PDA

View Full Version : Snaren over tailpiece



Gitaro
10 augustus 2006, 23:45
Heeft iemand hier z'n snaren wel eens over het tailpiece gedaan zoals op deze LP (http://www.junsei-guitars.com/news/tgs2005/list/94354.jpg)? Ik wil het een keer proberen, maar zijn die verhalen nou echt waar? Verbetert het je sustain?

edit: bij mij zit er dan nog wel een brug (met van die intoneergevallen) tussen.

bert k
11 augustus 2006, 00:33
Bij die wrap-around bridge heb je weinig keuze, maar als je een gewone Tune-o-matic brug hebt kan je ze over je tailpiece winden. De hoek die je snaren dan over de zadels maken wordt kleiner, en daardoor zou je juist minder sustain krijgen volgens mij.

Hoe scherper de hoek, hoe harder de snaren op de brug drukken, dus hoe meer sustain.

Gitaro
11 augustus 2006, 00:37
Ja, er is in ieder geval meer spanning bij een scherpere hoek, maar naast de hoek verandert ook de lengte van de snaar.

FruscianteFan
11 augustus 2006, 00:39
De gitaarexpert in Schreeven bleef gisteren maar volhouden dat je bij wrap-over juist meer sustain zou krijgen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar natuurkundig gezien klopt dat niet echt.

Ik zie het nut er dan ook niet van in. Opdrukken mag dan makkelijker worden, maar ik heb daar sowieso weinig moeite mee.

vulvasonic
11 augustus 2006, 01:04
Bij die wrap-around bridge heb je weinig keuze, maar als je een gewone Tune-o-matic brug hebt kan je ze over je tailpiece winden. De hoek die je snaren dan over de zadels maken wordt kleiner, en daardoor zou je juist minder sustain krijgen volgens mij.

Hoe scherper de hoek, hoe harder de snaren op de brug drukken, dus hoe meer sustain.

Je kunt in dat geval ook de tailpiece omlaag schroeven?

Orpheo
11 augustus 2006, 01:27
Ja, er is in ieder geval meer spanning bij een scherpere hoek, maar naast de hoek verandert ook de lengte van de snaar.

dat laatste boeit geen hol. echt niet. ik heb t aan diverse bouwers gevraagd, en antwoord is altijd hetzelfde; t gaat om de snaarlengte tussen de topkam en brug. richard heeres had een stellage waar hij liet zien hoe hij de kracht mat van de snaar als je t stuk snaar verlengde na de topkam en brug. de kracht bleeft hetzelfde. (de kracht om 'm bv 1 cm omhoog te benden). t boeit dus niet.

hadv
11 augustus 2006, 01:28
de snaren liggen niet in een inkeping, ik heb er zelf geen goede ervaringen mee
& sustain: kletskoek

Orpheo
11 augustus 2006, 01:40
de snaren liggen niet in een inkeping, ik heb er zelf geen goede ervaringen mee
& sustain: kletskoek

oh ja ontopic: met je eens. de snaren gaan wat ratelen, en soms n beetje schuiven met heel heftig benden. dus ik houd t op de gewone normale methode.

Gitaro
11 augustus 2006, 02:26
Mooi, dan doe ik dat ook. :)

bert k
11 augustus 2006, 11:41
Je kunt in dat geval ook de tailpiece omlaag schroeven?
Ja, absoluut. Tailpiece lager betekent meer druk op de zadels. Maar een scherpere hoek betekent misschien meer kans op breuk.

Langere snaren tussen brug en tailpiece betekent volgens mij makkelijker benden.