PDA

View Full Version : Mijn eerste bouw...



Daniël_san
11 augustus 2006, 19:39
Nou ik ga dus ook beginnen met bouwen.
Het wordt een Thinline telecaster met 2 p90 pickups.
De top ga ik stainen met waterman inkt (florida bleu)
De zijkant en achterkant bruin met ecoline/beits.
Tuners van Gotoh, ook de brug van Gotoh en straplocks van Dunlop.

Aanstaande week ga ik naar de fijnhouthandel in amsterdam de eerste inkopen doen. Mahonie en Maple (flame als ze dat hebben)
De neck wordt een standaard Telecaster neck met een 21 frets rosewood toets van Voxhumana, zelf maken waag ik me nog niet aan.

Foto's komen er ook aan.

Minda
11 augustus 2006, 20:28
Goed zo! Gewoon beginnen. En inderdaad: foto's plaatsen. Mooi, een Thinline, die vind ik gaaf...

Succes!

Van Dattum
11 augustus 2006, 22:06
Ik heb mijn Thinline bijna af! Is echt cool aan het worden! Zie topic Tele's in aanbouw.
Een Thinline is echt leuk om te bouwen. Het is een semi-acoustic, maar toch niet helemaal.... en het geluid is echt apart.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/DSC00649.jpg

Succes met de bouw!

Daniël_san
14 augustus 2006, 15:54
Ik heb net hout gekocht :) 3 kleine latjes Mahonie en 2 grote stukken mahonie (ze waren net te smal voor de hele body) en ik heb ook nog flame Maple gekocht.

Morgen ga ik beginnen te schuren en lijmen. Deze week bestel ik ook de hals. De hals ga ik rood-bruin stainen, de mahonie ook en de Maple stain blauw met waterman inkt. De Maple is vrij wit, dus ik denk dat het ook wel mooi blauw blijft. Nu alleen nog even wachten totdat me'n broer terug is met de camera.

fred dons
14 augustus 2006, 16:08
ik heb gemerkt dat roodbruijn mahonie toch wel een beetje vloekt met het water man blauw, je zou misschien de inkt ook voor de back kunnen gebruiken (op mahonie wordt dat dan donker aquamarine) of het mahonie naturel kunnen laten zoals PRS dat doet ?

Daniël_san
14 augustus 2006, 17:57
Fred, ik was een beetje onduidelijk. De mahonie ga ik bruin stainen, de maple blauw.

sickpunk
14 augustus 2006, 20:55
ik denk dat ie dat snapte, en dat het alsnog vloekt.. het lijkt mij een ietwat vreemde combi ook

Daniël_san
14 augustus 2006, 20:58
Okee, nu heb ik door wat jullie bedoelen. Ik ga eerst kijken hoe het staat met een klein stuk hout, dan kan ik nog veranderen. De achterkant ook blauw lijkt me niet zo heel mooi...

Daniël_san
15 augustus 2006, 12:45
Effe een vraagje: Is het beter Titbond te gebruiken of kan Epoxy ook?

fred dons
15 augustus 2006, 13:31
titebond is wat makkelijker te herstellen maar heeft wel een langere droogtijd maar eenmaal uitgehard heb je een ijzersterke verbinding tussen het hout
epoxy werkt wat sneller (maar heeft hierdoor dus ook wat nadelen)

Daniël_san
15 augustus 2006, 13:40
Dan wordt het dus epoxy, de levertijd van de titebond is 2 weken...

fred dons
15 augustus 2006, 13:46
dus niet alleen het uitharden duurt lang :D

B_2_the_a
15 augustus 2006, 14:02
zo langzaam is titebond niet :P

na 3 uur kan het uit de klemmen en na 24 uur is het uitgehard om verder te bewerken!

B_2_the_a
15 augustus 2006, 14:02
en 2 weken?

bij veel zaken is het gewoon op voorraad(www.voxhumana.nl)

fred dons
15 augustus 2006, 14:47
3 uur is lang hoor ;)

Daniël_san
15 augustus 2006, 15:08
en 2 weken?

bij veel zaken is het gewoon op voorraad(www.voxhumana.nl)

Ja, maar 15 euro en 6 euro verschilt nogal voor hetzelfde

B_2_the_a
15 augustus 2006, 17:40
mwah, ik heb lading in in duitsland gekocht op vakantie: 5 euro per liter ;)

Daniël_san
16 augustus 2006, 16:42
Ik heb dus net het eerste gedeelte geschuurd. Was best wel een kut werk, het hout was niet geschaafd namelijk. Morgen ga ik verder met schuren en alles oneffenheden wegwerken.
Daarna met filler de porieën dichten en dan kan ik beginnen met frezen.

De maple ga ik ook morgen schuren.

B_2_the_a
16 augustus 2006, 19:06
voor de klank: titebond

Daniël_san
16 augustus 2006, 19:21
Ja, okee. Epoxy doet het ook, dus ik gebruik dat wel.

Daniël_san
31 augustus 2006, 12:38
Eindelijk een update,
De body staat nu in de klemmen. De mahonie is gefreesd en de maple top moet alleen nog op maat geschuurt worden.


Me'n internet ligt er alleen uit, dus ik weet niet wanneer ik weer post.

Daniël_san
2 september 2006, 12:56
Mijn internet doet het weer. Ik zet zometeen de foto's online :)