PDA

View Full Version : JCM800 Bias Kompleet maar toch een vraag



BeKaaW
9 augustus 2006, 23:27
Van het weekend mijn JCM800 2410 combo voorzien van en 5 nieuwe EEC83 pre-amp tubes en 2 nieuwe EL34's power amp tubes. (Marshall buizen)

En inderdaad geluid scheerapparaat is helemaal weg, en het clean kanaal is weer als vanouds het boost kanaal is nog een beetje clipping diodes maar dat komt met het beestje denk.

Twee 1 ohms / 1 watt weerstandjes gesoldeerd zoals aangegen op de fotoos. 'k heb met een Ohm meter in de winkel de beste er uit gezocht kwa tolerantie want standaard zijn die 5% bij 1 watt, althans bij mijn leverancier.

Met behulp van de gegevens op http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html, was het biassen niet echt een probleem. Eerst met de oude buisje eens kijken hoe het allemaal werkt dan blaas de nieuwe niet meteen op. De oude buizen gemeten op ongveer 34mA (alle twee bijna gelijk - echte Phillpies van 11 jaar geleden) bij 478 VDC leverd dat een static dissipation wattage of 16.2

De bias trim pot terug gedraait tot minimum mA. Versterkertje uit, nieuw buizen er in (jawel matching pair) en opnieuw opgestart.

Bias ingeregeld blijkt dat bij een redelijk geluid de ene buis 39 mA trekt en de ander net 30mA. Ik denk dat het niet zo'n geweldig matching set was

Vraagje nu: Is dit binnen de toleranties of moet ik zien dat de leverancier de zaak terug neemt.

http://s102.photobucket.com/albums/m86/bekaaw/JCM800/JCM800-01.jpg

http://s102.photobucket.com/albums/m86/bekaaw/JCM800/JCM800-02.jpg

Chris Winsemius
10 augustus 2006, 00:01
Hoi

Met zo'n 1 ohm weerstand op de kathode meet je zowel de anode- als de keerrooster-stroom (maar da's meestal "safer"). Meestal bias ik ze op 17,5 Watt anode-stroom.

Meet voor de lol even de weerstanden na, als ze echt gelijk zijn dan zijn de buizen "minder goed gematched".

Sommige mensen vinden "slightly mismatched" buizen lekker klinken ivm meer even harmonischen. 't Verschil in jouw set duidt niet op 100% matching imho.

BeKaaW
10 augustus 2006, 07:35
Bedankt Chris,

Tja weerstandjes zijn met mijn metertje "echt" zo goed als een (1) Ohm en ook gelijk, had ze daar ook op geselecteerd. Ook omdat de oude buizen kwa mApmjes vrijwel gelijk waren denk ik dat het een mismatch moet zijn.

Feitelijk zeg je dus dat de ene buis iest te warm staat, naar wat jij hem normaal zou zetten. Deze zal dus al eerste de geest zou geven, maar hij staat nog wel binnen de max specificatie dacht ik.

't geluid is wat mij betreft wel ok zo en het kan verder weining kwaad toch?

greetz Bekaaw

kokeleko
10 augustus 2006, 09:30
Wat je ook kan doen is ff wat wisselen met de buizen , wellicht dat een andere volgorde war dichter bij elkaar komt.

Chris Winsemius
10 augustus 2006, 16:23
Bedankt Chris,

Tja weerstandjes zijn met mijn metertje "echt" zo goed als een (1) Ohm en ook gelijk, had ze daar ook op geselecteerd. Ook omdat de oude buizen kwa mApmjes vrijwel gelijk waren denk ik dat het een mismatch moet zijn.

Feitelijk zeg je dus dat de ene buis iest te warm staat, naar wat jij hem normaal zou zetten. Deze zal dus al eerste de geest zou geven, maar hij staat nog wel binnen de max specificatie dacht ik.

't geluid is wat mij betreft wel ok zo en het kan verder weining kwaad toch?

greetz Bekaaw

Als de sound goed is en er geen of nauwlijks brom is: ok.
Check voor de zekerheid even de 1k/5W weerstanden qua waarde/leeftijd die op de EL34-buisvoeten zitten.
Als de rest ok is (zie boven) dan is het niet echt 'n matched set imho.
Ik zou 'm biasen op de warmste.

BeKaaW
10 augustus 2006, 20:58
OK bedankt,

Ik zal alletwee suggesties even proberen!

kunk
10 augustus 2006, 22:49
Hallo BeKaaWe,

Knap stukje huis vlijt hoor dat biassen, denk dat ik dat ook maar eens moet proberen. Kan ik gelijk de 6L6 buizen vervangen door EL34 buizen met hopelijk een nog betere sound als gevolg.

Kunk

Chroxy
25 oktober 2007, 16:21
Zo; aan de hand van de search dit topic gevonden en ook mijn buizen zo gebiast.

Ik heb alleen (het zal eens niet!) een probleem:
De rechterbuis (van achteren) meet ovr de weerstand 0.040 V.. en over tip 3: 410 Volt.. = 16,2.. Volt.. prima dacht ik
De linkerbuis: over de tip: 420 volt (kan dit al of hoeft het aantal volt nie hetzelfde te zijn?) en wanneer ik over de weerstand meet krijg ik waardes van 0.000 tot 0.081 (die HEEL snel allemaal op en neer schieten).. -> wat doe ik fout?

Mijn versterker bromt ook wat meer en bij het uitzetten van de standby knop kan ik ook nog eventjes doorspeleN (seconde of 15).. dus dacht dat het hieraan lag..

Chroxy
30 oktober 2007, 14:57
niemand ? Of kan hij beter evern verplaats worden naar werkplaats?

Chris Winsemius
30 oktober 2007, 15:19
Kapotte G2 weerstand(en), niet goed gematchte buizen, slecht contact klemmen buisvoet???

jw009
30 oktober 2007, 15:27
bij het uitzetten van de standby knop kan ik ook nog eventjes doorspeleN (seconde of 15).. dus dacht dat het hieraan lag..

Dit is normaal bij een buizenversterker.