PDA

View Full Version : 2jaar gitaar, en nog niks...



mustang16
13 augustus 2006, 01:49
Ik speel nu al een ongeveer 6 jaar akoestische gitaar en een 2 tal jaar elektrische gitaar. En ik vind dat ik nog niks kan enkel sommige intro's en dat is zowat het enige. Hoe kan ik verder vooruit gaan en better leren? Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik geen gevoel voor ritme heb en ook geen oor voor muziek, iets naspelen vind ik heel moelijk. Ik word hoppeloos ik lijk niet bij te leren. Ik speel nu stairway to heaven al 2 maand ofzo en kan enkel het begin en verder graak ik niet :p .

Tips voor beter te leren spelen mogen zeker hier geplaats worden

CG_JOE
13 augustus 2006, 01:53
Misschien moet je je gitaar inruilen voor een triangel.

mdb
13 augustus 2006, 01:56
Hey mustang,
Als je gitaar speelt, speel je dan veel hetzelfde of veel verschillende stukken? Zelf heb ik alles in stapjes opgebouwd, stairway to heaven is niet een van de makkelijkste stukken, probeer eens wat eenvoudigers. Koop een gitaarboek en leer daarmee, neem lessen, veel oefenen en je zult vooruit gaan.

Anders Destium
13 augustus 2006, 01:59
Gitaarles, misschien een idee?

lennaertn
13 augustus 2006, 01:59
Misschien moet je je gitaar inruilen voor een triangel.

daar heefftie toch niks aan...

zoals MDB als zegt.. veel oefenen lijkt mij... (ik speel trouwens helemaal geen gitaar :p )

mustang16
13 augustus 2006, 02:01
Als je gitaar speelt, speel je dan veel hetzelfde of veel verschillende stukken?

Vooral veel verschillende. Lessen neem ik wel maar dat is accoustische (helemaal anders dan electrisch is vooral tokkelen enzo, geen akkoorden, het is in de muziekschool. De basis kan ik wel voornammelijk. Ik zal het eens proberen meer in stappen, want ik werk eigenlijk nooit een liedje af, ik begin dikwijls met andere en dan ben ik er met 5 tesammen of zo bezig

drap
13 augustus 2006, 02:09
Voordat ik Stairway to heaven zou gaan leren spelen (aaaaaaaargh!!!!), zou ik mezelf eerst zoveel mogelijk akkoorden eigen maken. Ja, ook die fucking barre akkoorden. En de hele dag luisteren naar gitaristen, of nog beter, zet een live dvd op en kijk en luister. Dan ga je vanzelf doorkrijgen hoe je al die akkoorden moet gebruiken. Lukt na na een maand of wat nog niet, dan is altijd nog de eerder geopperde triangel een optie

mustang16
13 augustus 2006, 02:12
ik kan de akkoorden enzo wel nemen (wel niet zo snel achter elkaar) en als je met barre dit bedoeld http://www.gitaartabs.nl/akkoorden/B_b7.jpg dan kan ik er al een paar, dit kan ik al :p dat is waarschijnlijk een simpel

mdb
13 augustus 2006, 02:21
Om je ritme te verbeteren kun je misschien hele eenovudige rock liedjes spelen. Daarna steeds moeilijkere dingen gaan spelen, BV. Nirvana, Blink 182 etc. Daar ben ik ook mee begonnen. Misschien een metronoom op zetten en wat spelen?

drap
13 augustus 2006, 02:22
ik kan de akkoorden enzo wel nemen (wel niet zo snel achter elkaar) en als je met barre dit bedoeld http://www.gitaartabs.nl/akkoorden/B_b7.jpg dan kan ik er al een paar, dit kan ik al :p dat is waarschijnlijk een simpel

Dat is wel een redelijk standaard akkoord, maar je bent op weg. Alleen zijn er nog vele. En dan is het natuurlijk nog de kunst hoe ze te gebruiken. Persoonlijk zou ik ook niet alleen maar nummers naspelen. Op z'n tijd is dat natuurlijk wel goed, leer je alleen maar van, maar zelf iets in elkaar flansen word je in de loop der tijden alleen maar creatiever van.

marc_o
13 augustus 2006, 02:26
Ik speel nu al een ongeveer 6 jaar akoestische gitaar en een 2 tal jaar elektrische gitaar. En ik vind dat ik nog niks kan enkel sommige intro's en dat is zowat het enige. Hoe kan ik verder vooruit gaan en better leren? Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik geen gevoel voor ritme heb en ook geen oor voor muziek, iets naspelen vind ik heel moelijk. Ik word hoppeloos ik lijk niet bij te leren. Ik speel nu stairway to heaven al 2 maand ofzo en kan enkel het begin en verder graak ik niet :p .

Tips voor beter te leren spelen mogen zeker hier geplaats worden


Waarschijnlijk heb je gewoon helemaal geen talent.

Wellicht is painting by numbers iets voor je?

mustang16
13 augustus 2006, 02:28
. Nirvana, Blink 182 etc dat is nog een probleem ik probeer nirvana te spelen, en dan vind ik 20 verschillende tabs op het internet, en weet ik ook niet wat te spelen. Vandaag wou ik rape me van nirvana proberen, maar ik weet nog altijd niet welke tab de juiste is (dus als iemand de juiste weet mag die hem hier plaatsen). Smells like teen spirit lukt al een beetje alleen het ritme helemaal niet, en een metronoom lukt me niet :p ik kan niet op tempo blijven, en ik heb geen ritmische of muzikaal gevoel, dus eigenlijk een groot probleem

mustang16
13 augustus 2006, 02:29
Waarschijnlijk heb je gewoon helemaal geen talent.

dat denk ik ook , maar ik wil het wel leren, wat is painting by numbers

drap
13 augustus 2006, 02:30
Smells like teen spirit lukt al een beetje alleen het ritme helemaal niet, en een metronoom lukt me niet :p ik kan niet op tempo blijven, en ik heb geen ritmische of muzikaal gevoel, dus eigenlijk een groot probleem

Tja, dan wordt een triangel ook al een probleem opzich denk ik....

marc_o
13 augustus 2006, 02:31
Waarschijnlijk heb je gewoon helemaal geen talent.

dat denk ik ook , maar ik wil het wel leren, wat is painting by numbers


Oh, dat ga je heel leuk vinden.
Dat is een kartonnetje met een tekening erop en die tekening is onderverdeeld in vakjes. In die vakjes staat een cijfer. dat cijfer staat voor een kleur en als je dus telkens de kleur die correspondeert met het cijfertje op het kartonnetje er lekker op smeert, heb je na een paar uur opeens een herdershond of een bootje.

leuk he?

mustang16
13 augustus 2006, 02:33
ja inderdaad zal ik eens proberen :rockon:

vulvasonic
13 augustus 2006, 02:35
Als je na 8 jaar gitaarspelen nog zo weinig kunt moet je het misschien eens over een heel andere boeg gooien. In principe leer je het meest op jonge leeftijd. Daarbij is het belangrijker om vooral veel UREN te maken dan wat ook.
Ik weet niets hoe oud je bent, maar het wordt er niet makkelijker op.

Natuurlijk is gitaarspelen in de eerste plaats een uitlaapklep en een groot plezier om te doen (als je er geen lol aan hebt, kun je beter meteen stoppen). Misschien is dit het moment om na te gaan waar, volgens jou, je sterke punten liggen en richt je dáár op. Probeer de technieken binnen jouw mogelijkheden uit te buiten en probeer dáár goed in te worden.

