PDA

View Full Version : Goede/slechte bouwjaren Gibson



Hubrecht
10 augustus 2006, 22:37
Hoi! Ik ben van plan zeer binnenkort een Gibson Les Paul Custom aan te gaan schaffen. Uiteraard zal ik mogelijke aankopen eerst goed uitproberen en vergelijken, maar ik was toch benieuwd naar die verhalen over bouwjaren. Het schijnt dat er een aantal jaren zijn geweest waar Gibson niet bepaald zijn beste gitaren geproduceerd heeft, in tegenstelling tot andere periodes. Zijn er hier mensen die me daar meer over kunnen vertellen?

Nocki
10 augustus 2006, 23:45
Er wordt een ware "ik wil een gibson les paul custom" rage ontketend!!! geweldig! ik ben ook erg benieuwd naar de vraag al staat me bij dat dit al beantwoord is. maar ik geloof dat dat meer over de standards ging... hoe dan ook ik ga dit topic volgen!

DaveItUp
11 augustus 2006, 00:06
Ja. Ga ze gewoon bespelen en bepaal zelf welke je goed vind.

Hubrecht
11 augustus 2006, 00:29
Ja oke dat was ik al van plan, maar ik vind het interessant om te weten hoe het komt dat sommige jaren minder aangeschreven staan en welke jaren dat dan zijn..

Harm
11 augustus 2006, 08:40
Zoals bij alles instrumenten, behalve prs en Musiman en vast nog wel wat meer exclusievere zul je je eigen instrument moeten bepalen!

Een verhaaltje: kameraad van mij heeft eind jaren 80 een witte custom besteld (blind gekocht dus) omdat hij die zo geweldig vond! Verder nooit meer bij stilgestaan totdat een kameraad van hem weer zijn custom liet zien en horen (zelfde jaar!) en verdorie, wat een verschil in sound!!! Gewoon belachelijk volgens hem! Hij heeft mazzel gehad dat zijn custom zo f#$ing goed is!

Maar ja, dan moet je dus een zaak hebben waar er even 10 hangen en, niet kijkend naar de kleur, je die even uit kunt proberen...

De slechte periodes: volgens mij jaren 80, de eind jaren tachtig tot half in 90? Ik weet het niet precies en wacht op de echte kenners!
Maar ik heb altijd begrepen dat er hele goede 80-ers zijn en erg slechte..

Zover mijn ontwetendheid...

Harm

Orpheo
11 augustus 2006, 09:21
de topperiode: 1952-1961 (zegt men; ik heb wel eens een ronduit slechte '58er bespeeld....)

verder ook een favo periode van mij: 1968-1976 (voor les pauls) daarna takelt t af, en vanaf

1989-1996 is ook een goeie periode

en van 2002 tot nu is ook wel weer een redelijk goeie periode, maar de huidige les pauls, das echt heel erg een issue van trial and error. veeeel proberen en testen.

arjanb01
11 augustus 2006, 09:30
de topperiode: 1952-1961 (zegt men; ik heb wel eens een ronduit slechte '58er bespeeld....)

verder ook een favo periode van mij: 1968-1976 (voor les pauls) daarna takelt t af, en vanaf

1989-1996 is ook een goeie periode

en van 2002 tot nu is ook wel weer een redelijk goeie periode, maar de huidige les pauls, das echt heel erg een issue van trial and error. veeeel proberen en testen.

Vreemd, de periode 1989-1996 is volgens mijn vertrouwde gitaar dealer een mindere periode, en hij kan het weten want hij komt elk jaar in de GIbson fabriek. Ik heb dr een uit 2003 (een Standard met de burstbuckers pro) en die is gewoon geweldig.
Naar mijn mening zijn de Gibsons na 2002 gewoon goed, en zijn er geen slechte meer.

heavy-metal-thunder
11 augustus 2006, 10:20
Vreemd, de periode 1989-1996 is volgens mijn vertrouwde gitaar dealer een mindere periode, en hij kan het weten want hij komt elk jaar in de GIbson fabriek. Ik heb dr een uit 2003 (een Standard met de burstbuckers pro) en die is gewoon geweldig.
Naar mijn mening zijn de Gibsons na 2002 gewoon goed, en zijn er geen slechte meer.

je hebt rond de jaren 80 de "Norlin"-periode. Gibson werd opgenomen in de "norlin-group" of zoiets. En toen zou er nogal beknibbeld geweest zijn op en geëxperimenteerd zijn met materialen, vb. de waffle-body. Zijn stukken mahonie die op elkaar gelijmd werden onder hoge druk. Schijnt dat ze zwaar zijn en dat ze niet zo goed klinken. Maar heb er uit deze periode ook al goeie gehoord.

