PDA

View Full Version : Tremolo Setup & Tuning



Damage Inc.
11 augustus 2006, 08:48
Hallo,

ik moet nu voor het eerst een tremolo (Licensed Floyd Rose) nakijken en instellen enzo en ik moet er nog wat dingen over weten.
Niet meteen zeggen van "ff googlen" ofzo, want dat heb ik al gedaan :) .

Ik weet BIJNA alles maar ik zal even zeggen wat wel en wat niet:

Wel:
- Stemmen (duh : P ) .
- Intoneren (denk ik) .
- Dat en hoe je de 'faceplate' van de tremolo paralel aan de body moet zetten.

Niet:
- Als dat moet, hoeveel van de snaar moet ik afknippen (de kant die in de tremolo geklemd moet worden) ?
- Hoe ver moet de snaar er dan ook in de klem steken?
- Hoe weet ik dat de 'actie' niet te laag is zodat, als ik een snaar indruk zeg maar dat een fret verderop de snaar niet tegenhoud van het trillen?

- Het meest belangrijke:
Op welke volgorde moet ik alles doen?
Ik bedoel, moet ik eerst stemmen en intoneren en dan die 'faceplate' gelijk aan de body zetten of juist andersom.
Ik weet namelijk WEL hoe je dat moet doen, met het stemmen en de spanning van de veren verzetten enz.

- En nog een extraatje:
Ik heb een extra veer bij de nieuwe gitaar gekregen, waar zijn meer of minder veren voor nodig?


Dus kan iemand misschien een simpel lijstje hier posten op welke volgorde ik alles moet doen?
En de rest van mijn vragen moet ik ook weten voordat ik aan die gitaar begin, want dalijk gaat het fout : P .

GreetingZ
- Damage Inc.

G.G.
11 augustus 2006, 09:10
Ik weet BIJNA alles maar ik zal even zeggen wat wel en wat niet:
Niet:
- Als dat moet, hoeveel van de snaar moet ik afknippen (de kant die in de tremolo geklemd moet worden) ?
- Hoe ver moet de snaar er dan ook in de klem steken?
- Hoe weet ik dat de 'actie' niet te laag is zodat, als ik een snaar indruk zeg maar dat een fret verderop de snaar niet tegenhoud van het trillen?

- Het meest belangrijke:
Op welke volgorde moet ik alles doen?
Ik bedoel, moet ik eerst stemmen en intoneren en dan die 'faceplate' gelijk aan de body zetten of juist andersom.
Ik weet namelijk WEL hoe je dat moet doen, met het stemmen en de spanning van de veren verzetten enz.

- En nog een extraatje:
Ik heb een extra veer bij de nieuwe gitaar gekregen, waar zijn meer of minder veren voor nodig?


Afknippen: neem gewoon de lengte die je normaal ook zou gebruiken voor het aantal windingen om je stemmechaniek.
Klemmetje redelijk ver losdraaien, snaar zover mogelijjk erin en vast draaien.
Actie is goed als ie niet meer ratelt tegen de volgende fret (klein beetje buzz vind ik persoonlijk niet erg) Dus stemmen, spelen en eventueel brug verhogen of verlagen en eventueel halspen afstellen.

Volgorde die ik gebruik:

Stukje hout achter de brug zodat ie recht ligt. Veren aandraaien, stemmen eventueel de veren verder aandraaien zodat de trem strak tegen het houtblokje ligt, op stemming brengen en dan veren losser draaien totdat het blokje hout ertussenuit glijd. Dit is het juiste balanspunt van de brug.

Nu kijken of je fretbuzz hebt (intonatie maakt nu nog ff niet uit). Eventueel brug hoger of lager (bij te hoge actie) en eventueel de halspen bijstellen wanneer de kromming niet juist is.

Nu kijken of je moet intoneren. Zo ja, blokje hout er weer tussen, intoneren en eventueel de veren weer een heel klein beetje bijstellen totdat het blokje hout er weer tussenuit valt. Nu is de gitaar geintoneerd, gestemd en de veren afgesteld. Intonatie en balanspunt van de brug zijn nu juist.

Extra veren:

Als je zwaardere snaren gaat gebruiken, dan trekken die meer aan de brug. Je kan het plaatje waar de veren aan hangen maar zo ver in de body draaien. Hangt de brug dan nog steeds naar de hals, dan kan je een extra veer plaatsen. Persoonlijk heb ik het liefst zoveel mogelijk veren met zo min mogelijk spanning. Dus liever 5 veren met weinig spanning dan 3 met veel. Maar dat moet je voor jezelf maar eens uitproberen, en luisteren, want het scheelt ook iets in klank.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 09:57
Ah ok, dan komt er nog een vraag bij:

Hoe stel je de halspen in (die zit toch onder dat plaatje op de kop) ?
En wat is de kromming en wanneer is die goed?