Als je je lekker kunt uiten op de acoustische gitaar (al is het maar op de meest eenvoudige wijze), blijf daar dan bij en SPEEL, HEB LOL, MAAK UREN en BLIJF KRITISCH!!!

Je geeft al aan dat ritme niet je sterkste kant is. Kies voor open nummers, losse songstructuren. Nummers zonder die geen sterk ritme nodig hebben. Maak van je tekortkomingen je kracht. Het kan echt, maar je moet (nogmaals) kritisch blijven op jezelf en WETEN waar je talenten NIET zitten. Vermijd ze als een ernstige ziekte. Je zult zien dat je sommige van die technieken nodig gaat hebben op een minder nadrukkelijke schaal. Met andere woorden, ook je mindere kanten zullen zich blijven ontwikkelen. Maar doe wat je kan en blijf daarbij!

schizo910
13 augustus 2006, 02:40
dit is een elektrieke gitaar:

http://img216.imageshack.us/img216/7206/fotoelgitaarqc7.jpg (http://imageshack.us)

Te krijgen in vele vormen en uitvoeringen. De snaren dienen te worden beroerd waardoor een of meerdere pickups de trilling van de snaar via een versterker omzetten tot geluid. Als dat geluid na 2 jaar spelen nog naar niets klinkt...

MOT JE ERMEE NOKKEN!!!

Overigens zijn we normaal gesproken erg aardige en aangename lieden. Na 24:00 echter krijgen we scherpe tanden en lichten onze ogen fel geel op...

mustang16
13 augustus 2006, 02:42
vulvasonic ,ik ben 16, ik zal er eens overdenken, misschien moet ik meer oefenen, meer gestructureerd. En kzal eens iets anders uitproberen.

Ik heb 6jaar in de muziekschool les gevolgd, 5 leeraars gehad, de eerste was zeer slecht, de andere vielen mee, de laatste die ik nu heb is zeer goed en daarbij leer ik veel bij. Dus 8 jaar zou ik niet zeggen eerder een 5-6 jaar, maar bij acousche gitaar ben ik wel een beetje beter. Maar ik wil ook electrische gitaar spelen.

toch bedankt allemaal al

mustang16
13 augustus 2006, 02:45
Even voorstellen, dacht ik dan maar. Ik speel al 13 jaar gitaar, maar het lukt nog niet zo goed. Mijn laatste overwinning was het leren spelen van barré akkoorden. Ik heb twee jaar in een alternatief rockbandje gespeeld, White Satin ( klonk nog het meest als de Velvet Underground, maar er zijn nooit opnames gemaakt ). Sinds een paar jaar schrijf ik nummers, gewoon simpel, met akkoorden en zang, op een akoestische gitaar ( Crafter ), of elektrisch ( Epiphone). Het reseltaat is nog niet helemaal zo als ik het hebben wil, de uitvoering laat te wensen over, er wordt aan gewerkt

ik zie net in een andere toppic dat ik niet alleen ben, het geeft me moed (ik kan na 8 jaar al en beetje barré, hij na 13 jaar. :p

marc_o
13 augustus 2006, 02:49
Ik zou een ander idool kiezen hier....

iwamoto
13 augustus 2006, 05:18
iemand die ik ken, klinkt echt precies als jou, over nummers waar ik een kwartiertje over doe om te leren, doet hij letterlijk weken over,
hij is overigens nog steeds fanatiek aan het spelen, maar hij bakt er gewoon niets van..

ik denk dat je jezelf gewoon eens goed moet afvragen, kan ik hier wel echt iets mee bereiken, zeg maar, denk je dat je over, laten we zeggen, nog eens 2 jaar, veel gegroeid zult zijn? zelf merk ik dat ik best goed groei, vooral inzichtelijk, maar je moet dus ook voor jezelf dat op een rij hebben..

die kennis van mij kan trouwens ook geen ritme houden en is ook totaal niet musikaal, maar ik denk dan, als je het van jezelf weet, waarom dan nog doorgaan? ik wil niet heel bot zijn, maar als je nou denkt dat het niets word, kap er dan ook mee, niet de boel verkopen, maar gewoon, niet meer zoveel mee bezig zijn.

hendrix2
13 augustus 2006, 10:07
Oefenen is de boodschap hoor.
Je zegt dat je die barree akkoorden kan, maar niet rap achter elkaar?
Wel, oefen ze tot je ze rap achter elkaar kan!

Je ritme is niet goed?
Oefen vanaf nu steeds met metronoom!
Hier een handig filmpje voor ritme:
ritme gitaar lesje (http://www.youtube.com/watch?v=X20VM-ibey4)


Oefen makkelijke nummers. Oefen ze eerst traag, en geleidelijk aan sneller.

Leer je gitaar kennen, daarmee bedoel ik leer de hals, niet enkel de eerste vijf frets, maar leer hem zodanig dat je zonder nadenken elke noot op een aantal verschilleden posities kan spelen.

mustang16
13 augustus 2006, 11:24
die kennis van mij kan trouwens ook geen ritme houden en is ook totaal niet musikaal, maar ik denk dan, als je het van jezelf weet, waarom dan nog doorgaan? ik wil niet heel bot zijn, maar als je nou denkt dat het niets word, kap er dan ook mee, niet de boel verkopen, maar gewoon, niet meer zoveel mee bezig zijn.

Maar zoveel ben ik er niet mee bezig, ik denk zelfs teweinig. Maar waarom zou ik er mee stoppen, zolang ik me ammuseer doe ik voort.

Hectische Hector
13 augustus 2006, 11:25
neem gewoon een cd, en leer die helemaal meespelen. als je barrés wilt leren, pak dan elephant van de white stripes of zo, allemaal zeer eenvoudig, allemaal barrés, veel afwisseling, geen complexe muziekcomposities ;)

maar ja, na 8 jaar met gitaarlessen... ik vind het eigelijk raar dat je dat niet kan want klassieke gitaar lijkt mij veel moeilijker dan rock...
de aanhouder wint, maar als je geen gehoor hebt voor muziek...

hendrix2
13 augustus 2006, 11:27
Maar zoveel ben ik er niet mee bezig, ik denk zelfs teweinig. Maar waarom zou ik er mee stoppen, zolang ik me ammuseer doe ik voort.
Dat is inderdaad juist! Amusement blijft het belangrijkste. Maar als je zelf al zegt dat je er te weinig mee bezig bent, dan moet je ook niet vragen of het normaal is dat je zo weinig kan na 2jaar... Gitaar spelen leer je niet door 2Xper week een uur te spelen, maar eerder door bijvoorbeeld dagelijks een half uur te spelen. Dat is veel effectiever. En je zal merken, als je enkele weken aan een stuk een uurtje per dag speelt, dat je zeker beter zal zijn, en misschien zul je dan 2uur per dag gaan spelen, omdat je het nog leuker vind als je het effectief kan!

mustang16
13 augustus 2006, 11:30
Gitaar spelen leer je niet door 2Xper week een uur te spelen,

Ik speel zelfs geen 2 uur, een uur per week is het max. Misschien moet ik meer oefenen

Luca P
13 augustus 2006, 11:35
Man ik weet niet hoe oud je bent maar je heb nog een heel leven voor je om lekker te spelen.
Zelf ben ik al een dikke 28 jaar bezig op de gitaar en nog steeds heb ik veel te leren.
Soms hoor ik van mensen, wauw jij kan spelen.
En de volgende dag zie ik op internet een knulletje van 16 spelen wat ik nooit zal leren. Maak je niet ongerust, je komt er vanzelf wel.
De een leert alleen wat sneller dan de ander.