Wat begin jaren negentig betreft: heb er 2 van 1993 gehad en beiden waren niet goed afgewerkt. Je voelde heel erg de overgang aan de binding tussen nek en toets, de dot-inlay was niet zo mooi uitgesneden... En ze speelden heel stroef.

Harry
11 augustus 2006, 10:26
mijn Custom komt uit 1978, en ik heb geen goed vergelijk, maar ik heb het idee dat het een goede is....

Orpheo
11 augustus 2006, 10:33
kortom: testen die hap. moment van bouw boeit dus niet. wat ik nl gaf waren ook maar richtlijnen, wat de cracks op t les paul forum vinden/zeggen.

oh ja, t heet pancakebody, en das 2 lagen mahonie, met soms esdoorn ertussen. het is inderdaad heel zwaar zo'n body, en of t slecht klinkt? ik bv wil niet anders. En de heren Zakk Wylde,Pete Townshend, Slash, Joe Perry, Ace Frehley, Jimmy Page en VELE anderen speelden heel graag op Norlin les pauls met pancake bodies.

oh ja, Norlin is vanaf 1972 (uit mijn hoofd, in ieder geval 1976!!!) tot 1986. toen namen de huidige eigenaren t hele zwikkie over.

hubert
11 augustus 2006, 10:50
Ik kan me herinneren dat 10 jaar geleden gezegd werd dat je ver van jaren 70 les pauls moest bljven. Juist vanwege dat pannekoeken gebeuren en die versteviging bij de hals/kop. En zo verschuift volgens mij dus dat hele zaakje. Tis natuurlijk ook in belang van die les paul cracks....de oudjes worden zeldzamer en echt onbetaalbaar. Dus moeten ze nu zo'n schimmig verhaal ophangen aan weer een andere periode, want anders raken ze die niet kwijt.

Welke periode ook, Altijd waren en slechte en goede. MIsschien nu iets meer goede omdat de productie constanter is.

Ik ga dus deze keer met Orpheo mee. ;)

vooral uitproberen....heel veel uitproberen.

arjanb01
11 augustus 2006, 11:25
je hebt rond de jaren 80 de "Norlin"-periode. Gibson werd opgenomen in de "norlin-group" of zoiets. En toen zou er nogal beknibbeld geweest zijn op en geëxperimenteerd zijn met materialen, vb. de waffle-body. Zijn stukken mahonie die op elkaar gelijmd werden onder hoge druk. Schijnt dat ze zwaar zijn en dat ze niet zo goed klinken. Maar heb er uit deze periode ook al goeie gehoord.

Wat begin jaren negentig betreft: heb er 2 van 1993 gehad en beiden waren niet goed afgewerkt. Je voelde heel erg de overgang aan de binding tussen nek en toets, de dot-inlay was niet zo mooi uitgesneden... En ze speelden heel stroef.

Aha, interessant van die pancake bodies. Wist ik niet.... dus toch geen toeval dat er tussen die begin jaren 90 modellen veel slecht spul zit. Kan dus ook geen toeval zijn dat er veel les pauls uit die periode op marktplaats en gitaarmarkt te koop staan, lijkt me.
Verder is het inderdaad een kwestie van veel les paul modellen testen.

Maar ik heb wel het idee dat de modellen na 2002 (dus de Gibson LP Standards met de Burstbuckers Pro, die ik ook heb) gewoon goed zijn en dat er niet echt slechte meer tussen zitten.
Die van mij is nogmaals gewoon geweldig en ik laat hem lekker oud worden en wie weet over 50 jaar als ik 77 ben dat ik er een goeie belegging aan over houdt als ik niet meer kan spelen, lichamelijk gezien ! Ik laat echt alles origineel aan mn gitaar dus tegen die tijd kan hij veel opbrengen. Afwachten dus....

Orpheo
11 augustus 2006, 11:31
ik weet niet welke periode t slechtst is. nog steeds niet. ook niet nu ik er een uurtje over na heb gedacht. wat ik WEL weet is dat ALS een LP uit de jaren 70 echt SLECHT was, hij nu, 30 jaar later, echt niet meer bestaat, en dat je nu alleen maar goed, redelijk goeie tot SUPErgoeie hebt. wat ik OOK weet is dat alle les pauls waar ik in een keer verliefd op werd, waren norlins met pancakebody en neckvolute (verdikking bij hals) en waren NIET de lp's uit de jaren 90 (op mijn idiote studio na... ).

