PDA

View Full Version : Slagplaat graveren



G.G.
11 augustus 2006, 11:45
We kennen allemaal wel de SRV strat van Fender, de replica dus. Die heeft op de slagplaat (gespoten of gestickert) witte letters. Leuk om zelf te doen, maar is het ook mogelijk om een zwart/wit/zwart slagplaat netjes zo te graveren dat je door de bovenste zwarte laag gaat en niet door de witte.

Hoe pak je dat met dat plastic aan?

Mesje zal waarschijlijk wegschieten op het gladde plastic en lelijke krassen achterlaten.

Dremel vertrouw ik mezelf ook niet echt mee. Wegschieten en te diep gaan (door de witte laag) lijken mij de grootste risicos.

Met een heet mesje groefjes trekken zal opstaande randjes tot gevolg hebben, die moeten dan weggeschuurd ofzo worden en dan ben je het mooie glimmende van de plaat kwijt.

Heeft iemand een leuke techniek die ik wel zou kunnen gebruiken? (heb nog maar een klein stukje materiaal liggen om te testen, dus ik kan niet 17 technieken uitproberen.

Kim Wilson
11 augustus 2006, 11:48
Wellicht met een bovenfrees en een mal?

Eko
11 augustus 2006, 12:00
Ik heb een 2 keer een slagplaat laten frezen. De eerste was met de naam van m`n overleden vriend. Deze zit in mijn favoriete strat. De tweede gravering ( roepnaam van m`n vrouw)zit in de AV `62 tele Custom.
Beide zijn als een naamplaatje gegraveerd. 3 Ply gekocht ( Fender slagplaten) en daarna gebracht naar een speciaalzaak. Lettertype gezocht en vorm bepaald. Met een CNC frees is dat peuleschil. Je kunt het beter laten doen. De frees moet een bepaald toerental hebben. Te snel laat het materiaal smelten. Te grote druk ook. Te langzaam geeft slecht resultaat en kartelige randen. De kunst is ook om op de goede diepte uit te komen om zodoende de zwarte letters te krijgen.
Kosten per keer ongeveer 20 euries. ( voor mij totaal onbelangrijk)

G.G.
11 augustus 2006, 12:00
Wellicht met een bovenfrees en een mal?tsja, maar dat is gelijk zo grof en de lijnen worden dan zo breed. Als ik nou van mijn dremel een soor bovenfrees kon maken en een goed bitje met gelijder had ofzo......

Maar zoiets heb ik nog niet gezien.

G.G.
11 augustus 2006, 12:04
Beide zijn als een naamplaatje gegraveerd. 3 Ply gekocht ( Fender slagplaten) en daarna gebracht naar een speciaalzaak. Lettertype gezocht en vorm bepaald. Met een CNC frees is dat peuleschil.

Da's helemaal geen slecht idee, want die naambordjes zijn ook twee-laags plastic waarbij de kleur van de onderste laag de letters vormt.

Ik ga eens in Rotterdam zoeken. Bedankt voor de tip.

niekb
11 augustus 2006, 12:10
tsja, maar dat is gelijk zo grof en de lijnen worden dan zo breed. Als ik nou van mijn dremel een soor bovenfrees kon maken en een goed bitje met gelijder had ofzo......

Maar zoiets heb ik nog niet gezien.

er is een frees setje voor dremel...charlotte heeft dat ook gedaan toch met haar pu fresingen?

doedski
11 augustus 2006, 12:35
Als ik nou van mijn dremel een soor bovenfrees kon maken en een goed bitje met gelijder had ofzo......

Maar zoiets heb ik nog niet gezien.