Hectische Hector
13 augustus 2006, 11:48
Ik speel zelfs geen 2 uur, een uur per week is het max. Misschien moet ik meer oefenen

tja... als je al een uur per dag speelt zal het al veel beter gaan...
ik speel zelf ongeveer 2 uur per dag en dat vind ik nog veel te weinig :s

Johnny Ramone
13 augustus 2006, 11:51
Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik kon ook geen ritme houden en begreep niets van de gitaar. Ik zat ook op de muziekschool en luisterde vooral naar bands die het liefst zo slecht mogelijk wilden spelen (punk enzo).

Mijn advies:
- Stop met de muziekschool
- Neem priveles (elektrisch) bij de beste gitarist die je kunt vinden bij jouw in de buurt, bij voorkeur jazz.
- luister veel naar muziek, alle stijlen, rock, jazz, country, blues, enz
- probeer ritmes (van liedjes) mee te tikken me, bijvoorbeeld op de body van je gitaar, tel gewoon hard op, 1 2 3 4, 1 2 3 4 ...
- probeer gitaarsolo's mee te zingen, ook als je die op je gitaar speelt, zo ontwikkel je gevoel voor melodie
- oefen elke dag minimaal een uur
- als je een vriend(in) hebt maak het dan uit
- stop met andere hobby's
- leer van je gitaar te houden, poetsen en kusjes geven
- speel niet op roestige snaren

Succes! :noob:

no 1 hops
13 augustus 2006, 12:15
ik speel als ik daar zin in heb, dat doe ik al bijna 25 jaar.
accoorden vond ik door een bepaald nummer dat ik mooi vond op te zoeken in zo'n muziek boek dat je bij de bibliotheek soms vind over die gitarist.
en dan cd opzetten en proberen.
sinds er versterkers/effectapparaten zijn als zoom en GNX heb ik des te meer plezier.
lekker meespelen via de koptelefoon, klinkt het niet dan schaad het niet (buren en familie)
en heb de grootste lol.
blackmore, clapton, eddie v H, ik kan ze niet evenaren, bijbenen kom niet in de buurt.
zij hebben plezier in hun gave, ik in mijn beperking.
prestatatie dwang is ook in de muziek nooit een middel geweest om plezier te hebben in muziekmaken.

hendrix2
13 augustus 2006, 12:19
Als je echt beter wil worden, gewoon meer oefenen, door 1uur per week te spelen leer je echt niets bij hoor.
Natuurlijk moet je zelf weten wat je wil, je kan perfect blijven doen zoals je nu bezig bent, maar dan mag je niet klagen dat je niet beter wordt denk ik.
Ik heb zelf 3 jaar van mijn leven gemiddeld 5uur per dag/nacht gespeeld, nu de laatste 3 jaar heb ik een verhouding met een meisje waardoor ik nauwelijks nog aan 1,5uur per dag kom, ik merk dan ook duidelijk dat ik heel wat verminderd ben op gitaar.
Het is een enorm cliché, maar als je veel oefent, zal je het wel kunnen!!!

LaurentB
13 augustus 2006, 12:20
Misschien moet je je gitaar inruilen voor een triangel.

En misschien moet jij eens een cursus 'Gevoel voor Humor voor Beginners' volgen.

strat58
13 augustus 2006, 12:23
Hoi probeer eens een simple blues te spelen gewoon 12 maten en tel bij elk akkoord dat je speelt, dus bv. bij de E 4 tellen.
Blues schema:
E-4 tellen
A-4 tellen
E-8 tellen
A-8 tellen
E-8 tellen
B7-4tellen
A-4 tellen
E-4 tellen
B7-4tellen en weer terug naar E enz. door dit simple bluesje kun je leren tellen want dat is probleem. Kun je eenmaal dit spelen met het bijhorende tempo dan ben je een stukje verder.
Probeer het maar eens het is moeilijker dan de meeste denken.
Veel succes.
Peace Strat58

Dirk W
13 augustus 2006, 12:24
Ik had eerst ook echt een waardeloos ritme. Ondertussen valt het reuze mee.

Ik ging op een gegeven moment met erg veel liedjes (die ik dan luisterde op de fiets ofzo) gewoon meedenken/meetikken. En die slagtechniek (zoals in dat youtube filmpje dat net gepost werd) is ook erg belangrijk. Prive les kan ik ook aanraden en als je later in een band gaat dan gaat het met sprongen vooruit (maar dan moet je het al aardig kunnen natuurlijk).

Meetikken lijkt me het makkelijkst.

Maar ik speelde die tijd eigenlijk wel 4 uur per dag .ik had telefooninternet en mocht van mn ouders alleen in het weekend online. Ik had geen kabel televisie , de schotel kwam later, dus we hadden 1 2 en 3, dus dan heb je weinig anders te doen. Ook woonde ik 30 minuten fietsen van de beschaving af en waren al mijn vrienden ook met instrumenten bezig.

Hector_Tsolodimos
13 augustus 2006, 12:28
het ligt allemaal aan je motivatie
als die goed, als je er in geloofd dat je een stuk kan spelen en je gaat er even echt voor zitten, dan zal het je lukken, 90% van de muziek (10% = Steve Vai en andere zooi)

echt, het staat op internet allemaal voorgekauwd!
ik speel zelf nog geen 2 jaar, maar ik ben wel heel erg gemotiveerd, waardoor het toch best goed gaat.. ik heb al met een hele goede bluesband mogen jammen, meerdere malen optreden (waaronder 2x voor 700 mensen, en 1 x voor +-400), ik bezit na nog geen 2 jaar een Fender buizenversterker, en een Fender USA Standard Stratocaster(en nog meer hoor, zoals Cry baby, en nog een paar gitaren),heb zelf meerdere bands (oa SRV/Jimi Hendrix) en het gaat allemaal steeds beter! Waarom? ik steek er tijd in.. dat is de sleutel tot succes
ben je 16? (aan je naam te zien wel..) dan ben je op een hele vroege leeftijd begonnen met spelen.. ik begon pas op mijn 16e. ongeveer (15/16) en ik ben nu 17.. het komt allemaal goed, als je het maar wilt!

tip 1:
speel zo veel mogelijk, en serieus (heeeeel belangrijk)
tip 2:
ga op les!!
tip 3:
speel iets tot dat je het kent! je kent een riff pas wanneer je hem kunt spelen zonder er bij na te hoeven denken/ erbij te kijken.
tip 4:
installeer op jouw computer de programma's 'Powertab' en 'Guitar Pro'
dat zijn geweldige programma's, je kan er liedjes mee openen, en daar afspelen enz, en dan gaat ie steeds met een 'pijltje' langs de noten/cijfers(tab). Je kan em dan langzaam of snel af laten spelen (metronoom)
Als je langzaam doet, dan kun je goed kijken hoe het moet..noot voor noot
dit zou wel eens je doorbraak kunnen zijn bij stairway to heaven
tip 5:
koop nieuwe dingen! als je een bloedgeile gitaar heb, of een super versterker, of een mooier effectpedaal, dan zul je aanzienlijk meer gaan spelen, dit verschijnsel kan lijden tot GAS (dat je verslaafd bent in dingen kopen, die eeeeeeigenlijk niet noodzakelijk zijn (WEL DUS!!) ) en ook tot grote uitgaves
je moet er wat voor over hebben... ik heb meer dan een maand in een metaalfabriek gewerkt.. hehe, ik stik van het geld..


verder geloof ik er heilig in dat het 'em toch zit in veel veel veeeeeel oefenen
hoe lang speel je elke dag?

