzelfde alléén deze manier is "beter" door de hogere waarde en de fysieke plaatsing op de buisvoet zelf.

220k/1W biassplitters is goed.

De gridstoppers (1k5 - 5k6) gewoon op pin 5 solderen.

Succes,

Chris

Unicron
30 juni 2007, 11:35
Super, bedankt!

Ik wilde ook in een andere amp kijken, maar heb helaas niet eentje thuis staan en kon het plaatje niet 'visualiseren'...

Ik zie dat die gridstoppers in de LC 3x 0.9K en 1x 0.7K weerstand geven, ook aan vervanging toe dus. Welke waarde raad je voor deze weerstand aan, met het oog op vaak wisselen tussen verschillende buizen 6L6, EL34, 6CA7 (evt KT-88 )....?

Chris Winsemius
30 juni 2007, 16:32
Super, bedankt!

Ik wilde ook in een andere amp kijken, maar heb helaas niet eentje thuis staan en kon het plaatje niet 'visualiseren'...

Ik zie dat die gridstoppers in de LC 3x 0.9K en 1x 0.7K weerstand geven, ook aan vervanging toe dus. Welke waarde raad je voor deze weerstand aan, met het oog op vaak wisselen tussen verschillende buizen 6L6, EL34, 6CA7 (evt KT-88 )....?

Er moeten wel ergens layout-tekeningen van Marshalls te vinden zijn (pak dan wel de 100 Watt uitvoering), plenty foto's ook.

Gridstoppers: waarde naar smaak :)

Als je 6550s en KT88s wilt gebruiken is het misschien verstandig om de biassplitters iets lager te doen, maximaal 150k bijvoorbeeld en ff wat tweaken bij het biascircuit zodat je voor alle buizen de juiste biasspanning kunt inregelen.

Soldeer ze!

lilly
8 juli 2007, 13:23
uit een erfenis heb ik een London City b-120 kt gitaarversterker.
Nu heb ik van iemand daar een bod van 100 euro op gekregen.
Ik heb er totaal geen verstand van.... kan iemand mij vertellen of dat een redelijk bod is????

Lilly

Tristan
8 juli 2007, 13:33
Hangt van de staat af, maar als hij het gewoon goed doet dan moet je er denk ik wel iets meer voor kunnen krijgen hoor, 200 euro zeker denk ik...

AutoStatic
8 juli 2007, 18:35
uit een erfenis heb ik een London City b-120 kt gitaarversterker.
Nu heb ik van iemand daar een bod van 100 euro op gekregen.
Ik heb er totaal geen verstand van.... kan iemand mij vertellen of dat een redelijk bod is????

LillyHé Lilly, dat is een redelijk recente London City. En ook een basversterker, geen gitaarversterker. Ik weet niet of de prijzen hier: http://www.jic.nl/Versterkers-03.htm in guldens of euro's zijn (ik denk guldens nog). €100,- lijkt me dan ok.

Tristan
9 juli 2007, 01:44
Haha, foutje, ik dacht dat het om zo'n London City mk4 ging... :D

proto
7 april 2008, 08:27
Hey Richard,

Ik las je "lofzang" over de london city apms en was meteen enthousiast.
Meteen heb ik op internet een versterker op de kop getikt.
Misschien kun jij mij vertellen wat ik heb aangeschaft ha ha.
Op de voorzijde staat links DEA 200, rechts staat MK IV
Op de achterzijde staat super amplifier
Volgens de overlevering is de amp aangepast door Peter van Weelden.
Nu zijn 2 van de 4 inputs gesloten.
De 2 overgebleven inputs vermelden high en low.
Meteen daarnaast zit een gain en een master volume.
Op de achterkant zit ook een switch, full power, half power.
Binnen in zitten 4 Svetlana EL 34 buizen en 2 enorme trafo's
Op het schema staat de datum '73

Ken jij deze versterker, en de aanpassing die is gemaakt?
Lijkt het op jouw omschreven aanpassing maar dan zonder de pusch-pull optisch?

Ik hoor graag van je en deze week ga ik het oude beest eens uitproberen in mijn oefenhok.

