PDA

View Full Version : Tips nodig!!



FireLady
10 augustus 2006, 13:01
Hoi!
Ik ben een beginner (en ik bedoel: echt beginner :p ) en ben op zoek naar een goede gitaar om mee te leren. Ik weet niet of het bestaat, maar een gitaar waar je zo wat vanalles mee kan spelen. En oh ja, liefst niet te duur want anders ken ik mensen dat een hartaanval gaan krijgen ;)
(It is supposed to be a birthdaypresent so.. ;) )
Xx

RS-Rik
10 augustus 2006, 13:03
Geen Stagg

rocker_71
10 augustus 2006, 13:35
Squiertje misschien?

Denk eraan dat je ook nog een versterker bij moet hebben. Misschien een Roland Cube oid.

vox
10 augustus 2006, 13:41
Wat is er mis met stagg, aan dit antwoord heeft hij/zij weinig, Geen stagg motiveer het een beetje dan ken het opgezocht worden een soort van research.

Mijn eerste gitaar die ik had voordat ik mijn huidige Les Paul had was een Oscar Schmidt (Washburn) stratocaster kopie, nu ben ik niet zo'n fan van strats maar het lijkt wel of iedereen die ik ken er naar grijpt om te beginnen met gitaar spelen.. Maar deze gitaar vond ik hoe dan ook een lekkere gitaar, lekker geluid, hij had in tegenstelling tot strats een humbucker.

Als tip ga niet zo'n ultra goedkoop setje kopen, de versterkers zijn vaak wel grappig maar niet meer dan dat en de gitaren maar niet over hebben.. Ik had ook een 10w goedkoop versterkertje en ook al kon ik nog weinig vond ik het niet mooi klinken wat ik speelde en het legde puur aan de versterker want speelde ook weleens op een grote 30 watter en daar klinkte het super. 10w is daarbij wel lekker om te beginnen maar er zijn 10w versterkertjes waar e echt niks mee ken. Ik had alleen mid low en overdrive (als een druk knop of aan of uit) en volume.

Laat je adviseren door een goede gitaar handelaar en hou het even vast bekijk het spul even koop een gitaar die je ook mooi vind.

Nickname
10 augustus 2006, 13:53
Hoi!
Ik ben een beginner (en ik bedoel: echt beginner :p ) en ben op zoek naar een goede gitaar om mee te leren. Ik weet niet of het bestaat, maar een gitaar waar je zo wat vanalles mee kan spelen. En oh ja, liefst niet te duur want anders ken ik mensen dat een hartaanval gaan krijgen ;)
(It is supposed to be a birthdaypresent so.. ;) )
Xx

Hoi, ten eerste welkom op het forum!

Ik zou inderdaad niet te goedkoop beginnen, want dan ben je het al snel beu. maar voor rond de 250 tot 300 euro moet op zich te doen zijn. Wat voor soort muziek wil je gaan spelen? Popliedjes, of (hard)rock enz enz enz. Laat eens wat weten en dan kunnen we je verder helpen :)

Vraag anders aan iemand die je kent en al wat langer gitaar speelt of hij/zij met jou naar de winkel wil gaan om daar eens te kijken.

treblemaster
10 augustus 2006, 13:56
Als je iemand kent die verstand heeft van gitaren zou ik voor een tweedehands gaan. Vaak hebben winkels ook wat tweedehands gitaren hangen en kun je die eens (laten) testen.

MarkS
10 augustus 2006, 13:58
Wat is er mis met stagg, aan dit antwoord heeft hij/zij weinig, Geen stagg motiveer het een beetje dan ken het opgezocht worden een soort van research.
Doe via de zoekfunctie alhier maar es een (re)search op "STAGG".
Motivatie genoeg te vinden. Althans meer dan voldoende om dit hier nog eens uitgebreid te herhalen lijkt me.

