PDA

View Full Version : Echt of nep?



stumpy
10 augustus 2006, 19:24
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/43386996.html?

Is deze echt of niet? Ik vind de headstock wat te rond en het logo ook vreemd. Daarbij vond ik de vorm van de body ook wat ruw. Opinions?

hendrix2
10 augustus 2006, 19:27
Volgens mij is hij echt hoor.

Tupelo
10 augustus 2006, 19:29
Voor mijn gevoel klopt het ook niet nee..
Maar echt glashard durf ik het ook niet te beweren.
Laatste keer dat ik zelf een Fender Strat had is al weer 4 jaar geleden.

stumpy
10 augustus 2006, 19:29
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Stratocaster_headstock.jpg/800px-

De hoek onder het fender logo is hier toch echt scherper? Ik weet niet hoor, ben nooit een strat man geweest maar wat nieuwe interesses en dergelijke geven mij gas.

Edit: en ja ik weet dat ik eigenlijk niet naar een hss moet kijken, maar een humbucker geeft toch net iets meer veelzijdigheid.

hendrix2
10 augustus 2006, 19:33
Het logo durft wel eens te verschillen hoor. zeker tussen een mexican en een usa. (kijk maar even op www.fender.com)
De body is inderdaad toch wat raar gevormd, maar dat kan misschien wat optisch bedrog zijn?

edit: nu zie ik het ook, ik had niet begrepen dat je het over die hoek had :)
Er lijkt inderdaad iets niet mee te kloppen, maar laten we niet te vlug een oordeel vellen, ik ben ook helemaal geen strat expert ;)

sembo
10 augustus 2006, 19:33
ik denk echt


en als hij niet echt is dan is hij wel heel erg mooi nagemaakt

Johnny V
10 augustus 2006, 19:34
ik vind vooral het decal er vreemd uitzien...

hendrix2
10 augustus 2006, 19:35
slagplaat lijkt trouwens ook niet te kloppen, te veel ruimte tussen slagplaat en rand.

Tupelo
10 augustus 2006, 19:39
Wat ik vooral maf vind is de body.
Op e.o.a. wijze lijkt die zo ontzettend recht de hoek omgaan.
Mijn strat was i.i.g. iets ronder, naar de randen toe.

stumpy
10 augustus 2006, 19:40
Wat ik vooral maf vind is de body.
Op e.o.a. wijze lijkt die zo ontzettend recht de hoek omgaan.
Mijn strat was i.i.g. iets ronder, naar de randen toe.

Dat is precies wat ik met ruw bedoelde, alleen dan een stuk beter verwoord. :satisfie:

hendrix2
10 augustus 2006, 19:41
Wat ik vooral maf vind is de body.
Op e.o.a. wijze lijkt die zo ontzettend recht de hoek omgaan.
Mijn strat was i.i.g. iets ronder, naar de randen toe.
Daar heb je ook gelijk in, ik kom volledig terug op mijn eerste post :p
Lijkt inderdaad erg hoekig. En de vorm lijkt gewoon ook niet te kloppen.

guitartub
10 augustus 2006, 19:50
Vraagt hij ook niet een beetje veel geld voor een Mexicaan?

stumpy
10 augustus 2006, 19:52
Hij beweert dat het een usa is toch?

guitartub
10 augustus 2006, 20:03
Dan mis ik toch een serienummer onder dat logo, Hmmm NEP???

stumpy
10 augustus 2006, 20:04
Dat lijkt me inderdaad het beste bewijs ja:p

guitardude
10 augustus 2006, 20:09
Dan mis ik toch een serienummer onder dat logo, Hmmm NEP???
De serienummers hebben door de jaren heen op alle mogelijke plekken gestaan.
Hij kan net zo goed op de achterkant van de kop of op de neckplate staan. :)

hendrix2
10 augustus 2006, 20:12
Bij de mexicaanse staan ze altijd onder het logo, maar bij de USA's niet. Dit is dus niet verdacht ;)

hassent
10 augustus 2006, 20:15
Volgens mij heeft een USA strat een andere brug met geharde zadels. Dit lijkt meer op een mexicaan of squire brug. Ook het ontbreken van een serienummer is verdacht...