- Damage Inc.

Nickname
11 augustus 2006, 10:05
Ah ok, dan komt er nog een vraag bij:

Hoe stel je de halspen in (die zit toch onder dat plaatje op de kop) ?
En wat is de kromming en wanneer is die goed?

- Damage Inc.

Met een inbussleuteltje, strakker is boller en losser is holler volgens mij, maar dat gaat iet altijd op.

iwamoto
11 augustus 2006, 10:18
als je FR al goed staat afgesteld is het makkelijk, gewoon telkens per snaar verwisselen, dan kan je alles op spanning houden, althans, bij mij werkt het goed, maar ik heb dan ook wel een edge-pro

nog even over de hoogte, uit eigen ervaring

de veren:
http://img434.imageshack.us/img434/8043/waar7ev.png
links moet je dus draaien

de foute hoogte:
http://img434.imageshack.us/img434/7928/daar5dg.png
zoals je ziet, hij zit wat naar binnen (dit was voor het afstellen)

en de goede
http://img424.imageshack.us/img424/7491/hier6nl.png
kijk, helemaal goed :)

en als je dus goed kijkt, zie je een streepje, op de zijkant, zoals je ziet, als ie goed staat, staat ie precies gelijk met de body

G.G.
11 augustus 2006, 10:31
Ah ok, dan komt er nog een vraag bij:

Hoe stel je de halspen in (die zit toch onder dat plaatje op de kop) ?
En wat is de kromming en wanneer is die goed?

- Damage Inc.Jep, plaatje op de kop, daar zit een imbus je achter. Los is hol en vast is bol. Als de snaren op spanning staan en je drukt er eentje in op de eertse fret en gelijk op de 12 moet ie in het midden net loskomen van de frets (echt maar een heel klein beetje).

Als je moet stellen en je ziet niet binnen 10 seconden resultaat, ga dan niet door met draaien aan die imbus. Je hals heeft tijd nodig om te werken. Het afstellen van een hals, daar doe ik soms wel een paar dagen over. Klein stukkie opspannen, paar uur wachten en dan verder. Ik draai nooit meer dan een kwart slag per keer. Geef je hals en je gelijmde toets lekker de tijd om te vervormen.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 10:51
Jep, plaatje op de kop, daar zit een imbus je achter. Los is hol en vast is bol. Als de snaren op spanning staan en je drukt er eentje in op de eertse fret en gelijk op de 12 moet ie in het midden net loskomen van de frets (echt maar een heel klein beetje).

Als je moet stellen en je ziet niet binnen 10 seconden resultaat, ga dan niet door met draaien aan die imbus. Je hals heeft tijd nodig om te werken. Het afstellen van een hals, daar doe ik soms wel een paar dagen over. Klein stukkie opspannen, paar uur wachten en dan verder. Ik draai nooit meer dan een kwart slag per keer. Geef je hals en je gelijmde toets lekker de tijd om te vervormen.

Ah, en welke kant op is los en welke kant op is vast?
Is het zo dat als je van boven kijkt, de "schroef" ook van boven ziet en dus rechtsom vaster is en linksom losser?

En waar moet je het hol en bol zien, op de "fretkant" van de hals zeker?

- Damage Inc.

Nickname
11 augustus 2006, 10:53
Holler is dat de kop van je gitaar verder naar voor komt te staan, en boller is dat de kop van je gitaar verder naar achteren komt te staan :)

G.G.
11 augustus 2006, 10:59
Ga eens hier kijken:

http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm

Vind je alles wat je wil weten en nog veel meer.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 11:03
Ga eens hier kijken:

http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm

Vind je alles wat je wil weten en nog veel meer.

Ok, bedankt voor de info allemaal!
Ik denk dat het nu wel gaat lukken.

Het enigste waar ik over twijfel is:
Ik lees altijd dat met intoneren, dat als je de zadeltjes los draait, dat je ze dan beetje bij beetje moet verschuiven.
Maar, schieten ze niet ineens naar "binnen" als je ze losdraait, door de spanning?

- Damage Inc.

G.G.
11 augustus 2006, 11:05
Ok, bedankt voor de info allemaal!
Ik denk dat het nu wel gaat lukken.

Het enigste waar ik over twijfel is:
Ik lees altijd dat met intoneren, dat als je de zadeltjes los draait, dat je ze dan beetje bij beetje moet verschuiven.
Maar, schieten ze niet ineens naar "binnen" als je ze losdraait, door de spanning?