FireLady
10 augustus 2006, 14:07
Wow, da's veel informatie ineens, thanx!
Qua muziek wil ik vooral bekende liedjes kunnen spelen. RHCP zou ik echt super vinden! Niet echt harde metal enzo, maar zo ja, een beetje vanalles hé :satisfie: Ik weet het, ik ben moeilijk! sorry daarvoor ;)
Als je zegt 250 tot 300 euro, is dat dan gewoon de gitaar? Ik heb wel een gitaar dat ik zeer mooi vind, maar ik weet niet of ie wel geschikt is:
STAGG nitro
solid body ash
21 frets
2 high-output humbuckers

Oh ja, en ik zou niet weten wat al die uitleg betekent, dus: anyone? help? :p
(Komt het mss omdat ik een meisje ben? :seriousf: )

Nickname
10 augustus 2006, 14:13
Wow, da's veel informatie ineens, thanx!
Qua muziek wil ik vooral bekende liedjes kunnen spelen. RHCP zou ik echt super vinden! Niet echt harde metal enzo, maar zo ja, een beetje vanalles hé :satisfie: Ik weet het, ik ben moeilijk! sorry daarvoor ;)
Als je zegt 250 tot 300 euro, is dat dan gewoon de gitaar? Ik heb wel een gitaar dat ik zeer mooi vind, maar ik weet niet of ie wel geschikt is:
STAGG nitro
solid body ash
21 frets
2 high-output humbuckers

Oh ja, en ik zou niet weten wat al die uitleg betekent, dus: anyone? help? :p

Als mede gitarist en medemens raad ik je aan: Koop alsjeblieft geen stagg, die gitaren zijn over het algemeen zo dramatisch slecht dat je er waarschijnlijk heel veel spijt van gaat krijgen. Kijk anders eens naar een ibanez GSA-60, een dean vendetta of een squier.

Die 300 euro waar ik het over had is inclusief versterker, maar dat is wel het absolute minimum voor een bijvoorbeeld squier starterspakketje. Kijk eens naar de gitaren die ik hier boven heb genoemd en koop daar een leuke roland cube versterker bij :)

Kim Wilson
10 augustus 2006, 14:14
Welk deel van "geen Stagg" heb je niet begrepen?


Grapje natuurlijk, maar Stagg zou ik niet kopen, als ik jou was. Het zijn echt de grootste baggergitaren.

Wat is je budget?

glacius
10 augustus 2006, 14:15
squier fat strat (met 1 humb.) of een ibanez gio
met een roland cube 30 ofzo .. leuke veelzijdige spullen om het mee te leren

Kaïn
10 augustus 2006, 14:19
Voor RHCP etc? Probeer een Squire strat te vinden. Hardstikke veelzijdig en je kan er jaren mee vooruit. Er zijn hier een aantal forummers die al heel lang met veel plezier op Squire spelen. Tweedehands zijn ze een stuk goedkoper!
Probeer marktplaats eens een beetje af te struinen en als je niet weet of het een goede is kan je het hier altijd vragen.

En luister naar de rest, GEEN STAGG;)

FireLady
10 augustus 2006, 14:21
da's wel ne mindere.. Ik vond hem echt mooi, maar ja, als ie rotslecht is kan ik er natuurlijk niet echt iets mee doen hé ;)
Mijn budget ligt echt laag, da's wel stom, ik zal niet veel hoger kunnen gaan dan 300€ :s
squier he? Ik zal eens rondkijken ;) alvast bedankt voor de info!
Nog een domme vraag(en daar ik tips nodig heb is dit eigenlijk niet eens off-topic :D )
Wat zijn zo de basistermen dat je moet kennen voor een elektrische gitaar? Als ik een winkel binnenstap moet ik toch een beetje weten waarover ik spreek, nee?
Xx

Kim Wilson
10 augustus 2006, 14:22
Kijk anders even in de FAQ, bovenaan in de onderwerpenlijst.

London City, Richwood (de latere series) schijnen ook veel gitaar voor hun geld te bieden.

Kijk hier maar eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57658


Suc6!

