PDA

View Full Version : Watt?!



Damage Inc.
13 augustus 2006, 02:41
Hallo,

ik zocht al naar FAQ threads en in zoekmachines enzo, maar kon niet vinden wat ik zocht:

- Waar zorgt het aantal Watt voor?
- Wat is 'ground-lift' zoals in sommige apparaatjes enz. zit?

Ik denk dat deze thread-titel wel gepast is voor simpele "wat-vragen" , dus vraag maar raak zou ik zeggen :p .

GreetingZ
- Damage Inc.

BLOK182
13 augustus 2006, 09:43
Watt = energie/power = volume. 1000 watt is meer volume dan 2 watt. Er zijn diverse threads over hoe je berekent wanneer volume verdubbeld enzo.

Damage Inc.
13 augustus 2006, 10:18
Watt = energie/power = volume. 1000 watt is meer volume dan 2 watt. Er zijn diverse threads over hoe je berekent wanneer volume verdubbeld enzo.

Ah ok, maar iemand vertelde me een keer iets over Watt in versterkers, en dat was best ingewikkeld :P .
Of het kon ook over iets anders zijn, Watt gecombineerd met iets anders ofzo, nja weet het niet meer...

- Damage Inc.

andoni
13 augustus 2006, 12:02
Wat ik ervan af weet (kan best mis/onvoldoende zijn):

Watt is de maat voor vermogen, vermogen van de versterker dus. Duidt de kracht aan waarmee de eindversterker de speakers doet bewegen. Belangrijk om te weten is het effectieve volume dan ook afhangt van hoe 'makkelijk' die speakers kunnen bewogen worden (dus hoe effecient ze zijn). De maat hiervoor is iets met decibels, watts en meters, maar hoe juist weet ik niet meer (db/Watt op 1m afstand of zo?).

Het komt erop neer dat je voor volume naar 2 dingen moet kijken: het vermogen van de versterker en het effect van de luidsprekers op dat vermogen. Een cab met Celestion Vintage30's gaat harder dan de de meeste andere cabs met andere speakers omdat V30's zo efficient zijn (ze bewegen hard zelfs als je er weinig vermogen opzet). Ik weet dat bij veel hifi spullen de weerstand (in Ohm) van je speakers ook belangrijk is, maar weet niet of dit ook zo is bij gitaaramps.


Eigenlijk is het vermogen vooral belangrijk voor headroom op hogere volumes en voor veel laag/druk in je sound. Ik denk dat je voor volume beter naar meer/efficientere speakers moet kijken dan naar een zwaardere versterker, tenzij je headroom of laag mist.

caliban
13 augustus 2006, 13:55
Je nooit laten misleiden door vermogens
Een zestig watt mark III gaat harder als een honderd watt marshall
Bij PA-systemen is vermogen waarschijnlijk al wat betrouwbaarder maar toch
Beter honderd goede watts dan tweehonderd slechte watts
En ook
Eens vanaf honderd watt maakt vijftig meer zeer weinig verschil

caliban
13 augustus 2006, 13:59
Ground-lift is voor zover ik weet als je problemen hebt met storingen op het specifieke apparaat
Ik denk als je de switch verandert dat jouw versterker de oorzaak kan worden van storingen op micro's
Ja en master of puppets forever

Rude Perception
13 augustus 2006, 14:03
Ik geloof dat ik hier ergens iets had gelezen dat 10 keer zo veel watt, 2 keer zo hard gaat.
Maar wat voor je oren hard is hoeft niet echt hard te zijn. Buizenversterkers lijken harder te gaan, doordat ze heel veel boventonen hebben. Ze gaan niet echt harder, maar voor het oor lijkt het zo. Daarom kan je het allemaal ook heel moeilijk beoordelen.
Sowieso, hoe kan je met je oren beoordelen wat 2x zo hard is?

BLOK182
13 augustus 2006, 22:15
Wattage bepaalt ook je cleane headroom. Heel veel (buizen)amps gaan hard genoeg voor praktisch elke situatie, maar hoe hoger het wattage, hoe cleaner de amp blijft, omdat de grotere eindtrap minder snel overstuurt. De een vind het fijn om op lager volume zijn amp ook hard te kunnen laten werken, en de ander wil op hoog volume nog steeds deadclean blijven. Ook heeft een hoger wattage over het algemeen wat meer/strakker laag dan eenzelfde model amp met een lager wattage. Dit merk je ook al snel bij basamps, waar een bepaalde serie vaak in veel verschillende vermogens te krijgen is.

the feable
13 augustus 2006, 22:28
Watt is vermogen en hangt bij versterkers samen met volume.
Groundlift zorgt ervoor dat ies niet geaard is. Bijvoorbeeld bij ABY switch als je twee amps teglijk gebruikt kun je een aardlus krijgen ( en dat veroorzaakt brom) als je er dmv een groundlift voor zorgt dat een vande beide niet geaard is heb je deze brom niet!!