Hoi Peter

Negative K3 fan
7 april 2008, 13:45
hey proto, ik weet niet wat je ervoor hebt betaald en ik weet niet wat peter van weelden eraan heeft veranderd, maar peter van weelden is een bekende Nederlandse amp klusser. Ik heb 1 keer over een van weelden marshall gespeeld en die had bakken met tone, die man weet wat ie doet. Waarschijnlijk heeft jouw london city best veel distortion en gewoon een goede sound. Niks meer aan doen en genieten ervan. Hoeveel heeft ie jou gekost?

guitarnijboer
7 april 2008, 19:56
Hey Richard,

Ik las je "lofzang" over de london city apms en was meteen enthousiast.
Meteen heb ik op internet een versterker op de kop getikt.
Misschien kun jij mij vertellen wat ik heb aangeschaft ha ha.
Op de voorzijde staat links DEA 200, rechts staat MK IV
Op de achterzijde staat super amplifier
Volgens de overlevering is de amp aangepast door Peter van Weelden.
Nu zijn 2 van de 4 inputs gesloten.
De 2 overgebleven inputs vermelden high en low.
Meteen daarnaast zit een gain en een master volume.
Op de achterkant zit ook een switch, full power, half power.
Binnen in zitten 4 Svetlana EL 34 buizen en 2 enorme trafo's
Op het schema staat de datum '73

Ken jij deze versterker, en de aanpassing die is gemaakt?
Lijkt het op jouw omschreven aanpassing maar dan zonder de pusch-pull optisch?

Ik hoor graag van je en deze week ga ik het oude beest eens uitproberen in mijn oefenhok.

Hoi Peter

Dit is niet een zelfde aanpassing als ik hier had beschreven. Peter heeft waarschijnlijk 1 ingang opgeofferd om daarmee het overgebleven kanaal een extra versterkertrap te geven zodat de preamp kan oversturen en er een fijne overdrive ontstaat. Denk aan de JCM800 mastervolume preamp. De half/full power schakelaar zal zijn om te kunnen schakelen tussen penthode (full) en triode (half) geschakelde eindbuizen.

Peter bouwt goedklinkende versterkers en mods dus ik zou zeggen: niets meer aan doen!

Wat een oud topic trouwens......

sjaak1990
26 oktober 2008, 20:26
Ik weet dat dit een heel oud topic is. Ik heb wel heel heel veel belangstelling in de aangeboden informatie door de topic starter, ik heb hem gemaild en een pm gestuurd maar geen reactie. Dan vraag ik me af of iemand anders die info, dus het schema en tips enzo nog heeft en die dat naar mij op wil sturen. Hier zou je me erg blij mee kunnen maken :dance:

guitarnijboer
27 oktober 2008, 20:09
De originele tekeningen ben ik kwijt, maar die zijn bijna net zo mooi als deze:

Wijzigen ingangen (natuurlijk voor zowel normal als igh trebble input)
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008329.jpg

Mengweertanden (en alweer zo prachtig getekend)
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008330.jpg

500pF condensator over de 82K weerstand van de PI
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008331.jpg

PPI-MV schema
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008333.jpg

PPI-MV tekening zoals ie gesoldeerd moet worden
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008332.jpg

guitarnijboer
27 oktober 2008, 20:12
Uitleg bij de tekeningen:

LET OP: Een London city versterker heeft GEEN zogenaamde ‘bleeder resistors’ over de hoogspanningscondensatoren!! Dit betekend dat er lange tijd een hoge spanning op de elco’s kan blijven staan die erg gevaarlijk is, ook al heb je geen stekker in het stopcontact. Pas hier mee op deze spanning kan dodelijk zijn!! Uitvoeren van deze Mod’s is op eigen risico!

