PDA

View Full Version : Welk 1x12 Cab bij Koch Studiotone Head



Ibanez
10 augustus 2006, 13:33
Hallo allemaal, ik ben van plan binnenkort een Koch Studiotone Head te kopen met 1x12 Cab. 1x12 lijkt me handiger omdat 2x12 toch teveel gesjouw is met regelmatig oefenen en optreden (we hebben geen bandbus). Ik dacht aan een top en cab omdat een losse top handig kan zijn voor oefenen en omdat ik heb gehoord (van anderen en door te testen) dat een cab een dikker geluid geeft en meer volume (?). Nu vroeg ik me af wat goede 1x12 cabs zijn voor een studiotone. Natuurlijk heb je de koch 1x12 maar ik heb gehoord dat Mesa Thieles ook erg goed zijn (en ook goedkoper). Voor de rest vroeg ik me af of zo'n dure 1x12 van bijv. Bogner nou ook echt beter klinkt. En is het geluid van een 2x12 zoveel beter dat het het tillen en de kosten waard is? Ik speel trouwens voornamelijk funk en jazz (met de band) dus een lekker dik clean geluid vind ik belangrijk. Maakt een gesloten of dicht cabinet hiervoor nog uit? Veel vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Chiel
10 augustus 2006, 16:55
Heb zelf de combo versie die ik dan aansluit op een BagEnd S12D (dus interne speaker van de Koch uit). Dat klinkt heel erg vet! BagEnd kleurt niet zo heel veel en dat heeft de Studiotone IMO ook helemaal niet nodig. Gewoon ff checken dus, geloof overigens dat de Bogner cubes bij Jukebox weer op voorraad zijn dus dan kun je het in reallife horen.

lampz
10 augustus 2006, 18:25
Bij funk en jazz moet je inderdaad aan de top met gesloten kast. Een combo heeft namelijk (vrijwel?) altijd een open achterkant, wat zorgt voor een ruimer geluid. Dit zal vaak mooier worden ervaren bij tokkels en dergelijke, maar niet voor dikke slagpartijen.

Qua cabs kun je sowieso kijken naar de Koch 1x12. Die zal sowieso visueel 't mooiste staan. Populaire cabinetten zijn ook die van Bogner, maar ik weet niet of die ook een gesloten 1x12 hebben.

Als je puur voor de praktijk gaat is een 1x12 natuurlijk wel erg handig, maar 2x12 zal wel zorgen voor een dikker geluid... En een 2x12 is goed te tillen en te vervoeren hoor, zeker met zo'n licht en klein topje (wielplankje eronder en gaan :rockon: )!

Mijn advies dus uiteindelijk: Koch 2x12 (is ook met mooi matchend zwart speakerdoek te krijgen - heb ik ook).

Dude
11 augustus 2006, 00:49
Ik had met mn studiotone head een openback 1x12 cabinetje gebouwd met een celestion G12H 30 watter er in, prachtige cleans, mooie vervormde blues en scheurende rock ! geweldige combinatie.

ewout
11 augustus 2006, 20:04
ik vind zelf de mesa thiele cabs niet zo mooi klinken met de studiotone head. De koch/jensen speaker is een stuk beter. Een cabinet met vintage 30's of g12h30's klinkt zeker weten ook goed.

Punt
12 augustus 2006, 02:03
Gewoon de combo nemen, is veel praktischer, als je toch voor 1 x 12 gaat.
Je gaat op pad met in je ene hand je gitaar en in je andere de combo.
Tasje erbij voor snoeren etc.
1 x lopen :)

Ik vind de combo perfect voor oefenruimte of kleine gigs.
De speaker is nogal mid georienteerd en dat is prima met een band.

Ibanez
12 augustus 2006, 12:27
Ik heb gister de Studiotone getest als combo en met 1x12 en 2x12 om te kunnen vergelijken. Als eerste was ik verrast door het heel erg grote verschil tussen het geluid van de combo en van top met 1x12 kast. Ik vond de 1x12 overtuigend veel beter klinken. Veel warmer en dieper geluid en gedefinieerder dan van de combo. Ik testte de top met gesloten orange cabs met v30's. De 2x12 klonk wel dikker, en nog net wat vetter geluid dan de 1x12 maar niet zo overtuigend dat ik gelijk voor de 2x12 zou gaan. Ik ga dus duidelijk voor de top de vraag is alleen welk cab. Voor de rest heb ik ook altijd 2 gitaren en een effectenkoffer bij me naar optredens dus 1 keer lopen lukt toch niet ;) Ewout: Waarom vind je die Mesa thiele's niet mooi bij de studiotone? wat kenmerkt de sound van de thiele?

Punt
12 augustus 2006, 13:53
Dat warme en diepe is leuk voor thuis, met een band zit dat alleen maar in de weg. Nou ben ik mogelijk wel een mid junk, dus ik kan bevooroordeeld zijn.

Als ik m'n 2 x 12 Bogner met Greenbacks aan de ST hang vind ik de Combo speaker toch beter bij het karakter van de amp passen.

Mitch
12 augustus 2006, 16:10
Tja, dat laag in de weg kan zitten in een bandmix ben ik ont-zet-tend met je eens hoor, maar ik heb die Studiotone nu over drie soorten speakers in de band gehoord en het volle, warme laag dat erin zit viel absoluut niet weg. Hij heeft plenty tophoog en mid om goed te prikken. Wat mij betreft is die combo-speaker daar echt niet voor noodzakelijk.
De combo vond ik te duf in het hoog en tophoog om me echt aan te spreken.

Een Thiele cab heeft basreflexpoorten en gaat mede daardoor op een beetje flink volume extra drukken voor mijn gevoel. Doorgaans zitten er ook wat efficiëntere, hoger rendementsspeakers in en dat maakt het allemaal behoorlijk hifi. Van een stuwend laag to een crisp tophoog, zal ik maar zeggen. Dat kan clean rachtig zijn, maar met een randje drive of met een wat heftigere scheur geeft 't een andere sound dan gemiddeld en daar moet je van houden. Wij hadden nu de Studiotone ook over een Mesa/Boogie verticale 2x12 getest met gesloten, gepoorte onderste speaker en voor de bovenste, schuin geplaatste speaker was de kast open. Best of both worlds zou je denken en qua spreiding en tóch strak laag was dat ook wel zo, maar met die speakers wordt het een beetje té hifi.

Punt
12 augustus 2006, 18:29
Hmm, ik realiseer me dat ik de pre tubes heb vervangen door een GT Mullardkloon en een NOS Mazda 12ax7 waardoor m'n ST toch wel anders klinkt dan de stock ST. Dat zou ook wel de reden kunnen zijn waarom ik zo tevreden ben over de combo zoals hij nu is. Geweldige feel met die tubes.

Mitch
12 augustus 2006, 22:06
Pre amp tubes optimaliseren maakt absoluut een berg verschil :dance:

Ibanez
22 augustus 2006, 16:22
Ik zag onlangs een Mesa Recto 1x12 met V30's op gitaarmarkt die mij wel goed leek. Die kan je meestal wel voor 200-300 krijgen. Is het geluid daarvan duidelijk anders dan een Bogner 1x12 van 500,- ? Is het slim voor mij om toch door te sparen voor een Bogner of Koch 1x12? Of zal ik gewoon die Mesa kopen?

Mr.Bluesbreaker
22 augustus 2006, 16:31
Stond laatst ook een Bogner V30 1*12 voor 350...