Kim Wilson
10 augustus 2006, 14:24
da's wel ne mindere.. Ik vond hem echt mooi, maar ja, als ie rotslecht is kan ik er natuurlijk niet echt iets mee doen hé ;)
Mijn budget ligt echt laag, da's wel stom, ik zal niet veel hoger kunnen gaan dan 300€ :s
squier he? Ik zal eens rondkijken ;) alvast bedankt voor de info!
Nog een domme vraag(en daar ik tips nodig heb is dit eigenlijk niet eens off-topic :D )
Wat zijn zo de basistermen dat je moet kennen voor een elektrische gitaar? Als ik een winkel binnenstap moet ik toch een beetje weten waarover ik spreek, nee?
Xx
Nee hoor, laat ze je maar wegwijs maken in die winkel. Je kunt prima zeggen dat je beginner bent, juist dan kunnen ze je nog beter helpen.

iwamoto
10 augustus 2006, 14:24
NOG EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID!

http://img430.imageshack.us/img430/4201/staggvoorlichtingvt4.jpg

rocker_71
10 augustus 2006, 14:28
LOL 678910

Nickname
10 augustus 2006, 14:31
da's wel ne mindere.. Ik vond hem echt mooi, maar ja, als ie rotslecht is kan ik er natuurlijk niet echt iets mee doen hé ;)
Mijn budget ligt echt laag, da's wel stom, ik zal niet veel hoger kunnen gaan dan 300€ :s
squier he? Ik zal eens rondkijken ;) alvast bedankt voor de info!
Nog een domme vraag(en daar ik tips nodig heb is dit eigenlijk niet eens off-topic :D )
Wat zijn zo de basistermen dat je moet kennen voor een elektrische gitaar? Als ik een winkel binnenstap moet ik toch een beetje weten waarover ik spreek, nee?
Xx

Dat ligt aan de winkelier, ze kunne ook denken van: och dat is een beginner, die kunnen we iets verkopen dat toch rommel is. Dan ben je toch mooi in de aap gelogeerd.

Waar kom je trouwens vandaan? misschien kan ik of iemand anders op het forum je een winkel aanraden.

FireLady
10 augustus 2006, 14:31
haha :D zalige animatie! ik alleszins, heb het begrepen: GEEN STAGG!
@kim wilson: zal ik doen;) Ik heb alleen een beetje schrik dat die mensen in de winkel dat snel door gaan hebben, dat ik beginner ben en me vanalles in de handen gaan stoppen, wat denk jij?

Nog zoiets: plectrum of niet? sommige zeggen ja, andere nee, dat heb ik door, maar wat zijn de redenen dan?
Xx

FireLady
10 augustus 2006, 14:33
Ik ben van Belgïe, vlaams-brabant.. Als je daar een goede winkel kent..

Kaïn
10 augustus 2006, 14:39
haha :D zalige animatie! ik alleszins, heb het begrepen: GEEN STAGG!
@kim wilson: zal ik doen;) Ik heb alleen een beetje schrik dat die mensen in de winkel dat snel door gaan hebben, dat ik beginner ben en me vanalles in de handen gaan stoppen, wat denk jij?

Nog zoiets: plectrum of niet? sommige zeggen ja, andere nee, dat heb ik door, maar wat zijn de redenen dan?
Xx
Plectrum is voor electrische gitaar eigenlijk wel een must. Het kan natuurlijk wel met je vingers maar het is niet heel erg gebruikelijk om het helemaal zonder plectrum te stellen. Daarom raad ik je aan om inderdaad met plectrum te beginnen. Verschil in moeilijkheid tussen vingers en plectrum is er vrijwel niet en op een electrische gitaar klinkt plectrum eigenlijk gewoon beter.
Succes ermee!

Nickname
10 augustus 2006, 14:39
haha :D zalige animatie! ik alleszins, heb het begrepen: GEEN STAGG!
@kim wilson: zal ik doen;) Ik heb alleen een beetje schrik dat die mensen in de winkel dat snel door gaan hebben, dat ik beginner ben en me vanalles in de handen gaan stoppen, wat denk jij?