1. Ingang spanningsdelers

Het aanpassen van de ingang spanningsdelers.
Door de voor gitaar verkeerd gekozen waarden en een verandering in het schema kan de versterker moeilijk oversturen. Een dergelijk ingangscircuit is beter geschikt voor line signalen dan voor gitaar. Verander dit dus naar het meest gangbare circuit (Fender, Marshall) om een hogere signaalspanning op het rooster van de eerste buis te krijgen.
Soldeer dit alles gewoon op de input chassisdelen. Wil je extra luxe, vervang dan de chassis delen door van die mooie plastic types a la Marshall en sluit dit aan via een centraal aardpunt. (De massa van de kathode weerstand van V1)

2. Mengweerstanden.

De mengweerstanden zijn standaard 470K. In oude JTM versterkers en Fender Bassman zijn deze weerstanden 270K. Het verschil is subtiel, maar toch. Marshall gebruikte in de JTM versterkers bypass caps van 500 of 560 pF over de mengweerstand van het lead kanaal (high trebble). Je kunt hiermee naar hartelust experimenteren. Wijzigingen zijn een kwestie van smaak en veranderen nauwelijks iets aan de hoeveelheid oversturing. In de oorspronkelijke aanpassing waren er 4 mogelijkheden om met de bypass caps te schakelen, maar in de praktijk bleek dat eigenlijk 2 standjes echt bruikbaar waren. De stand met en die zonder de bypass cap.
Je kunt dit schakelen middels een schakelaartje of push pull potmeter. Een styroflex condensator vond ik het best klinken op deze plek.

3. Baspotmeter

Ook deze is oorspronkelijk lineair. (goedkoper) Hierdoor valt er weinig bas te regelen. (alleen in het gedeelte van 0-2) Het is verstandig om deze te vervangen door een 500K Log - B type. Zo kun je straks over het hele bereik van de potmeter de bas hoorbaar regelen. Teveel bas in de scheur die je gaat maken klinkt modderig en smerig.

Treble:
Vervang de 220pF treble condensator door een 270pF type. Ook dit is smaak, je krijgt zo wat meer high-mid in je geluid.

Na het verrichten van deze aanpassingen klinkt de versterker straks erg goed met alle tone pots op 12 uur.

4. De fasedraaier.

De 500pF condensator over de 82K anodeweersand zit er om een teveel aan hogere harmonischen wat te temperen. Zonder deze condensator klinkt de versterker erg schel. Ook dit is smaak, je zou hem groter of kleiner kunnen kiezen, maar deze klinkt voor mij precies goed. Belangrijk is het om een siver mica te gebruiken. Keramisch klinkt gewoon niet.op deze plek.

5. Tegenkoppeling:

Verander de tegenkoppelweerstand van 100K naar 27K. De versterker wordt nu meer tegengekoppeld wat resulteert in minder laag en een stabielere versterker. Dit is in dit geval echt noodzakelijk.

6. Master Volume

Gebruik hiervoor een 470K logaritmische stereopotmeter. Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk genoeg heb getekend, het is op zich vrij simpel. Belangrijk is wel dat je de 470K weerstanden op de potmeter soldeert en de afzonderlijke huisjes van de potmeter aan elkaar soldeert met een draadje. (beide tegen brom) Je krijgt dus 5 draadjes vanaf de potmeter.

Verwijder de 470K roostervoorspanning weerstanden van de print en verwijder ook de rooster weerstanden. Vervang de roosterweerstanden door 5K6 weerstanden en soldeer deze niet weer aan de koppelcondensator die onder de print zit. Verbind het geheel zoals aangegeven in de tekening (excuus voor het slechte tekenwerk, ik hoop dat je het begrijpt)

Let vooral op dat je de zelfde uitgang van de fasedraaier (koppelcondensator) weer verbind met de zelfde buisparen. Monteer de potmeter op de achterzijde naast de speaker outputs of zo.

NB. Heb je slechte hoogspannings elco’s dan krijg je een 100 Hz brom met het volume op 0. Vervang dan de 1e elco in de voeding. (47+47uF 550V, verkrijgbaar bij Dr.Tube)

7. Schermrooster weerstanden.

Dit heeft met wel of niet scheuren weinig te maken maar de 100 ohm weerstanden zijn voor de huidige kwaliteit buizen gewoon te laag. Vervang deze door 1000 ohm 3Watt Metaaloxide (rose) weerstanden. Bij de MKV zit er nog een 220ohm weerstand is serie met de 4 100 ohm weerstanden. Verwijder in dat geval de 220 ohm weerstand en vervang deze voor een draadje.

Maak deze weerstanden stevig vast door de pootjes rond de bevestiging op de print te draaien.

8. Hum Balance

Gewoon een 100 ohm draadgewonden pot op de achterkant van het chassis monteren. Midden aan de massa en de andere 2 contacten aan de gloeispanning. Scheelt een hoop brom.

NB. Bij sommige trafo’s heeft de gloeiwikkeling een middenaftakking die met een draad aan de massa zit. Deze moet je dan natuurlijk verwijderen. (volgens mij de trafo’s in de MKV)

9. Afstellen.

LET OP ERG GEVAARLIJK; KAN ALLEEN BIJ AANGESLOTEN EN WERKENDE VERSTERKER: EIGEN RISICO !!

Je bent nu bijna klaar, nog even de eindbuizen afstellen.
Dit is erg eenvoudig. B+ is in bedrijf 450Volt. Stel de ruststroom in op 35 mA per buis. (63 % van anode dissipatie) Dit is 70 mA per kant (2 buizen per kant). Meet de gelijkstroom weerstand van de helft van de primaire wikkeling van de uitgangstrafo en vermenigvuldig dat met de in te stellen ruststroom. Is de weerstand van een kant van de trafo bijvoorbeeld 26 ohm dan doe je dus 0,070 x 26 = 1,82 (doe dit voor beide kanten)

Sluit een speaker aan, schakel de versterker in, zet de master op 10 en meet de spanning op de punten waarover je net de weerstanden hebt gemeten. Regel de baisspanning zo dat er over de halve winding 1,82 Volt staat. Controleer dit voor beide kanten , er zit wel eens wat verschil tussen.

(bij een andere weerstand krijg je natuurlijk een andere spanning over de halve winding, dit is slechts een voorbeeld)

Laat de versterker aanstaan en controleer dit een 15 min later nog eens. Regel indien nodig nog wat bij. Klaar.

Tenslotte: de 2 Ampere hoogspanningszekering is veel te fors, 800mA is ruim voldoende. In geval van een defect heb je dan ook nog wat aan je zekering. Met een 2 Amp exemplaar staat je versterker al lang en breed in de fik voordat de zekering is doorbrand.


Groeten,
Richard.

guitarnijboer
27 oktober 2008, 20:34
Natuurlijk is het ook leuk te weten hoe zoiets dan klinkt. Na eerder wat erg slechte opnames hier dan twee youtube filmpjes opgenomen met mijn Nokia telefoon:


Filmpje 1 Rhythm

Gain op 6, bas, mid, treb en pres op 5, MV op 'een beetje'
Gitaar: Gibson met TV Jones Filtertron
Speaker: G12-65 x 4

Geluid 1 (http://www.youtube.com/watch?v=HVmNrQyZ3kk)


Filmpje 2 Lead

Gain op 10, bas, mid, treb en pres op 5, MV op 'een beetje'
Gitaar: Gibson met Seymour Duncan JB4 Humbucker
Speaker: G12-65 x 4

Geluid 2 (http://www.youtube.com/watch?v=cIx2uOCKCr0)


Natuurlijk kan ie ook nog gewoon 'clean'. Volume terug en MV hoger.....

Mr.Bluesbreaker
27 oktober 2008, 21:18
Dat klinkt heel erg goed! Wat ben je al met al aan materiaalkosten kwijt geweest als ik zo brutaal mag zijn?

ACSlater
27 oktober 2008, 21:18
Zou jij ook een versterker voor me willen modden guitarnijboer? In mijn sociale leefomgeving zijn er eigenlijk alleen personen met LTS zwakstroom en ik zelf ben a-technisch.

guitarnijboer
27 oktober 2008, 21:40
Het idee is dat je hem zelf kunt modden. Ik kreeg nog steeds mailtjes over dit topic. Vandaar dat ik nu de uileg en tekeningetjes heb gepost. (iets waarvan ik toen niet wist hoe het moest)

Qua kosten vallen de mods erg mee. Een paar potmeters een condensator en een klein handje weerstanden. Ongeveer een tientje, misschien twee hooguit.
Zelf zou ik als ik toch bezig was ook een re-cap doen en wat elko's vervangen maar dat is voor het modden niet nodig.

