PDA

View Full Version : Drums fatsoenlijk opnemen met weinig mics



paulusdeBKB
12 augustus 2006, 18:54
Dag allemaal,

Eerst even een ervaring met jullie delen. Een paar maanden geleden woonde ik een demo-sessie bij van een ander bandje. Bij het opnemen van het drumstel gebruikten ze een allegaartje van vijf microfoons die niet specifiek voor het opnemen van percussie bedoeld waren. Ook de setup was een beetje vaag: dynamische mic bij de kick, dynamische mic bij de snare, overhead op de bekkens (gericht vanaf de zijkant waar de hihat stond), overhead van midden achter (hoog) en een room mic op een meter of 3.

De sound was behoorlijk slecht, wellicht ook omdat de 'engineer' een goedbedoelende amateur was zonder kennis van zaken maar met zo'n Yamaha HD-ding. Het leek wel alsof de drumsound uit fase was. Kan dat uberhaubt met een maximale onderlinge afstand tussen de microfoons van minder dan 5 meter? Of hoorde ik gewoon het resultaat van een niet al te best drumstel in een rare ruimte + dito technicus?

Nu, een paar maanden later, ga ik me in een soortgelijk avontuur storten. Ik wil wat drumpartijen opnemen maar ik heb twee microfoons: AKG C1000S en een Shure PE47 (dynamisch, vrij onbekend ding).

Gaat het me lukken om een acceptabel drumgeluid te krijgen met slechts 2 mics of kan ik beter eerst wat extra microfoons regelen bij vrienden? Het is me overigens duidelijk dat het met mijn microfoons niet gaat lukken om stereo op te nemen.

Adviezen zijn welkom!

bert k
12 augustus 2006, 19:04
Fasefouten heb je heel snel met vijf mics. Zeker de bekkens met veel hoog hoor je snel in en uit fase gaan.


Met twee mics denk k al snel aan een stereo opstelling, maar dan zou je beter twee dezelfde kunnen gebruiken.
Simpel beginnen: twee mics op een paar meter van het drumstel, 16 cm naast elkaar en de koppen 120 graden uit elkaar gedraaid, dat is een ORTF opstelling. Dan gaan expirimenteren met de afstand tot het drumstel.

Han S
12 augustus 2006, 19:45
Bijna goed Bert, ORTF is 17cm en 110 graden. Een variant is DIN met 20cm en 90 graden of NOS met 30cm en 90 graden.

De bekende XP opstelling is kapsels recht boven elkaar en een hoek van 90 graden, maar dat geeft naar mijn smaak alleen stereo met twee hyper richtinggevoelige mics.

Een fasefout is een verschijnsel waarbij een geluid twee microfoons bereikt, maar niet op hetzelfde moment. Zoals bekend heeft elke geluidsgolf positieve en negatieve componenten. Bovendien is de golflengte bij lage tonen lang en bij hoge tonen kort.

Stel nou dat een bepaalde toon die toevallig representatief is in het geluid van bijvoorbeeld de snarentrommel twee microfoons bereikt. Maar op het moment dat het positieve deel microfoon 1 bereikt en op hetzelfde moment het negatieve deel microfoon 2 en je zet beide microfoons ongeveer even hard, dan zul je horen dat die toon zo goed als wordt uitgedoofd.

Het gevolg daarvan kan zijn dat je snaregeluid dun klinkt, of dat je een geluid hoort dat niet zo klink als die snare zelf in ieder geval.

Als je 10 microfoons bij een drumstel zet, heb je gegarandeerd 9 fasefouten. De kunst is om die fouten in een gebied te laten plaatsvinden waar je er geen hinder van hebt. En een centimeter kan het verschil uitmaken tussen goed en slecht.

Ga eens kijken op de site van de beruchte gearhead Fletcher (ik weet zijn voornaam en die mag ik niet noemen):

http://www.mercenary.com/3micdrumstuf.html

Drums opnemen met drie mics dus.

paulusdeBKB
12 augustus 2006, 20:05
Bedankt jongens, daar ga ik me eens fijn op inlezen...

Twee gematchede condenser mics moet ik wel kunnen lenen van een bevriende geluidstechnicus. Gelukkig heb ik nog een paar weken de tijd om mezelf de materie een beetje eigen te maken. Mocht het resultaat uberhaubt ergens naar klinken dan zet ik het wel online.

