PDA

View Full Version : batterij



mawashi
10 augustus 2006, 07:35
Ok, waarschijnlijk dus de meest domme vraag ooit. Maar ik heb niet zo heel lang geleden een elektrische gitaar gekocht en in de winkel zeiden ze me dat er een 9 volt batterij inzit. Nu vroeg ik me dus eigenlijk af waarvoor die dient, aangezien je toch op elektriciteit speelt?
En de winkelier zei me ook dat ik die er soms uit moet doen, maar 'k weet niet meer wanneer, is dit als je lang niet speelt op je gitaar ofzo?

Pun
10 augustus 2006, 08:12
Jouw gitaar zal wel aktieve elementen hebben, en daarvoor is een powersupply nodig, enter de batterij.


Met een normale elektrische gitaar (normaal hier bedoelende passieve elementen) speel je helemaal niet op elektriciteit. De gitaar wekt deze juist zelf op doormiddel van de snaren en de elementen. Dit elektrisch signaal dat dan opgewekt wordt wordt doorgezonden naar je versterker die het omzet in hoorbaar geluid.

mawashi
10 augustus 2006, 12:04
En moet ik deze er dan uitdoen als ik een tijd niet speel? De winkelier zei iets in die aard, maar 'k weet niet meer juist wat.

H.Manback
10 augustus 2006, 12:11
Tenzij je zin hebt om de troep van lekkende batterijen op te ruimen, zou ik hem er inderdaad uit halen als je een tijdje er niet op speelt (maanden zeg maar)

-=JEROEN=-
10 augustus 2006, 13:36
veel belangrijker is om je jack (das die dikke plug) nooit in je gitaar te laten zitten... dus zodra je klaar bent met spelen, je gitaar 'ontpluggen'... anders loopt die batterij leeg

over welke gitaar hebben we het hier?

mawashi
10 augustus 2006, 14:29
Een cort g210d : http://www.cort.co.kr/english/products/common/view.asp?product_id=121

Die jack, dat is toch gewoon die kabel he die je bedoelt waarmee je je gitaar op je versterker aansluit of ben'k nu mis?

-=JEROEN=-
10 augustus 2006, 14:41
ja dat noemen ze een jack (die plug), de kabel noemen ze ook wel een jack-jack (van jack naar jack)

volgens mij is die batterij voor de ingebouwde distortion

http://www.comparestoreprices.co.uk/images/unbranded/3/unbranded-3-metre-1-4-jack-to-jack-guitar-cable.jpg

mawashi
10 augustus 2006, 15:11
Aha ok. We zijn nu toch bezig met de domme vragen, kan ik evengoed de volgende domme stellen. Maakt het iets uit welke kant van die jack-jack je in de gitaar plugt en welke in de versterker?

Nickname
10 augustus 2006, 15:45
Aha ok. We zijn nu toch bezig met de domme vragen, kan ik evengoed de volgende domme stellen. Maakt het iets uit welke kant van die jack-jack je in de gitaar plugt en welke in de versterker?

Ga eens je kabel bekijken, heb je dan nog uitleg nodig?

mawashi
10 augustus 2006, 16:10
Die dingen zijn inderdaad wel hetzelfde, ma ik twijfelde wel in't begin omdat dat ene ding zo smak is en dat andere zo'n dikkere kant heeft.

-=JEROEN=-
11 augustus 2006, 02:56
meeste kabels hebben 2 dezelfde jacks

ik vond 'toevallig' dit plaatje

ik heb ook ooit zo'n kabel gehad en kon ook nooit beslissen welke ik nou het fijnst waar vond, totdat ik op een gibson speelde waar de insteek op de klankkast zat (bij al mijn gitaren zit ie aan de zijkant), en toen begreep ik ineens waar die gehoekte jack plug voor was 8-)

http://www.sweetwater.com/publications/sweetnotes/sn-latesummer98/graphics/gibson-es335.gif

Nickname
11 augustus 2006, 09:13
meeste kabels hebben 2 dezelfde jacks

ik vond 'toevallig' dit plaatje

ik heb ook ooit zo'n kabel gehad en kon ook nooit beslissen welke ik nou het fijnst waar vond, totdat ik op een gibson speelde waar de insteek op de klankkast zat (bij al mijn gitaren zit ie aan de zijkant), en toen begreep ik ineens waar die gehoekte jack plug voor was 8-)

http://www.sweetwater.com/publications/sweetnotes/sn-latesummer98/graphics/gibson-es335.gif

Toen pas :???:

-=JEROEN=-
11 augustus 2006, 16:48
ja, ik vond 't maar 'n onhandige kabel... als ik die gehoekte in mn gitaar stopte dat stak 't snoer zo raar uit... en bij een hele boel versterkers paste 't niet, omdat er dan allerlei knoppen in de weg zaten

geef mij maar een 'gewone' jack-jack :soul: