PDA

View Full Version : cabs... op de grond??? standaard???



Nocki
27 november 2002, 22:30
hee allemaal.
vroeger had ik welleens problemen hoe ik mn combo. en later mn speaker plaatste in de band.
Nu speel ik of over een 4x 12 zonder dat probleem en over 2 mesa boxen op elkaar en dan is het ook geen probleem...

maar bv 2 boxen op 2 standaards werkt niet lekker want dan worden de hoge tonen in je oor gedouwd en dan hoor je geen laag.
op een stoel of een tafel klinkt meestal wel het best zie en merk ik. wat doen jullie en vooral iedereen met een 1x 12 cab.

ik zit er over te denken om 2 flightcases te bouwen voor de 1x 12 cabs om ze op tezetten..
dat zou mischien weleens ideaal kunne zijn.
jullie mening???

nocki

pimmetje
27 november 2002, 23:09
Ik speel altijd over een Twintone 1x12 combo, dus dicht genoeg bij 1x12 cab :smile:.
Bij 't oefenen zet ik 'm altijd op een stoel en bij optredens staat hij meestal 2 kratjes hoog (lege kratjes hebben ze immers overal wel). Bij wat krappere optredens staat-ie gewoon op de basversterker.

Rectifier
28 november 2002, 13:47
Als ik de ruimte heb, zet ik ze strak op de grond en ga er 4 meter voor staan.
Maar dat is zelden zo... :sad:

En schuinomhoog vind ik ook niet echt wat, dus op een flightcase deksel dan maar van
de multikabel.
En beide op elkaar is niets, want dan hoor je de onderste niet. Naast elkaar.
2 1x12's.

Ic3gl0vE
29 november 2002, 19:16
als je een fullstack hebt is het toch beter als je juist niet alles hoort? :wink:

kokeleko
29 november 2002, 21:38
gewoon twee 4keer12 kasten neerzetten, op normaal volume, succes

sash
29 november 2002, 22:31
Misschien is het bij jou niet het geval, maar bij sommige mensen speelt geld ook nog een rol. Lekker slim antwoord zeg... geez.

kokeleko
30 november 2002, 08:23
Weleens gedacht aan tweedehands spullen of zo?

Dude
30 november 2002, 13:33
Op 2002-11-30 07:23, schreef kokeleko:
Weleens gedacht aan tweedehands spullen of zo?


wat denk je dat dat kost dan ? niet duur ofzo ? damn

Jimi Hendrix
1 december 2002, 00:57
ik vraag in het etablissement waar ik moet spelen altijd een stoel om 1x12" + top op te zetten, overigens heb ik wel al een flightcase in bestelling staan.

moretel
1 december 2002, 04:30
Ik heb van die speciale steunen, geen geklooi met stoeltjes, kratjes enzo, lekker snel opbouwen en inpluggen.
Ik heb mijn versterker niet schuin staan maar gewoon recht naar voren , t.h.v. de 2 kratjes van pimmetje :smile:

PluueeR
1 december 2002, 19:39
Mijn Fender HotRod Deville (2x12) zet ik of schuin naar mij gericht of op kratjes. Met mijn top met 2x12 cab moet ik nog experimenteren maar die 2x12 cab zit in een flightcase, kan ik het altijd nog opzetten. De top/cab heb ik nog niet in een live situatie of band repetitie gebruikt.

Shredhead
2 december 2002, 11:37
Ik speel over een 4 x 12" en als het ff kan zet ik em op een stoel/krat/whatever en als de grootte van het podium het toelaat, zet ik em schuin op het podium (het publiek ziet de zijkant). Op deze manier 'monitor' ik mezelf + de rest van de band kan ons (2 gitaristen) goed horen, waardoor we niet afhankelijk zijn van de monitors op t podium. Bij voorkeur hoor ik alleen mezelf en de drums nml.

Nocki
2 december 2002, 12:06
Dus. dan zal ik maar 2 flightcases maken voor mn 1x12 speakers waar ze op kunnen staan.
zat ik al aan te dneken en vind het wel leuk denk ik...

merci.

nocki

Dude
3 december 2002, 18:43
Op 2002-12-02 10:37, schreef Shredhead:
Bij voorkeur hoor ik alleen mezelf en de drums nml.


ik hoor bij voorkeur alleen mezelf maar ja, gaat zo lastig in een band...

Apello
29 december 2002, 15:52
De natuurkunde leert ons dat de weergave van bassen door een luidspreker wordt bepaald door het klankbord. Hoe groter het klankbord, hoe lagere frequenties kunnen worden weergegeven. Bij een bestaande luidsprekerbox is het klankbord bepaald door de kast.

Een grappig en erg bruikbaar natuurkundig fenomeen is het feit dat wanneer je een luidspreker op de grond plaatst, je het klankbord virtueel verdubbelt. Zie het als weerspiegeling in water. Een box op de vloer geplaatst zal dus een betere basweergave hebben dan een box op een paal of stoel geplaatst.

Chiel
2 januari 2003, 15:40
Ik zet mijn rack altijd op de grond met erboven op twee 12" BagEnd's (ong 1.5m). Onderste speaker geeft specifiek de tonen weer t.b.v. voor het zaalgeluid (veel mid en weinig FX) en hier staat ook de mic voor. De bovenste speaker staat nagenoeg op oor-hoogte en deze heeft meer laag, minder hoog en relatief veel FX. Deze gebruik ik alleen als monitor. Werkt perfect.

Shay
2 januari 2003, 22:16
Hoi,

Ik weet niet of dit antwoord is op je vraag maarre

Ik zet mijn speakers altijd zodanig dat ik niet teveel hoog hoor en ook niet teveel laag en ook dat ik de band nog kan horen en zij mij.
Zorg ervoor dat je speaker (conus dus) ter hoogte van je elleboog staat en neem zelf een afstandje ervan.

Greetz

Murphy
4 januari 2003, 21:01
Voorheen altijd in een of andere halfgare groentekrat, tegenwoordig een professionele standaard, in de monitorstand, recht voor me. Ideaal!