Nog zoiets: plectrum of niet? sommige zeggen ja, andere nee, dat heb ik door, maar wat zijn de redenen dan?
Xx

Als je wat meer naar de rock/pop kant op wil duidelijk een plectrum gebruiken, fingerpicking is meer geschikt voor andere stijlen.

Om even een eerdere vraag van jou te beantwoorden, een termenlijst van de gitaar:

- Elementen (pickups): De spoelen die de trillingen van de snaren opvangen, een humbucker (2 spoelen naast elkaar) is meer geschikt voor het zwaardere werk.
- frets: metalen streepjes op de hals, die dienen voor de toonhoogte te veranderen als je speelt
- brug: De plaats waar de snaren vastzitten, dit kan een vaste brug zijn, of een tremolo (dan zit er een armpje aan waarmee je ook de toonhoogte kan veranderen). Als beginner is het aan te raden om met een vaste brug of een dive only tremolo te beginnen.

Voor de rest hoef je toch niks te weten want daar zien ze toch wel dat je een beginner bent.

Vlaams brabant, zit je ver van eindhoven af?

FireLady
10 augustus 2006, 14:44
Vlaams brabant, zit je ver van eindhoven af?

wel, geen idee :D ik woon eigenlijk net over de grens (waals-brabant dus ;) ) maar ik zeg altijd vlaams-brabant omdat ik daar toch naar school ga enzo :)
Is Leuven een hulp?

Rude Perception
10 augustus 2006, 14:46
ik zou ook even kijken naar een Yamaha Pacifica 112. Een strat model met een humbucker. Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, maar ik vind dat een van de veelzijdigste gitaren. Ik ben er zelf ook op begonnen.
Dan een Roland cube als versterker. Daar ben ik niet op begonnen, maar ik denk dat als ik nu weer helemaal terug zou moeten gaan naar een goedkope set-up dat dat het wordt voor mij.

Nickname
10 augustus 2006, 14:50
ik zou ook even kijken naar een Yamaha Pacifica 112. Een strat model met een humbucker. Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, maar ik vind dat een van de veelzijdigste gitaren. Ik ben er zelf ook op begonnen.
Dan een Roland cube als versterker. Daar ben ik niet op begonnen, maar ik denk dat als ik nu weer helemaal terug zou moeten gaan naar een goedkope set-up dat dat het wordt voor mij.

Dat is inderdaad een fijn gitaartje, ongeveer zoiets als de ibanez gsa-60. I ken rond leuven geen gitaarwinkels, maar anderen op het forum misschien wel.

FireLady
10 augustus 2006, 14:50
ik zou ook even kijken naar een Yamaha Pacifica 112. Een strat model met een humbucker. Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, maar ik vind dat een van de veelzijdigste gitaren. Ik ben er zelf ook op begonnen.
Dan een Roland cube als versterker. Daar ben ik niet op begonnen, maar ik denk dat als ik nu weer helemaal terug zou moeten gaan naar een goedkope set-up dat dat het wordt voor mij.


En als je daar de prijzen van optelt, op hoeveel kom je dan ongeveer denk je?
(en idd, het zegt me niet zo veel, maar naar wijze raad luisteren kan geen kwaad ;) )

Kim Wilson
10 augustus 2006, 14:52
@kim wilson: zal ik doen;) Ik heb alleen een beetje schrik dat die mensen in de winkel dat snel door gaan hebben, dat ik beginner ben en me vanalles in de handen gaan stoppen, wat denk jij?


Welnee, gewoon niet overhaast dingen kopen. Als je twijfelt, laat je het even bezinken, post je hier je bevindingen en dan kunnen we je hier wel vertellen of je weer terug moet om het te kopen of niet. :)

Rude Perception
10 augustus 2006, 14:55
de gitaar kost in Haarlem (m'n vaste winkel) 249 euro.
De versterker kost 105 euro in dezelfde winkel.