Hector_Tsolodimos
13 augustus 2006, 12:29
ooh ja, en over dat ritme
ik weet ZEKER dat ik eerst slechter daar in was dan jij
nu gaat het allemaal perfect
kwestie van er gevoel voor krijgen, meespelen met cd en vooral met je band(s)!!

heb je een band?
Nee? --> zoek!
Ja? ---> ga coveren!!

Anders Destium
13 augustus 2006, 12:36
Als je een uur per week speelt dan kun je niet verwachten dat je bijleert, als je elke dag een half uur tot een uur zou gaan spelen dan merk je al snel dat je wel degelijk vooruit gaat. En dat motiveert je dan weer om door te gaan.

En neem inderdaad privéles!

De vraag die je je moet stellen is of je graag goed wilt worden, of dat je aanklooien ook best vindt. Als je op deze manier ook al genoeg lol hebt dan is dat natuurlijk prima, dan hoef je ook niet te gaan lessen. Nadeel is wel dat je zult blijven prutsen. En je kunt beter met een tab in de weer gaan en gewoon spelen dan dat je alleen maar tabs van internet plukt!

FruscianteFan
13 augustus 2006, 12:44
Hector, je tip 2 klopt niet helemaal want Mustang16 heeft al les.

Ook denk ik dat je pas duurdere instrumenten nodig hebt als je dat zelf merkt.

Verder heb je natuurlijk gelijk, vooral met Guitar Pro. Echt een geweldig programma om te leren! Gelijk hebben ook Hendrix en DW. Veel oefenen, vooral daar waar je moeite mee hebt. En echt, aan 1 uur per week heb je niet genoeg. Voor mijn gevoel is 1 uur per dag niet eens veel.

Maar het belangrijkste is: heb er plezier in! Af en toe zul je moeten zwoegen, maar als ik er even geen zin in heb, dan zet ik de gitaar even weg.

taylor
13 augustus 2006, 12:45
daar ben ik het wel mee eens(met anders destium),je moet ook onthouden dat mensen zoals bv evh geen gave hebben ze kwamen al heel jong met muziek in aanraking door hun vader .ook was er geen hand van god toen die voor het eerst een gitaar ging oppakken dat zegt die zelf ook .maarja als 8 uur per dag gaat oefenen en je wil niks anders dan wordt je van zelf wel beter.

al zullen er ook lui zijn die met 8 uur spelen geen virtuoos worden.maar plezier is denk het belangrijkste of dat nou 3 akkoorden zijn of dat je de nieuwe allan holdsworth wordt.

guitardude
13 augustus 2006, 12:46
Als je maar een uur per week speelt is dat de oorzaak...
Verander dat is in een uur per dag. En als je afgeleid wordt haal je de stekker uit je tv en block je alle websites behalve gitaarnet.nl/forum ;)

Rormo
13 augustus 2006, 14:29
zoals vele anderen al zeiden: Ga op les! En niet op de muziekschool. Nee, ga op les bij een prive leraar die je leert spelen met een electrische gitaar. Zorg dat je een leraar pakt die dezelfde muziek leuk vindt als jij, of iig je de dingen bij kan brengen die je nodig hebt om jouw muziek te spelen. Leer spelen met een plectrum en niet met je vingers. Iedere dag minstens een uur oefenen. Als je na een jaar dit gedaan te hebben nog niet beter bent, dan moet je je afvragen of gitaar spelen wel iets voor jou is.

hoop dat je er iets aan hebt.

p.s. Als je na 8 jaar (of 5/6 naar eigen zeggen) nog niet weet wat een barre akkoord is en hoe je het moet spelen, dan zijn je leraren echt behoorlijk brak geweest (no offense).

mustang16
13 augustus 2006, 15:25
p.s. Als je na 8 jaar (of 5/6 naar eigen zeggen) nog niet weet wat een barre akkoord is en hoe je het moet spelen, dan zijn je leraren echt behoorlijk brak geweest (no offense).

Dat wist ik wel hoor, maar was nie zeker. In de muziekschool leer ik gewoon een andere stijl. En wat is er beter aan een plectrum, ik vind met vingers makkelijker. Is het wel better? Ik zal beginnen goed oefenen, elke dag zeker een half uur. Binnnen jaar zal ik zeggen of ik better ben ;)

Helter Skelter
13 augustus 2006, 15:29
Ik speel nu al een ongeveer 6 jaar akoestische gitaar en een 2 tal jaar elektrische gitaar. En ik vind dat ik nog niks kan enkel sommige intro's en dat is zowat het enige. Hoe kan ik verder vooruit gaan en better leren? Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik geen gevoel voor ritme heb en ook geen oor voor muziek, iets naspelen vind ik heel moelijk. Ik word hoppeloos ik lijk niet bij te leren. Ik speel nu stairway to heaven al 2 maand ofzo en kan enkel het begin en verder graak ik niet :p .

Tips voor beter te leren spelen mogen zeker hier geplaats worden

In welke mate heb je 'geen gevoel voor ritme' dan? Als je het ritme van een niet te snelle 4-kwarts maat niet kan meetikken met je hand dan gaat de beste leraar ter wereld je geen gitaar leren spelen...

Lucluc
13 augustus 2006, 15:29
Volgens mij is DE manier om goed te leren spelen gewoon spelen in een band. Dat eindeloze oefenen op de slaapkamertje zet geen zoden aan de dijk, tenzij je oefent voor je band.

Zino Z
13 augustus 2006, 15:53
Al het oefenen heeft zin, voor de band of op je slaapkamer maakt (NAAR MIJN MENING) niks uit.

Luister en kijk ook veel naar muziek, en dan ook naar de drums, bas enz.
En dan niet alleen naar Nirvana of zulk soort bandjes maar ook naar moeilijkere muziek (jazz, klassiek) maar ook Zappa, Satriani, Jeff Beck en alle andere grootheden. Zoek op Youtube en neem de tijd ervoor. Vind je je idool, kom je er nooit meer vanaf (zie mijn handtekening onder aan post).

Doe je dit veel dan gaat je ritme en vooral ook lol veel vooruit. Probeer ook niet alleen te oefenen wat je op les leert, probeer nieuwe technieken.

BELANGRIJK: Doe niet precies wat iedereen (inclusief ik) hier zegt. Doe wat jij denkt dat goed is en verplicht jezelf tot niks.

FruscianteFan
13 augustus 2006, 16:04
Al het oefenen heeft zin, voor de band of op je slaapkamer maakt (NAAR MIJN MENING) niks uit.Het zit er toch wel tussenin. Op je slaapkamer leer je goed spelen, dat wel. Maar als ik op m'n kamer een fout maak, maakt dat weinig uit. Ik hoef nooit zelf ritme aan te geven en de CD die ik opzet doet alles perfect. In een band zijn eigen fouten veel irritanter en je moet veel beter letten op wat de anderen doen.