- Damage Inc.Snaar spanning eraf halen bij die ene snaar, zadeltje verplaatsen, op spanning brengen, intonatie testen 12e fret en flageolet, indien nodig weer herhalen

Kim Wilson
11 augustus 2006, 11:05
Waarom komt er niemand met het advies om met zijn gitaar naar de vakman te gaan?

Serieus, als je er zo weinig verstand van hebt, begin er dan (voorlopig) niet aan, maar ga ermee naar een goeie gitaarwinkel. Die stellen hem af voor een tientje of zo, en als je erbij blijft staan, kun je er nog wat van leren ook.

G.G.
11 augustus 2006, 11:06
Het lijkt hier af en toe wel 0900-helpdesk.




:)

Damage Inc.
11 augustus 2006, 11:14
Waarom komt er niemand met het advies om met zijn gitaar naar de vakman te gaan?

Serieus, als je er zo weinig verstand van hebt, begin er dan (voorlopig) niet aan, maar ga ermee naar een goeie gitaarwinkel. Die stellen hem af voor een tientje of zo, en als je erbij blijft staan, kun je er nog wat van leren ook.

Geen zin in en ik betaal er niet voor als ik het zelf ook kan doen, dan leer ik het toch.
En ik heb alleen net m'n eerste tremolo-gitaar...
Deze forums zijn er toch voor om het erover te hebben?

- Damage Inc.

iwamoto
11 augustus 2006, 11:15
Waarom komt er niemand met het advies om met zijn gitaar naar de vakman te gaan?

Serieus, als je er zo weinig verstand van hebt, begin er dan (voorlopig) niet aan, maar ga ermee naar een goeie gitaarwinkel. Die stellen hem af voor een tientje of zo, en als je erbij blijft staan, kun je er nog wat van leren ook.

ik moet nu voor het eerst een tremolo (Licensed Floyd Rose) nakijken en instellen enzo en ik moet er nog wat dingen over weten.
denk ik het nou, of stelt hij m voor iemand anders af?

Kim Wilson
11 augustus 2006, 11:18
Geen zin in en ik betaal er niet voor als ik het zelf ook kan doen, dan leer ik het toch.
En ik heb alleen net m'n eerste tremolo-gitaar...
Deze forums zijn er toch voor om het erover te hebben?

- Damage Inc.
Met alle respect hoor, maar als je niet weet hoe een truss rod werkt, kun je je de eerste keer beter laten helpen door iemand die er verstand van heeft. Daar vraag je tijdens het afstellen wat ie aan het doen is, zodat je het een volgende keer zelf kunt. Maar met je huidige kennis zou ik het nog even overlaten aan een ander. En het kost bijna niks...

Maar goed, het is jouw gitaar natuurlijk. :)

Damage Inc.
11 augustus 2006, 13:09
denk ik het nou, of stelt hij m voor iemand anders af?

Ja ik zie denk ik wel waarom je dat denkt...
Maar het is echt helemaal voor het eerst voor mezelf.

Ennah Kim, een trussrod weet ik pas helemaal kort van wat en waar het is en wat het doet.
Maar nu weet ik dus hoe het werkt, en als ik van alle dingen goed weet hoe het moet dan kan ik het toch gewoon zelf proberen.
Ik zal echt niks mollen door het te forceren ofzo en dan leer ik het meteen zelf.
Hoe meer ik het doe, hoe meer handigheid ik er in krijg.
Ik moet het toch zelf leren, is nog handiger ook dan zelf niet weten wat te doen.

- Damage Inc.

G.G.
11 augustus 2006, 13:22
Maar nu weet ik dus hoe het werkt, en als ik van alle dingen goed weet hoe het moet dan kan ik het toch gewoon zelf proberen.
Ik zal echt niks mollen door het te forceren ofzo en dan leer ik het meteen zelf.
Hoe meer ik het doe, hoe meer handigheid ik er in krijg.
Ik moet het toch zelf leren, is nog handiger ook dan zelf niet weten wat te doen.


Zo is denk ik 90% van de zelfbouwers verslaafd geraakt. Doe maar gewoon, maar wel voorzichtig en bij twijfel gewoon je vraag hier neergooien en wachten tot je een aantal bevredigende antwoorden hebt

Damage Inc.
11 augustus 2006, 13:27
Zo is denk ik 90% van de zelfbouwers verslaafd geraakt. Doe maar gewoon, maar wel voorzichtig en bij twijfel gewoon je vraag hier neergooien en wachten tot je een aantal bevredigende antwoorden hebt

Ja oke, ik ga straks ofzo eraan sleutelen, laat wel weten hoe het ging.

Maar ik wil gewoon niet om het zo maar te zeggen "die rockster die niet eens weet hoe die moet intoneren" zijn.
Je weet wel, of zo'n gladjanus van een filmster die het alleen maar van z'n looks heeft en niet kan acteren.