Ik weet niet of dit te veel voor je is, maar misschien kun je zelf wat meebetalen want ik denk dat je in deze prijsklasse echt gitaren kunt kopen waar je wat langer mee kunt doen. Als je naar (nog) goedkopere gitaren gaat kijken denk ik dat je veel sneller troep in je handen hebt waardoor je er snel al niet veel meer aan vindt.

FireLady
10 augustus 2006, 15:02
Goed, even alles samenvatten :D
ik heb al verschillende namen horen vallen,ik zal ze opschrijven en meenemen naar een winkel. Aangezien hier toch enkele (veel eigenlijk) experts zitten ivm gitaren kan ik evengoed vragen welke jullie het beste vinden tussen deze:
ibanez gsa-60
Yamaha Pacifica 112. Een strat model met een humbucker
London City
Richwood
Oscar Schmidt (Washburn) stratocaster

(die heb ik hier al allemaal gelezen :) )
P.S, moest iemand de prijsklasse weten van de gitaren:altijd welkom! en Rude Perception, thnx voor die van de Yamaha

Nickname
10 augustus 2006, 15:05
De ibanez en yamaha liggen allebei rond de 250, de london city en washburn weet ik niet, en de richwood is wat goedkoper

MarkS
10 augustus 2006, 15:17
De ibanez en yamaha liggen allebei rond de 250, de london city en washburn weet ik niet, en de richwood is wat goedkoper
London City zit ook rond de 250.

rocker_71
10 augustus 2006, 15:27
Die Ibanez GSA 60 is 199 euri bij feedback. (http://www.feedback.nl/?id=55&b=GSA60BKN)
Ziet er wel aardig uit. Heb je nog 100 over voor een ampje.
Dan heb je beter spul om mee te beginnen dan menig forumlid hier. :)

Besef dat het ultieme goedkoopste setje (gitaar + amp) maar 95 euro kost!
Ja, dat had ik ook niet gedacht en het is geen Stagg! Dan weten de meeste hier wel wat het dan wel is...... check het zelf (http://www.feedback.nl/?id=55&b=GM108GPACK)

EDIT. mijn advies voor een ampje (http://www.feedback.nl/?id=55&b=CUBE15), check ook de website van roland.

FireLady
10 augustus 2006, 15:32
die Ibanez ziet er best wel tof uit! Mooie gitaar vind ik persoonlijk. De andere is natuurlijk heel goedkoop, maar ik ben dat model beetje beu gezien :D en zeg nu zelf, je koopt maar 1 keer je eerste elektrische ;)
Wat denk je dan dat ik me qua versterker moet aanschaffen?

Nickname
10 augustus 2006, 15:33
die Ibanez ziet er best wel tof uit! Mooie gitaar vind ik persoonlijk. De andere is natuurlijk heel goedkoop, maar ik ben dat model beetje beu gezien :D en zeg nu zelf, je koopt maar 1 keer je eerste elektrische ;)
Wat denk je dan dat ik me qua versterker moet aanschaffen?

De roland cube, dat is echt een prachtversterkertje voor die prijs. :)

Nou kijk eens aan: De GSA van 259 voor 199 (is ook echt goed voor zn prijs, ik ben er ook op begonnen) en dan een roland cube 15 voor 109. En dan nog een kabel en toebehoren, ben je voor iets meer dan 300 euro klaar. :)

Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik het met dat doen...

Kim Wilson
10 augustus 2006, 15:35
De Roland Cube 30 wordt over het algemeen als goeie beginners-amp aangemerkt. Er staat er eentje op Marktplaats voor €175...

vox
17 augustus 2006, 03:04
inmiddels een keus kunnen maken??

washburn93
17 augustus 2006, 09:48
Iedergeval niet die behringer V-tone pack aanschaffen, want dat is echt crap :stop:

Axelll
17 augustus 2006, 10:34
Hij is terug!!!!

ixque
17 augustus 2006, 11:07
de gitaar kost in Haarlem (m'n vaste winkel) 249 euro.
De versterker kost 105 euro in dezelfde winkel.