Meestal krijg ik in het begin wel complimenten over mijn spel, later wordt het me lastiger als de interactie met de andere leden belangrijker wordt.

Rormo
13 augustus 2006, 16:45
sorry hoor, maar welke band neemt nou een gitarist aan die geen barre akkoorden kan spelen? Eerst leren spelen (iig de basis), dan een band zoeken waar je daarna idd heel veel van leert.


En wat is er beter aan een plectrum, ik vind met vingers makkelijker. Is het wel better?

Al die bands die jij noemt spelen met plectrum. Dus als je hetzelfde wilt bereiken zul je ook echt met plectrum moeten spelen. Zeer weinig electrisch gitaristen spelen zonder plectrum (in de stijl die jij noemt). De meeste intro loopjes en solos etc zijn met een plectrum gewoon veel makkelijker.

mustang16
13 augustus 2006, 17:09
installeer op jouw computer de programma's 'Powertab' en 'Guitar Pro'

Hey dit heb ik nog al van iemand gehoord , maar weet jij een site waar je deze programma's gratis kan dowloaden, want guitar pro kost 50euro ongeveer en dat kost me te veel (je mag me de sites ook pm, want ik denk dat je ze hier niet mag plaatsen)

arjanb01
13 augustus 2006, 17:19
Hey dit heb ik nog al van iemand gehoord , maar weet jij een site waar je deze programma's gratis kan dowloaden, want guitar pro kost 50euro ongeveer en dat kost me te veel (je mag me de sites ook pm, want ik denk dat je ze hier niet mag plaatsen)

Die programma's die je noemt zijn aardig om nummers in te studeren, maar dan leer alleen om nummers in te studeren zonder te weten WAT je doet (zoals welke ladder speel ik hier, of in welke toonsoort staat dit nummer?). Dat wat je doet moet een gedachte achter zitten. Dus ik zou zeggen, zoek een goeie leraar die je de basis leert, ga dan in een band spelen zodat je samenspelen leert en geroutineerder wordt in dat wat je doet.
Rock on dude !

FruscianteFan
13 augustus 2006, 17:20
De gratis demo van GP5 is genoeg om liedjes ermee af te spelen.

mustang16
13 augustus 2006, 17:21
Die programma's die je noemt zijn aardig om nummers in te studeren, maar dan leer alleen om nummers in te studeren zonder te weten WAT je doet (zoals welke ladder speel ik hier, of in welke toonsoort staat dit nummer?). Dat wat je doet moet een gedachte achter zitten. Dus ik zou zeggen, zoek een goeie leraar die je de basis leert, ga dan in een band spelen zodat je samenspelen leert en geroutineerder wordt in dat wat je doet.

dat weet ik allemaal bijna, ik heb muziekschool gevolgd

mustang16
13 augustus 2006, 17:22
De gratis demo van GP5 is genoeg om liedjes ermee af te spelen.

die demo is maar voor 2weken denk ik of niet?

FruscianteFan
13 augustus 2006, 17:24
Ik heb die demo voor 30 dagen zo'n 2 jaar gebruikt :D

Daarna downloadde ik hem illegaal en nu doet-ie helemaal niets meer.

Anders Destium
13 augustus 2006, 17:25
Volgens mij ben je echt veel te veel bezig met alles om gitaarspelen heen maar niet met gitaarspelen zelf :???:

mustang16
13 augustus 2006, 17:26
Volgens mij ben je echt veel te veel bezig met alles om gitaarspelen heen maar niet met gitaarspelen zelf


wat bedoel je :???:

-=JEROEN=-
13 augustus 2006, 17:37
hij bedoelt: minder zeuren, meer spelen

1 uur per dag, minstens

over 2 maand nog eens posten

succes :noob:

Zino Z
13 augustus 2006, 17:42
Volgens mij ben je echt veel te veel bezig met alles om gitaarspelen heen maar niet met gitaarspelen zelf :???:

Ik neem aan dat hij de laatste 2 jaar niet aleen maar gezeurt heeft???




...toch???

mustang16
13 augustus 2006, 18:00
ik ben nu bezig met wake me up when september ends van greenday

Powerchordschuiver
13 augustus 2006, 18:22
Misschien moet je je gitaar inruilen voor een triangel.
En dan in de Josti-band gaan spelen..

Nee, grapje...sorry, laat ik hier niet de komische humorclown gaan uithangen.

Maar serieus, ik heb zo'n beetje hetzelfde, ik kom ook niet verder dan een bepaald niveau.
Heb wel eens geprobeerd me te verdiepen in muziektheorie, want daar schort het bij mij aan, maar ik begreep dus echt niets ervan.
En ook wel geprobeerd les te nemen, maar die gabber bakte er als leraar dus niks van vond ik.
Dat is eigenlijk nog wel mijn grootste frustratie, dat mensen die iets goed weten/kunnen gewoon niet de kunst verstaan dat goed over te brengen.
Goed onderwijzen is nog een hele kunst denk ik, en dat is lang niet iedereen gegeven.
Maar goed, misschien moet je dan toch eens lessen proberen (ikzelf ook trouwens).
De pest is alleen dat gitaarlessen niet echt goedkoop zijn naar mijn mening, en als je een paar slechte leraren treft in je zoektocht, ben je al een hoop geld kwijt voordat je een goeie vindt.
Ik ben zelf trouwens ook een topic gestart dat overeenkomt met jouw probleem, daarop heb ik al wel een hoop respons gekregen met veel nuttige tips.
Ik zou zeggen kijk eens op 'Noodkreet van een gitarist'., misschien heb je er wat aan.

Succes...

sjoerd5
13 augustus 2006, 18:59
les een idee???

Mark-Fryslan
14 augustus 2006, 09:33
Ik heb mezelf in het begin ook veel te veel gekweld met degedachte dat ik niet goed genoeg was. Ik kan nog steeds niet tippen aan tal van gitaristen. Voor mezelf heb ik de lat nu minder hoog (eigenlijk onder maaiveld begraven) en speel ik puur en alleen voor mijn eigen lol. Ik stemde jarenlang de gitaar om het voor mijn buren een beetje leefbaar te houden zeg maar, ikzelf hoorde het verschil niet.

Maar ik had er wel weer heel veel lol in. Ik doe dit nu alweer een aantal jaren zo en ik ben ook nog nooit zoveel vooruit gegaan als de laatste jaren. Dingen vallen op hun plek en het gaat allemaal vanzelf lijkt het wel. Ongemerkt is mijn gehoor ook enorm verbeterd. Ik hoor nu op de halve toon nauwkeurig of ik de juiste toon speel zeg maar. Ook hoor ik nu aan de accoorden die ik aansla of mijn gitaar wel of niet gestemd is. Meestal hoor ik ook gelijk waar de schoen wringt als de gitaar niet gestemd is. Ik ben nu 37 en op mijn 30e hoorde ik dat allemaal niet. Ik hoop dat je dat een beetje hoop geeft : )

Dus probeer er eerst voor jezelf weer lol in te krijgen. Haal de druk eraf en accepteer dat je geen Vai, Satriani of Hendrix bent. Zolang jij er maar lol aan beleefd dan is het goed toch?