- Damage Inc.

Kim Wilson
11 augustus 2006, 13:33
Ja oke, ik ga straks ofzo eraan sleutelen, laat wel weten hoe het ging.

Maar ik wil gewoon niet om het zo maar te zeggen "die rockster die niet eens weet hoe die moet intoneren" zijn.
Je weet wel, of zo'n gladjanus van een filmster die het alleen maar van z'n looks heeft en niet kan acteren.

- Damage Inc.
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Maar als je je de eerste keer laat informeren door een gitaartech, die je uitlegt wat ie aan het doen is, leer je er toch ook van? En je hebt niet het risico dat het misgaat. De keer daarop kun je dan zelf je gitaar afstellen.

Ik bedoel maar, je kunt alles in één keer willen, maar je kunt ook stap voor stap leren. Voorlopig ben je nog geen rockster. :)

Damage Inc.
11 augustus 2006, 13:39
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Maar als je je de eerste keer laat informeren door een gitaartech, die je uitlegt wat ie aan het doen is, leer je er toch ook van? En je hebt niet het risico dat het misgaat. De keer daarop kun je dan zelf je gitaar afstellen.

Ik bedoel maar, je kunt alles in één keer willen, maar je kunt ook stap voor stap leren. Voorlopig ben je nog geen rockster. :)

Jah okej, maar het is veel handiger hier dan helemaal naar die winkel te moeten, het is echt niet om de hoek...
Ook weer niet uren weg, maar het is gewoon niet zo handig.
En als ik alle informatie tegelijk heb, kan ik het ook meteen steeds opnieuw doorlezen en van leren.
Deze bepaalde dingen zijn dan ook weer niet zó moeilijk, vooral als je wel al ervaring hebt met gitaren.
Het is dan ook weer niet een versterker of gitaar zelf bouwen...

En laat het me anders zeggen:
Ik wil niet de gitarist zijn die niks van gitaren af weet : P .
:)

- Damage Inc.

Damage Inc.
11 augustus 2006, 22:31
Ik denk dat ik een probleem heb : P .
Ik was net bezig met die tremolo recht krijgen dan.
Maar ik moest nog iets meer spanning hebben omdat de tremolo nog iets naar voren zat als ie goed gestemd was, alleen de schroeven achterin van de veren kunnen niet verder...
Of moet ik gewoon doorschroeven?
Of had ik van te voren (of kan dat nu nog?) de schroeven een stuk uit moeten draaien?

GreetingZ
- Damage Inc.

hendrix2
11 augustus 2006, 22:34
Je kan in principe nog een veer bijsteken vanachter.
Ik heb een gitaartje met floyd waar maar twee veren in zaten achteraan.
Op de spanning te verhogen heb ik er een veertje bijgestoken.
Deze zijn normaal wel te verkrijgen in iedere zichzelf respecterende gitaarwinkel :D

FruscianteFan
11 augustus 2006, 22:35
Dan moet je een veertje erbij zetten.

(edit: was net ietsje later ;))

Damage Inc.
11 augustus 2006, 22:44
Ah ok, dus alles losser draaien en opnieuw aanspannen haalt alleen maar hetzelfde uit?
Want je kunt toch ook bij of de snaren of de veren de spanning eerst hoger maken ofzo en dat de andere makkelijker tot de spanning die ze nodig hebben komen als je dat kan snappen...

Maar ik heb nog wel een veer, die kwam er bij toen ik 'm net had gekocht.
Er zitten nu 3 veren in, maar kan je die er makkelijk opzetten?
Ik bedoel, je moet die veer dan toch zelf wat rekken en erop haken of zijn ze niet zó sterk?

- Damage Inc.

iwamoto
11 augustus 2006, 22:48
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Maar als je je de eerste keer laat informeren door een gitaartech, die je uitlegt wat ie aan het doen is, leer je er toch ook van? En je hebt niet het risico dat het misgaat. De keer daarop kun je dan zelf je gitaar afstellen.

Ik bedoel maar, je kunt alles in één keer willen, maar je kunt ook stap voor stap leren. Voorlopig ben je nog geen rockster. :)
ik heb al van alles geleerd bij mn tech, echt zaken gezien, hij had laatst een gibson ES model, vrij plat, uit 1970 ergens, miss. wel ouders, met heel zachte lak, anyway, hij moest iets aan de binnenkant zien, dus ik denk, hoe gaat ie dat in hemelsnaam doen...heeft ie gewoon tandarts spiegeltjes :D
ook al gezien hoe je moet intoneren, moet dipwaxen, elementen vervangen, nu nog zelf doen :)