G.G. ik ben zelf ook aan het denken hoe ik van mijn dremel een soort bovenfrees kan maken. ik had het volgende bedacht: haal ergens een paar balkjes vandaan en haal daar de contouren van je dremel uit (helemaal passend dus). maak daarna een tafel en maak aan weerszijden van die tafel een sleuf waar je rails in legt. (in elke sleuf een rail dus), en leg er een 2e paar rails overdwars op... zodoende kun je in elke richting bewegen met je dremel die je wilt, behalve naar boven of beneden. (moet je natuurlijk wel eerst je versgebouwde dremelstandaard aan die rails bevestigen, but that's like stating the obvious :satisfie: )

G.G.
11 augustus 2006, 12:40
G.G. ik ben zelf ook aan het denken hoe ik van mijn dremel een soort bovenfrees kan maken. ik had het volgende bedacht: haal ergens een paar balkjes vandaan en haal daar de contouren van je dremel uit (helemaal passend dus). maak daarna een tafel en maak aan weerszijden van die tafel een sleuf waar je rails in legt. (in elke sleuf een rail dus), en leg er een 2e paar rails overdwars op... zodoende kun je in elke richting bewegen met je dremel die je wilt, behalve naar boven of beneden. (moet je natuurlijk wel eerst je versgebouwde dremelstandaard aan die rails bevestigen, but that's like stating the obvious :satisfie: )Oke, dit zet me aan het denken. Als je dus een klem maakt voor je dremel en die monteer je op een doorzichtige plaat lexaan/plexiglas etc.... en je neemt een soort verstekbak of iets ddergelijks waar je werkje in past.... dan ben je er ook.

fred dons
11 augustus 2006, 13:11
er zijn verschillende apparaten te koop om van je dremel een bovenfrees te maken, 1 van dremel zelf en 1 van stew mac (ik heb de laatste)
daarmee kun je een slagplaat graveren maar om het mooi strak te krijgen vond ik zelf de naamplaatjes optie mooier

doedski
11 augustus 2006, 13:59
er zijn verschillende apparaten te koop om van je dremel een bovenfrees te maken, 1 van dremel zelf en 1 van stew mac (ik heb de laatste)
daarmee kun je een slagplaat graveren maar om het mooi strak te krijgen vond ik zelf de naamplaatjes optie mooier

bij de dremel van mn pa (oke eigenlijk eentje van het merk Ferm, maar het ding zelf is eigenlijk precies hetzelfde) zat ook een soort standaard, alleen als je je tool daaraan ophangt, kan hij nog steeds vrij bewegen. hij hangt dus niet gefixeerd zegmaar. daarom zat ik te denken om zelf iets te maken waardoor hij wel in de lucht hangt, maar alleen kan bewegen wanneer ik het wil... vandaar mijn post hierboven :satisfie:

ik denk echter dat ik het wel met je eens ben over je stelling van die naamplaatjes ;)

Nickname
11 augustus 2006, 14:00
bij de dremel van mn pa (oke eigenlijk eentje van het merk Ferm, maar het ding zelf is eigenlijk precies hetzelfde) zat ook een soort standaard, alleen als je je tool daaraan ophangt, kan hij nog steeds vrij bewegen. hij hangt dus niet gefixeerd zegmaar. daarom zat ik te denken om zelf iets te maken waardoor hij wel in de lucht hangt, maar alleen kan bewegen wanneer ik het wil... vandaar mijn post hierboven :satisfie:

ik denk echter dat ik het wel met je eens ben over je stelling van die naamplaatjes ;)

Hoe gaat het trouwens met het frezen van je toets? :)

Edit: Haha, de reply in 1 minuut, ja ik heb het hier heel druk ;)

doedski
11 augustus 2006, 14:05
yooo dude...

het frezen van mn toets... tsjah wat zal ik zeggen.... ik heb de 2e fret al een tijdje geleden af gekregen (op schuren/ polijsten na dan) maar dat was ook de eerste fret die ik überhaupt deed. deze had ik gedaan met een standaardbitje die bij de dremel zat, maar voor het fijne werk is deze veel te breed. moet bij gamma/praxis oid es een paar dunnere freesjes gaan halen, maar ik zoek het nooit om daarheen te gaan :sssh:

dus komt het erop neer dat ik al 2 mnd geen vorderingen heb gemaakt hahaha :nervous:

