PDA

View Full Version : set up project



niekb
10 augustus 2006, 23:26
hee allemaal!

Ik zit op t moment te denken hoe ik mn project ga opzetten...qua pick ups...
t liefst zou ik m uitrusten met twee elementen...
Omdat de halsverbinding van de double cut niet echt de allerstevigste is en ik in de verbinding moet gaan fresen, weet ik niet of het verstandig is om er twee pu's in te zetten.
Misschien is het verstandig om er een laagje van t een of ander overheen te maken? Heeft iemand een idee om de verbinding te verstevigen? M'n budget laat een toplaag niet echt toe.

Een ander idee is om er 1 element in te zetten zoals op de originele 1959 les paul dc junior(?) Om het geheel een beetje bruter te maken denk ik aan een 81 EMG actief element.

hebben jullie nog ideeën? ik ben benieuwd.

http://www.mae-music.com/vintage/270-LP%20junior%20DC.jpg

Hier een plaatje van soortgelijke gitaar, alleen ga ik m niet zo afronden, moet vierkanter worden. Ik wil wel de slagplaat zoals die van t origineel.

Ik ben trouwens begonnen met t uitwerken van een te bouwen basgitaar.. ben de hals aan t tekenen :satisfie: gaat broertje van de dc worden..

grtz

niekb
11 augustus 2006, 00:09
heb er nog eens overgedacht.. de hals is opgebouwd uit twee delen..hierdoor is ie toch stugger? zou de neckverbinding daardoor ook steviger zijn?:p

de slagplaat kan niet origineel want ik heb de halsverbinding langer gemaakt.. hmmz

G.G.
11 augustus 2006, 00:51
Misschien een vreemd en radicaal idee, maar het zou kunnen werken met model waarbij de neckpocket weinig steun geeft.

Als je nou eens de hals bij de body net zo dik maakt als de body zelf en de neckpocket in de body aan de achterzijde freesd. Dan het hout van de hals aan de kant van het fretboard wegzagen en de hals in de omgekeerde neckpocket verlijmd. Dan kan je veilig aan de voorzijde een humbucker op de hals frezen.

Klinkt een beetje wazig, maar snap je wat ik bedoel?

Orpheo
11 augustus 2006, 01:43
Misschien een vreemd en radicaal idee, maar het zou kunnen werken met model waarbij de neckpocket weinig steun geeft.

Als je nou eens de hals bij de body net zo dik maakt als de body zelf en de neckpocket in de body aan de achterzijde freesd. Dan het hout van de hals aan de kant van het fretboard wegzagen en de hals in de omgekeerde neckpocket verlijmd. Dan kan je veilig aan de voorzijde een humbucker op de hals frezen.

Klinkt een beetje wazig, maar snap je wat ik bedoel?

dus de body sandwichen eigenlijk tussen nek en fretboard? omdat fretboard over body heenhangt...

G.G.
11 augustus 2006, 08:40
dus de body sandwichen eigenlijk tussen nek en fretboard? omdat fretboard over body heenhangt...

Meer een beetje als mijn neckthrough. Alleen dan met eenkorter stuk neck, laten we zeggen een cm of 12 de body in.

Van de bovenkant van de hals, achter

(EDIT: Ik snap nu het idee van Orpheo, nu ik het nalees. Met "achter" bedoel ik niet achter/onder het fretboard, maar ter hoogte van de 23ste tot het ergens in de 30ste fretpositie)

fretboard haal je ongeveer 2 cm af(van de hoogte) en de rest (laten we zeggen 2, 5 cm) frees je in aan de achterzijde van de gitaar. Op die manier schuif je de neck "onder het bovenblad" van de body door. Als je toch een setneck maakt, maakt het volgens mij niet uit vanaf welke kant je de boel verlijmd.

Op deze manier lijkt het me dat je aan de voorkant (wanneer je geen top gebruikt) niets ziet van de verbinding. Maar de verbinding is wel erg stevig doordat het veel oppervlak heeft voor de lijm. En je kan met een gerust hart een elementruimte op de halspositie fresen.

Het enige probleem dat ik me zou kunnen bedenken is dat het een beetje een ingewikkelde constructie is omdat je de body vanachteren moet benaderen en de hals van voren. Je moet dus oppassen om geen vergissingen te maken. Maar met duidelijke werktekeingingen moet dat goed gaan.

Oops, twee nadelen, ik bedenk me er nog eentje:
De hals aan de body kant is dus net zo dik als de body, maar hout is meer kosten. Je zou je halshout zo'n 20 cm langer kunnen kopen en dan die extra 20 cm afzagen en verlijmen aan de kant van de body om hem daar 2 keer zo dik te maken.

Zo zou ik in iedergeval het probleem met een double cut aanpakken

En dan met een slijptol, zodra alles verlijmd is een mooie all-acess neckjoint erin maken.(EDIT: Oops, dat is natuurlijk niet de bedoeling met een oude Les Paul, sorry. Gewoon netjes vijlen zodat de overgang eruit ziet als het origineel)

Wat Orpheo zegt over sandwich, dus: fretboard, body, neck zou ook kunnen, alleen ben ik bang dat met het krommen van de hals dan kracht kumt te staan tussen de overgang neck/fretboard & body/fretboard en dat dan het fretboard ervan springt.

Ik zou zeggen: ga eens lekker tekenen. Een setneck kan je natuurlijk op verschillende manieren aanpakken aangezien het toch verlijmd wordt tot een geheel. kijk eens of je een constructie kan maken die genoeg lijmopppervlak heeft (teken mijn verhaal eens uit op papier en kijk wat je ervan vind. Ik denk dat het bere-stevig is.

G.G.
11 augustus 2006, 09:22
Shit, ik zie in je linkje dat je de neckpocket al gefreesd hebt en de neck al gezaagd.

Leg alles eens op elkaar en span eens een touwtje van brug naar nut. Misschien hoeft de fresing van het hals element helemaal niet zo diep. Er zijn toch wel meer gitaren in dit model (SG etc) die een stevige verbindiing hebben en een halselement?

Orpheo
11 augustus 2006, 09:39
GG, ik snap je echt niet meer...en ondanks dat de TS er niks meer aan heeft, kan je wellicht in paint t schematisch tekenen en posten? t hoeft niet supermooi te zijn, maar ik zie ff niet wat je bedoeld....

G.G.
11 augustus 2006, 10:23
GG, ik snap je echt niet meer...en ondanks dat de TS er niks meer aan heeft, kan je wellicht in paint t schematisch tekenen en posten? t hoeft niet supermooi te zijn, maar ik zie ff niet wat je bedoeld....

Orpheo, ik had ruzie met paint in combinatie met imageshack (onleesbare kleine plaatjes) dus heb ff een foto van mijn scherm gemaakt:

http://img134.imageshack.us/img134/5611/image00029sb7.jpg

Zwart: hals
Blauw: fresing in de body
Rood: zijaanzicht van de body
Groen: elementruimte op de hals.

Dit lijkt me een sterke lijmverbinding omdat er ter hoogte van het hals element genoeg hout is (onder het element door).

niekb
11 augustus 2006, 12:03
@GG

volgens mij zou dat idd moeten werken. maarheb dus idd al bijna een halspocket (is wel een keer het proberen waard denk ik...volgend projectje??)

maar zou de verbinding zoals ik m heb al niet steviger zijn doordat de hals uit twee delen bestaat? door de lijmverbinding..

Gibson doet het zelf ook idd, dus waarom zou ik het dan nietdoen?? minihumbuckers gaan er maar een klein eindje in, das dus ook een oplossing..