Dirk W
10 augustus 2006, 20:31
De "roundover" van het body is veel te scherp. (bij een strat hoort het geloof ik 1/2" te zijn dus je zou het na kunnen meten. Kop lijkt me ook veel te rond (maar misschien is dat heel erg afhankelijk van wanneer hij gemaakt is? Er lopen hier toch wel een paar stratkenners rond?).
Hoort een strat niet altijd dat "with synchronized tremolo" op zn decal te hebben? Ik kan het helemala mis hebben, ik ben dus echt geen stratkenner.

Maarja met de headstock en roundover kun je wel bewijzen dat ie nep is. Ik krijg altijd de neiging om zo'n iemand op te bellen en ernaar te vragen (nooit gedaan maar ik speel altijd met het idee)

farstreetblues
10 augustus 2006, 21:10
Twijfels bij de body
Ik vind het zowieso een rare combinatie met die humbucker, ik ken wel paar modellen strats met een humbucker bij de brug, maar dit is een beetje een onbekende, de brug en zadeltjes ken ik niet, ook het knopje van de 5 standen schakelaar is te puntig, en teveel gitaar bij de rand van de slagplaat.

ik denk een zelf-in-elkaar-gebouwde-gitaar is van allerlei onderdelen van verschillende gitaren !!!

vulvasonic
10 augustus 2006, 21:18
Wat ik vreemd vind is de plastic 'walnut-plug' op de kop, daar waar de stelpen zit. Dat heb ik tot dusverre alleen nog maar bij Mexicanen gezien. Maar er staat wel Made in USA op en dat vind ik nogal vreemd.

Ik heb bij EIG in Nijmegen (alweer anderhalf jaar geleden ofzo) ook al een keer zo'n model gezien waarbij ik me afvroeg wat dat in vredesnaam was. Zelfde verhaal, zelfde prijs, zelfde plastic plugje en ook daar 'Made in USA'. Het gaat dus waarschijnlijk wel om een serie. Maar in mijn optiek GEEN Amerikaanse reeks.

FruscianteFan
10 augustus 2006, 22:02
Och ik heb bij EIG, als ik me niet vergis, ook een Harley Benton gezien voor 500 euro. Een of andere fat strat ofzo, die kosten niet meer dan 100 euro.

Rormo
11 augustus 2006, 00:40
die koffer er achter lijkt me ook geen Fender koffer. Fender plakt er geen stickers op. En meeste Fender koffers die ik ken zijn min of meer rechthoekig.

iwamoto
11 augustus 2006, 01:11
ik vind het zo raar vanwege de echte fender sticker op de slagplaat, ik zou zeggen, kan almarvk niet even langs onze guido gaan om te kijken? :)

G.G.
11 augustus 2006, 01:13
Blijft moeilijk om in te schatten of ie echt is of niet. Maar een paar punten komen wel vreemd over bij mij.

1 de decal
2 de hoek van de kop onder de "f" van fender
3 de 21 frets. Ik dacht dat dit model standaard 22 frets had.

drap
11 augustus 2006, 01:40
Ik heb 'm es aandachtig vergeleken met m'n eigen strat en de vorm klopt opzich wel. Zowel van de body als van de head. Die 21 fretten vind ik wel appart, maar misschien dat dat is omdat het, gezien z'n humbucker, meer een rockgitaar is dan een normale strat? Makkelijker met benden en vibrato's enzo. En die 2 snaargeleiders op de kop vind ik appart. Normaal is dat bij een USA strat toch altijd maar eentje, met uitzondering van de Highway?

Nickname
11 augustus 2006, 08:33
Ik heb 'm es aandachtig vergeleken met m'n eigen strat en de vorm klopt opzich wel. Zowel van de body als van de head. Die 21 fretten vind ik wel appart, maar misschien dat dat is omdat het, gezien z'n humbucker, meer een rockgitaar is dan een normale strat? Makkelijker met benden en vibrato's enzo. En die 2 snaargeleiders op de kop vind ik appart. Normaal is dat bij een USA strat toch altijd maar eentje, met uitzondering van de Highway?