Groetjes Mark

rocker_71
14 augustus 2006, 14:39
Probeer het eens met een metronoom (kan je gratis downloaden).
Backing trax doen ook wonderen voor de timing. Als je altijd alleen speelt, zonder hulpmiddelen, dan wordt je ook niet gestuurd om in de maat te spelen en ontwikkel je nooit je ritme gevoel.

De tip van Mark-Fryslan vind ik ook wel goed: back to basics. Ik weet niet wat je wilt leren spelen, maar begon eens met een goed gespeelde 12 bar blues. Neem het op (pc) en luister eens kritisch terug.

Veel succes!

heavy-metal-thunder
14 augustus 2006, 14:49
Voordat ik Stairway to heaven zou gaan leren spelen (aaaaaaaargh!!!!), zou ik mezelf eerst zoveel mogelijk akkoorden eigen maken. Ja, ook die fucking barre akkoorden. En de hele dag luisteren naar gitaristen, of nog beter, zet een live dvd op en kijk en luister. Dan ga je vanzelf doorkrijgen hoe je al die akkoorden moet gebruiken. Lukt na na een maand of wat nog niet, dan is altijd nog de eerder geopperde triangel een optie

Absoluut, ik erger me steeds als sommigen beweren dat je na 3 weken al scales moet gaan oefenen en intro's naspelen a.d.h.v. tabs. Don't do it!!

Akkoorden moet je eerst leren. Ze vlot verpakken.

Ritme: ben je zeker dat je geen gevoel voor ritme hebt? Dikwijls is het gewoon een slechte coördinatie! Kun je, als er een "plaatje" opstaat, met je hand meetikken in het juiste ritme? De rechterhand is zeer belangrijk bij elektrische gitaar. Ik heb vroeger jaren klassieke gitaar gedaan (vingers), dan vele jaren geen gitaar tot ik enkele jaren terug begon maar dan op elektrische. Omdat ritme zeker niet mijn sterkste punt is en omdat mijn rechterhandtechniek totaal niet ontwikkeld was, heb ik vele problemen gekend. Op den duur dacht ik dat ik totaal geen muzikaal gevoel of talent had. Maar omdat ik in de klassieke gitaarafdeling altijd fraaie resultaten boekte, sterkte het me om door te gaan (ook al weet ik van mezelf dat ik geen klasbak ben).

Daarom deze goed raad:
- leer akkoorden en leer strummen. Eerst 1 slag per tel, daarna 2 slagen. Down en up in het juiste ritme.
-steek geen tijd in te moeilijke dingen. Hierdoor verlies je kostbare tijd en je maakt geen progressie.

Al wat ik hier dus schrijf heb ik eerst zelf 2 jaar verkeerd gedaan. Pas toen ik het geweer van schouder veranderd heb, heb ik het laatste jaar aanzienlijke progressie gemaakt . Nu speel ik als enigste gitarist (zonder keyboard ofzo) in een gitaarrockband (we spelen RHC Peppers, Led Zep, QOTSA, Hendrix, Deep Purple...) en dat klinkt lang niet slecht hoor.

heavy-metal-thunder
14 augustus 2006, 14:50
zoals vele anderen al zeiden: Ga op les! En niet op de muziekschool. Nee, ga op les bij een prive leraar die je leert spelen met een electrische gitaar. Zorg dat je een leraar pakt die dezelfde muziek leuk vindt als jij, of iig je de dingen bij kan brengen die je nodig hebt om jouw muziek te spelen. Leer spelen met een plectrum en niet met je vingers. Iedere dag minstens een uur oefenen. Als je na een jaar dit gedaan te hebben nog niet beter bent, dan moet je je afvragen of gitaar spelen wel iets voor jou is.

hoop dat je er iets aan hebt.

p.s. Als je na 8 jaar (of 5/6 naar eigen zeggen) nog niet weet wat een barre akkoord is en hoe je het moet spelen, dan zijn je leraren echt behoorlijk brak geweest (no offense).

dat wordt in de klassieke gitaarles niet geleerd!

-=JEROEN=-
14 augustus 2006, 15:15
Maar serieus, ik heb zo'n beetje hetzelfde, ik kom ook niet verder dan een bepaald niveau. Heb wel eens geprobeerd me te verdiepen in muziektheorie, want daar schort het bij mij aan, maar ik begreep dus echt niets ervan.hoe lang en hoe intens heb je dit geprobeerd dan?

snap je dit ook niet dan?:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78418

Anders Destium
15 augustus 2006, 10:36
Cool dat je de moeite hebt genomen het zo uitvoerig uit te typen Jeroen, dat zou het een en ander duidelijker moeten maken :). Wat mij opvalt is dat er mensen zijn die kennelijk verwachten dat je muziektheorie "even" leert, of dat je gitaarspelen "even" leert. Dat is niet zo, integendeel. Keulen en Aken zijn niet op 1 dag gebouwd...


Ik moest alleen hard lachen om deze zin ;)

Door mij omgedoopt tot Pentatonies [-isch is zo ouderwets ;) ]

taylor
15 augustus 2006, 11:32
zoals vele anderen al zeiden: Ga op les! En niet op de muziekschool.

mijn eerste lessen waren op de muziekschool gewoon elektrisch van een een "bekendere" jazz gitarist.

het is wel heel anders als prive les, de lessen zijn erg kort een half uur+ je zit met vakanties zoals op een school dus 2 jaar op een muziekschool is vergelijkbaar met 1 jaar bij een goeie prive leraar maar de basis die ze je daar mee geven was wel goed.

Anders Destium
15 augustus 2006, 11:40
Ik heb alleen privéles gehad bij een vriend/klasgenoot van me. Hij was ermee bezig om op het conservatorium te raken en zat zelf daardoor middenin de theorie. Tijdens de lessen kreeg ik daardoor ook veel akkoordenleer enzo, wat ik uit mezelf nooit zou hebben gedaan. Op dit moment is het meeste al lang weggezakt daardoor...

taylor
15 augustus 2006, 11:52
dat kan me ik goed voorstellen, en heriner me nu dat ik op de muziekschool ook perse noten moest leren (een spelen vanaf papier), dat vond ik eigenlijk helemaal niks die oefeningen waren muzikaal gezien dodelijk saai.
maar opzich ben ik nog steeds wel positief over de manier van lessen daar.

ik wou gewoon rockgitaar leren spelen veder niks,ik had al wel het geluk dat ik al in bandje zat samen met een andere gitarist die toen veder was zo pikte ik ook veel van hem op over rock enzo.

Anders Destium
15 augustus 2006, 12:07
Juist de dingen die ik uit mezelf niet zou doen, daar leerde ik van (bijvoorbeeld bluesimprovisaties/de boxen) en inderdaad toonladders enzo. Het is toch leuk als je op een gegeven moment door hebt wat je aan het doen bent.