Nickname
11 augustus 2006, 14:10
yooo dude...

het frezen van mn toets... tsjah wat zal ik zeggen.... ik heb de 2e fret al een tijdje geleden af gekregen (op schuren/ polijsten na dan) maar dat was ook de eerste fret die ik überhaupt deed. deze had ik gedaan met een standaardbitje die bij de dremel zat, maar voor het fijne werk is deze veel te breed. moet bij gamma/praxis oid es een paar dunnere freesjes gaan halen, maar ik zoek het nooit om daarheen te gaan :sssh:

dus komt het erop neer dat ik al 2 mnd geen vorderingen heb gemaakt hahaha :nervous:

Maar hieruit kan je dus wel concluderen dat het wel werkt :)

fred dons
11 augustus 2006, 14:21
stew mac verkoop carbide bitjes voor de dremel die zeer smal zijn (smaller dan wat er bij de gamma te koop is, maar (ja, er is altijd een maar) die dingen breken als je er maar naar kijkt
ik gebruik ze niet alleen nog maar voor hele kleine hoekjes als ik het meeste hout al heb weg gefreest op de toets met een wat grote frees

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=1785293&i_pos=10&page=2&ktw=ce00346aaaaa2affc64eb81cfb02b323&sid=r4wz5de0f64e2047a0bb909b3725640c
(kun je gelijk het opzetstuk een beetje zien)

doedski
11 augustus 2006, 15:14
Maar hieruit kan je dus wel concluderen dat het wel werkt :)

zeker werkt het... die 2e fret bestond qua inlay alleen uit wat takjes-achtige dingen, dus da's met dat 3.2mm freesje goed te doen. echter, ik heb van tevoren niet goed nagedacht. eerst frezen en dan figuur uitzagen doe ik dus voortaan maar in de omgekeerde volgorde ;)

@Fred: die stew mac optie had ik ook al eens overwogen. ik weet niet wat je in de gemiddelde DHZ-winkel voor een freesje neer mag tellen, maar 18 dollar vond ik wat aan de royale kant. (als dit een vrij normale prijs is, dan wordt het een ander verhaal; dan kan ik altijd nog een setje aanschaffen.)

voor iedereen die zich afvraagt waar deze laatste paar posts over gaan: ik heb een tijdje geleden een goedkope strat gekocht om die op te knappen. daarna ga ik namelijk mijn eigen eerste gitaar onder handen nemen, om vervolgens helemaal "from scratch" te beginnen, maar ik wilde eerst even geoefend hebben.

gr me

Nickname
11 augustus 2006, 15:18
zeker werkt het... die 2e fret bestond qua inlay alleen uit wat takjes-achtige dingen, dus da's met dat 3.2mm freesje goed te doen. echter, ik heb van tevoren niet goed nagedacht. eerst frezen en dan figuur uitzagen doe ik dus voortaan maar in de omgekeerde volgorde ;)

@Fred: die stew mac optie had ik ook al eens overwogen. ik weet niet wat je in de gemiddelde DHZ-winkel voor een freesje neer mag tellen, maar 18 dollar vond ik wat aan de royale kant. (als dit een vrij normale prijs is, dan wordt het een ander verhaal; dan kan ik altijd nog een setje aanschaffen.)

voor iedereen die zich afvraagt waar deze laatste paar posts over gaan: ik heb een tijdje geleden een goedkope strat gekocht om die op te knappen. daarna ga ik namelijk mijn eigen eerste gitaar onder handen nemen, om vervolgens helemaal "from scratch" te beginnen, maar ik wilde eerst even geoefend hebben.

gr me

Koopt ie een gitaar om op te oefenen, doet ie 2 maanden niks in zn vakantie :D

Geintje ;)

doedski
11 augustus 2006, 15:27
Koopt ie een gitaar om op te oefenen, doet ie 2 maanden niks in zn vakantie :D