Inderdaad.. op de foto foto van de mexicaan zit er maar 1 stringtree.. en op deze 2. Ik vind het maar een dubieus geval, ben ook geen echte stratkenner maar waar rook is is vuur zullen we maar zeggen. 8-)

Kim Wilson
11 augustus 2006, 08:43
Dit is geen echte, hoor. Daar geloof ik niks van.

Ter vergelijk, mijn Japanse headstock:
http://img157.imageshack.us/img157/4328/p7280021lc1.jpg

G.G.
11 augustus 2006, 08:57
Dit is geen echte, hoor. Daar geloof ik niks van.

Ter vergelijk, mijn Japanse headstock:


Tsja ziet er inderdaad wel iets anders uit, maar die vormen zijn door de jaren wel wat veranderd, hoewel de recenteren strats daar weer een scherpere hoek hebben (rond '83 hadden ze wel een flauwe knik daar, maar nu volgen mij niet.)

Wat ik vreemd vind is dat de body erg strak is, met de kleine ronding en dat de kop veel minder strak is met de flauwe bocht bij de "F".

En ieder keer als ik kijk oogt die 21 fretneck zo raar. Ziet er zo "vintage" uit op een moderne strat met een humbucker.

(ik gok erop dat het iemand zijn knutselprojectje is. Ik zeg niets over de verkoper, want als wij allemaal al twijfelen, kan het best zijn dat hij hem ook maar gekocht heeft in de wetenschap dat het een echte usa is)
(ervanuitgaande dat ie nep is)

Waar blijven de echte fender-kenners?

hassent
11 augustus 2006, 09:03
Ik herinner me ineens een verhaal toen ik 11 jaar gelden in Canada was. Ik was daar op vakantie en wilde tegelijk een USA strat wilde kopen. Ik ben een aantal zaken in Vancouver afgelopen en in 1 zaak boden ze USA strats aan tegen veel lagere prijzen. Dit zouden american strats moeten zijn (materialen, hout en hardware als op een USA strat) maar afgebouwd in Mexico. Ik heb een paar van deze strat's gezien en die hadden in mijn herinnering dezelfde headstock. Dus Made in de USA erop, maar zonder serienummer. Het serienummer was in een stickertje op de neckplate geplakt.

Misschien is het zo'n soort gitaar?

Ik heb 'm uiteindelijk niet gekocht. Ik heb in een pawnshop (pandjes winkel) een graffity yellow USA strat+ gekocht. Super gitaar!! Toen slechts 700 canadese dollars betaald, omgerekend zo'n 375 euro!!!!:seriousf:

pikasso
11 augustus 2006, 09:09
Of die nep is of niet? Geen idee.
Maar waarom zou iemand die een nep-gitaar wil verkopen er zulke gedetailleerde foto's op zetten. Dat vind ik wel raar opzich.

Samder
11 augustus 2006, 09:11
1).De brug op deze strat is dezelfde als die op m'n squier..
2).Dat witte plastic puntje op de pickup switch is bij amerikaanse strat veel stomper, en dus niet zo puntig..
3).Een u.s.a. strat heeft 22 jumbo frets...
4).Een u.s.a. strat heeft maar 1 "string tree" (Tenzij die gozer er een bij heeft gezet, maar dat kan niet, want hij is "Zo goed als nieuw.")

apart geval..

G.G.
11 augustus 2006, 09:15
Of die nep is of niet? Geen idee.
Maar waarom zou iemand die een nep-gitaar wil verkopen er zulke gedetailleerde foto's op zetten. Dat vind ik wel raar opzich.

Omdat wij er toch al niet uitkomen met z'n allen. Er zijn genoeg kopers, die hier niet meelezen en die zich laten leiden door het logo op de kop.

Als hij hem aanbied voor €600 is ie binnen twee dagen weg. Dat weet ik 100% zeker.

Kim Wilson
11 augustus 2006, 09:19
En toch ziet ie er anders uit:

http://img301.imageshack.us/img301/2333/p7280012gw7.jpg

(ja, ik heb nieuwe plaatjes, en wil ze ook laten zien :D )

hassent
11 augustus 2006, 11:04
Er zijn op dit forum toch genoeg Fender goeroes? Kunnen die niets zinnigs zeggen? Een 21 fret hals op een HSS strat lijkt mij idd ook wat vreemd.

