PDA

View Full Version : Problemen met het bouwen van een gitaar



foleor
10 augustus 2006, 13:20
Ik heb een probleem met het maken van de infrezingen van mijn gitaar. met de freesjes die ik heb kom ik niet diep genoeg. wat kan ik hier aan doen. tevens rook ik het hele hout zwart. ligt dit aan mijn freeskunsten? of is het wat anders. en de ronding aan de zijkant krijg ik ook niet zoals ik wil met mijn frees. te kleine ronding. want kan ik hier aandoen? laat het maar horen!

glacius
10 augustus 2006, 13:23
nieuw (langer) freesje kopen .. en niet te diep gaan in een keer .. iedere keer 2 a 3 mm dan gaat het al heel prima

lennaertn
10 augustus 2006, 13:36
(nieuw hier) en volgens mij ook niet te hard duwen.. de frees het werk laten doen.. alleen sturen

Lennaert

G.G.
10 augustus 2006, 14:03
Heb het van de week ook gedaan met een standaard freesje.

Mijn truc is:

Mal van 18 mm mdf maken. Daarna ga je fresen. Iedere keer een milimeter of 3 á 4, echt niet meer, anders wil ie te snel uitschieten en gaat je mal kapot (omdat het hele snijgedeelte nog niet onder de mal zit).

Van de randen van de mal blijf je zo'n 2 a 3 milimeter vandaan, dus voorzichtig werken en regelmatig het zaagsel verwijderen

Op een gegeven moment zit je zo diep dat de gladde kant van het freesje langs de mal loopt (het scherpe gedeelte van het bitje maakt je mal nu niet meer kapot)

Nu ga je heel voorzichtig dat randje van 2 á 3 milimeter verwijderen. Dit doe je in een paar halen, en niet in 1 keer. Haal iedere keer heel voorzichtig de frees langs de mal en blijf bewegen. Niet duwen, laat de frees het werk doen. Doet ie het niet in 1 keer, dan doet ie het wel in 2 of 3 of 4 keer.

Als de gefreesde ruimte helemala gelijk ligt met de mal, dan haal je de mal van de body, nu wordt het pas echt eng:

Je gaat nu precies hetzelfde doen als hierboven. Dus weer een milimeter of 2 á 3 van de rand wegblijven totdat je diep genoeg bent dat de snijrand van de frees de top van je body niet meer raakt. Het ronde/glade gedeelte van het bitje gebruikt nu de rand (die je met je mal in de body gefreesd hebt) als geleiding.

Dat randje van 2 á 3 mm ruim je weer heel voorzichtig in meerdere slagen op totdat dat helemaal strak is.

Op deze manier kon ik tot een diepte van ongeveer 4 cm komen en dat is voor een strat voldoende. Ik heb geen rook/verbrandingsverschijnselen gehad.

Het belangrijkste is: Niet teveel tegelijk en laat de frees het werk doen.

heb je echt een dikkere body, moet je misschien gaan denken aan een langer freesje. Maar met een standaard freesje dat de juiste diepte zou moeten halen, vind ik dit de beste manier.

WAT JE NOOIT MOET DOEN:

Het freesje zover mogelijk uit het klembusje halen om de juiste diepte te krijgen. Dat is vragen om problemen en dat heb ik eigenhandig ontdekt. Hij raakt los, zakt nog verder naar beneden, maar houd wel een beetje grip en boort een mooi diep rond gat (dieper dan je van plan was te frezen.)

dickie
13 augustus 2006, 20:04
Maximale diepte wat je (per keer) mag frezen is de helft van de diameter van het freesje...

DarknessAwaits
13 augustus 2006, 20:22
Dat vind ik toch een beetje merkwaardig hoor. Dus als je een frees van 20mm doorsnee hebt mag je in 1 keer 1 cm diep?

Mij lijkt het juist dat als je een kleiner freesje hebt het een stuk makkelijker is om wat dieper te gaan.

lennaertn
13 augustus 2006, 20:43
omdat dat dan je frees een kleiner wrijvings oppervlak heeft...


T'komt er gewoon opneer dat je gewoon voorzichtig moet zijn, en niet te snel willen...