PDA

View Full Version : Gibson Marauder



Luke-wannabe
12 augustus 2006, 18:33
Hey hallo

Wat kun je voor een originele Gibson Marauder krijgen?

Alvast bedankt

aart steekelenburg
12 augustus 2006, 18:35
400-500 euro als je geluk hebt en hij in goede staat is.

Luke-wannabe
12 augustus 2006, 18:46
Okee dan..
Ik dacht wel 600-700 euro ofzo... :nervous:

Luke-wannabe
12 augustus 2006, 19:44
Nou ja, doe het toch maar niet.
Ik zag er een op marktplaats staan en vond m wel geil. Maar weet niet of t wat is voor me...

Tupelo
12 augustus 2006, 19:48
Wat een gek ervoor geeft, niet meer & niet minder. Maar je was er al vanaf gestapt zie ik. :D

d'oh
12 augustus 2006, 19:48
mijn oude baas had erin, die heeft hij voor 300 euro verkocht toen hij ging emigreren, ik vond het echt een rotgitaar, geen gaaf geluid, geen fijne bespeelbaarheid enz.

Luke-wannabe
20 september 2006, 08:54
Aah nou zit ik er verdomme weer op te gassen!!

zeppo
20 september 2006, 09:14
Bespeelbaarheid is een kwestie van afstellen, aan de pickups kun je ook wat doen.
Als je gas hebt vanwege de looks, 'm goedkoop kunt krijgen en er nog wat aan wilt sleutelen: go for it!
Beetje lastig is het wel met de waarde: enige tijd geleden een The Paul in zeer goede staat gekocht voor iets van 700,-
De Marauder is uit dezelfde periode, toen Gibson zwaar te lijden had van de concurrentie uit Japan. Echt geen verkeerde gitaar, alleen goedkoper gebouwd dan de duurdere Gibsons destijds.

hansoonk
20 september 2006, 10:41
Ik heb een Marauder, mooie gitaar (vind ik ... typisch 70's) en gelukkig nog met originele elementen. Fijne gitaar, fijne hals, heerlijk bespeelbaar met van die typische lage brede frets. Heel mooi warm geluid in het hals-element. Het brugelement is een single-coil. In de recensies op Harmony Ccentral krijgt dit element de meeste kritiek, maar ik vind hem toch een bruikbaar geluid geven. In ieder geval geen reden om hem er uit te slopen.

De elementen zijn geen PAFs en verwacht geen gitaar die klinkt als LP, maar heeft een eigen karakteristiek. Als je een originele Marauder kunt kopen voor 400-500 Euro en je hebt het geld: gewoon doen. Probeer hem een poos en als het niet bevalt kan hij altijd weer worden verkocht.

Harry
20 september 2006, 11:22
ga niet met andere elementen rommelen, dat is zonde. Een marauder koop je voor het eigen karakter van de gitaar, en als dat niet bevalt moet je er geen kopen.

ACSlater
20 september 2006, 11:51
De Marauder in de US een tijdje een korte opleving gehad doordat Derrick Whibbley van Summ 41 deze veelvuldig gebruikte in hun clips. Hij zegt dat het echt zijn lievelingsgitaar is omdat hij deze al zo lang heeft. Live en in de Studio gebruikt hij een Les Paul Standard omdat die Marauder nooit zo goed klinkt als een LP. Whibbley is natuurlijk geen gitaargoeroe maar dit zegt mij genoeg. Aan de andere kant is 600-700 euro voor een USA made Gibson niet veel...

Antoon
20 september 2006, 22:07
Een Marauder is geen Les Paul. Net als de Telecaster Deluxe geen telecaster is maar een model op zich. Precies wat Hans zegt, wordt langzaam aan alleen maar meer waard. Terecht, vooral de aparte elementen maken hem bijzonder.

Luke-wannabe
21 september 2006, 00:31
Sowieso zou ik er nooit andere elementen in gooien.

En er staat er eentje op marktplaats voor 400 ofzo. Alleen heeft die niet zo'n draaiknop voor element keuze, en dat vind ik wel leip!

Sowieso vind ik deze heel mooi:
http://www.vintage-guitars.se/1978_Gibson_Marauder_black.jpg

En ik ben zelf een fender man, dus ben niet opzoek naar een Les Paul sound.
Maargoed. Eerst maar es mn sorrento verkopen...

ACSlater
21 september 2006, 09:40
Ik heb ook niet gezegd dat de Marauder een mislukte LP is ofzo. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een Marauder, ook al heeft hij een eigen geluid, het niet haalt bij een LP qua geluidskwaliteit en karakter afgaande op Whibbley's mening.

Orpheo
21 september 2006, 11:45
Sowieso zou ik er nooit andere elementen in gooien.

En er staat er eentje op marktplaats voor 400 ofzo. Alleen heeft die niet zo'n draaiknop voor element keuze, en dat vind ik wel leip!

Sowieso vind ik deze heel mooi:
http://www.vintage-guitars.se/1978_Gibson_Marauder_black.jpg

En ik ben zelf een fender man, dus ben niet opzoek naar een Les Paul sound.
Maargoed. Eerst maar es mn sorrento verkopen...


:o je sorrento verkopen?! ik dacht dat je daar zo blij mee was! je gaat toch niet op Orpheo lijken he?!