Geintje ;)

tsjah.... ik heb.. uhm... andere dingen te doen... denk ik?
neeh geintje, ik zou op dit moment hard moeten leren voor herkansingen eind deze maand, maar ik kan me er niet toe zetten..... daarbij: zoals ik al zei zoek ik het niet om 5 min naar de gamma te fietsen, freesjes te kopen en weer 5 min terug te fietsen... en nick, jij zou ook es wat te doen moeten zoeken daar op je werk i.p.v. de hele dag lopen forummen :grin:

EDIT: om de 5 minuten naar de koffie-automaat lopen telt niet

Nickname
11 augustus 2006, 15:40
EDIT: om de 5 minuten naar de koffie-automaat lopen telt niet

Ik lust geen koffie :confused:

doedski
11 augustus 2006, 15:46
dude, de gemiddelde koffie-automaat..... komt daar alleen koffie uit? zo nee, als je dorst hebt kun je toch es proberen een automaatje te vinden :p

Nickname
11 augustus 2006, 16:01
dude, de gemiddelde koffie-automaat..... komt daar alleen koffie uit? zo nee, als je dorst hebt kun je toch es proberen een automaatje te vinden :p

Dude, we hebben hier zon waterkoeler. Ik lurk dat ding in een dag leeg ofzo... :D

G.G.
11 augustus 2006, 16:02
Zal ik vragen of de modjes hem verhuizen naar off-topic?



















:)

doedski
11 augustus 2006, 16:06
hahaha nee hoeft niet hoor... wat mij betreft is dit topic gesloten.... als ik wil ouwehoeren kan ik em altijd bellen of idd zelf een topicje starten in off-topic :)

BTW, heb je nog wat aan mn idee gehad? zo ja vertel ff hoe het gaat, want ik ben van plan om op korte termijn zelf zo'n soort standaard te maken en dan weet ik vast waar ik (misschien/waarschijnlijk) tegenaan ga lopen

Nickname
11 augustus 2006, 16:07
Ja sorry, dit werd een beetje slow-chat. Maar aangezien ik toch zo klaar ben met werken hoeft dit niet verplaatst of gesloten te worden :)

G.G.
11 augustus 2006, 16:20
hahaha nee hoeft niet hoor... wat mij betreft is dit topic gesloten.... als ik wil ouwehoeren kan ik em altijd bellen of idd zelf een topicje starten in off-topic :)

BTW, heb je nog wat aan mn idee gehad? zo ja vertel ff hoe het gaat, want ik ben van plan om op korte termijn zelf zo'n soort standaard te maken en dan weet ik vast waar ik (misschien/waarschijnlijk) tegenaan ga lopen

Ik zal er eens over nadenken en eens kijken wat ik waarvan kan maken. Maar dat zal dan voor eventueel inlegwerk worden voor een later klusje. De tip van een graveerbedrijf met cnc apparatuur vind ik nog altijd het beste.


Ja sorry, dit werd een beetje slow-chat. Maar aangezien ik toch zo klaar ben met werken hoeft dit niet verplaatst of gesloten te worden :)

hahaha.. geeft niets, ik heb mijn antwoord al: Graveer-toko.

doedski
11 augustus 2006, 17:14
...
dat zal dan voor eventueel inlegwerk worden voor een later klusje. De tip van een graveerbedrijf met cnc apparatuur vind ik nog altijd het beste.

hmmm misschien wel beter ja... die kunnen dat waarschijnlijk 10x nauwkeuriger dan jij ooit met een dremel zou kunnen doen :satisfie:

Nickname
16 augustus 2006, 11:16
En? is er al resultaat? :) Ben wel benieuwd...

G.G.
16 augustus 2006, 12:10
En? is er al resultaat? :) Ben wel benieuwd...

Yep, kijk maar in het neckthroughtopic. Ik heb prismaplastic geseden in de vorm van sierletters. Echt heel vet geworden.