Ik speel eigenlijk alleen maar melodisch mineur (Yngwie fan, dan krijg je dat :cheerup: )

-=JEROEN=-
15 augustus 2006, 13:42
ik heb ook jaren lang alleen maar mineur gespeeld (aeolisch), althans dat dacht ik, tot ik er achter kwam, dat ik ook gewoon majeur speelde dan, immers A mineur over C is gewoon C majeur, of E mineur over G is gewoon G majeur... het grappigste nog is, dat ik dacht een ladder gevonden te hebben die eindelijk eens niet mineur was, met een interval van 3 stappen (anderhalve toon), maar dat blijkt dus gewoon harmonisch mineur te zijn, toch weer mineur dus, hahaha

afijn, theorie kan gewoon heel handig zijn, en 't hoeft echt geen droge kost te zijn, daarom geef ik ook praktise theorie les; je leert iets meteen in praktijk te brengen... zo blijft het leuk :hippie:

CG_JOE
15 augustus 2006, 15:00
Ik speel ook nog niet zo lang (half jaar)

Ik ben begonnen met akkoorden leren, toen begonnen mn vingers vanzelf pijn te doen. Dan krijg je wat eelt en ga je barré oefenen. Als je dat een beetje lukt kies je een stijl, ik ging bijvoorbeeld Dust in the wind (Kansas) oefenen. Toen dat lukte ging ik meer leadpartijen spelen van metalbands.

Je moet gewoon niet te moeilijke nummers uitzoeken, maar het is wel goed als er verschillende technieken inzitten. Als je de basis hebt kan je jezelf gaan richten op bv powerchords, of toonladdertjes etc.

mustang16
15 augustus 2006, 16:12
allemaal al bedankt van de info, ik heb er al wat aan gehad, erg bedankt.

Anders Destium
16 augustus 2006, 09:36
ik heb ook jaren lang alleen maar mineur gespeeld (aeolisch), althans dat dacht ik, tot ik er achter kwam, dat ik ook gewoon majeur speelde dan, immers A mineur over C is gewoon C majeur, of E mineur over G is gewoon G majeur... het grappigste nog is, dat ik dacht een ladder gevonden te hebben die eindelijk eens niet mineur was, met een interval van 3 stappen (anderhalve toon), maar dat blijkt dus gewoon harmonisch mineur te zijn, toch weer mineur dus, hahaha

afijn, theorie kan gewoon heel handig zijn, en 't hoeft echt geen droge kost te zijn, daarom geef ik ook praktise theorie les; je leert iets meteen in praktijk te brengen... zo blijft het leuk :hippie:

Ik weet het, mijn leraar was ook altijd bezig met "transformaties" en verschillende posities, op een gegeven moment kon ik redelijk wat ladders benoemen maar al jaren niet meer. Ah well...

mustang16
17 augustus 2006, 21:48
hoe oefenen jullie? meet 1 nummer tegelijk bezig zijn of met meerdere? Wat is het beste, heel de tijd 1 nummer oefenen of meerdere nummers oefenen?

-=JEROEN=-
17 augustus 2006, 23:27
kom op, dat kan je toch wel zelf verzinnen :listen:

frenchie
18 augustus 2006, 12:14
Iemand die een instrument bespeelt maar de verschillende toonladders niet beheerst. Al die gasten die alles zogenaamd op gevoel doen zijn gewoon lui. Dat is helemaal niet erg maar zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om een hoop tijd in de theorie te steken. Volgens mij word je een veel beter muzikant als je ook de theorie serieus neemt.

taylor
18 augustus 2006, 12:30
na dat weet ik niet,ik ken ook lui die geen idee hebben van wat ze doen of qua benaming maar alles op gehoor doen op die manier wel op juiste plekken komen.

theorie is wel makkelijk als je veel samen speelt met anderen enzo voor analyse van muziekstukken etc maar als bv aan het improviseren bent denk je niet aan theorie dan moet het al gaan zeg maar.

-=JEROEN=-
18 augustus 2006, 15:57
hangt er dus vanaf wat je verstaat onder "beheersen"

de één beheerst zijn gitaar omdat ie goed gestudeert heeft, en daardoor weet hoe het 'moet' (satriani, vai, etc)

de ander weet alle tonen feilloos op gevoel te vinden, en ook al weet ie misschien niet hoe het 'moet', raakt ie wel de 'juiste' tonen (hendrix, montgomery, vai in zn jonge jaren)

frenchie
18 augustus 2006, 16:43
Natuurtalenten heb je altijd maar dat zijn er niet zoveel. Je bent wat gitaarspelen betreft nooit uitgeleerd en mijn mening is dat een goede kennis van de theorie zelfs een natuurtalent beter laat spelen.

frenchie
21 augustus 2006, 10:45
Ik heb nog eens nagedacht en misschien was mijn idee dat natuurtalenten veel aan de theorie hebben wel onzin. Het kan een intuitief persoon misschien ook wel belemmeren in zijn spel. Eigenlijk weet ik het ook niet meer.

taylor
21 augustus 2006, 11:29
ik dacht eigenlijk niet aan natuurtalenten als die al bestaan,maar theorie begrijpen is 1 ding het toepassen is nummertje 2.

ik vind zelf spelers die zich vast houden aan de diatonische basis structuur(en niet er buiten gaan)vrij saai op den duur.pentatonisch ff niet mee gerekent dan.

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 09:00
na dat weet ik niet,ik ken ook lui die geen idee hebben van wat ze doen of qua benaming maar alles op gehoor doen op die manier wel op juiste plekken komen.

theorie is wel makkelijk als je veel samen speelt met anderen enzo voor analyse van muziekstukken etc maar als bv aan het improviseren bent denk je niet aan theorie dan moet het al gaan zeg maar.

Dit klopt! Mijn gitaarleraar (conservatorium gedaan, beroepsmuzikant) speelt regelmatig samen met goede Belgische gitaristen. Daar zijn er een aantal mensen bij die geen noot kunnen lezen, geen theorie kennen... ipv een akkoordenschema voor te leggen, moet mijn leraar het effe voorspelen en dan doen zij daar wel iets moois mee, puur op het gehoor. Maar het is, volgens mijn leraar, wel wat moeilijker om iets uit te leggen. C7/11 weten die vb. niet dat het hier om een sol (g) gaat.

johantipker
24 augustus 2006, 13:31
Waarschijnlijk heb je gewoon helemaal geen talent.

Wellicht is painting by numbers iets voor je?

Flauwe opmerking!!!

Het is een kwestie van goed les krijgen!

Als je voor jezelf studeert, dus zonder les, dus dmv boeken internet, tabs ed.. kan het zonder hulp van een goede docent lastig zijn om zelf het wiel uit te vinden...

bovendien vallen op nogal wat muziekscholen een aantal leerlingen tussen wal en schip in de zin van dat ze les krijgen van een docent die niet in ze geinteresseerd is, z'n baan niet leuk vindt, stug z'n lesprogrammaatje afdraait zonder rekening te houden met of het voorgaande al is geland.....geen rekening houdt met individuele wensen, pluspunten en tekortkomingen.. tot wegpesten aan toe, daarbij de leerling het gevoel geven dat ie idd beter de opleiding tot stukadoor kan gaan doen.....


dus ervaar je dit zo en loop je tegen jezelf aan, en ga je ervan balen: zoek dan een goede docent en als de docent die je hebt een of andere arro eikel is: wegwezen daar en op zoek gaan naar iemand met wie het wel klikt!

Het vervelende is soms dat je wat zaken verkeerd hebt aangeleerd, of nooit goed hebt geleerd om op je oren te vertrouwen mbt het oplossen van problemen.. een goede docent kan je helpen met dat soort dingen.