Luke-wannabe
21 september 2006, 12:15
:o je sorrento verkopen?! ik dacht dat je daar zo blij mee was! je gaat toch niet op Orpheo lijken he?!
Hehe ja ben er super blij mee. Maar ik kan er niet goed op rocken omdat ie op hoger volume met een beetje OD al gaat piepen omdat ie helemaal hol is, snappie. En ik wil gewoon rocken...

@ ACslater: Dat vind ik meer een mening

Luke-wannabe
21 september 2006, 15:13
Is de humbucker van zo'n marauder eigenlijk te splitten..?

Luke-wannabe
21 september 2006, 17:40
Weet iemand dat..?

Antoon
21 september 2006, 22:53
Uiteindelijk is iedere humbucker te splitten als je maar wil, maar ik dacht dat het doorzichtige kapje niet zomaar eraf te halen was en er maar 1 signaaldraad uit kwam

Luke-wannabe
21 september 2006, 23:21
In principe dus niet.. Ben een grote fan van single coils, daarom.

Han S
19 maart 2008, 17:36
Ik heb begin jaren 80 een Marauder van iemand gekocht, een van maple in de naturel finish met de draaiknop voor de elementkeuze (traploos mixen) en die knakker had er een actieve gitaar van gemaakt waarbij hij tevens een distortion had ingebouwd met een kleine 3 standen schakelaar.

De gitaar is dus niet meer origineel, maar klinkt wel helemaal te gek. Clean klinkt hij actief een stuk helderder en dynamischer en de distortion klinkt wel typisch jaren 80, een beetje halfweg tussen dist en fuzz. Bovendien is hij weer makkelijk terug te brengen naar origineel, kwestie van een nieuwe slagplaat (na)maken. De gitaar is verder nog in bijna nieuwstaat want hij hangt voornamelijk aan de muur.

Gisteren was er een bekende gitarist bij me en die pakte hem van de muur en ging er op spelen. Gaandeweg vertelde hij me dat deze gitaar maar kort is gemaakt en er zijn er ook niet veel van gemaakt omdat hij niet populair was.

Het gevolg daarvan zou zijn dat het nu een gezocht collectors item is volgens deze gitarist.

Wie heeft daar meer over te vertellen?

GibsonDC
19 maart 2008, 17:57
Ik heb begin jaren 80 een Marauder van iemand gekocht, een van maple in de naturel finish met de draaiknop voor de elementkeuze (traploos mixen) en die knakker had er een actieve gitaar van gemaakt waarbij hij tevens een distortion had ingebouwd met een kleine 3 standen schakelaar.

De gitaar is dus niet meer origineel, maar klinkt wel helemaal te gek. Clean klinkt hij actief een stuk helderder en dynamischer en de distortion klinkt wel typisch jaren 80, een beetje halfweg tussen dist en fuzz. Bovendien is hij weer makkelijk terug te brengen naar origineel, kwestie van een nieuwe slagplaat (na)maken. De gitaar is verder nog in bijna nieuwstaat want hij hangt voornamelijk aan de muur.

Gisteren was er een bekende gitarist bij me en die pakte hem van de muur en ging er op spelen. Gaandeweg vertelde hij me dat deze gitaar maar kort is gemaakt en er zijn er ook niet veel van gemaakt omdat hij niet populair was.

Het gevolg daarvan zou zijn dat het nu een gezocht collectors item is volgens deze gitarist.

Wie heeft daar meer over te vertellen?
Volgens mij valt dat gewild collectors item helaas wel mee. Ik zie ze nog steeds volop weggaan voor 500 euro soms zelfs nog voor minder. Maar dat haalt niet weg dat het opzich wel een 'leuk' gitaartje is.

pol
19 maart 2008, 18:23
idd, zoveel zijn die niet waard, was een poging van Gibson om eens iets anders te bouwen, maar vind het niet echt geslaagd, en haalt het niet bij de klassiekers..

AutoStatic
19 maart 2008, 18:40
Er heeft nog best lang een nieuwe te koop gestaan: http://www.shinyguitargear.nl/2ehands/GIBSON_MARAUDER_NOS.html

Ken ze verder niet, de Marauders. Weet alleen dat een van de gitaristen van wijlen Cereal zo'n ding had.

rickert
19 maart 2008, 18:51
Ik heb begin jaren 80 een Marauder van iemand gekocht, een van maple in de naturel finish met de draaiknop voor de elementkeuze (traploos mixen) en die knakker had er een actieve gitaar van gemaakt waarbij hij tevens een distortion had ingebouwd met een kleine 3 standen schakelaar.

De gitaar is dus niet meer origineel, maar klinkt wel helemaal te gek. Clean klinkt hij actief een stuk helderder en dynamischer en de distortion klinkt wel typisch jaren 80, een beetje halfweg tussen dist en fuzz. Bovendien is hij weer makkelijk terug te brengen naar origineel, kwestie van een nieuwe slagplaat (na)maken. De gitaar is verder nog in bijna nieuwstaat want hij hangt voornamelijk aan de muur.

Gisteren was er een bekende gitarist bij me en die pakte hem van de muur en ging er op spelen. Gaandeweg vertelde hij me dat deze gitaar maar kort is gemaakt en er zijn er ook niet veel van gemaakt omdat hij niet populair was.

Het gevolg daarvan zou zijn dat het nu een gezocht collectors item is volgens deze gitarist.

Wie heeft daar meer over te vertellen?
Onzin, ik ken wel een zooi zaken waar ze voor niet veel hangen/gehangen hebben! Toffe gitaren hoor... Alleen niet hele dikke halzen...