Voor de weerstanden waar signaal door gaat (68K, 270K,) heb ik trouwens van die oude koolcompound weerstanden gebruikt. Deze zijn nog goed te krijgen.

sjaak1990
28 oktober 2008, 12:35
HEEL HEEL HEEL ERG BEDANKT!
Dit had ik nodig, die filmpjes klinken erg mooi. Ben heel erg blij met de info!
Ik heb nu geen tijd om het uitgebreid te bekijken maar dat ga ik zeker erg snel doen!

Bedankt:satisfie:

Nog een aanvullend vraagje, is het clean geluid beter of slechter geworden?
Met die postpi mod is het als het goed is hetzelfde?

guitarnijboer
28 oktober 2008, 15:10
HEEL HEEL HEEL ERG BEDANKT!
Dit had ik nodig, die filmpjes klinken erg mooi. Ben heel erg blij met de info!
Ik heb nu geen tijd om het uitgebreid te bekijken maar dat ga ik zeker erg snel doen!

Bedankt:satisfie:

Nog een aanvullend vraagje, is het clean geluid beter of slechter geworden?
Met die postpi mod is het als het goed is hetzelfde?

Clean is de versterker m.i. verbeterd. (vanwege veranderde inputs etc.) Vergelijk het met clean van een JTM100. Het circuit is ook nagenoeg gelijk. Je hebt ook gelijk dat wanneer de PPI-MV op 10 staat hij als het ware functioneert alsof hij er niet is. Het ding is dus op 10 true bypass.

Met oversturing is de bypass cap erg lekker, maar voor clean vind ik zonder weer fijner => meer bassmannig. Dus schakelbaar is erg praktisch. (het gaat hier trouwens om de 560pF bypass cap)

sjaak1990
28 oktober 2008, 16:00
Clean is de versterker m.i. verbeterd. (vanwege veranderde inputs etc.) Vergelijk het met clean van een JTM100. Het circuit is ook nagenoeg gelijk. Je hebt ook gelijk dat wanneer de PPI-MV op 10 staat hij als het ware functioneert alsof hij er niet is. Het ding is dus op 10 true bypass.

Met oversturing is de bypass cap erg lekker, maar voor clean vind ik zonder weer fijner => meer bassmannig. Dus schakelbaar is erg praktisch. (het gaat hier trouwens om de 560pF bypass cap)

Ok dat is duidelijk :)
Nogmaals bedankt! En ik ga snel aan de mods beginnen :dance:

Antoon
28 oktober 2008, 18:39
Bedankt voor het delen van deze info, leuke mods. Internet op z'n best. Dat zien we hier de laatste jaren regelmatig heel anders.. Nogmaals bedankt en misschien dat we een sticky van je post moeten maken.

Chris Winsemius
28 oktober 2008, 19:28
Clean is de versterker m.i. verbeterd. (vanwege veranderde inputs etc.) Vergelijk het met clean van een JTM100. Het circuit is ook nagenoeg gelijk. Je hebt ook gelijk dat wanneer de PPI-MV op 10 staat hij als het ware functioneert alsof hij er niet is. Het ding is dus op 10 true bypass.

+/-, bij lagere MV-instellingen wordt de uitgang v/d PI wat minder belast dus ietsje meer gain dan met puur 'n dubbele pot maar deze schakeling is gewoon echt ok.


Met oversturing is de bypass cap erg lekker, maar voor clean vind ik zonder weer fijner => meer bassmannig. Dus schakelbaar is erg praktisch. (het gaat hier trouwens om de 560pF bypass cap)

Je zou ook 'n iets lagere waarde kunnen gebruiken maar schakelbaar is top (heb ik ook op diverse amps gedaan in het verleden).

Chris Winsemius
28 oktober 2008, 19:36
Bedankt voor het delen van deze info, leuke mods. Internet op z'n best. Dat zien we hier de laatste jaren regelmatig heel anders.. Nogmaals bedankt en misschien dat we een sticky van je post moeten maken.

