PDA

View Full Version : Laagdiktes lak op verschillende houtsoorten / kanten.



Minda
10 augustus 2006, 08:36
Ik heb mijn 2K lak geprobeerd op 2 reststukjes hout. Het volgende valt me op. Op het esdoorn dekt het vrijwel onmiddellijk. Op de langskanten van het mahonie na een laagje of 2. De kopse kanten van het mahonie hebben wel 4 lagen nodig (ik zet dunne lagen op). Met een kwast is dat niet zo'n probleem, maar omdat de finish met een kwast niet zo mooi is, ga ik de gitaar spuiten. Moet ik nu de verschillende delen van de gitaar verschillende aantallen keren spuiten? Moet ik dat afplakken? Hoe werkt het op de overgangen van kops hout naar langs hout? Mijn gitaar is niet rechthoekig...

Bedankt,

fred dons
10 augustus 2006, 09:04
ok dit is een beetje de reden dat ik liever niet met 2K werk, in beginsel is het net als met alle andere lakken, inderdaad spuit je meer lak op het mahonie gedeelte dan op het esdoorn maar dat kun je redelijk controleren tijdens het spuiten (en woodfiller voor de mahonie helpt ook een beetje)
Probleem met 2k lak is dat hij chemisch uit hard en na verharding geen verbinding aan gaat met een nieuw lak laag waardoor als je gaat schuren kans krijgt op eilanden in de lak (zichtbare overgangen)

als ik met 2k lak (en dat is zeer zelden) probeer ik in 1 keer de hele lak goed te krijgen en dat is door of hem heel dik op te brengen (niet aan te raden)
of door alle moeilijke kanten van het hout eerst te spuiten en dan pas (in 1 keer) de hele gitaar te spuiten waardoor je het esdoorn dan pas mee neemt
in het lakken (het creeert dan een beetje een level playing field)

Minda
10 augustus 2006, 09:31
Dank je wel. Volgens de gebruiksaanwijzing op mijn lakbus kan ik tussen de 24 en 48 uur na het aanbrengen een volgende laat opzetten, zonder tussendoor te schuren. Die volgende laag 'pakt' dan mooi op de eerste. Ik heb ook gemerkt dat de lagen op de proefstukjes tussen de 24 en 48 uur na aanbrengen redelijk plakkerig waren. Nu, 3 dagen later, is de boel pas glashard. Ik zal dus goed moeten gaan timen. Als de bus spuitverdunner niet snel komt, kan ik beter na onze vakantie aan de gang gaan...

fred dons
10 augustus 2006, 09:56
meng je de lak wel in de goede verhouding (het duurt wel erg lang voordat hij hard wordt)

overigens is het niet het risico dat de nieuwe laag niet op de oude plakt maar dat je ondanks het plakken nog steeds een overgang kunt zien na het schuren

Minda
10 augustus 2006, 10:15
Ja hoor, ik weeg het af op een digitale postweegschaal, heel precies. Maar ik vond het ook wel lang duren. Het is wel extra langzaam drogende, zodat je die volgende lagen mooier kan opzetten. Dat was ook het advies van de leverancier, de snel drogende is lastiger te verwerken en je krijgt daar eerder zichtbare laagjes op elkaar.

fred dons
10 augustus 2006, 10:24
dan snap ik het ;)