Kim Wilson
11 augustus 2006, 11:08
Er zijn op dit forum toch genoeg Fender goeroes? Kunnen die niets zinnigs zeggen? Een 21 fret hals op een HSS strat lijkt mij idd ook wat vreemd.
Ik heb er volgens mij ook 21, hoor. Of moet het bij een HSS weer anders zijn?

iwamoto
11 augustus 2006, 11:13
zo, omdat ik niet houd van speculatie:

"hey guido,
dat is een mooie strat die je daar aanbied, aleen nog 1 vraagje, wat is het serienummer? alvast bedankt, een zeer geintereseerde koper"

nu nog maar wachten op het nieuws :D

drap
11 augustus 2006, 11:24
Wat mij ook opvalt aaan de advertentie is dat ie 'm alleen maar "Fender stratocaster USA" noemt. Okee, maar wat van USA stratocaster dan.

Nickname
11 augustus 2006, 11:26
zo, omdat ik niet houd van speculatie:

"hey guido,
dat is een mooie strat die je daar aanbied, aleen nog 1 vraagje, wat is het serienummer? alvast bedankt, een zeer geintereseerde koper"

nu nog maar wachten op het nieuws :D

Ik ben benieuwd :)

green_day
11 augustus 2006, 11:31
Er is nog iets wat ik verdacht vind aan deze strat, en dat is de ruimte tussen de 2 dots op de 12e fret. Bij alle fenders die ik heb gezien is de afstand veel kleiner.

Kim Wilson
11 augustus 2006, 11:33
Er is nog iets wat ik verdacht vind aan deze strat, en dat is de ruimte tussen de 2 dots op de 12e fret. Bij alle fenders die ik heb gezien is de afstand veel kleiner.Ja, nou je het zegt... Maar het lijkt ook wel of de dots kleiner zijn...

hendrix2
11 augustus 2006, 11:40
21frets op een HSS is niet vreemd hoor, de mijne heeft er ook maar 21 (maar is wel een mexican, dus weet niet in hoeverre hier verschil opzit)

taylor
11 augustus 2006, 12:06
die onderdelen van die fender doen me erg denken aan mightymite necks een bodies,die fender gebruikt of heeft gebruikt voor hun goedkopere modelen zoals squiers en weet ik wat.

Eko
11 augustus 2006, 12:13
Het logo doet mij denken aan een ouder type. Als de axe echt uit 2003 is zal de eigenaar er geen bezwaar tgen hebben om samen even de verkoper op te zoeken. In Sneek zal dat Heins zijn. Die zal direct kunnen zeggen of hij hem heeft verkocht of niet.
De gitaren met Amerikaans materiaal en samengesteld in Mexico zijn te herkennen aan de lettercode AMX.

tomazz
11 augustus 2006, 12:22
niet kopen die hap, ik heb hem al hier bij mij thuis gehad en teruggestuurd met massas stress tot gevolg.ik had hem gekocht van iemand uit maaseik.het ganse verhaal staat in m'n vorige posts maar geloof me niet kopen vraag hem eens naar het serienummer TZ4 dat boven de body op de neck gestempeld is wedden dat hij plots geen fototoestel ter beschikking heeft?

grayfink
11 augustus 2006, 12:34
Is 250€ duur voor een koffer? Dit vind ik ook nog wel aardig:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220010192345&ssPageName=MERC_VI_ReBay_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT

grayfink
11 augustus 2006, 12:40
http://cgi.ebay.de/Top-quality-electric-guitar-NeU-E-Gitarren_W0QQitemZ220013761861QQihZ012QQcategoryZ4 6647QQcmdZViewItem

Ander logo, maar de grote zwarte sticker doet vermoeden dat hij uit dezelfde fabriek komt.