BLOK182
11 augustus 2006, 11:35
IK heb zelf een 1973 LP Custom. Goeie gitaar, ook al is het een pancakebody. Mijn LP Classic premium plus komt uit 1993, en dies fantastisch. Hoewel de pickups misschien nog niet je-van-het zijn (wil er nog eens duncans in) is hij super afgewerkt, en voelt ie fantastisch. Erg mooi hout ook.

arjanb01
11 augustus 2006, 11:41
ik weet niet welke periode t slechtst is. nog steeds niet. ook niet nu ik er een uurtje over na heb gedacht. wat ik WEL weet is dat ALS een LP uit de jaren 70 echt SLECHT was, hij nu, 30 jaar later, echt niet meer bestaat, en dat je nu alleen maar goed, redelijk goeie tot SUPErgoeie hebt. wat ik OOK weet is dat alle les pauls waar ik in een keer verliefd op werd, waren norlins met pancakebody en neckvolute (verdikking bij hals) en waren NIET de lp's uit de jaren 90 (op mijn idiote studio na... ).

Hoezo idiote studio, Orph ? Hahaha.... tsja er gaat niks boven the real deal, he ?
Ik heb wel eens zo'n dikke LP om mn nek gehad, en ik vond em te zwaar en de nek te dik. Ben meer van de Sixties nekjes, niet te smal en niet te breed, zoals mn eigen Gibson LP heeft !
Maar is het misschien ook niet zo, dat LP's uit de jaren 70 nog bestaan vanwege die vintage hype en dat ze daarom tegen mega-prijzen worden aangeboden ? Ik heb op een Amerikaanse site bijvoorbeeld Stratjes uit 1973 gezien die tegen 6000 tot 10000 dollar (????) werden aangeboden. Volgens mij was het E-bay ofzo....

Orpheo
11 augustus 2006, 11:48
Hoezo idiote studio, Orph ? Hahaha.... tsja er gaat niks boven the real deal, he ?
Ik heb wel eens zo'n dikke LP om mn nek gehad, en ik vond em te zwaar en de nek te dik. Ben meer van de Sixties nekjes, niet te smal en niet te breed, zoals mn eigen Gibson LP heeft !
Maar is het misschien ook niet zo, dat LP's uit de jaren 70 nog bestaan vanwege die vintage hype en dat ze daarom tegen mega-prijzen worden aangeboden ? Ik heb op een Amerikaanse site bijvoorbeeld Stratjes uit 1973 gezien die tegen 6000 tot 10000 dollar (????) werden aangeboden. Volgens mij was het E-bay ofzo....

ik heb 2 gibsons :P en waarom de studio idioot is; hij is dunner dan een normale LP, heeft een headcrack, en is eigenlijk qua looks totaal niet mijn gitaartje, maar damn. hoe ze klinkt en speelt... grandioos. de studio is mijn sologitaar (voor slag is ze ook ok, maar minder lekker) en mijn custom is perfect voor slag. het bijna-fretloos zijn van de custom maakt t, dat ie minder makkelijk speelt, maar ben n beetje te arm voor een refret :D

omni
11 augustus 2006, 11:59
Ik heb ook twee LP's (een beetje overdreven, vind ik zelf ook ;-)
Een custom uit '81 en een classic uit '96 en hoewel het alle twee LP's zijn zijn ze volledig anders. De classic is licht en fijn en de custom is lomp en zwaar. Maar steeds als ik er een oppak denk ik; Damn, wat is dit een fijne gitaar. Op de Classic ga ik meteen een funk dingetje of een blues laddertje spelen en op m'n custom komt er meteen een vette rif uit. Maar welke nou beter is. Ik kan niet kiezen

arjanb01
11 augustus 2006, 12:05
ik heb 2 gibsons :P en waarom de studio idioot is; hij is dunner dan een normale LP, heeft een headcrack, en is eigenlijk qua looks totaal niet mijn gitaartje, maar damn. hoe ze klinkt en speelt... grandioos. de studio is mijn sologitaar (voor slag is ze ook ok, maar minder lekker) en mijn custom is perfect voor slag. het bijna-fretloos zijn van de custom maakt t, dat ie minder makkelijk speelt, maar ben n beetje te arm voor een refret :D

Maar wat als je nou solo en slag moet spelen in een nummer?? Heb je dan een mannetje of vrouwtje (wat beter is natuurlijk) die je de gitaar aanreikt tijdens een nummer ?? :) hahaha....
Staat wel stoer trouwens een eigen gitaartech, alleen weggelegd voor beroemdheden maar ja....

hubert
11 augustus 2006, 12:32
Maar is het misschien ook niet zo, dat LP's uit de jaren 70 nog bestaan vanwege die vintage hype en dat ze daarom tegen mega-prijzen worden aangeboden ? Ik heb op een Amerikaanse site bijvoorbeeld Stratjes uit 1973 gezien die tegen 6000 tot 10000 dollar (????) werden aangeboden. Volgens mij was het E-bay ofzo....

precies mijn punt.....