'n Tijd geleden heb ik ooit alle posts hier omtrent mods bekeken en praktisch alles kwam van andere fora af of uit boeken. Zelf vertel ik niet over eigen mods/ontwerpen omdat het m'n brood is, GuitarNijboer heeft met zijn LC-mod-beschrijvingen absoluut wat eigens gepost en gedeeld. Voorheen gebeurde dat imho niet of amper.

Ook op diverse Amerikaanse fora ziek ik beroepsmodders/bouwers steeds terughoudener worden wat betreft informatie over hun eigen ontwerpen. Grote amp-fabrikanten struinen fora af voor nieuwe ideetjes en of het fabriceren van re-issues (18 en 20 Watt Marshall HWs: na tig jaar op het 18Watt forum lurken....)

sjaak1990
29 oktober 2008, 12:33
'n Tijd geleden heb ik ooit alle posts hier omtrent mods bekeken en praktisch alles kwam van andere fora af of uit boeken. Zelf vertel ik niet over eigen mods/ontwerpen omdat het m'n brood is, GuitarNijboer heeft met zijn LC-mod-beschrijvingen absoluut wat eigens gepost en gedeeld. Voorheen gebeurde dat imho niet of amper.

Ook op diverse Amerikaanse fora ziek ik beroepsmodders/bouwers steeds terughoudener worden wat betreft informatie over hun eigen ontwerpen. Grote amp-fabrikanten struinen fora af voor nieuwe ideetjes en of het fabriceren van re-issues (18 en 20 Watt Marshall HWs: na tig jaar op het 18Watt forum lurken....)

Dat klopt helemaal, daarom ben ik ook zo blij met de info :D
Verder nog wat anders. Ik ga zelf een 2x12 bogner OS kopie maken denk ik. Ik zit alleen te twijfelen over de soort speakers. Ik kan een 4x12 greenback cab maken, een 2x12 g12-65h cabinet. Of een 2x12 v30 cabinet. Geen 4x12 met g12-65h speakers omdat het dan wel erg duur wordt. Wat zal het mooiste klinken? Ik zie dat GuitarNijboer g12-65 speakers gebruikt alleen dan in een 4x12. Klinken deze het beste met de amp? Ik weet de eigenschappen van de speakers wel alleen in combi met deze versterker vind ik het lastig te zeggen ook doordat 100watt aan greenbacks misschien een beetje weinig is en testen in de winkel met mijn eigen top vind ik lastig.

Chris Winsemius
29 oktober 2008, 12:48
Die Bogner kasten zijn nogal bass-heavy en LC-amps zijn dat meestal ook.....

Hardop denkend:
2 x 65W
4 x H30 (kunnen diverse typen zijn) indien de LC niet veel brighter gemaakt wordt
4 x M20 (oud of Heritage), hoewel niet 100% te garanderen heb ik zelf geen nare ervaringen gehad met 50 Watters op twee of 100 Watters op vier van die 20 Watt speakers

V30s vind ik zelf te modern/te "nu-metal" icm. meer vintage-achtige amps.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Qua info/mods: soms geef ik wat aan of wat tips maar complete ontwerpen post ik niet.

Lexvandoef
29 oktober 2008, 12:55
Die Bogner-achtige kasten kunnen inderdaad nogal bass-heavy zijn, dan zou ik er geen '65's in zetten, die hebben van zichzelf ook best wel veel nadruk op de bas.

Een 4x12 met M20's zou errug vet worden, denk ik. Maar wel duur.

Chris Winsemius
29 oktober 2008, 13:14
Een 4x12 met M20's zou errug vet worden, denk ik. Maar wel duur.

De vettigheid is vrij goedkoop met 'n vochtig doekje te verhelpen. :seriousf:

Jammer genoeg geen rechte kast maar m'n 1960A met pre Rola M20s idd. VET! :gitarist:

sjaak1990
29 oktober 2008, 17:24
Die Bogner kasten zijn nogal bass-heavy en LC-amps zijn dat meestal ook.....