Eko
11 augustus 2006, 13:28
Geheel doet me denken trouwens aan een waarschuwing die hier al eens rond gewaard heeft. Met de toen bijgevoegde link kon je Chinese kopieen zien die werden aangeboden via Ebay. Kosten een scheet en drie knikkers maar dan heb je ook niks. Werden vooral gekocht om ze hier in Europa tegen 2e handsprijzen te verkopen. Winst ongeveer 500 euries per axe.
De gitaren zijn schaamteloos nagemaakt met 1 verschil. Ze vallen al bijna uit elkaar na snaren wisselen. Vooral de namaak Ibanez Jems zijn zeer slecht.

Nickname
11 augustus 2006, 13:30
Het is toch wel lastig soms dat kopen via internet, je ziet hier zo vaak van die scam topics dat ik me afvraag of er wel goeie gitaren te koop zijn op internet :confused:

G.G.
11 augustus 2006, 13:39
Het is toch wel lastig soms dat kopen via internet, je ziet hier zo vaak van die scam topics dat ik me afvraag of er wel goeie gitaren te koop zijn op internet :confused:

Die zijn er echt wel, maar je moet nooit iets op laten sturen. Altijd zelf gaan kijken en je eerst goed verdiepen in hoe het ding eruit moet zien.

vulvasonic
11 augustus 2006, 13:49
Ik geloof dat ik mezelf best een Fenderkenner mag noemen.
De adverteerder is GEEN oplichter. Deze gitaar heeft hij gewoon in een winkel gekocht, dat is mijn overtuiging.

Maar het is GEEN Amerikaan. En de beste man kan dat natuurlijk ook niet weten als hij een gitaar koopt waar 'made in USA' op staat. Op de Fender site kom je deze plank niet tegen. Waarschijnlijk gaat het inderdaad om een serie die voor zeer korte tijd in productie is geweest. Misschien was het de voorloper van de Highway serie (in die zin dat Fender zocht naar een manier om een Amerikaanse Fender goedkoper te kunnen aanbieden).

Het blijft een vreemd ding. Maar in dit geval geloof ik niet in een oplichtingsverhaal. Maar nogmaals, het is GEEN Amerikaan!

tomazz
11 augustus 2006, 17:56
Ik denk eerder dat de man zelf ja en neen is opgelicht en er nu vanaf wil,maar een serie die zeer korte tijd in productie geweest is daar heb ik m'n twijfels over nu ja ieder z'n mening.

Aan stumpy als je hem wil kopen vraag hem het serienummer begint het met tz4 handjes vanaf houden raad ik aan. Ik ben geen fenderkenner zeker niet maar ben zeker dat het een goeie namaak is.
Na deze heb ik me dan een highway one aangeschaft voor een meer dan goeie prijs op dezelfde 2ehands site dus er zit echt wel deftig materiaal tussen op het internet.

Oh ja nog iets nu komt er een koffer met die gitaar ik had de verkoper attent op gemaakt dat ik de handel niet vertrouwde omdat er geen koffer bij zat en die komt er toch standaard bij normaal,bij mij arriveerde hij in een kartonnen doos waar made in mexico op stond. Als volgt zetten ze hem terug te koop nu met koffer staat er in de advertentie, en nu duikt hij terug op te koop met een koffer van een andere verkoper.
Die gitaar zal nog voor veel stress zorgen geloof me.

Tupelo
11 augustus 2006, 18:35
Ik geloof dat ik mezelf best een Fenderkenner mag noemen.
De adverteerder is GEEN oplichter. Deze gitaar heeft hij gewoon in een winkel gekocht, dat is mijn overtuiging.

Een TUL-meester heeft gesproken.
Massaal wordt de adverteerder gestalkt met aanbiedingen, waavan het één nog hoger is dan het ander. :D

Rormo
11 augustus 2006, 19:50
Heb mijn eigen American strat er even bij gepakt. Heb het gevoel dat bij mij fretje 22 minder ver 'in de gitaar' zit en je er dus beter bij kunt dan bij fretje 21 van de te koop aangeboden gitaar hier. Daar zit toch echt al 1 a 2 cm body onder. Ook heb ik nog nooit een Fender gezien met 2 'snaar-bomen'. Ook dit type 'snaar-boom' wijkt af van het type wat ik hier heb. Lijkt sprekend op de cheapo dingen op mijn Ibanez GIO.
De pick-up selector ziet er ook te puntig uit. Op mijn American strat is die veel boller en ronder.