Orpheo heeft gelijk, denk ik, als ie zegt dat de slechte gitaren uit de jaren 70 niet meer bestaan en dat er alleen nog goede en supergoede overblijven. Wil niet zeggen dat ze 6000 dollar waard zijn. Das dan weer die vintage hype. jammer...

Dush....

Agent_Smith
11 augustus 2006, 13:33
3 LPs hier: '70, '73 en '74. Need I say more?

strat58
11 augustus 2006, 14:05
IK heb een zwarte custom uit 1978 gekocht bij Sol 2de hands voor 1750 gulden en die is geweldig een echte Les Paul + geluid lijkt erg op het geluid van John Sykes en een standard uit 1982 die was iets duurder en met Seymour duncans (die kan ik trouwens iedereen aanbevelen) en die klinkt ook geweldig. IK denk dat je gewoon geluk moet hebben en goed moet luisteren hoe de gitaar zonder amp klinkt. De zware heeft een dikke nek en is best wel zwaar de standaard heeft een dunnere nek en is licht dus die neem ik meestal mee. Gewoon gaan zoeken en proberen en niet iets lukraak kopen omdat het een Gibson is. Een oude vriend had een Ibanez LesPaul en wilde graag een echte hij heeft lang gezocht maar kon niks vinden wat net zo goed was of beter dan zijn Ibanez. Logisch die Ibanez heeft hij al jaren en is vergroeid met dat ding dus geen enkele Gibson kan dat ding vervangen, het is maar net wat je zoekt en mooi vindt.
Peace Strat 58

Orpheo
11 augustus 2006, 14:15
Maar wat als je nou solo en slag moet spelen in een nummer?? Heb je dan een mannetje of vrouwtje (wat beter is natuurlijk) die je de gitaar aanreikt tijdens een nummer ?? :) hahaha....
Staat wel stoer trouwens een eigen gitaartech, alleen weggelegd voor beroemdheden maar ja....

ligt eraan wat voor solo. als t er eentje is lekker simpel, dan pak ik de custom, anders de studio. de custom moet ECHT een refret krijgen! dan gaat ie zoveel beter spelen! de studio is ook gewoon veel allrounder, maar mn custom..... :cooler: :satisfie:

arjanb01
11 augustus 2006, 14:25
ligt eraan wat voor solo. als t er eentje is lekker simpel, dan pak ik de custom, anders de studio. de custom moet ECHT een refret krijgen! dan gaat ie zoveel beter spelen! de studio is ook gewoon veel allrounder, maar mn custom..... :cooler: :satisfie:

dan doe je dat toch ? een refret ? zo duur is het niet volgens mij, eurotje of 60 ofzo....

Droffie
11 augustus 2006, 14:25
Norlin periode is van '69 t/m '84. Norlin was grofgezegd een bierbrouwer uit brazillie.
Over het algemeen wordt die 15 jaar als slecht bestempeld omdat zeker in het begin de nodige consessies gedaan waren tov van de kwaliteit. Er moest winst gemaakt worden.
Orph en ik hebben in meerdere topics hier onze gedachtes over uitgewisseld. Wat is slecht? om mee te beginnen? Ik heb in een ander topic een lijst gepost met beroemde LP's uit de Norlin periode. Dat was een behoorlijke lijst.

Persoonlijk denk ik dat alle periodes z'n goede en slechte gitaren had. Voor de één is een Historic de ultieme LP, voor de ander een Norlin Custom of een plain ol' Standard. Tis zo persoonlijk.

Je gaf 't zelf al aan...Trial en error, maar sluit bij voorbaat niet periodes uit. Daar kan nou toch net die ene bij zitten...;)

Orpheo
11 augustus 2006, 15:08
dan doe je dat toch ? een refret ? zo duur is het niet volgens mij, eurotje of 60 ofzo....

tis volgens mij meer hoor... 200 euro oid.