Iedereen, op een zeer enkele uitzondering kan in principe goed leren gitaarspelen, waarbij de een zich langzamer /sneller ontwikkelt dan de ander,
maar dat geeft niet... het sleutelwoord is gewoon motivatie!

drap
24 augustus 2006, 15:46
Iedereen, op een zeer enkele uitzondering kan in principe goed leren gitaarspelen, waarbij de een zich langzamer /sneller ontwikkelt dan de ander, maar dat geeft niet... het sleutelwoord is gewoon motivatie!

Niet mee eens. Het sleutelwoord is namelijk niet motivatie, maar talent. In principe hebben de meesten net zo weinig talent voor gitaarspelen als voor, ik noem maar wat, turnen. Talent is een pre, motivatie is een tweede.

-=JEROEN=-
24 augustus 2006, 16:24
de vraag is dan, wanneer heb je geen talent (voor muziek)?

turnen is trouwens heel fysiek, spelen dus veel meer factoren mee

johantipker
25 augustus 2006, 11:22
de vraag is dan, wanneer heb je geen talent (voor muziek)?

turnen is trouwens heel fysiek, spelen dus veel meer factoren mee

Ik denk dat talent vaak nogal verkeerd geintepreteerd wordt...

als mensen beginnen met gitaar spelen, pakt de een het veel vlotter op dan de ander... sommige handen "staan " gewoon al beter naar een gitaarhals, sommige oren zijn van nature al muzikaal getrainder.

echter deze faktoren zijn niet zaligmakend, onwillige vingers, motoriek, gehoor, kunnen een heel end de goede richting opgetraind worden...

In de vele lange jaren dat ik nu gitaarles geef heb ik vele vele mensen les gegeven, ik heb vaak gezien, dat mensen die moeizaam begonnen, dat zelfs ik soms dacht van: "dit gaat heavy"... dat juist een aantal van die mensen, een heel goed focus en motivatie hadden, waardoor ze uiteindelijk harstikke goed werden en er een ongekend talent boven kwam drijven.

Ook heb ik mensen gezien, die vrijwel meteen al echt speelden, goeie oren hadden, maar heel snel verveeld raakten als ze echt moesten gaan studeren, dan was het opeens niet leuk meer of te veel moeite... is dat dan talent?

daarom denk ik dat je pas van talent kunt spreken, als mensen al een goede techniek in huis hebben en met deze bagage heel creatief en technisch goed gaan spelen, of mensen die met 3 akkoorden opeens prachtige liedjes gaan schrijven en zich profileren als songwriter, toch komen deze dingen maar zelden "aanwaaien" maar dat is mijn mening, je bent welkom om daar anders over te denken, zolang je je leerlingen maar niet demotiveert als je les geeft.

taylor
25 augustus 2006, 11:43
mij ervaring is ongveer de zelfde..dus ik ben er wel mee eens.

meul
25 augustus 2006, 12:03
Ik denk dat talent vaak nogal verkeerd geintepreteerd wordt...

, zolang je je leerlingen maar niet demotiveert als je les geeft.

Hey Jo (alles oke?)

Lastig vraagstuk. het begint inderdaad bij de vraag wat nu precies de defenitie van talent is. is dat iemand met goede vingers, iemand die creatief is, iemand die anders is waardoor hij gewoon meer opvalt.
ik vraag me af of je een talent zo erg kunt demotiveren dat hij stopt.
vaak stoppen de mensen die er te veel moeite voor moeten doen en misschien dus geen talent hebben. demotivatie is in deze denk ik het gebrek aan interesse of aanleg. dan kan je als leraar ook niets meer doen en werkt alles averechts. ik ben wel met je eens dat er geen toverwoord is. in een auto mag je jezelf na 100.000 km pas een ervaren chaufeur noemen. je hoeft dan niet meer na te denken over het schakelen, gas geven, waardoor je alle aandacht op de weg kunt houden. met gitaar is het niet anders. eerst je gitaar van haver tot gort kennen tot je niet meer over elke noot hoeft na te denken, dan ben je vrij. het is gewoon een kwestie van heeeeeeeel veel spelen. en dat is ook meteen weer het punt waar de mannen zich van de jongetjes onderscheiden. als je dit niet kunt opbrengen, of je wilt er dingen niet voor laten word je geen sterspeler.

groetjes,
jan

johantipker
25 augustus 2006, 14:32
Hey Jo (alles oke?)

Lastig vraagstuk. het begint inderdaad bij de vraag wat nu precies de defenitie van talent is. is dat iemand met goede vingers, iemand die creatief is, iemand die anders is waardoor hij gewoon meer opvalt.
ik vraag me af of je een talent zo erg kunt demotiveren dat hij stopt.
vaak stoppen de mensen die er te veel moeite voor moeten doen en misschien dus geen talent hebben. demotivatie is in deze denk ik het gebrek aan interesse of aanleg. dan kan je als leraar ook niets meer doen en werkt alles averechts. ik ben wel met je eens dat er geen toverwoord is. in een auto mag je jezelf na 100.000 km pas een ervaren chaufeur noemen. je hoeft dan niet meer na te denken over het schakelen, gas geven, waardoor je alle aandacht op de weg kunt houden. met gitaar is het niet anders. eerst je gitaar van haver tot gort kennen tot je niet meer over elke noot hoeft na te denken, dan ben je vrij. het is gewoon een kwestie van heeeeeeeel veel spelen. en dat is ook meteen weer het punt waar de mannen zich van de jongetjes onderscheiden. als je dit niet kunt opbrengen, of je wilt er dingen niet voor laten word je geen sterspeler.

groetjes,
jan


Ja lekker Jan hier! Vrouw =inmiddels 6 maanden in zeer blijde verwachting!
Ik mail je nog wel ff..

Back to topic:

Als gitaardocent, heb je de taak om je klanten gemotiveerd te houden, of ze nu of slecht zijn, het is leuker werken met iemand met wie t allemaal easy gaat, dan dat je er zelf heel hard aan moet trekken, maar iedereen heeft gewoon recht op jou maximale inzet als docent tijdens een les (ook al heb je zelf een kutdag).
je moet uitdragen en laten zien dat je gelooft in je leerlingen en hun muzikale capaciteiten in een eerlijke open sfeer, nooit afbreken , maar wel wijzen op fouten en daar proberen mee aan de slag te blijven op een positieve opbouwende manier.

Overigens verwacht ik van iedereen, of ze nu gevorderd zijn of net zijn begonnen, dat wat ze ook spelen, hoe eenvoudig ook, dat ze t wel retegoed spelen en dat het ook heel goed klinkt, als je laat zien hoe dat moet aan de hand van eenvoudige goed toe te passen tipes met veel hoorbaar resultaat.

Dat zijn dingen die de eigenwaarde, motivatie en zelfvertrouwen van de leerling stimuleren, waardoor evt aanwezig talent er op den duur ongehinderd uit kan komen.

Verder ben ik het helemaal met je eens, dat je pas echt goed gaat spelen als je vergroeid raakt met je gitaardinges, idd heel veel km op dat ding maakt...
dan openbaart talent zich pas ten volle....

take care

-=JEROEN=-
25 augustus 2006, 14:43
ik heb nog steeds de neiging om bij sommige van mn (nieuwe) leerlingen op te gaan scheppen en te showen hoe goed ik kan spelen en hoeveel ik van de theorie weet... suffe reactie van mijn kant maar ik kan er soms nix aan doen, merk 't dan pas achteraf dat ik 't weer gedaan heb... is toch een vorm van onzekerheid volgens mij