PDA

View Full Version : mandoline: Snaren vervangen, rare brug?



Martien
12 augustus 2006, 19:09
Ik heb de stagg m50e,
en ik was van plan de snaren te vervangen, maar er zit een merkwaardige brug aan het eind, deze loopt door naar de strapholder en de snaren zit vast gemakt onder een metalen plaatje

http://secure.emdmusic.com/images/products/00/12999.jpg

het is hier wel te zien, ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, iemand ?

hendrix2
12 augustus 2006, 19:18
Dat plaatje zit niet vast hoor ;)
Gewoon voorzichtig omhoogtrekken! En niet bang zijn om het stuk te maken, kan echt niet stuk gaan. Dit is het meest gebruikte systeem bij mandolines. En ik heb zelf ook zo een stagg dus spreek uit ervaring

Raar dat het er nog nooit gewoon is afgevallen, bij mij valt het er steeds af.

Ik kan je aanraden om op de stagg dikkere snaren te steken dan er nu opzitten. (nu zitten er 0.009-0.032 op, dit is heeeeeeel erg dun) steek er bv. een setje (0.011-0.039) op, en je stagg gaat optimaal klinken.
Ik heb het zelf deze week ook nog gedaan, en het maakt echt een wereld van verschil uit!
Veel succes.

Martien
12 augustus 2006, 19:22
Ej! kijk aan ik had t er dus niet af hoeven te schroeven! mooi dat t zo kan :)

owja ik heb er nu 034 tot 010 opzitten, is wel iets dikker dus, maar niet zo erg dik, zal er de volgende keer een dikker setje op knallen!
tnx iig!

hendrix2
12 augustus 2006, 19:24
Ej! kijk aan ik had t er dus niet af hoeven te schroeven! mooi dat t zo kan :)

owja ik heb er nu 034 tot 010 opzitten, is wel iets dikker dus, maar niet zo erg dik, zal er de volgende keer een dikker setje op knallen!
tnx iig!

10-34 is ook goed hoor, die deed ik eerst altijd, maar die dikkere zorgen voor iets meer volume en het klinkt zuiverder (bij mij toch, ik snap wel niet waarom).
Dunnere snaren zijn dan weer makkelijker om te bespelen.
Veel speelplezier!