PDA

View Full Version : Bandnaam vastleggen



Bram159
11 augustus 2006, 14:34
Ik had een vraagie. Mijn band heeft al een tijd een naam, maar we hebben deze nog niet vast laten leggen. Weten jullie waar we dat kunnen doen?

alvast bedankt

bram

b_240
11 augustus 2006, 15:13
Geen idee.
Maar wat is jullie naam?

AART
11 augustus 2006, 16:11
kvk, handelsregister?

Bram159
11 augustus 2006, 16:16
Onze band naam is frozen shadow, maar we zijn nu nog veel aan het reperteren en we hebben nog niet opgetreden dus gok niet dat jullie ons kennen. We hebben helaas zeker een half jaar zonder zanger gezeten, niet te vinden die lui.

Trocar
11 augustus 2006, 17:54
Google: bandnaam vastleggen

geeft na 1 klik en wat regels lezen:

Benelux Merkenbureau.

Reel Big Fish
11 augustus 2006, 17:56
Onze band naam is frozen shadow

No way, ik heb gister die naam gepatenteerd! :p

b_240
11 augustus 2006, 18:11
Is het eigenlijk de bedoeling dat je die naam patenteerd?
Wij hebben dat nooit gedaan. En kan het kwaad als je bandnaam toevallig overeenkomt met een bestaande?
Ik neem aan dat dat pas voor problemen zorgt als je bekend bent.
Maja dan is het idd niet de bedoeling dat je nog van naam veranderd :D

En kost dat veel?

Bram+
11 augustus 2006, 21:47
Zie eerst maar eens door te breken (lokaal), dan kun je je evt. druk gaan maken over het vastleggen van je naam. Op zich is het wel een goed idee het .com domein met je naam te charteren. Niet dat je dan juridisch gezien meer recht hebt op die naam, maar het is wel een soort officieuze claim.

Dubbele namen, ook bij grote bands, komt wel vaker voor hoor, The Velvet Underground, Incubus en Skid Row (hoewel de laatste niet tegelijk) zijn even een paar voorbeelden die me zo te binnen schieten (en Gio heeft hier ook nog een verhaal over, maar dat zal hij misschien nog wel vertellen). Daarentegen zijn er ook genoeg bands die uiteindelijk hun naam veranderen omdat er al een band was met dezelfde naam, maar die zijn er meestal niet slechter van geworden (Gamma Ray --> Queens Of The Stone Age bijvoorbeeld).

Is het overigens niet zo dat je het ook kan regelen via Buma / Stemra zodra je ook een song vastlegt bij hun?

paulusdeBKB
12 augustus 2006, 10:40
Een bandnaam / merknaam vastleggen is zeker een goed idee, maar kost wel knaken. Ik zou het dus pas doen als je enig succes hebt.

-=JEROEN=-
12 augustus 2006, 10:56
Ik heb begrepen, dat wanneer je een demo van jezelf, naar jezelf stuurt, per aangetekende post, dat dan je nummers, maar ook gelijk je naam geregistreerd is. Hoeveel hier van waar is, en of het echt zo werkt, weet ik niet. Trouwens:

http://www.total.net/~frozen/

Dirk_Hendrik
12 augustus 2006, 11:39
Een Bandnaam kun je niet patenteren. Je kunt hooguit een naam als handelsmerk registreren.

Dat geeft je een juridische voet om op te staan als je kunt aantonen dat een andere partij op basis van jouw handelsmerk, en dus op jouw reputatie, inkomsten genereert..... in hetzelfde marktsegment. Het is echter zeer moerassig gebied en het is lang niet zeker dat je, op het moment dat je (dure) juridische stappen onderneemt, ook in het gelijk wordt gesteld. Een voorbeeld van "niet bijten" is bijvoorbeeld "Sun" de computerfabrikant versus "Sun" de zeepfabrikant. Een briljante van "even vergeten" is de F (7) van Fender die bijvoorbeeld gebruikt wordt door Finch die gitaarhoezen maakt.

Een ander voorbeeld van niet geregistreerd maar wel juridisch haalbaar zijn de modelnamen van Zvex. Wah-probe is niet als naam geregistreerd (hoewel er wel altijd (tm) bij wordt geschilderd) maar in het geval van een rechtzaak (over een soortgelijk apparaat) is de kans zat Zvex in het gelijk wordt gesteld groot. Simpel omdat hij die naam als eerste heeft verzonnen en daarna uitgebreid in de markt heeft gezet.


Voor de topicstarter, bespaar jezelf de moeite. Vraag jezelf eerst eens af of, als er al een andere band met jouw naam zou zijn, je zin, tijd en bovenal geld zal gaan spenderen over juridische aangelegenheden.

hadv
12 augustus 2006, 18:27
www.bandname.com
maar uiteraard is dat NOOIT een garantie dat niet iemand anders jouw naam gebruikt. maar het is vastgelegd, met een datum

hoitos
31 oktober 2006, 18:27
Sabam :p Sabam.com ? :p