Ik weet niet of dit te veel voor je is, maar misschien kun je zelf wat meebetalen want ik denk dat je in deze prijsklasse echt gitaren kunt kopen waar je wat langer mee kunt doen. Als je naar (nog) goedkopere gitaren gaat kijken denk ik dat je veel sneller troep in je handen hebt waardoor je er snel al niet veel meer aan vindt.

Welke in Haarlem is dat dan ^^?

iwamoto
17 augustus 2006, 11:09
Hij is terug!!!!
wie? washburn :D tegenwoordig is ie toch oud genoeg om te komen, ach, ze worden zo snel volwassen :D

Swoon
17 augustus 2006, 11:29
FireLady, van waar ben je juist? Ik woon in Bornem (klein brabant), als je er echt niet uit geraakt, wil ik gerust een handje komen helpen. :)

De winkels dichtst in de buurt zijn:

Key Music (St Niklaas) http://www.keymusic.be
Muziek & Visie (A'pen)
Strings & Things (A'pen)
Beat Shop (A'pen)

Ik ga meestal naar Key Music... is 15 minuutjes van bij mij.

Je kan altijd ook eens naar ThomaOkaze gaan. Dit is een 2dehands winkel. Willen ook al wel eens toffe gitaren binnen hangen. (Die hebben een vestiging in A'pen, Gent en Asse.) http://www.thomaokaze.be

Stefan

Alberto
17 augustus 2006, 14:15
Ik zou het niet aanraden maar in de Blokker verkopen ze voor 99 euro een elektrische gitaar + mini-versterker. Ik zou gewoon voor wat meer geld een duurdere en betere gitaar kopen maar als je budget echt beperkt is kan je het misschien wel overwegen.

Grrtz

Captain Badass
17 augustus 2006, 15:07
Ik denk dat voor jou Leo Caerts in Leuven het dichtst in de buurt zal zijn. Daar hebben ze normaal London City gitaren en die zijn niet zo duur. Ik meen mij te herinneren dat oa de telecaster van London City kreeg zeer lovende kritieken kreeg.
Meestal hebben ze ook enkele Squiers hangen.
De mensen die daar werken helpen je wel graag vooruit.
Een simpel goed transistorenverterkertje vind je makkelijk tweedehands.

prowler
18 augustus 2006, 02:01
ik zou toch een gitaar met iets meer waarde kopen (uiteindelijk verlies je niet echt veel vermits je ze dan nog altyd kan verkopen moest je geen gitaar meer willen spelen)
op een gitaar die beter speelt/klinkt ga je sneller goed lere spelen.
ik denk dan aan merken als epiphone, fender (mex), yamaha, ...
+ als amp een roland cube 15 of 30

RS-Rik
18 augustus 2006, 02:19
Zoals ik de Ibanez GSA60 ken is het niet veel soeps, beter een Richwood of Squier.

Squier heeft ook hele goeie Telecasters (zelfde vorm als de Stagg Nitro) je krijgt echt waar voor je geld. Bij de band heb ik ipv een Epiphone Flying V (met dure elementen) een Squier Telecaster (model met 2 humbuckers) en dat ding rockt op een of andere manier de pan uit. Ook een hele fijne nek.

Zo'n Stagg is echt een grote afrader. Met een beetje geluk valt het metalen naamplaatje er nog net niet vanaf voordat je de winkel uit bent.

Nog een tip: Leer ergens hoe je de snaren van een gitaar moet vervangen, en vergeet niet dat je ook nog een stemapparaatje moet kopen, een snoer en een stuk of tig plectra. (JA die raak je KWIJT, neem maar van mij aan ;) )

Voor 300 euro kun je best wat leuks kopen, check vooral 2e hands gitaren. versterkertje, Roland cube 15 of 30.
Een beetje kwaliteit aan je spullen geven is mij muziek best wel een must. Niet dat je nou per se een dure plank van boven de 1000 euro nodig hebt om lekker te kunnen spelen, helemaal niet, maar beginnen met de allergoedkoopste rommel is gewoon echt af te raden.

vox
24 augustus 2006, 22:21
zo en na al deze tips iets kunnen kiezen firelady???