PDA

View Full Version : finish verwijderen



zonniewiw
12 augustus 2006, 08:57
Hoi iedereen ,

Ik heb een handgebouwde gitaar (niet door mij) die nu een jaar of 7 oud is , perfecte klank en sustain . het hout is lichtjes getint en daar is de finish overheen gezet

Waar de straplock zit aan de achterzijde was er eerst een tikje in de lak

nu is dit al een cirkel van ong 5cm geworden en dit stuk lak is los aan het komen van de body

De lak die loszit is ook wit uitgeslagen ??? dus de lak terug lijmen met doorzichtige lijm is uitgesloten.

Iemand enig id hoe ik het best die finish die wel bijna 1 a 2 mm dik is kan verwijderen

Thanx in advance

Johnny

Daniël_san
12 augustus 2006, 09:40
Schuren, grof beginnen en dan steeds fijner schuurpapier gaan gebruiken.
Vervolgens moet je het stof eraf halen en kan je de body op nieuw lakken.

zonniewiw
25 augustus 2006, 11:21
Ik heb contact opgenomen met de gitaarbouwer die dertijds de gitaar heeft gebouwd ,

Hij vertelde me dat de gitaar is gefinished met 2 componenten vernis ??(hier heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord)

nu ben ik nog maar een bleuke in het gitaarbouw jargon , maar iedereen zegt dat celluloze het best is .

ik kan ;

1 ; ofwel op zoek gaan naar dat 2 componenten spul en proberen met een penseel het bij te vernissen en daarna schuren en polieren

2 ; heel de zooi eraf schuren/afbijten en vernissen met celluloze


Wat denken jullie ?

fred dons
25 augustus 2006, 11:38
een 2 componenten lak zul je zeer waarschijnlijk niet kunnen verwijderen met afbijt dus dat wordt schuren
overigens kun je vaak met superlijm nog wel wituitgeslagen losse stukjes terug plakken (de lijm maakt de lak dan weer transaparant, en hier geld ook baat het niet dan schaadt het niet (schuren kan altijd nog)

op een 2 componenten lak kun je geen spotrepair doen omdat de nieuw lak "op" de oude komt te liggen en je de overgangen blijft zien, dan kun je beter met superlijm ipv lak werken (dit is ook te polijsten namelijk)

zonniewiw
25 augustus 2006, 12:00
[QUOTE=fred dons] superlijm [QUOTE]

misschien een domme vraag ; superlijm ; is dit hetzelfde als seconden lijm ??

is 2 componenten beter dan cellulose of niet ???

fred dons
25 augustus 2006, 12:04
ja dat is hetzelfde

2 componenten vind ik niet beter, het is wel makkelijker als je in productie werkt omdat de lak veel sneller uithard en je minder vaak hoeft te lakken (hij wordt normaal gesproken nogal dik opgebracht) maar ik vind cellulose mooier te polijsten en voor de thuisspuiter dunner op te brengen

niekb
25 augustus 2006, 12:37
klinkt als een harde en dikke laklaag... weet waar je aan begint met schuren dan...Ik heb nog steeds een trauma van mn polyesteravontuur.. (heb het kaal maken maar opgegeven en een solid lak er op gezet.

wellicht kan je t eerst proberen te repareren..

grtz

zonniewiw
25 augustus 2006, 13:01
Je tis een (vrij) dikke laklaag ;-(

ik ga eerst proberen met secondenlijm

mocht het niet baten dan dal ik nog wel zien wat ik doe
(ben al richting verfstripper of iets dergelijks aan het denken)

jan jansen
25 augustus 2006, 13:05
[QUOTE=fred dons]een 2 componenten lak zul je zeer waarschijnlijk niet kunnen verwijderen met afbijt dus dat wordt schuren


Bijna alles is te verwijderen door het te verhitten.Ik zou ook hier de verfafbrander opzetten en afkrabben.Lukt het niet dan een bandschuurmachine gebruiken met regelbaar toerental of een stationair ding.Let wel op want het gaat ontzettend snel,voor je het weet is alles weg...

jan jansen

fred dons
25 augustus 2006, 13:32
brander zal zeker werken maar ik ben daar altijd een beetje huiverig voor met hout (geen idee waarom ;) )

niekb
25 augustus 2006, 13:37
T is ook niet echt gezond! Ik had met het schuren van mijn polyesterlak al halucinaties...dan is afbranden nog slechter, zorg dan wel voor een masker (geen stofkapje, die houden alleen stof tegen) en goede ventilatie!!

jan jansen
25 augustus 2006, 14:09
T is ook niet echt gezond! Ik had met het schuren van mijn polyesterlak al halucinaties...dan is afbranden nog slechter, zorg dan wel voor een masker (geen stofkapje, die houden alleen stof tegen) en goede ventilatie!!


Gewoon buiten doen,(of in een grote werkplaats/schuur)maar idd met stofmasker.Zorg wel dat de body goed vast zit als je brand en met een verfkrabber(of vlak glas)die zooi verwijdert.Een kras is zo getrokken....!.
Op mn werk hebben ze zo`n stationaire schuurband(voor de luierikken onder ons) en daar zet je het stuk hout/body gewoon tegenaan en de rest gebeurt vanzelf.....

jan jansen

zonniewiw
25 augustus 2006, 14:26
dankjewel voor alles tips jongens , ga eerst proberen te plakken

word het eraf dan

tzal toch pas gaan gebeuren als mijn andere gitaar af is (nog een maandje of 2)