PDA

View Full Version : B-Bender?



Jay75
9 augustus 2006, 21:05
Wat is dat, ik lees op marktplaats in een aantal adds dat er op bepaalde telecasters een B-bender zit/zat?

What's the point?

nielsduursma
9 augustus 2006, 21:13
soort tremolo waarmee je alleen de b snaar "bend".
het idee van een bekende gitarist waarvan ik de naam even niet meer weet.
soms zit de tremolo-pook van zo'n b bender bij je rechter heup. zodat je kan blijven spelen terwijl je "bend"

Jay75
9 augustus 2006, 21:15
Waarom dan alleen de B?

bert k
9 augustus 2006, 21:15
Een B-bender heeft een groot mechaniek dat aan de achterkant van de body zit. Je B snaar is an via stangen en veren verbonden met je linker draagbandknop. Als je je gitaar dan omlaag duwt, kan je je B laten zakken naar A of G, net hoe je hem instelt.

http://www.bryankimsey.com/instruments/bender/B-Bender.jpg

Jay75
9 augustus 2006, 21:25
Jezus! hahaha

Waarom zou je dat gebruiken dan? EN alleen bij tele's??

hubert
9 augustus 2006, 21:25
een veercontructie die er voor zorgt dat je met je draagbandknop je b-snaar hoger kan krijgen. dit om een pedalsteelachtig geluid te krijgen. tenminste daar is het voor uitgevonden. uitvinders waren Clarence White en Gene Parsons. Gitarist respectievelijk drummer in The Byrds. Clarence White is helaas overleden in 1973, 29 jaar oud en een fenomeen in de wereld van de country. Om te weten wat ie deed kan je heel goed naar The Byrds live at the filmore, february 1969, luisteren. en de b bender....tik b bender in op google en de eerste hit is een goede.

valt het op dat ik da leuk vin..?

edit: er waren menschen mij al voor.....

Lucluc
9 augustus 2006, 21:54
Waarom zou je dat gebruiken dan? EN alleen bij tele's??

Tele=country=pedalsteel=Bbender=country=Tele

vulvasonic
10 augustus 2006, 01:50
Om Hubert aan te vullen; het heeft NIETS te maken met een Floyd!!!!!!!!!!!
Je verandert de toonhoogte van slecht 1 snaar (de B-snaar in dit geval). Daarmee konden gitaristen inderdaad een pedalsteel gitaar immiteren. En dat was in bepaalde muzieksoorten geen vies instrument. Het immiteren is een klankmatig iets maar ook een praktisch iets. Als je met slide speelt dan is het namelijk is sommige gevallen erg handig om de stemming van een snaar te veranderen om zo makkelijker even door te soleren in een andere toonsoort (denk aan de pedalsteel, maar denk ook aan een harp bijvoorbeeld).

Voor beide doeleinden wordt de B-bender dus gebruikt. Het kost je wel een hoop toeweiding een speelminuten om ermee te doen waar het voor gemaakt is. Het is niet zomaar een gimmick. Je kunt er echt schitterende dingen mee doen. Ik niet trouwens, ik ben een lui mens namelijk. :)