Nogmaals dank!

skanky
12 augustus 2006, 21:33
Ga eens kijken op de site van de beruchte gearhead Fletcher (ik weet zijn voornaam en die mag ik niet noemen):



Jij weet de voornaam van Fletcher???? OMG volgens mij weten z'n eigen ouders die niet eens!!!

HAIL TO FLETCHER! de ubergearslut!

Han S
12 augustus 2006, 22:37
Jij weet de voornaam van Fletcher???? OMG volgens mij weten z'n eigen ouders die niet eens!!!

HAIL TO FLETCHER! de ubergearslut!

Ik noemde hem eens op de forums bij zijn voornaam, die had ik dacht ik gehoord van EveAnn Manley op de AES. Ik kreeg onmiddelijk een email van Fletcher die overigens heel vriendelijk is hoor, maar hij zei dat zijn moeder de enige is die hem bij zijn voornaam mag noemen, 'even my wife calls me Fletcher' zei hij.

Mooie vent hé? Natuurlijk heb ik toen meteen zijn naam wegge-edit. Overigens heet hij Craig, maar noem hem nooit zo.

nielsduursma
12 augustus 2006, 23:06
ik heb vandaag even zitten kloten met 1 microfoon. (senheiser nogwat. geen idee wat het is)

en ik heb nu een vrij grote ruimte met een mooie acoustiek. en de drums klinken echt verdomd goed!! ik zit me nu af te vragen of ik wel wil investeren in een complete "drumopneemset"

en han. het spijt me om te zeggen maar de rototoms klinken met die senheiser en een revox bandrecorder mooier dan bij jou in de studio :roll: *schaam schaam schaam* (kan ook komen omdat ze nu iets anderst gestemd staan)

de drums niet, die klinken wel erg goed voor een opname met 1 microfoon.

voor live opnames met m'n bandje is zoiets niet geschikt natuurlijk, want dan heb je ook nog de bas en gitaarversterkers die staan te brullen.

harrie-beton
13 augustus 2006, 11:54
Ik heb lang een 4 sporen machine gehad en daarna 8 sporen en heb veel geprobeerd met de drums op een paar sporen.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, de microfoons en de plaatsing maakt bijna alles uit.

2 sporen: D112 in de kick (half erin) en 1 condensator (beyer opus 83) achter de drummer op de snare gericht.

3. zelfde als hierboven maar dan nog een beyer opus 83 op de ride gericht. Die links pannen en de snare rechts.

Toms neem ik nu op met de Beyer opus 87, heerlijk en geen statieven nodig.
Beetje veel overspraak met die dingen.

Als ik meer sporen heb dan zet ik de Beyer opus 83 op de rand van de snare.


http://shop.deck.pl/images/beyer_opus83.jpg de 83 (condensator)

http://www.gear4music.com/pimages/opus87%5B1%5D.jpg de 87 (ook condensator, gezien bij U2)

harrie-beton
13 augustus 2006, 11:55
oh ja, als het drumstel slecht klinkt uitzichzelf kan ik er ook niks mee........

nielsduursma
13 augustus 2006, 12:02
oh ja, als het drumstel slecht klinkt uitzichzelf kan ik er ook niks mee........

dat is inderdaad heeeel belangrijk!!!
ik heb dus een nieuwe ruimte en m'n drumstel klonk gelijk veel vetter!!. maar toen ik dus nog even wat extra tijd besteed aan het GOED stemmen klonk het NOG vetter!!

enige wat ik over de drums doe is vaak een equalizer en wat galm. en soms nog een compressor.

bert k
13 augustus 2006, 16:32
Bijna goed Bert, ORTF is 17cm en 110 graden. Een variant is DIN met 20cm en 90 graden of NOS met 30cm en 90 graden.

De bekende XP opstelling is kapsels recht boven elkaar en een hoek van 90 graden, maar dat geeft naar mijn smaak alleen stereo met twee hyper richtinggevoelige mics.

.
Bijna goed Han, het heet XY opstelling...:D (Flauw, maar zo'n intikkertje kon ik niet laten...)

Han S
13 augustus 2006, 19:15
Ik typ wel eens te snel Bert, de P zit toch echt een eind van de Y af. :D