PDA

View Full Version : Speaker Vraagje?



saparua1
11 augustus 2006, 10:00
Ik heb 1 cabinet met 4 speakers. Elke speaker is 35Watt bij 8 Ohm. Op de kast staat 140 Watt RMS impedantie 8 Ohm. Nu wil ik deze kast stereo maken. Als ik 2 speakers parallel (+ op + en - op -) aansluit is de impedantie 4 Ohm. Maar wat is dan het vermogen RMS? Blijft dat 35 of is dat 70?

Als ik de speakers in serie aansluit wordt de impedantie 16 Ohm. Maar wat is dan het vermogen? 35Watt of 70 Watt?

Mijn amp heeft een uitgang van 2x60watt bij 4, 8 of 16 Ohm. Hoe kan ik de kast het beste schakelen?

Ik heb het ooit geweten, maar ook ik wordt steeds ouder.

Jimwoud
11 augustus 2006, 10:36
Volgens mij kun je het wattage altijd bij elkaar optellen(140 watt). Alleen als je stereo gaat spelen is het dan dus 2x70 watt.

saparua1
11 augustus 2006, 10:51
Volgens mij kun je het wattage altijd bij elkaar optellen(140 watt). Alleen als je stereo gaat spelen is het dan dus 2x70 watt.

2x70 watt in serie of parallel?

Kim Wilson
11 augustus 2006, 10:59
Een speaker levert niet een aantal watts, ze kunnen een aantal watts verwerken. En hier zou ik me niet te druk over maken. Met een goed stel oren aan je hoofd blaas je die speakers echt niet op.

Trouwens, hoe minder weerstand, hoe meer volume. Dus met 4 ohm maakt het meer herrie dan op 16 ohm. Maar met 16 ohm kun je wel meer van je amp vragen.

blokhout
11 augustus 2006, 11:24
Een Watt is een Watt. Je kast blijft dus altijd 140 Watt. Je kunt je speakers in serie zetten en dan op de 16 Ohm ingang aansluiten of parallel en op de 4 Ohm aansluiting. Electrisch gezien maakt dat niet uit. Het is in princiepe ook beide even luid. Je kunt van een speaker niet verwachten dat ie opeens meer of minder kan als je hem anders aan z'n buren hangt ;)

Echter, de spanning uit je versterker is niet hetzelfde. Dat verander je automatisch door een andere uitgang te nemen (16 of 4 Ohm) en daar hoef je je niet druk om te maken. Had je een transistor versterker gebruikt met maar 1 uitgang, dan was het verhaal anders geweest. Dan is de spanning constant en moet de versterker meer stroom leveren als je er een 4 Ohm speaker aan hangt. Als je versterken zoveel stroom kan leveren dan krijgt de 4 Ohm variant meer vermogen (want P=V*I) en is ie ook luider.

Slowhand41
13 augustus 2006, 10:36
2x70 watt in serie of parallel?

In allebei de gevallen krijg je 2 x 70 Watt dus.

Greetz, Hans

ateng
13 augustus 2006, 12:14
Oi djago,

ik zou je 2 speakers niet parallel bedraden want dan krijg je dus per kant 4 ohm dus 2 x 4 ohm links-rechts. Weet zeker dat je versterker geen 2 x 4 ohm uitgang heeft. Per kant in serie bedraden zodat het 16 ohm wordt zodat je kast een ingang heeft van 16 ohm links en 16 ohm rechts of terwijl 2x70 watt.

Selamat