Hardop denkend:
2 x 65W Misschien wel te bass heavy zoals lex zegt
4 x H30 (kunnen diverse typen zijn) indien de LC niet veel brighter gemaakt wordt
4 x M20 (oud of Heritage), hoewel niet 100% te garanderen heb ik zelf geen nare ervaringen gehad met 50 Watters op twee of 100 Watters op vier van die 20 Watt speakers

V30s vind ik zelf te modern/te "nu-metal" icm. meer vintage-achtige amps.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Qua info/mods: soms geef ik wat aan of wat tips maar complete ontwerpen post ik niet.

4xm20 Heritage leek me ook mooi. Maar dat gaat te duur worden helaas want 4 heritage speakers gaan me 800 euro kosten. En ik moet ook nog een cab voor mijn andere amp bouwen. Dat gaat samen dan te duur worden maar mooi zal het zeker klinken. 2x65 zou misschien kunnen als ik er zelf voor zorg dat de top op zichzelf minder bass heavy wordt. Dan heb ik toch mooie herritage speakers en dan ben ik geen enorme berg met geld kwijt. Het geluid van guitarnijboer is totaal niet modderig en hij gebruikt ook 65 speakers dus het zou lijkt me moeten kunnen. Wel bedankt voor het wijzen op mogelijk teveel bas :)

Chris Winsemius
29 oktober 2008, 17:39
Die hoeveelheid bas had vooral met het Bogner cabinet te maken en LCs kunnen ook redelijk wat laag bevatten (maar da's aan te passen).

Misschien 'n iets grotere Marshall 2x12" kast (ben even het type# vergeten) of 'n 1936 type en dan twee 65 Watters er in, lijkt mij geen verkeerde set ;)

sjaak1990
29 oktober 2008, 19:37
Die hoeveelheid bas had vooral met het Bogner cabinet te maken en LCs kunnen ook redelijk wat laag bevatten (maar da's aan te passen).

Misschien 'n iets grotere Marshall 2x12" kast (ben even het type# vergeten) of 'n 1936 type en dan twee 65 Watters er in, lijkt mij geen verkeerde set ;)

Een iets grotere Marshall 2x12 zou toch al snel bij een bogner in de buurt komen, misschien is de bogner iets meer oversized maar dan zou de er lijkt me ook in de buurt komen. Als ik het cabinet open back maak dan zal hij lijkt mij voor minder dreunende bass zorgen. Een 1936 copy maken met 65 watters zou zeker ook niet verkeerd zijn. Eigenlijk lijken mij dit de perfecte speakers voor de amp. 130 watt moet lijkt me ook genoeg zijn hoewel je met heritage speakers volgens mij wel voorzichtig moet zijn. Wat verder ook nog mooi is, is dat de totaal prijs helemaal niet zo hoog wordt. 300-350 euro voor een dergelijk cabinet lijkt mij erg mooi.

Bedankt voor de tips en hulp :)

pimmetje
29 oktober 2008, 20:02
Ook al hoort klussen wel een beetje bij ouwe amps.... dit onderwerp lijkt me nu toch iets te veel richting "werkbank" te gaan. Als je verder wilt gaan op de weg van de laatste paar posts, kan je misschien beter een paar posts quoten in een nieuw onderwerp in de Werkbank.

Vragen => PM.

screamingdemon
16 juli 2009, 18:26
Hallo allemaal,ik zag toevallig dit topic en ik heb een LC DEA 130 MK5.Even een vraagje gaan die roosterweerstanden 5k6 rechtstreeks naar de buisvoet,en wat bedoelen jullie met V1 V2 V3 V4 zijn dit pre buizen omdat ik er maar 3 in heb zitten.Ook heb ik de 100 ohm weerstanden,maar die staan bij mij in serie met (volgens de kleurcode) 1200 ohm (1k2) Is dit een vaak voorkomend verschijnsel.iK hoop dat jullie mij kunnen helpen,want ik ben een leek op dit gebied.Ik heb al wel een een en ander uitgeprobeerd maar ik wil toch proberen met de hulp van dit forum deze klus te klaren.Mvg,Gerrit.